close
تبلیغات در اینترنت
جمع آوری قرآن به نقل بخاری « ق 1 » (جدید)
سه شنبه 22 آبان 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

گام به گام جمع آوری قرآن با روایات بخاری !

بسم الله الرحمن الرحیم

جمع قرآن به نقل بخاری (قسمت اول)

مقدمه
آخرین کتاب آسمانی بشر، قرآن کریم است که معجزه جاوید پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، و هدایتگر امم تا روز قیامت می¬باشد. می¬خواهیم به مناسبت ماه نزول قرآن کریم ماه مبارک رمضان، دو روایت از کتاب صحیح بخاری که در کتب متعدد دیگر اهل تسنن نیز نقل شده است را مورد دقت و بررسی قرار دهیم و نکات آن روایت که مورد قبول تمامی اهل تسنن می¬باشد را استخراج نماییم تا قدری بهتر درک نماییم عمر و ابوبکر که ادعای جانشینی رسول خدا ص را داشته اند چه خدماتی به اسلام نموده¬اند!

متن حدیث از منابع اهل تسنن


1.    صحیح البخاری جزء 15، ص 306

4679 - حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنِ الزُّهْرِىِّ قَالَ أَخْبَرَنِى ابْنُ السَّبَّاقِ أَنَّ زَيْدَ بْنَ ثَابِتٍ الأَنْصَارِىَّ - رضى الله عنه - وَكَانَ مِمَّنْ يَكْتُبُ الْوَحْىَ قَالَ أَرْسَلَ إِلَىَّ أَبُو بَكْرٍ مَقْتَلَ أَهْلِ الْيَمَامَةِ وَعِنْدَهُ عُمَرُ ، فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ إِنَّ عُمَرَ أَتَانِى فَقَالَ إِنَّ الْقَتْلَ قَدِ اسْتَحَرَّ يَوْمَ الْيَمَامَةِ بِالنَّاسِ ، وَإِنِّى أَخْشَى أَنْ يَسْتَحِرَّ الْقَتْلُ بِالْقُرَّاءِ فِى الْمَوَاطِنِ فَيَذْهَبَ كَثِيرٌ مِنَ الْقُرْآنِ ، إِلاَّ أَنْ تَجْمَعُوهُ ، وَإِنِّى لأَرَى أَنْ تَجْمَعَ الْقُرْآنَ . قَالَ أَبُو بَكْرٍ قُلْتُ لِعُمَرَ كَيْفَ أَفْعَلُ شَيْئًا لَمْ يَفْعَلْهُ رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - فَقَالَ عُمَرُ هُوَ وَاللَّهِ خَيْرٌ . فَلَمْ يَزَلْ عُمَرُ يُرَاجِعُنِى فِيهِ حَتَّى شَرَحَ اللَّهُ لِذَلِكَ صَدْرِى ، وَرَأَيْتُ الَّذِى رَأَى عُمَرُ . قَالَ زَيْدُ بْنُ ثَابِتٍ وَعُمَرُ عِنْدَهُ جَالِسٌ لاَ يَتَكَلَّمُ . فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ إِنَّكَ رَجُلٌ شَابٌّ عَاقِلٌ وَلاَ نَتَّهِمُكَ ، كُنْتَ تَكْتُبُ الْوَحْىَ لِرَسُولِ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - فَتَتَبَّعِ الْقُرْآنَ فَاجْمَعْهُ . فَوَاللَّهِ لَوْ كَلَّفَنِى نَقْلَ جَبَلٍ مِنَ الْجِبَالِ مَا كَانَ أَثْقَلَ عَلَىَّ مِمَّا أَمَرَنِى بِهِ مِنْ جَمْعِ الْقُرْآنِ قُلْتُ كَيْفَ تَفْعَلاَنِ شَيْئًا لَمْ يَفْعَلْهُ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ هُوَ وَاللَّهِ خَيْرٌ ، فَلَمْ أَزَلْ أُرَاجِعُهُ حَتَّى شَرَحَ اللَّهُ صَدْرِى لِلَّذِى شَرَحَ اللَّهُ لَهُ صَدْرَ أَبِى بَكْرٍ وَعُمَرَ ، فَقُمْتُ فَتَتَبَّعْتُ الْقُرْآنَ أَجْمَعُهُ مِنَ الرِّقَاعِ وَالأَكْتَافِ وَالْعُسُبِ وَصُدُورِ الرِّجَالِ ، حَتَّى وَجَدْتُ مِنْ سُورَةِ التَّوْبَةِ آيَتَيْنِ مَعَ خُزَيْمَةَ الأَنْصَارِىِّ ، لَمْ أَجِدْهُمَا مَعَ أَحَدٍ غَيْرِهِ ( لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ ) إِلَى آخِرِهِمَا ، وَكَانَتِ الصُّحُفُ الَّتِى جُمِعَ فِيهَا الْقُرْآنُ عِنْدَ أَبِى بَكْرٍ حَتَّى تَوَفَّاهُ اللَّهُ ، ثُمَّ عِنْدَ عُمَرَ حَتَّى تَوَفَّاهُ اللَّهُ ، ثُمَّ عِنْدَ حَفْصَةَ بِنْتِ عُمَرَ . تَابَعَهُ عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ وَاللَّيْثُ عَنْ يُونُسَ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ . وَقَالَ اللَّيْثُ حَدَّثَنِى عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ خَالِدٍ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ وَقَالَ مَعَ أَبِى خُزَيْمَةَ الأَنْصَارِىِّ . وَقَالَ مُوسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا ابْنُ شِهَابٍ مَعَ أَبِى خُزَيْمَةَ . وَتَابَعَهُ يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ . وَقَالَ أَبُو ثَابِتٍ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ وَقَالَ مَعَ خُزَيْمَةَ ، أَوْ أَبِى خُزَيْمَةَ .



این روایت در صحیح بخاری در چهار باب مختلف تکرار شده است و در کتب متعدد اهل تسنن نقل شده است من جمله: سنن ترمذی، جزء 11، ص362؛ صحیح ابن حبان جزء 10، ص 316؛ سنن کبری بیهقی، جزء 2، ص 41 و جزء 5، ص 7 که نشان از صحت، اهمیت و درجه اعتبار این روایت می¬باشد.


نکاتی که از این روایت فهمیده می شود عبارت است از:

1-    قرآن تا این زمان هنوز جمع نشده بوده است!
2-    قرآن در نزد کسی به تنهایی جمع نشده بوده است که قتل قراء قرآن موجب از بین رفتن آن می شود!
3-    پیامبر ص هم حتی قرآن را جمع ننموده بودند!
4-    در میان تمامی اصحاب جلیل القدر پیغمبر ص جمع قرآن به عهده جوانی یهودی تازه مسلمان توسط شیخین گذاشته می شود و جالب است که در این زمینه با هیچ کس دیگری مشورت نمی نمایند و از فرد دیگری نیز دعوت نمی نمایند!
5-    پس از قبول این مسئولیت عظیم که از جابجایی کوه ها برایش سخت تر می باشد و کنایه از امری نشدنی است، از اطراف و اکناف و حافظه و قلب مردمان و تکه هایی که قرآن بر آن ها نوشته شده بود اقدام به جمع قرآن نمودند.
6-    دو آیه آخر سوره توبه را نزد هیچ کسی نیافتند مگر خزیمه انصاری. یعنی اگر حتی خزیمه سهوا هم اشتباهی در نقل آیه می نمود هیچ معیاری برای تشخیص صحت و سقم آن در دستگاه شیخین وجود نداشته است.
7-    این مجموعه در نزد ابوبکر، پس از آن در نزد عمر، پس از آن در نزد حفصه دختر عمر بوده است و خبری از پخش آن در ممالک اسلامی وجود نداشته است.  


2.    صحیح البخاری جزء 16، ص 468، باب جمع القرآن

4987 - حَدَّثَنَا مُوسَى حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ حَدَّثَنَا ابْنُ شِهَابٍ أَنَّ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ حَدَّثَهُ أَنَّ حُذَيْفَةَ بْنَ الْيَمَانِ قَدِمَ عَلَى عُثْمَانَ وَكَانَ يُغَازِى أَهْلَ الشَّأْمِ فِى فَتْحِ إِرْمِينِيَةَ وَأَذْرَبِيجَانَ مَعَ أَهْلِ الْعِرَاقِ فَأَفْزَعَ حُذَيْفَةَ اخْتِلاَفُهُمْ فِى الْقِرَاءَةِ فَقَالَ حُذَيْفَةُ لِعُثْمَانَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَدْرِكْ هَذِهِ الأُمَّةَ قَبْلَ أَنْ يَخْتَلِفُوا فِى الْكِتَابِ اخْتِلاَفَ الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى فَأَرْسَلَ عُثْمَانُ إِلَى حَفْصَةَ أَنْ أَرْسِلِى إِلَيْنَا بِالصُّحُفِ نَنْسَخُهَا فِى الْمَصَاحِفِ ثُمَّ نَرُدُّهَا إِلَيْكِ فَأَرْسَلَتْ بِهَا حَفْصَةُ إِلَى عُثْمَانَ فَأَمَرَ زَيْدَ بْنَ ثَابِتٍ وَعَبْدَ اللَّهِ بْنَ الزُّبَيْرِ وَسَعِيدَ بْنَ الْعَاصِ وَعَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ الْحَارِثِ بْنِ هِشَامٍ فَنَسَخُوهَا فِى الْمَصَاحِفِ وَقَالَ عُثْمَانُ لِلرَّهْطِ الْقُرَشِيِّينَ الثَّلاَثَةِ إِذَا اخْتَلَفْتُمْ أَنْتُمْ وَزَيْدُ بْنُ ثَابِتٍ فِى شَىْءٍ مِنَ الْقُرْآنِ فَاكْتُبُوهُ بِلِسَانِ قُرَيْشٍ فَإِنَّمَا نَزَلَ بِلِسَانِهِمْ فَفَعَلُوا حَتَّى إِذَا نَسَخُوا الصُّحُفَ فِى الْمَصَاحِفِ رَدَّ عُثْمَانُ الصُّحُفَ إِلَى حَفْصَةَ وَأَرْسَلَ إِلَى كُلِّ أُفُقٍ بِمُصْحَفٍ مِمَّا نَسَخُوا وَأَمَرَ بِمَا سِوَاهُ مِنَ الْقُرْآنِ فِى كُلِّ صَحِيفَةٍ أَوْ مُصْحَفٍ أَنْ يُحْرَقَ .

این روایت 2 بار در کتاب بخاری نقل شده است و در کتب دیگر مانند مسند ابی یعلی، جزء 1، ص 87 نیز نقل شده است.

نکاتی که از این روایت بخاری نیز فهمیده می شود عبارت است از:


1-    این ماجرا تا زمان عثمان باقی می ماند که حذیفه اختلاف قرائاتی که در ممالک اسلامی وجود دارد را به عثمان متذکر می شود که در بعضی نقل های تاریخی داریم که بهضی مسلمانان حتی یکدیگر را در این اختلافات تکفیر نیز می نمودند.
2-    نزدیک بوده است که اختلافی که یهودیان و مسیحیان در کتب آسمانی خود نمودند برای قرآن کریم نیز رخ دهد. برخی از این اختلافات عبارت است از:
•    یهودیان و مسیحیان کتب آسمانی خویش را تحریف نمودند و از خود بر آن اضافه و کم نمودند.
•    نسخه های متعدد کتب آن ها بوجود آمد و نسخه واحدی که خداوند بر پیامبرشان نازل نمود از بین رفت.
•    اختلافات این کتب تا حدی بود که برخی از آنها منکر سایر کتبی که دیگر از حواریون و پیروان جمع نموده بودند شد.
3-    تشکیل گروهی برای تطبیق قرآن موجود با قرآنی که شیخین جمع نموده بودند.
4-    در صورت وجود اختلاف بین قرآن های موجود در زمان عثمان و قرآنی که شیخین توسط زید بن ثابت جمع نموده بودند، عثمان دستور داد طبق زبان متداول قریش نوشته شود. و باز هم در اینجا هیچ ملاکی از جانب خداوند وجود ندارد که اگر در آیه ای خداوند اراده می نمود که به غیر زبان معروف و متداول قریش کلمه یا جمله ای را به کار برد آن نیز حذف می گردید.
5-    همچنین نشان می دهد قرآنی که توسط شیخین نیز جمع شده بود مسلم و قطعی الصدور در نظر گرفته نشده است که برای رفع اختلافات ارجاع به زبان متداول قریش در آن روز داده می شود. چراکه اگر این قرآن قطعی الصدور از جانب پیغمبر ص بود به هیچ اختلافی آن را می پذیرفتند!
6-    بعد از اتمام استنساخات آن گروه، برای نقاط مختلف ممالک اسلامی این نسخه واحد ارسال گردید و دستور داده شد که سایر مصاحف و قرآن ها سوزانده شود! این موضوع خود نشان دهنده وجود اختلافات فراوان در میان این مصاحف می باشد.
7-    این جمع توسط همه پذیرفته شد الا صحابی گرانقدر رسول خدا ص عبد الله بن مسعود که این قرآن جمع شده توسط عثمان را نپذیرفت. عبد اللّه كه خود را نسبت به ديگران سزاوارتر مى‏دانست از این گروه که توسط عثمان مشخص شده بودند كنار گذاشته شده بود درحالیکه وی بارها گفته بود: من هفتاد (و يا بيش از هفتاد) سوره از دهان مبارك پيغمبر فرا گرفته‏ ام‏. ( صحیح مسلم: فضائل الصحابه 114، 115، مسند احمد 1: 379، 389، 405، 411، 414، 442، 453، 457، 462، طبقات ابن سعد 2: 2/ 105، مسند طيالسى ح 353، 405، المصاحف 14، 17، تفسیر قرطبى 1: 58، مجمع الزوائد هيثمى 7: 153، تفسیر طبرى 1: 28) و به این صحابی نه در زمان شیخین و نه در زمان عثمان بهایی داده نشد!

این مجموعه نکاتی بود که از دو روایت صحیح بخاری صرفاً برای آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان محترم با احادیث این کتاب و تاریخ قرآنی که اهل سنت ملتزم به آن هستند نقل کردیم و برداشت و فهم این موضوعات را به عهده خوانندگان محترم قرار می دهیم. والسلام علی من اتبع الهدی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 107


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari