close
تبلیغات در اینترنت
در روز غدیر ، هوا کاملا بهاری و دل انگیز بود و اصلاً خبری از گرما نبود ! (جدید)*
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

اساساً روز غدیر خم آنقدر هوا خوب بود که صحابه کرام هوس کردند به شکار بروند و در برکه‌ی غدیر هم تَنی بر آب بزنند .

نه خَبری از گرما بود و نه حرفی از خطبه رسول الله بود و نه این شایعاتی که شیعیان برای غدیر بیان میکنند ....

 

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 4 نفر مجموع امتیاز : 19


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 1525

این نظر توسط اسلام حقیقی در تاریخ 1394/6/23 و 0:02 دقیقه ارسال شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

آیا در روز غدیر ، هوا گرم بوده است ؟

مخالفان شیعه بعد از عجز در مقابل ادله شیعه در باب تثبیت اولویت امیرالمومنین علیه السلام بر نفس مردم بر اساس نص و قرائن حالیه و فعلیه روایت متواتر غدیر ، دست به دامن شبهات زنگزده و مضحک شدند .

یکی از این شبهات به قرار زیر است :

روز غدیر خم مصادف با اواخر اسفند و اوایل فروردین بوده است و هوای عربستان در آن موقع بسیار مطبوع می باشد (و البته این امر بر لینکی از آب و هوا قابل اثبات است ) و لذا بحث اینکه شیعیان تاکید می کنند مردم 3 روز در زیر گرما بودند اصلا موضوعیت ندارد بلکه اعراب به داشتن گرمای شدید و زندگی در آن عادت داشتند .



گذشته از اینکه این گونه شبهات سبب قهقهه زدن مادر پسر مرده می شود ، بد نیست که جوابی علمی نیز به این لاطائلات بدهیم تا همگان فرق میان ادله شیعه و توجیهات مخالفانش را ببینند و تشخیص دهند که حق در پیروی از امیرالمومنین علیه السلام است یا اصحاب سقیفه !

مدار سخن مخالف بر 2 محور است :

1 – روز غدیر در اواخر زمستان و اوایل بهار بوده است و لذا هوای عربستان در این موقع بسیار مطبوع است .

2 – اعراب به داشتن هوای گرم عادت داشته و لذا معطل شدن در گرما برای ایشان کار سختی نبوده است که موضوعیت در اهمیت غدیر داشته باشد .



می گوییم :

در باب محور اول باید عرض کنیم که بحث ما در مورد گرم بودن هوا در منطقه غدیر خم یعنی مکانی در میان بیابانهای آن موقع عربستان بوده است و نه آب و هوای دیگر اماکن .

کسی مدعی نیست که در زمانی که واقعه غدیر خم اتفاق افتاده ، هوای ایران بسیار گرم بوده است که مدعی برای ما لینکهای آب و هوای ایران را می آورد ( این امر نشان می دهد که وی اصلا سخن شیعه را نفهمیده است ) بلکه صحبت از آب و هوای آن روز عربستان می باشد !

واقعا اگر قرار باشد بر اساس سیره مدّعی جلو برویم به این سخن چگونه پاسخ دهیم که : در روز غدیر خم ، در قطب جنوب نیز دما متوسط زیر 50- درجه هم می رسد ، پس هوا اصلا گرم نبوده بلکه خیلی سرد هم بوده است ؟!





در باب محور دوم نیز باید چنین بگوییم که شیعه دقیقا بر اساس آنچه که در تاریخ نقل شده سخن می گوید و اینکه در روز غدیر هوا بسیار گرم بوده بر اساس فحوای روایات بلکه تصریحات برخی روایات و علمای اهل تسنن می باشد .

این امر نشان می دهد که مدعیان جاهل از تاریخ ، بی پروا و بدون هیچ مطالعه ای سخن می رانند و تنها هدفشان مخالفت با شیعه است ولو اینکه خیلی از مطالب را زیر سوال ببرند .

در ذیل به گروهی از روایات و سخنان بزرگان اهل تسنن در باب گرم بودن عربستان در روز واقعه غدیر خم اشاره می کنیم .



1 – طبرانی در " المعجم الکبیر " چنین می گوید :

4986 حدثنا عَلِيُّ بن عبد الْعَزِيزِ ثنا أبو نُعَيْمٍ ثنا كَامِلُ أبو الْعَلاءِ قال سمعت حَبِيبَ بن أبي ثَابِتٍ يحدث عن يحيى بن جَعْدَةَ عن زَيْدِ بن أَرْقَمَ قال خَرَجْنَا مع رسول اللَّهِ صلى اللَّهُ عليه وسلم حتى انْتَهَيْنَا إلى غَدِيرِ خُمٍّ أَمَرَ بِدُوحٍ فَكُسِحَ في يَوْمٍ ما أتى عَلَيْنَا يَوْمٌ كان أَشَدَّ حُرًّا منه فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عليه وقال يا أَيُّهَا الناس إنه لم يُبْعَثْ نَبِيٌّ قَطُّ إِلا عَاشَ نِصْفَ ما عَاشَ الذي كان قَبْلَهُ وَإِنِّي أُوشَكُ أَنْ أُدْعَى فَأُجِيبَ وَإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ ما لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ كِتَابَ اللَّهِ ثُمَّ قام وَأَخَذَ بِيَدِ عَلِيٍّ رضي اللَّهُ عنه فقال يا أَيُّهَا الناس من أَوْلَى بِكُمْ من أَنْفُسِكُمْ قالوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قال من كنت مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ .

المعجم الكبير ، ج 5 ص 171 رقم 4986 ، اسم المؤلف: سليمان بن أحمد بن أيوب أبو القاسم الطبراني الوفاة: 360 ، دار النشر : مكتبة الزهراء - الموصل - 1404 - 1983 ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : حمدي بن عبدالمجيد السلفي



2 – حاکم نیشابوری در " المستدرک علی الصحیحین " چنین می گوید :

6272 أخبرني محمد بن علي الشيباني بالكوفة ثنا أحمد بن حازم الغفاري ثنا أبو نعيم ثنا كامل أبو العلاء قال سمعت حبيب بن أبي ثابت يخبر عن يحيى بن جعدة عن زيد بن أرقم رضي الله عنه قال خرجنا مع رسول الله صلي الله عليه و سلم حتى انتهينا إلى غدير خم فأمر بروح فكسح في يوم ما أتى علينا يوم كان أشد حرا منه فحمد الله وأثنى عليه وقال يا أيها الناس أنه لم يبعث نبي قط إلا ما عاش نصف ما عاش الذي كان قبله وإني أوشك أن أدعى فأجيب وإني تارك فيكم ما لن تضلوا بعده كتاب الله عز وجل ثم قام فأخذ بيد علي رضي الله عنه فقال يا أيها الناس من أولى بكم من أنفسكم قالوا الله ورسوله أعلم ألست أولى بكم من أنفسكم قالوا بلى قال من كنت مولاه فعلي مولاه

هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه .

المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ص 613 رقم 6272 ، اسم المؤلف: محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم النيسابوري الوفاة: 405 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1411هـ - 1990م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا



ترجمه روایت :

از يحيى بن جعده از زيد كه گفت بيرون شديم با رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله (از مكّه) تا رسيديم بغدير خم در روزى كه تاكنون گرم‏تر از آنروز بر ما نگذشته بود پس حسب امر آنجناب خار و خاشاك آنجا رفته شد. پس آنجناب حمد و ثناى خداوند را بجا آورد و سپس خطاب بمردم فرمود: هيچ پيغمبرى مبعوث نشده مگر آنكه بيش از نيمى از عمر پيغمبر قبل از خود زيست نكرده و من نزديك شده كه بسراى ديگر خوانده شوم و اجابت نمايم.

همانا من واميگذارم در ميان شما چيزى را كه هرگز گمراه نشويد بعد از آن (يعنى بعد از تبعيّت و اداى حق آن)- كتاب خداى عزّ و جلّ. سپس برخاست و دست على رضى اللّه عنه را گرفت و خطاب بمردم فرمود: كيست كه اولى (سزاوارتر) است بشما از خود شما؟ گفتند خدا و رسول او داناترند. فرمود: هر كس كه من مولاى اويم. پس على عليه السّلام مولاى او است‏ .



بررسی سند :

سند حاکم نیشابوری :

حاکم بعد از نقل روایت ، در مورد سند آن چنین می گوید :





هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه



این روایت صحیح السند می باشد ولی توسط بخاری و مسلم بیان نشده است .



ذهبی در " تلخیص " بعد از نقل این سخن حاکم چنین می گوید :

صحیح ( روایت صحیح می باشد)



سند طبرانی :

سند وی از " ابو نعیم " به بعد همانند سند حاکم می باشد که تصحیح آن بیان شد .

راوی میان طبرانی و ابونعیم ، یکی از شیوخ طبرانی می باشد به نام : علي بن عبد العزيز بن المرزبان بن سابور أبو الحسن البغوي .

وی عم ابوالقاسم بغوی میباشد و در نزد علمای رجالی اهل تسنن توثیق شده است .

قال الدارقطني: ثقة مأمون. وقال ابن أبي حاتم: صدوق ...... وقال الذهبي: الإمام الحافظ الصدوق جمع وصنف المسند الكبير، وكان حسن الحديث ..... وقال ابن الجزري: شيخ مسند ثقة. وقال الهيثمي: ذ. وقال ابن حجر: أحد الحفاظ المكثرين مع علو الإسناد، مشهور، وهو في طبقة صغار شيوخ النسائي. وقال الألباني: ثقة حافظ.

أبو الطيب نايف بن صلاح بن علي المنصوري بعد از نقل اقوال علمای رجالی در مورد این راوی ( که برخی از آنها بیان شد ) نظر خود را چنین بیان می کند :





قلت: (ثقة حافظ، وكان يأخذ على التحديث أجرا).



إرشاد القاصي والداني إلى تراجم شيوخ الطبراني، ص 435 – 436 رقم 685 ، اسم المؤلف: أبو الطيب نايف بن صلاح بن علي المنصوري ، دار النشر : دار الكيان - الرياض، مكتبة ابن تيمية – الإمارات ، الطبعة : الأولى ، قدم له: د سعد بن عبد الله الحميد ، راجعه ولخص أحكامه وقدم له: أبو الحسن مصطفى بن إسماعيل السليماني المأربي

پس بر این اساس ، روایت طبرانی نیز صحیح می باشد .

علمای دیگری همچون سخاوی در «استجلاب ارتقاء الغرف بحبّ أقرباء الرّسول ذوى الشّرف» و احمد بن فضل باکثیر مکی در «وسيله المآل في عدّ مناقب الآل» نیز به این روایت حاکم و طبرانی اشاره کرده وآنها را بعنوان نمونه ای از روایات غدیر بیان کرده اند .





3 – ابن مغازلی در " مناقب امیرالمومنین " ذیل روایتی طولانی چنین می گوید :

أقبل نبيّ اللّه من مكّة في حجّة الوداع حتّى نزل (صلّى اللّه عليه وآله) بغدير الجحفة بين مكّة والمدينة، فأمر بالدّوحات فقمّ ما تحتهنّ من شوك ثمّ نادى: الصّلاة جامعة! فخرجنا إلى رسول اللّه (صلّى اللّه عليه وآله) في يوم شديد الحرّ وإنّ منّا لمن يضع رداءه على رأسه وبعضه على قدميه من شدّة الرّمضاء، حتّى انتهينا إلى رسول اللّه (صلّى اللّه عليه وسلّم) فصلّى بنا الظهر ثمّ انصرف إلينا فقال: .... .

رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در حجة الوداع (در مراجعت) آمد تا در جحفه نزول فرمود- بين مكّه و مدينه‏ . پس امر فرمود زير درختان عظيم و انبوه آنجا را از خار و خاشاك پاك كردند، سپس مردم را باجتماع عمومى براى نماز دعوت كردند. آنروز بسيار گرم و سوزان بود و همگى حسب الامر پيغمبر بسوى آنحضرت گرد آمديم در حاليكه بعضى از ما قسمتى از رداى خود را بر سر كشيده و قسمتى را از شدت سوزندگى زمين زير پا نهاده بود. پس رسول خدا نماز ظهر را با ما بجا آورد و سپس رو بطرف ما بگردانيد و فرمود: .....



مناقب أمير المؤمنين عليه السلام، ص 67 رقم 23 ، اسم المؤلف : علي بن محمد بن محمد بن الطيب ، الشهير بابن المغازلي الوفاة: 483 هـ.ق، دار النشر : دار الأضواء ، بيروت ، لبنان 1424 هـ ، تحقيق وتعليق : محمد باقر البهبودي

مناقب أمير المؤمنين علی بن ابی طالب رضی الله عنه، ص 43 رقم 23 ، اسم المؤلف : علي بن محمد بن محمد بن الطيب بن أبي يعلى بن الجلابي، أبو الحسن الواسطي المالكي، المعروف بابن المغازلي (المتوفى: 483هـ)، دار النشر : دار الآثار – صنعاء ، الطبعة: الأولى 1424 هـ - 2003 م، تحقيق وتعليق : أبو عبد الرحمن تركي بن عبد الله الوادعي





4 – احمد بن حنبل در " مسند " و " فضائل الصحابه " چنین میگوید :

قَالَ زَيْدُ بْنُ أَرْقَمَ: وَأَنَا أَسْمَعُ، نَزَلْنَا مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِوَادٍ يُقَالُ لَهُ: وَادِي خُمٍّ فَأَمَرَ بِالصَّلَاةِ فَصَلَّاهَا بِهَجِيرٍ ، قَالَ: فَخَطَبَنَا، وَظُلِّلَ لِرَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِثَوْبٍ عَلَى شَجَرَةِ سَمُرَةٍ مِنَ الشَّمْسِ، فَقَالَ: " أَلَسْتُمْ تَعْلَمُونَ، أَوْ أَلَسْتُمْ تَشْهَدُونَ، أَنِّي أَوْلَى بِكُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ نَفْسِهِ ؟ " قَالُوا: بَلَى، قَالَ: " فَمَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ، فَإِنَّ عَلِيًّا مَوْلَاهُ، اللهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ .

راوی می گوید : در حاليكه من ميشنيدم زيد چنين گفت: با رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در وادى كه خم ناميده ميشود فرود آمديم. آنحضرت امر باقامه نماز فرمود و در گرماى نيمروز نماز را بجا آورد سپس براى ما خطبه ايراد فرمود در حاليكه با افكندن پارچه بر يكدرخت بزرگ براى آنجناب سايه تشكيل داده شده بود. آنگاه فرمود: آيا نميدانيد؟ آيا شهادت نميدهيد باينكه من اولى (سزاوارتر) هستم بهر مؤمنى از خود او؟ گفتند آرى چنين است. فرمود: پس هر كه من مولاى اويم همانا على عليه السّلام مولاى او است. بار خدايا دشمن دار آنكه را كه او را دشمن دارد و دوست دار آنكه را كه او را دوست دارد .

فضائل الصحابة ، ج 2 ص 597 رقم 1017 ،اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبد الله الشيباني الوفاة: 241 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1403 - 1983 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. وصي الله محمد عباس



مسند الإمام أحمد بن حنبل ، ج 4 ص 372 رقم 19344 ،اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشيباني الوفاة: 241 ، دار النشر : مؤسسة قرطبة – مصر





5 – تفتازانی در " شرح المقاصد فی علم الکلام " چنین تصریح می کند :

أما حديث الغدير فهو أنه عليه السلام قد جمع الناس يوم غدير خم موضع بين مكة والمدينة بالحجفة وذلك بعد رجوعه عن حجة الوداع وكان يوما صائفا حتى أن الرجل ليضع رداءه تحت قدميه من شدة الحر وجمع الرجال وصعد عليه السلام عليها وقال مخاطبا معاشر المسلمين ألست أولى بكم من أنفسكم قالوا اللهم بلى قال فمن كنت مولاه فعلى مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله وهذا حديث متفق على صحته أورده علي رضي الله عنه يوم الشورى عندما حاول ذكر فضائله .

اما حدیث غدیر، همانا رسول خدا«صلی الله علیه وآله»مردم را در روز غدیر خم در مکانی بین مکه و مدینه در جحفه جمع نمود، واین امر بعد از بازگشت از حجةالوداع بود، وآن روز، روزی بسیار گرم بود به گونه ای که از شدت گرما مردم ردای خود را به زیر پای خود افکنده بودند و مردم را جمع نموده و پیامبر بالا رفته و مردم را مخاطب قرار دادند : ای گروه مسلمین ! آیا من به شما از نفس شما اولی و سزاوار نیستم ؟ مردم گفتند : بله .

پیامبر فرمودند : پس هر کس من مولای اویم پس ، پس علی مولای او می باشد . خداوندا دوست بدار موالی او را و دشمن بدار دشمن او را . یاری کن هر کس او را یاری کند و مخذول کن هر کس او را مخذول نماید .

این حدیث اجماع بر صحت آن می باشد و علی علیه السلام آن را در روز شوری ، در حین بیان فضائلش بیان نموده است .

شرح المقاصد في علم الكلام ، ج 2 ص 289 - 290 ،اسم المؤلف: سعد الدين مسعود بن عمر بن عبد الله التفتازاني الوفاة: 791هـ ، دار النشر : دار المعارف النعمانية - باكستان - 1401هـ - 1981م ، الطبعة : الأولى





6 - خطیب بغدادی در " تلخیص المتشابه فی الرسم " میگوید :

أَخْبَرَنَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ بْنِ الْقَاسِمِ النَّرْسِيُّ، أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الشَّافِعِيُّ، ح وَأَخْبَرَنِيهِ الْحَسَنُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ، وَاللَّفْظُ لِحَدِيثِهِ، ثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ شَاذَانَ، قَالا: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ حُمَيْدِ بْنِ الرَّبِيعِ، ثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يَحْيَى الصُّوفِيُّ، حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ، وَهُوَ ابْنُ مَيْمُونٍ، عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ سَابِقِ الْحَاجِّ سَعِيدِ بْنِ بَيَانٍ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، عَنِ الْبَرَاءِ، قَالَ: لَمَّا نَزَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْغَدِيرَ قَامَ فِي الظَّهِيرَةِ، فَأَمَرَ بِقَمِّ الشَّجَرَاتِ، ثُمَّ جُمِعَتْ لَهُ أَحْجَارٌ، وَأَمَرَ بِلالا فَنَادَى فِي النَّاسِ، فَاجْتَمَعَ الْمُسْلِمُونَ، فَصَعَدَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى تِلْكَ الأَحْجَارِ، فَحَمِدَ اللَّهَ، وَأَثْنَى عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: «أَيُّهَا النَّاسُ، مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلَيَّ مَوْلاهُ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَأَبْغِضْ مَنْ أَبْغَضَهُ، وَأَحِبَّ مَنْ أَحَبَّهُ، وَأَعِزَّ مَنْ نَصَرَهُ» !
قَالَ أَبُو إِسْحَاقَ: قَالَ الْبَرَاءُ: فِي يَوْمٍ صَائِفٍ شَدِيدٍ حَرِّهِ، حَتَّى جَعَلَ الرَّجُلُ مِنَّا بَعْضَ ثَوْبِهِ تَحْتَ قَدَمِهِ، وَبَعْضَهُ عَلَى رَأْسِهِ، فَلَمَّا هَمَّ بِالنُّزُولِ قَالَ: «أَلَسْتُمْ تَشْهَدُونَ أَنِّي أَوْلَى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ؟» قَالُوا: بَلَى، قَالَ: «فَمَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلَيَّ مَوْلاهُ»

ابی اسحق از براء بن عازب نقل می کند : وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر منطقه غدیر وارد شد به هنگام گرمای ظهر ، دستور دادند تا برگ درختان را جمع کرده و سپس برای ایشان سنگهایی آوردند و به بلال دستور دادند تا در میان مردم ندا سر دهد و مسلمانان را جمع نماید پس پیامبر بر بالای آن سنگها رفته و حمد و ثنای الهی را بجای آورده و فرمودند : ای مردم !هر کس من مولای او بودم ، پس علی هم مولای اوست . خداوندا دوست دار هر که او را دوست دارد و هم دشمن بدار هر که او را دشمن بدارد و غضب نما بر کسی که بر علی علیه السلام غضب نماید و دوست بدار هر که او را دوست دارد و عزیز بدار هر که او را یاری نماید.

ابواسحاق میگوید : براء بن عازب گفت : (واقعه غدیر ) در روزی بسیار گرم بود به گونه ای که از شدت گرما صحابه ردای خود را به زیر پای خود افکنده بودند و برخی نیز آن را بر روی سرشان کشیده بودند . وقتی پیامبر در غدیر ماندند فرمودند : آیا شهادن ندادید که من از شما بر خودتان اولی هستم ؟ مردم گفتند : آری .

پس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : هر کس من مولای او بودم ، پس علی هم مولای اوست.

تلخيص المتشابه في الرسم ، ج 1 ص 244 ،اسم المؤلف: أبو بكر أحمد بن علي بن ثابت بن أحمد بن مهدي الخطيب البغدادي الوفاة: 463 هـ ، دار النشر : طلاس للدراسات والترجمة والنشر، دمشق 1985 م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : سکینة الشهابی







نتیجه :

از بررسی منابع بالا به این امور می رسیم :

1 – هوای آن روز عربستان آن چنان گرم بوده است که حتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای سخنرانی در جمع مردم مجبور شدند که سایبانی برای خویش فراهم نمایند و این امر تصحیح نمی شود زیرا پیامبر سیره کسری و قارونی نداشته اند تا در زیر سایه بان باشند و مردم زیر آفتاب بلکه نشان از اوج گرما در آن روز دارد ( تا جایی که راوی به نماز در گرمای نیمروز اشاره می کند ) .



2 - هوای عربستان در روز غدیر آنقدر گرم بوده است که حتی اعرابی که با گرمای آنجا خو گرفته بودند صراحت دارند که چنین روز گرمی را ندیده بودند و لذا از زیر انداز استفاده نمودند .



3 – متن روایات صراحت دارد که منظور از " مولا " قطعا " اولی به تصرف " بوده است زیرا به قرینه جمله (من أولى بكم من أنفسكم ) معلوم می شود که تالی آن (من كنت مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ ) مشخصا اشاره به مقام اولویت امیرالمومنین علیه السلام بر نفس مردم را دارد .



4 – سخن تفتازانی ردیه ای سنگین بر کسانی است که مدعی هستند امیرالمومنین علیه السلام به حدیث غدیر احتجاج نکرده اند بلکه نشان می دهد ایشان در باب بیان فضایل خود ، به حدیث غدیر اشاره کرده اند و فضیلت زمانی بیانش معنا پیدا می کند که مخصوص فرد باشد وگرنه فضیلتی مشترک نیاز به بیان ندارد .



حال از مخالفان متعصب می پرسیم : آیا سرما و گرمای واقعه غدیر واقعا تاثیری در نص کلام نبوی مبنی بر اثبات اولویت امیرالمومنین علیه السلام بر مردم دارد یا خیر ؟

العبد الاحقر – مقداد العلوی
پاسخ : سلام علیکم . مقاله ای که ارسال کردید ، مقاله ای تحت عنوان "آیا در روز غدیر هوا گرم بوده است ؟" می باشد ، که در وبلاگ قرار داده ایم :
http://islamtxtir.rozblog.com/post/129
شاید هم هر دو مقاله ، یکی باشند .
موفق باشید


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari