close
تبلیغات در اینترنت
علی بن ابیطالب علیهما السلام ؛ یگانه صدیق اکبر «ق 2 » (جدید)
سه شنبه 22 آبان 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

صدیق اکبر از القابی است که روایاتش را علمای اهل تسنن تصحیح کرده اند و برخی دیگر نیز اساساً امیرالمومنین علیه السلام را به نام « صدیق اکبر » می شناسند .....

بسم الله الرحمن الرحیم
فقط امیرالمومنین سلام الله علیه ، صدیق اکبر است !

از جمله ویژگی های و فضایل بزرگی که از جانب رسول الله صلی الله علیه وآله برای امیرالمومنین سلام الله علیه بیان گردیده ، این است که ایشان بعنوان « صدیق اکبر » انتخاب شده اند. از آنجایی که نواصب تاب و تحمل فضائل امیرالمومنین علیه السلام را نداشته و ندارند لذا دست به تحریف این فضیلت برای اصنامشان زده و همانند آن را – ظلماً و زوراً – برای دیگران جعل کردند .
در این نوشتار به بیان اسناد مختلف روایاتی که بیان میکنند امیرالمومنین علیه السلام ، صدیق اکبر هستند می پردازیم و به برخی از شبهات حول تصحیح این روایات نیز پاسخ میدهیم.


از قول رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است که علی علیه السلام ، صدیق اکبر میباشد..

 

تصحیح کنندگان روایت شریفه
با این وجود که تعدد اسناد این روایت سبب تقویت آن میگردد، برخی از علمای اهل تسنن نیز این روایت را تصحیح کرده اند.

1 - حاكم نيشابوري متوفي 405 هجري

ابوعبدالله حاکم نیشابوری در کتاب « المستدرک علی الصحیحین » بعد از نقل این روایت شریفه  ، آن را  صحیح میداند.
ولی متاسفانه سخن حاکم در نسخه های مطبوع نیامده و بلکه از آنها حذف شده است و ما تصحیح حاکم را بر اساس سخنان دیگر علمای اهل تسنن بیان میداریم.

*ابن ملقن شافعي در « مختصر تلخیص الذهبی » چنین نقل میکند :

حديث علي (قال) : أنا عبد الله، وأخو رسوله، وأنا الصِّدّيق الأكبر، لا يقولها بعدي إلا كاذب؛ صليت قبل الناس (بسبع) سنين.
قال الحاكم: على شرط البخاري ومسلم.
مختصرُ استدرَاك الحافِظ الذّهبي على مُستدرَك أبي عبد اللهِ الحَاكم ، ج 3 ص 1314 رقم 535 ، المؤلف: ابن الملقن سراج الدين أبو حفص عمر بن علي بن أحمد الشافعي المصري (المتوفى: 804هـ) ، تحقيق وَدراسة: جـ 1، 2: عَبد الله بن حمد اللحَيدَان ، جـ 3 - 7: سَعد بن عَبد الله بن عَبد العَزيز آل حميَّد ، الناشر: دَارُ العَاصِمَة، الرياض - المملكة العربية السعودية ، الطبعة: الأولى، 1411 هـ

*محقق کتاب مختصر تلخیص ، سعد بن عبدالله آل حمید در مورد این سخن حاکم نیز میگوید :
وقول الحاكم هذا ليس في المستدرك المطبوع، فأثبته من المخطوط
این سخن حاکم در کتاب مستدرک مطبوع وجود نداشته و اصل آن را بر اساس نسخه خطی بیان کردیم.

*ابن حجر عسقلاني نیز در « اتحاف المهره » بعد از نقل این روایت شریفه به نقل از حاکم نیشابوری ، میگوید :
وَقَالَ: صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِهِمَا
حاکم گفت : این روایت بر اساس شروط بخاری و مسلم صحیح میباشد.
إتحاف المهرة بالفوائد المبتكرة من أطراف العشرة ، ج 11 ص 465 – 466 رقم 14442 ، المؤلف : أبو الفضل أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني (المتوفى : 852هـ) ، تحقيق : مركز خدمة السنة والسيرة ، بإشراف د زهير بن ناصر الناصر (راجعه ووحد منهج التعليق والإخراج) ، الناشر : مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف (بالمدينة) - ومركز خدمة السنة والسيرة النبوية (بالمدينة) ، الطبعة : الأولى ، 1415 هـ - 1994 م



2 - ابوالعباس بوصيري شافعي متوفي 840 هجری

این عالم شهیر اهل تسنن در کتاب « مصباح الزجاجة فی زوائد ابن ماجه » در مورد این روایت چنین میگوید :
حَدثنَا مُحَمَّد بن إِسْمَاعِيل الرَّازِيّ
حَدثنَا عبيد الله بن مُوسَى أَنبأَنَا الْعَلَاء بن صَالح عَن الْمنْهَال عَن عباد بن عبد الله قَالَ قَالَ على أَنا عبد الله وأخو رَسُوله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم وَأَنا الصّديق الْأَكْبَر لَا يَقُولهَا بعدِي إِلَّا كَذَّاب صليت قبل النَّاس بِسبع سِنِين
هَذَا إِسْنَاد صَحِيح رِجَاله ثِقَات
رَوَاهُ أَبُو بكر بن أبي شيبَة فِي مُسْنده من طَرِيق أبي سُلَيْمَان الجهيني عَن عَليّ فَذكره وَزَاد لَا يَقُولهَا قبلي
وَرَوَاهُ مُحَمَّد بن يحيى بن أبي عمر فِي مُسْنده من طَرِيق أبي يحيى عَن عَليّ بن أبي طَالب بِإِسْنَادِهِ وَمَتنه وَزَاد فِي آخِره فَقَالَهَا رجل فأصابته جنَّة
وَرَوَاهُ الْحَاكِم فِي الْمُسْتَدْرك من طَرِيق الْمنْهَال بن عَمْرو بِهِ وَقَالَ صَحِيح على شَرط الشَّيْخَيْنِ

عباد بن عبدالله گفت : علی (علیه السلام) گفت : من ، بنده خدا و برادر رسول الله صلی الله علیه وآله هستم و من صدیق اکبر میباشم و هیچکس بعد از من آن را نمی گوید مگر دروغگو . من 7 سال قبل از بقیه مردم به نماز ایستادم.

اسناد این روایت صحیح است و راویان آن مورد وثوق میباشند.
این روایت را ابوبکر بن ابی شیبه در مسندش به سند از ابو سلیمان جهینی از علی (علیه السلام) آورده و اضافه کرده : هیچکس قبل از من آن را نگفته.
محمد بن بحیی بن ابی عمر در مسندش به سند از ابی یحیی از علی بن ابیطالب (علیهما السلام ) به اسنادش و همین متن آورده و در آخرش اضافه کرده : مردی آن را گفت و جنّی شد.
این روایت را حاکم در مستدرک به سند از منهال بن عمرو آورده و در مورد آن گفت : این روایت بر اساس شروط شیخین ، صحیح میباشد.

مصباح الزجاجة في زوائد ابن ماجه ، ج 1 ص 20 – 21 رقم 49 ، المؤلف: أبو العباس شهاب الدين أحمد بن أبي بكر بن إسماعيل بن سليم بن قايماز بن عثمان البوصيري الكناني الشافعي (المتوفى: 840هـ) ، المحقق: محمد المنتقى الكشناوي ، الناشر: دار العربية – بيروت ، الطبعة: الثانية، 1403 هـ





3 - محمد بن عبدالهادی نور الدین السندی متوفی 1138 هجری

سندی در حاشیه اش بر کتاب سنن ابن ماجه ، بعد از نقل روایت و تلقی به قبول آن ، عبارات آن را شرح میدهد و میگوید :
كَأَنَّهُ أَرَادَ بِقَوْلِهِ: الصِّدِّيقُ الْأَكْبَرُ أَنَّهُ أَسْبَقُ إِيمَانًا مِنْ أَبِي بَكْرٍ أَيْضًا وَفِي الْإِصَابَةِ فِي تَرْجَمَةِ عَلِيٍّ هُوَ أَوَّلُ النَّاسِ إِسْلَامًا فِي قَوْلِ الْكَثِيرِ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ ..... وَفِي الزَّوَائِدِ قُلْتُ: هَذَا إِسْنَادٌ صَحِيحٌ رِجَالُهُ ثِقَاتٌ رَوَاهُ الْحَاكِمُ فِي الْمُسْتَدْرَكِ عَنِ الْمِنْهَالِ وَقَالَ: صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ ... قُلْتُ: فَكَأَنَّ مَنْ حَكَمَ بِالْوَضْعِ حَكَمَ عَلَيْهِ لِعَدَمِ ظُهُورِ مَعْنَاهُ لَا لِأَجْلِ خَلَلٍ فِي إِسْنَادِهِ وَقَدْ ظَهَرَ مَعْنَاهُ بِمَا ذَكَرْنَا

گویا علی (علیه السلام) با بیان اینکه (من) صدیق اکبر هستیم میخواهد اسبق بودن در ایمان بر ابوبکر را نیز بیان نماید. و در الاصابه در ترجمه علی (علیه السلام) آمده که بنابر سخنان جمع کثیری از اهل علم ، علی(علیه السلام) اولین کسی بود از مردم که اسلام آورد..... بوصیری در زوائد گفت : اسناد این روایت صحیح و راویان آن مورد اعتماد هستند و این روایت را حاکم از منهال نقل کرده و گفت : این روایت صحیح به شرط بخاری و مسلم میباشد.... (سندی)میگویم : هر کس که حکم به جعلی بودن این روایت میدهد بخاطر عدم ظهور معنای آن میباشد و نه بخاطر مشکل در سند آن ومعنای آن نیز قبلا بیان شد.

حاشية السندي على سنن ابن ماجه = كفاية الحاجة في شرح سنن ابن ماجه ، ج 1 ص 58 ، المؤلف: محمد بن عبد الهادي التتوي، أبو الحسن، نور الدين السندي (المتوفى: 1138هـ) ، الناشر: دار الجيل - بيروت





4 - محمد فواد عبدالباقی متوفی 1388 هجری
وی در حاشیه سنن ابن ماجه در مورد این روایت میگوید :
في الزوائد هذا الإسناد صحيح. رجاله ثقات. رواه الحاكم في المستدرك عن المنهال وقال صحيح على شرط الشيخين.

(بوصيري) اين روايت را در زوائد (سنن ابن ماجة) نقل كرده و گفته است : " سند آن صحيح و راويان آن مورد اعتماد هستند " . همچنين حاكم نيشابوري آن را نقل كرده و گفته است : " اين روايت طبق شرائط مسلم و بخاري صحيح است " .


سنن ابن ماجه ، ج 1 ص 44 رقم 120 ، المؤلف: ابن ماجة أبو عبد الله محمد بن يزيد القزويني، وماجة اسم أبيه يزيد (المتوفى: 273هـ) ، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي ، الناشر: دار إحياء الكتب العربية - فيصل عيسى البابي الحلبي


بنابر سخنان اين عالمان اهل تسنن ، روایت فوق به لحاظ سندی صحیح میباشد و بلکه بنابر قول سندی ، سند این روایت هرگز دارای خلل و مشکل نمی باشد.





اگر عالمی یک روایت را تصحیح کند .....
آنچنان که از سخنان علمای اهل تسنن بر می آید به تصحیحات عام علما در کتبشان و همچنین حسن شمردن احادیث در نزد یک عالم ، میتوان احتجاج کرد :

وَهَكَذَا يَجُوزُ الاحْتِجَاجُ بِمَا صَحَّحَهُ أَحَدُ الْأَئِمَّةِ الْمُعْتَبَرِينَ مِمَّا كَانَ خَارِجًا عَنْ الصَّحِيحَيْنِ ، وَكَذَا يَجُوزُ الاحْتِجَاجُ بِمَا كَانَ فِي الْمُصَنَّفَاتِ الْمُخْتَصَّةِ بِجَمْعِ الصَّحِيحِ ، كَصَحِيحِ ابْنِ خُزَيْمَةَ وَابْنِ حِبَّانَ وَمُسْتَدْرَكِ الْحَاكِمِ وَالْمُسْتَخْرَجَات عَلَى الصَّحِيحَيْنِ ؛ لِأَنَّ الْمُصَنِّفِينَ لَهَا قَدْ حَكَمُوا بِصِحَّةِ كُلِّ مَا فِيهَا حُكْمًا عَامًّا ، وَهَكَذَا يَجُوزُ الاحْتِجَاجُ بِمَا صَرَّحَ أَحَدُ الْأَئِمَّةِ الْمُعْتَبَرِينَ بِحُسْنِهِ ؛ لِأَنَّ الْحَسَنَ يَجُوزُ الْعَمَلُ بِهِ عِنْدَ الْجُمْهُورِ

جايز است به آن ان روايتي که يکي از ائمه معتبر در غير صحيحين، تصحيح کرده‌اند، احتجاج نمود  همچنين جايز است به آن چيزي که در مصنفات که مخصوص جمع روايات صحيح مانند صحيح اين خزيمه، اين حيان، مستدرک حاکم و مستخرجات بر صحيحين احتجاج کرد همچنين جايز است به آنچه که يکي از ائمه حديث به حسن بودن يک روايتي حکم کرده‌اند، احتجاج کرد چون در بين جمهور جايز است به حسن عمل کرد.


نيل الأوطار ، ج 1 ص 25 ، المؤلف: محمد بن علي بن محمد بن عبد الله الشوكاني اليمني (المتوفى: 1250هـ) ، تحقيق: عصام الدين الصبابطي ، الناشر: دار الحديث، مصر ، الطبعة: الأولى، 1413هـ - 1993م



همچنین ابن تیمیه نیز این قاعده را تایید کرده و میگوید :

صَارَ عُلَمَاءُ أَهْلِ الْإِسْلَامِ مُتَّفِقِينَ عَلَى الِاحْتِجَاجِ بِمَا صَحَّحَهُ أَهْلُ الْعِلْمِ بِالْحَدِيثِ


اهل اسلام رواياتي را  که اهل عالم حديث تصحيح کرده اند،بر قبول آن اتفاق دارند

مجموع الفتاوى ، ج 20 ص 317 ، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني (المتوفى: 728هـ) ، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم ، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، المدينة النبوية، المملكة العربية السعودية ، عام النشر: 1416هـ/1995م

تصحیح این روایت نیز از زبان گروهی از علمای اهل تسنن بیان گردید .





صدیق اکبر در لسان علمای اهل تسنن
گروهی از علمای اهل تسنن نیز به پیروی از این روایات شریفه و با قبول نمودن مدلول آن ، امیرالمومنین علیه السلام را بعنوان « صدیق اکبر » نام برده اند.

خطیب خوارزمی حنفی متوفی 568 هجری
الألقاب : أمير المؤمنين ، ويعسوب الدين ، والمسلمين ، ومبير الشرك ، والمشركين ، وقاتل الناكثين والقاسطين والمارقين ، ومولى المؤمنين ، وشبيه هارون ، والمرتضى ، ونفس الرسول ، وأخوه ، وزوج البتول ، وسيف الله المسلول ، وأبو السبطين ، وأمير البررة ، وقاتل الفجرة ، وقسيم الجنة والنار ، وصاحب اللواء ، وسيد العرب والعجم ، وخاصف النعل ، وكاشف الكرب ، والصديق الأكبر ، وأبو الريحانتين ، وذو القرنين ، والهادي ، والفاروق ، والواعي ، والشاهد ، وباب المدينة ، وبيضة البلد ، والولي ، والوصي ، وقاضي دين الرسول ، ومنجز وعده .

المناقب ، ص 40 ،  اسم المؤلف: موفق بن احمد بن محمد المکی الخوارزمی الحنفی الوفاة: 568 ه  ، دار النشر : مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المشرفة- 1414 ه ، الطبعة : الثانیه ، تحقيق : مالک المحمودی



ابن ابي الحدید معتزلی متوفی 656 هجری

واعلم أن أمير المؤمنين ع ما زال يدعي ذلك لنفسه ويفتخر به ويجعله في أفضليته على غيره ويصرح بذلك وقد قال غير مرة أنا الصديق الأكبر والفاروق الأول أسلمت قبل إسلام أبي بكر وصليت قبل صلاته . وروى عنه هذا الكلام بعينه أبو محمد بن قتيبة في كتاب المعارف وهو غير متهم في أمره .

پس بدان که امیرالمومنین علیه السلام همواره ( تقدم بر اسلام ) را برای خویش بیان میکرد و بدان افتخار می نمود و آن را از صفات برتری اش بر دیگران قرار میداد و به این امر نیز تصریح میکرد و میفرمود : من صدیق اکبر و فاروق هستم . قبل از ابوبکر اسلام آوردم و قبل از او نماز گزاردم . دقیقاً همین مطلب را ابن قتیبه در کتاب المعارف آورده و ابن قتیبه در مورد امیرالمومنین متهم نیست ( یعنی متهم به تشیع نیست )

شرح نهج البلاغة ، ج 4 ص 123 ، المؤلف : أبو حامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد بن أبي الحديد المدائني ( المتوفی 656 هـ ) ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان -  1418هـ - 1998م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : محمد عبد الكريم النمري




محب الدین طبری شافعی متوفی 694 هجری
قال الخجندي: وكان يكنى أبا قصم، ويلقب بيعسوب الأمة وبالصديق الأكبر.

الرياض النضرة في مناقب العشرة ، ج 3 ص 106 ، المؤلف: أبو العباس، أحمد بن عبد الله بن محمد، محب الدين الطبري (المتوفى: 694هـ) ، الناشر: دار الكتب العلمية ، الطبعة: الثانية





شمس الدین ابوالبرکات دمشقی شافعی متوفی 871 هجری

[ وكان عليه السلام يكنى ] ب‍ " يعسوب المؤمنين " وب‍ " الصديق الأكبر " . خرجه أحمد

جواهر المطالب في مناقب الإمام علي بن أبي طالب ( ع )، ج 1 ص 32 ، اسم المؤلف:  شمس الدين أبي البركات محمد بن أحمد الدمشقي الباعوني الشافعي الوفاة: 871 ه ، دار النشر : مجمع إحياء الثقافة الاسلامية / 1416 ه ، الطبعه : الاولی ، تحقيق : شیخ محمد باقر المحمودی





عبدالوهاب شعرانی متوفی 973 هجری
فلذلك قال: علي رضي الله عنه أنا الصديق الأكبر يعني للحق المحمدي الصادق عليه لا يقولها بعدي إلا كاذب

الطبقات الكبرى = لوافح الأنوار في طبقات الأخيار ، ج 2 ص 54 ، المؤلف: عبد الوهاب بن أحمد بن علي الحَنَفي، نسبه إلى محمد ابن الحنفية، الشَّعْراني، أبو محمد (المتوفى: 973هـ) ، الناشر: مكتبة محمد المليجي الكتبي وأخيه، مصر ، عام النشر: 1315 هـ

 

ادامه دارد ان شاء الله ...

العبد الاحقر - مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 132


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari