نویسنده: مقداد علوی
بسم الله الرحمن الرحیم
تحریف حقایق در کتب مخالف
یکی از روش های مخالفان حقیقت در منحرف ساختن دیگران از روشنایی حق ، این است که برخی از حقایق را تحریف کرده و یا بعضا آنها را حذف می کنند . این امر ابتدا در مورد برخی کتب آسمانی انجام شد همانند تحریفات تورات و انجیل ، و سپس در امت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم این تحریفات و حذف حقایق نیز ادامه داشته و دارد .
ما در این سلسله مقالات ، به تعدادی از این تحریفات و حذف حقایق در کتب مخالفین شیعه که در حقیقت مخالفین حقیقت هستند اشاره می نماییم .
*****
حذف روایت سفینه نوح از صحیح مسلم و مسند احمد بن حنبل
صحیح مسلم
روایتی مشهور از جانب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بیان شده که فرمودند :
انما مثل اهل بیتی فیکم کمثل سفینه نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق .
- ابن حجر مکی در " الصواعق المحرقه " چنین می گوید :
وجاء من طرق عديدة يقوي بعضها بعضا ( إنما مثل أهل بيتي فيكم كمثل سفينة نوح من ركبها نجا ) وفي رواية مسلم ( ومن تخلف عنها غرق ) وفي رواية ( هلك وإنما مثل أهل بيتي فيكم مثل باب حطة في بني إسرائيل من دخله غفر له ) وفي رواية ( غفر له الذنوب ) .
الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة ، ج 2 ص 445 - 446 ، اسم المؤلف: أبو العباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر الهيثمي الوفاة: 973هـ ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - لبنان - 1417هـ - 1997م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط
- شیخ جهرمی در " البراهین القاطعه " ( ترجمه فارسی الصواعق المحرقه ) ص 257 دقیقا همین کلام ابن حجر مکی را نیز بیان می کند .
- ولی الله لکهنوی در " مرآه المومنین فی مناقب آل سید المرسلین " ( مخطوط ) چنین می گوید :
وجاء بطرق عديدة يقوي بعضها بعضا : إنما مثل أهل بيتي فيكم مثل سفينة نوح من ركبها نجا ، وفي رواية مسلم : ومن تخلف عنها غرق ، وفي رواية هلك . وقال صلى الله عليه وسلم : إنما مثل أهل بيتي فيكم مثل باب حطة في بني إسرائيل ، من دخله غفر له الذنوب . ووجه تشبيهه صلى الله عليه وسلم أهل بيته بالسفينة : أن من أحبهم وعظمهم شكرا لنعمة مشرفهم صلى الله عليه وسلم وأخذ بهذا نجا من ظلمة المخالفات ، ومن تخلف عن ذلك غرق في بحر كفر النعم وهلك في مفاوز الطغيان .
مسند احمد بن حنبل
بر اساس کلام برخی علمای اهل تسنن ، گویا روایت سفینه نوح در مسند احمد نیز بوده است و هم اکنون حذف شده است .
- خطیب تبریزی در " مشکاه المصابیح " چنین می گوید :
6174 - [ 49 ] وعن أبي ذر أنه قال وهو آخذ بباب الكعبة : سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول : " ألا إن مثل أهل بيتي فيكم مثل سفينة نوح من ركبها نجا ومن تخلف عنها هلك " . رواه أحمد .
مشكاة المصابيح ، ج 3 ص 1742 ، اسم المؤلف: محمد بن عبد الله الخطيب التبريزي ، دار النشر : المكتب الإسلامي - بيروت - 1985 ، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : محمد ناصر الدين الألباني
آلبانی در حاشیه کتاب چنین می گوید : کذا فی الاصول و المراد به عند الاطلاق مسنده و لیس الحدیث فیه .
بر اساس کلام آلبانی ، وقتی به طور مطلق گفته می شود که احمد روایتی را نقل کرده ، منظور کتاب مسند او می باشد در حالی که این روایت در مسند احمد نیست .
این سخن را می گذاریم در کنار سخن دیگر علمای اهل تسنن !
- محمد مبین لکهنوی در " وسیله النجاة فی مناقب السادات " ص 45 چنین می گوید :
وأخرج أحمد في مسنده وابن جرير والحاكم في مستدركه عن أبي ذر الغفاري أنه قال - وهو آخذ بباب الكعبة - : سمعت النبي يقول : ألا إن مثل أهل بيتي فيكم مثل سفينة نوح من ركبها نجى ومن تخلف عنها هلك . وهذا أيضا في المشكاة .
همچنان که مشاهده می شود ، این عالم صراحت دارد بر اینکه این روایت در مسند احمد بن حنبل وجود داشته و کلام خود را به " مشکاه المصابیح " نیز مستند می سازد !!!
- بدخشانی در " مفتاح النجا فی مناقب آل العبا " – باب اول – فصل ثانی چنین می گوید :
وأخرج الامام أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل الشيباني المروزي البغدادي في مسنده، والامام أبوجعفر محمد بن جرير الطبري في تهذيب الآثار والحاكم في المستدرك عن أبي ذر - رضي الله عنه - أنه قال وهو آخذ بباب الكعبة : سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول : ألا إن مثل أهل بيتي فيكم مثل سفينة نوح من ركبها نجى ومن تخلف عنها هلك . وعند الطبراني في الكبير عنه : مثل أهل بيتي فيكم كمثل سفينة نوح في قوم نوح من ركب فيها نجا ومن تخلف عنها هلك ومثل باب حطة في بني إسرائيل .
علمای دیگری نیز از اهل تسنن به این امر اشاره کرده اند که از باب اختصار بیان نمی شود !
به راستی چرا روایت سفینه نوح که به اعتراف علمای اهل تسنن در صحیح مسلم و مسند احمد بن حنبل بوده است ، هم اکنون در این دو کتاب وجود ندارد ؟
آیا این روایت مقامی را برای کسانی ثابت می کند که برای دیگران نیست ؟ آیا این روایت راه راست را از راه غیر راست جدا می کند و نباید به گوش عوام برسد ؟!
العبد الاحقر – مقداد العلوی
نمایش این کد فقط در ادامه مطلب