close
تبلیغات در اینترنت
گذری کوتاه بر سقیفه (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

السقیفة ؛ و ما ادراک ما السقیفة !

سقیفه ، کودتایی ننگین توسط اطرافیان رسول الله بود !

یعنی از جانب همانهایی که فریاد وا اسلاماه ؛ وا محمداه ؛ سر میدادند ولی در نهان ، نقشه انهدام اسلام و غصب حقوق آل البیت علیهم السلام را در سر می پروراندند.

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجن و الانس اجمعين

بابي انت  و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي

 

پس از بررسي مرحله اول بروز بيروني جريان نفاق در ماجراي رزيه يوم الخميس [1] ، در اين نوشتار به بررسي كودتاي سقيفه پرداخته شده است. به مركزيت اتفاقات روي داده در سقيفه، لازم است كمي قبل و بعد از آن ماجرا نيز مورد توجه قرار گيرد. بر اين اساس، اين ماجرا را مي‌توان در 5 عنوان شامل:

  1. برنامه جريان نفاق قبل از سقيفه
  2. شهادت حضرت رسول الله صلي‌الله‌عليه و آله
  3. آنچه در محل سقيفه گذشت
  4. آنچه بعد از سقيفه به منظور اخذ بيعت گذشت
  5. عكس العمل صحابه

بيان نمود.

 

  1. برنامه جريان نفاق قبل از سقيفه

برخي علماي اهل تسنن همچون محمود ابو ربه [2] و عبدالفتاح عبدالمقصود[3] به اين مطلب اذعان كرده‌اند كه كودتاي سقيفه با برنامه‌ريزي قبلي بوده‌است. از جمله نشانه‌هاي آشكار اين موضوع آنست كه عمر قبل از سقيفه نيز ابوبكر را حداقل در دو موضع، يكي در زمان رفتن به محل سقيفه و ديگري در لشكر اسامه، به عنوان خليفه رسول الله صلي الله عليه و اله خوانده است [4].

-         حال سوال اينجاست كه با اينكه بزرگان اهل سنت معتقدند كه نصي بر خلافت ابوبكر وجود ندارد [5] ، چرا ديگر اصحاب به اين مطلب اعتراضي نكردند؟ آيا علم غيب داشتند كه پس از جنگ و جدال‌هاي سقيفه اسم ابوبكر بيرون خواهد آمد؟ و آيا منافقان يك حزب منسجم بودند؟ و راست گفت خداوند بلند مرتبه كه و ممن حولكم من الاعراب منافقون.

 

  1. شهادت حضرت رسول الله صلي‌الله‌عليه و آله

در زمان شهادت حضرت رسول‌الله‌ صلي‌الله‌عليه وآله (كه عنوان شهادت با توجه به تحقيقات عبدالفتاح عبدالمقصود در السقيفة و  الخلافة [3] قابل پذيرش است) دو موضوع اساسي مطرح است:

اول) رفتار غيرقابل توجيه عمر در انكار از دنيا رفتن پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله

خليفه دوم در اقدامي كه هر محققي را در بدو امر شگفت زده مي‌كند، رحلت حضرت رسول‌الله صلي‌الله‌عليه‌وآله را انكار كرد و تهديد كرد كه اگر كسي چنين بگويد او را مي‌زند. اين ماجرا تا زماني ادامه پيدا كرد كه ابوبكر وارد محفل شد و به نقل صحيح بخاري دو آيه از قرآن را خواند كه "إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَیِّتُونَ" و نيز و "ما مُحَمَّدٌ إلا رَسُولٌ قد خَلَتْ من قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أو قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ على أَعْقَابِکُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبْ على عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شیئا وَسَیَجْزِی الله الشَّاکِرِینَ" و به عمر عتاب كرد كه پيغمبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله از دنيا رفته‌اند و سپس عمر گفت آيا اين آيه در كتاب خدا است؟ (هذا في كتاب الله؟) و پس از آن پذيرفت؛ به همين راحتي. [6]

  • آن رفتار در رزيه يوم الخميس [1] و اين رفتار در اين روز؛ برنامه چه بود؟ چرا عمر با رفتاري دور از شئون عقلايي اين موضوع بديهي را انكار كرد؟ و چرا فقط از ابوبكر پذيرفت؟
  • و نبايد از ياد برد كه او كه حتي نمي‌دانست اين آيه در كتاب خداست، پيش از اين گفته بود حسبنا كتاب الله [7].

دوم) عدم حضور در تشييع پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله

هيچكدام از ابوبكر و عمر و عايشه در دفن پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله حضور نداشتند كه عايشه مي‌گويد ما از آن آگاه نشديم مگر وقتي كه صداي بيل‌ها را شنيديم [8] و [9] و [10].

  • عمر كه ابتدا حتي از دنيا رفتن پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله را انكار كرده بود، به جاي تشييع پيكر مطهر حضرتشان  مشغول چه كاري بود؟

 

  1. آنچه در محل سقيفه [11] گذشت

 به ابوبكر و عمر خبر رسيد كه انصار در سقيفه جمع شده‌اند [12]. مهاجر و انصاري كه در تدفين پيكر مطهر پيغمبر اكرم صلي الله عليه و‌آله غايب بودند، ضمن يك درگيري شديد فيزيكي در حال تعيين خليفه‌اي بودند تا به او بگويند خليفه رسول الله.[13]. اين درگيري به حدي شديد بود كه به نقل صحيح بخاري به عمر گفتند سعد بن عباده را كشتيد و او گفت خدا سعد را بكشد [14]. ابوبكر بعد از صحبت‌هاي مدعيان انصار سخنراني كرد و در آن اشاره به سوابق مهاجرين نمود،  و بعد عمر و ابوعبيده جراح را معرفي نمود تا با يكي از آن دو بيعت شود. و عمر دست خود را به سمت ابوبكر برد و با او بيعت نمود [14]. در اين بين، برخي انصار هم مي‌گفتند ما با غير علي سلام‌الله‌عليه بيعت نمي‌كنيم [15].

  • اگر شما در بررسي آنچه در سقيفه اتفاق افتاد و با نظر به جنگ ودعواهاي بين مهاجر و انصار، اثري از عناويني شبيه شورا و اهل حل و عقد و امثالهم مي‌بينيد، به ديگران نيز اثراتي از آن را نشان دهيد. آيا در اين مشورت فرهيختگان بود كه نزديك بود سعد بن عباده كشته شود؟  به نقل صحيح بخاري [ج5 ص208] عمر بعدها چنين گفت و درست هم گفت كه کانت بيعة ابي بکر فلتة  وقي الله المسلمين شرها فمن عاد الي مثلها فاقتلوه .(بيعت ابوبکر لغزشي بود که خداوند شرّش را مرتفع سازد واگر کسي دوباره چنين خطايي مرتکب شد او را بکشيد.).  
  • در آن فضاي شلوغ و دعوا و درگيري، پس "غدير" و "انما وليكم" و "اطيعوا الله" و "انما يريد الله" و "مثل اهل بيتي كسفينة" نوح چه شد؟ "بخ بخ لك يا علي" چه شد؟ او كه بخ بخ گفت و ان الرجل ليهجر گفت و رحلت را انكار كرد، حالا در سقيفه چه كرد و چه گفت؟
  • ابوبكر به چه معيارهايي براي توجيه خودش استناد كرد؟ در آن معيارها اميرالمومنين سلام‌الله‌عليه افضل بودند يا او؟ [16]

 

  1. آنچه بعد از سقيفه به منظور اخذ بيعت گذشت

در اولين مرحله پس از سقيفه حضور قبيله بني اسلم و رعبي كه از اين كودتا در مردم ايجاد نمودند، به آن بيعتي كه به قول خليفه دوم فلتة بود، رسميت مي‌بخشيد. طبري به نقل از عمر نقل مي‌كند كه به محض ديدن بني‌اسلم به پيروزي يقين كردم. و ابن اثير هم مي‌گويد كه پس از آمدن بني اسلم بود كه حكومت ابوبكر قوي شد و مردم پس از آن بيعت كردند. [17].

  • مگر اجماع بر ابوبكر نبود؟! پس چرا عمر با ديدن جنگجويان بني‌اسلم به "پيروزي" يقين كرد؟ مگر در سقيفه جنگ بوده است؟ مگر فرهيختگان سقيفه ابوبكر را انتخاب نكرده بودند؟

پس از اين تهديد اوليه، روند اخذ بيعت بر همين مبنا ادامه پيدا كرد. صحيح بخاري به نقل از عايشه مي‌گويد كه عمر مردم را مي‌ترساند و قسطلاني شرح مي‌دهد كه عمر گفت دست مردان را قطع خواهم كرد و ابن اثير از قول عمر مي‌گويد كه اگر كسي با ما مخالفت كند او را مي‌كشيم [17].

  • برخي چون اميرالمومنين سلام‌الله‌عليه به بيعت اجباري مجبور شدند [18] ، برخي همچون سعد بن عباده از طريق جنيان(!!!) كشته شدند [19] و برخي چون مالك بن نويره هم مرتد (!!!) اعلام شدند [20]. بدين ترتيب، خليفه منتخب از سوي فرهيختگان سقيفه، با چنين روش‌هاي مبتني بر فرهيختگي به تحكيم ساختار حكومت خود پرداخت.

 

  1. عكس العمل صحابه

عكس العمل كساني كه در بطن اين كودتا نبودند، در تاريخ ثبت شده است؛ اين عكس العمل حاكي از اطمينان مردم نسبت به خلافت اميرالمومنين سلام‌الله‌عليه بوده است.

در صحيح بخاري از قول عباس بن عبدالمطلب نقل مي‌كند كه به اميرالمومنين سلام‌الله‌عليه گفت كه بعد از سه روز تحت سلطه ديگران قرار مي‌گيري [21]. در تاريخ يعقوبي خبري را نقل مي‌كند از براء بن عازب كه به نزد بني هاشم آمد كه چه نشسته‌ايد كه مردم با ابوبكر بيعت كردند. يعقوبي در تاريخ خود مي‌گويد كه كان المهاجرون والأنصار لا يشكون في علي (يعني مهاجر و انصار هيچ شكي در مورد علي سلام‌الله‌عليه نداشتند.). عتبة بن ابي‌لهب هم مي‌گويد كه ما اصلاً گمان نمي‌كرديم كه خلافت از علي سلام‌الله‌عليه برگردد [21].

  • اين تعجب از وضعيت پيش آمده از سوي افراد مختلف يعني حضرت رسول الله‌صلي‌الله‌عليه‌و‌اله در اجراي فرمان خداوند، ذره‌اي كوتاهي نفرمودند و ابلاغ كردند آنچه را كه بايد: يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك.

اما شد آنچه كه نبايد. و فقط افسوس كه

 قل ارايتم ان اصبح ماؤكم غوراً فمن ياتيكم بماء معين.




لينك مراجع:

[1] رزیة یوم الخمیس، لرزه ای پایدار بر اعتقاد وهابیون

[2] سقیفه یک جریان از قبل برنامه ریزی شده بود(از کتب اهل سنت)

[3] متن كتاب خاستگاه خلافت

[4] كودتاي عمر و ابوبكر و انتخاب قبل از سقيفه

[5] بررسی حدیث قلم و قرطاس "بخش چهاردهم "

[6] چرا عمر بن خطاب منكر رحلت پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله مي‌شد؟

[7] حسبنا کتاب الله ؛ فضیحت ماندگار عمر !

[8] آيا جناب ابوبكر و عمر و عايشه در تدفين پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله حاضر بودند؟

[9] چه کسانی در تجهیز و تدفین بدن مطهر پیامبر(ص) شرکت داشتند؟

[10] آیا ام المؤمنين عايشه، ابوبکر و عمر در طى مراسم غسل وتدفین رسول الله(ص)حضور داشتند ؟

[11] سقيفه كجا بوده ؟ چرا به آن سقيفه گفته‌اند ؟

[12] چرا «انصار»با آن همه پیشینه که برای به تحقق رسیدن آرمانهای رسول اکرم (ص)تلاش کرده بودند قبل از دفن حضرت در سقیفه جمع شدند؟

[13] آیا در ماجرای سقیفه درگیری لفظی یا فیزیکی رخ داد؟ یا اینکه جلسه آرام وشورای اهل حل وعقد بود؟!

[14] «ماجرای سقیفه» از زبان جناب «عمربن خطاب» در «صحیح بخاری»

[15] آيا در سقيفه اسمي از امير مومنان(ع) برده شد؟در صورت مطرح شدن آن اين امر توسط چه کساني بود و موافقان و مخالفان اين امر در صورت وقوع چه کساني بودند؟

[16] اساسي ترين دلايل اقامه شده در سقيفه براي دور نگهداشتن امير المومنين در مساله خلافت چه بود ؟

[17] سقیفه ، کودتای ابوبکر و عمر ؛ و حمله قبیله بنی اسلم

[18] آیا قضیه ریسمان و زنجیر انداختن به گردن امیرالمومنین(ع) در جریان سقیفه و بزور بیعت گرفتن از ایشان صحیح است؟

[19] کشتن خالد، سعد بن عباده را و نسبت دادن آن به جن

[20] کشتن مالک بن نويره به دست خالد بن وليد در زمان ابوبکر

[21] سقیفه ، کودتای ابوبکر و عمر ؛ و با خبر بودن عباس

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 5


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 150


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari