close
تبلیغات در اینترنت
برترین همسر رسول خدا صلی الله علیه وآله ؛ حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها (جدید)
سه شنبه 22 آبان 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

چه بالا بروی و چه پایین بیایی ... حرف همان است که گفتم !

برترین همسر رسول الله صلی الله علیه وآله از میان همسران ایشان ، فقط یک نفر است و دیگری هم در کنار وی نیست .

آن مخدّره حضرت اُم المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها میباشد و بَس .

 بسم الله الرحمن الرحیم


خدیجه کبری ، برترین همسر رسول الله صلی الله علیه وآله !

هیچ زنی در میان همسران رسول الله صلی الله علیه وآله از خانم خدیجه کبری سلام الله علیها ، در نزد ایشان محبوب تر و برتر نبوده است.

این حقیقتی تلخ است که در زمان حیات رسول الله ، برخی از زنان ایشان را آزار میداد تا جایی که همواره سعی در خراب کردن وجهه آن مخدره داشتند. امروزه نیز سبب ناراحتی سینه چاکان آن زنان حسود (!) شده است.

 

 

ابن العربي مالکی متوفی 543 هجری

وَزعم بن الْعَرَبِيِّ أَنَّهُ لَا خِلَافَ فِي أَنَّ خَدِيجَةَ أَفْضَلُ مِنْ عَائِشَةَ

ابن عربي می پنداشت که در اینکه خدیجه سلام الله علیها برتر از عایشه است ، هیچ اختلافی نیست.

فتح الباري شرح صحيح البخاري ، ج 7 ص 139، المؤلف: أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي ، الناشر: دار المعرفة - بيروت، 1379 ، رقم كتبه وأبوابه وأحاديثه: محمد فؤاد عبد الباقي ، قام بإخراجه وصححه وأشرف على طبعه: محب الدين الخطيب ، عليه تعليقات العلامة: عبد العزيز بن عبد الله بن باز

 

 

 

ابن کثیر دمشقی متوفی 774 هجری

واختلف أيها أفضل هي أو عائشة رضي الله عنهما؟ فرجح فضل خديجة جماعة من العلماء

اختلاف است در اینکه آیا خدیجه سلام الله علیها برتر است یا عایشه ؟ گروهی از علما برتری خدیجه سلام الله علیها را ترجیح میدهند.

الفصول في السيرة ، ص 243 ، المؤلف: أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي (المتوفى: 774هـ) ، تحقيق وتعليق: محمد العيد الخطراوي، محيي الدين مستو ، الناشر: مؤسسة علوم القرآن ، الطبعة: الثالثة، 1403 هـ

 

 

شمس الدین ذهبی متوفی 784 هجری

ذهبی - عالم متعصب اهل تسنن - این چنین پرده از حقایق بر می دارد :

وَهِيَ مِمَّنْ كَمُلَ مِنَ النِّسَاءِ، كَانَتْ عَاقِلَةً، جَلِيْلَةً، دَيِّنَةً، مَصُوْنَةً، كَرِيْمَةً، مِنْ أَهْلِ الجَنَّةِ، وَكَانَ النَّبِيُّ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- يُثْنِي عَلَيْهَا، وَيُفَضِّلُهَا عَلَى سَائِرِ أُمَّهَاتِ المُؤْمِنِيْنَ، وَيُبَالِغُ فِي تَعْظِيْمِهَا، بِحَيْثُ إِنَّ عَائِشَةَ كَانَتْ تَقُوْلُ: مَا غِرْتُ مِنِ امْرَأَةٍ مَا غِرْتُ مِنْ خَدِيْجَةَ، مِنْ كَثْرَةِ ذِكْرِ النَّبِيِّ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- لَهَا

خدیجه کبری از زمره زنان کامل بود . وقتی زنی عاقله ، والامقام ، دیندار ، پاک و کریمه ای از اهل بهشت بود.

رسول الله صلی الله علیه وآله همواره از او تعریف میکردند و وی را بر دیگر مادران مومنین برتری میدادند و در باب بزرگی ایشان (خدیجه کبری ) بسیار سخن میگفتند. تا جایی که عایشه همواره میگفت : به هیچ زنی به اندازه خدیجه حسادت نمی کردم زیرا رسول الله صلی الله علیه وآله بسیار از او یاد میکرد.


سير أعلام النبلاء ، ج 2 ص 100 ، المؤلف : شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي (المتوفى : 748هـ) ، المحقق : مجموعة من المحققين بإشراف الشيخ شعيب الأرناؤوط ، الناشر : مؤسسة الرسالة ، الطبعة : الثالثة ، 1405 هـ / 1985 م

 

 

ذهبی در جای دیگری تصریح بر برتری حضرت خدیجه سلام الله علیها دارد تا نشان دهد عقیده سینه چاکان زنان حسود (!) چقدر بی پایه است :

وَإِنْ كَانَ لِلصِّدِّيْقَةِ خَدِيْجَةَ شَأْوٌ لاَ يُلْحَقُ، وَأَنَا وَاقِفٌ فِي أَيَّتِهِمَا أَفْضَلُ، نَعَمْ جَزَمْتُ بِأَفْضَلِيَّةِ خَدِيْجَةَ عَلَيْهَا، لأُمُوْرٍ لَيْسَ هَذَا مَوْضِعُهَا

برای خدیجه صدیقه شانی است که کسی بدان نمی رسید و من میدانم که کدامیک از این دو - خدیجه سلام الله علیها و عایشه - برتر هستند . آری ! من تصریح کرده ام بر اینکه خدیجه برتر است بدلایلی که اینجا محل بیانش نیست.

سير أعلام النبلاء ، ج 2 ص 140، المؤلف : شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي (المتوفى : 748هـ) ، المحقق : مجموعة من المحققين بإشراف الشيخ شعيب الأرناؤوط ، الناشر : مؤسسة الرسالة ، الطبعة : الثالثة ، 1405 هـ / 1985 م

 

 

 

ابن ملقن شافعي متوفی 804 هجری

إقراء جبريل عليها السلام من ربها -جل جلاله- دال على فضل خديجة على عائشة

جبرئیل سلام خداوند متعال را به وی ( خدیجه سلام الله علیها ) رساند و این امر دال بر برتری خدیجه بر عایشه میباشد.

التوضيح لشرح الجامع الصحيح ، ج 20 ص 432 ، المؤلف: ابن الملقن سراج الدين أبو حفص عمر بن علي بن أحمد الشافعي المصري (المتوفى: 804هـ) ، المحقق: دار الفلاح للبحث العلمي وتحقيق التراث ، الناشر: دار النوادر، دمشق - سوريا ،الطبعة: الأولى، 1429 هـ - 2008 م

 

 

تقی الدین مقریزی متوفی 845 هجری

وقد اختلف أيهما أفضل، هي أو عائشة؟ فرجح فضل خديجة جماعة من العلماء

در اینکه کدامیک از میان خدیجه سلام الله علیها و عایشه برتر هستند، اختلاف است . گروهی از علما برتری خدیجه سلام الله علیها را ارجح میدانند.

إمتاع الأسماع بما للنبي من الأحوال والأموال والحفدة والمتاع ، ج 6 ص 28 ، المؤلف: أحمد بن علي بن عبد القادر، أبو العباس الحسيني العبيدي، تقي الدين المقريزي (المتوفى: 845هـ) ، المحقق: محمد عبد الحميد النميسي ، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة: الأولى، 1420 هـ - 1999 م

 

 

ابن حجر عسقلانی متوفی 852 هجری

وَقَدْ تَقَدَّمَ فِي أَبْوَابِ بَدْءِ الْوَحْيِ بَيَانُ تَصْدِيقِهَا لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي أَوَّلِ وَهْلَةٍ وَمِنْ ثَبَاتِهَا فِي الْأَمْرِ مَا يَدُلُّ عَلَى قُوَّةِ يَقِينِهَا وَوُفُورِ عَقْلِهَا وَصِحَّةِ عَزْمِهَا لَا جَرَمَ كَانَتْ أَفْضَلَ نِسَائِهِ عَلَى الرَّاجِحِ

در ابواب بدء الوحی تصدیق نمودن خدیجه کبری سلام الله علیها ، رسول الله را در ابتدای امر و ثبات وی در دین را بیان کرده که نشان از قوت یقین او و زیادت عقل وی و صحت اراده او دارد. پس ارجح این است که خدیجه سلام الله علیها برترین زنان رسول الله است .

فتح الباري شرح صحيح البخاري ، ج 7 ص 134 ، المؤلف: أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي ، الناشر: دار المعرفة - بيروت، 1379 ، رقم كتبه وأبوابه وأحاديثه: محمد فؤاد عبد الباقي ، قام بإخراجه وصححه وأشرف على طبعه: محب الدين الخطيب ، عليه تعليقات العلامة: عبد العزيز بن عبد الله بن باز

 


ابوبکر بن داود
ابن مغربي

تقي الدین سبکی متوفی 756 هجری
صالحي شامي متوفی 942 هجری

قال القمولي: وقد تكلم الناس في عائشة، وفاطمة أيّها أفضل، على أقوال ثالثها- الوقف قال الصّعلوكيّ: من أراد أن يعرف التفاوت بينهما فليتأمّل في زوجته وابنته، قال شيخنا: الصّواب القطع بتفضيل فاطمة، وصحّحه السبكي، قال في الحلبيات: قال بعض من يعتد به، بأن عائشة أفضل من فاطمة وهذا قول من يرى أن أفضل الصحابة زوجاته، لأنهن معه في درجته في الجنة التي هي أعلى الدرجات وهو قول ساقط مردود وضعيف، لا سند له من نظر ولا نقل، والذي نختاره وندين الله تعالى به أن فاطمة أفضل، ثم خديجة، ثم عائشة، وبه جزم ابن المغربي في روضته .... وسئل أبو داود، أيّهما أفضل خديجة أم فاطمة؟ فقال: خديجة أقرأها النبي- صلى الله عليه وسلم- السلام من ربّها، وعائشة أقرأها السلام من جبريل، فالأولى أفضل ، فقيل له: من الأفضل خديجة أم فاطمة؟ فقال: قال رسول الله- صلى الله عليه وسلّم-: «فاطمة بضعة مني» ولا أعدل ببضعة رسول الله- صلى الله عليه وسلم- أحدا. ... قلت: وحاصل الكلام السابق أن السّبكي اختار أن السيدة فاطمة أفضل من أمّها، وأنّ أمّها أفضل من عائشة

قمولی گفت : مردم در مورد اینکه بین فاطمه سلام الله علیها و عایشه کدامیک برتر هستند سخن گفته اند. سومین بر وقف است . صعلوکی گفت : هر کس میخواد تفاوت بین آن دو نفر را بفهمد به همسر و فرزند آنها نگاه کند . شیخ ما ( سیوطی ) گفت : قطعاً سخن صحیح مبنی بر برتری فاطمه سلام الله علیها ( بر عایشه) میباشد و این مطلبی است که سبکی نیز آن را صحیح میداند. در حلبیات گفته : برخی گفته اند که عایشه از فاطمه سلام الله علیها برتر است و این سخن برای کسانی است که برترین صحابه را همسران رسول الله میدانند زیرا آنها به همراه رسول الله در بهشت ، هم درجه ایشان یعنی بالاترین درجات هستند. این سخن مردود و ضعیف میباشد و هیچ سندی ندارد . نظر مختار ما این است که فاطمه سلام الله علیها برتر است و سپس خدیجه و سپس عایشه . و این مطلبی است که ابن مغربی نیز در روضه بدان تصریح دارد ...... از ابوداود سوال شد کدامیک برتر اند خدیجه یا عایشه ؟ پاسخ داد : خدیجه کسی است که پیامبر ، سلام خدا را به وی رساند . و عایشه کسی است که جبرئیل به وی سلام داد پس اولی ( خدیجه ) برتر است . به وی گفته شد : خدیجه برتر است یا فاطمه ؟ وی پاسخ داد : رسول الله فرمودند : فاطمه پاره تن من است . هیچکس همرتبه پاره تن رسول الله نمیشود.

میگویم (صالحی شامی ) ما حصل بحث اینکه سبکی فاطمه سلام الله علیها را از مادرش و خدیجه را از عایشه برتر میداند.

سبل الهدى والرشاد، في سيرة خير العباد، وذكر فضائله وأعلام نبوته وأفعاله وأحواله في المبدأ والمعاد ، ج 11 ص 161 - 162 ، المؤلف: محمد بن يوسف الصالحي الشامي (المتوفى: 942هـ) ، تحقيق وتعليق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود، الشيخ علي محمد معوض ، الناشر: دار الكتب العلمية بيروت - لبنان ، الطبعة: الأولى، 1414 هـ - 1993 م

ميگویم ( علوی ) : صالحی شامی در اینجا مطلبی را از ابوداود روایت کرده و برخی دیگر همچون بدرالدین زرکشی در « الاجابه لما استدرکت عائشه » ص 64 و یا ابن حجر در « فتح الباری » ج 7 ص 139 و سیوطی ( استادِ صالحی ) در « غایة السئول فی خصائص الرسول » ص 232 این مطلب را از ابوبکر بن داود روایت کرده اند. به نظر میرسد یا سهو از قلم صالحی شامی بوده و یا تصحیف از جانب ناسخین و همچنین اولین سوال از ابن داود در مورد برتری خدیجه سلام الله علیها و عایشه بوده و نه برتری خدیجه و فاطمه سلام الله علیهما.

 

ملا علي قاري حنفي متوفی 1014 هجری

این عالم حنفی نیز در مورد روایت سلام دادن جبرئیل به عایشه میگوید :

وَاسْتُنْبِطَ مِنْ هَذَا الْحَدِيثِ فَضْلُ خَدِيجَةَ عَلَى عَائِشَةَ لِأَنَّهُ وَرَدَ فِي حَقِّهَا أَنَّ جِبْرِيلَ أَقْرَأَهَا السَّلَامَ مِنْ رَبِّهَا، وَهَا هُنَا مِنْ جِبْرِيلَ نَفْسِهِ

از این روایت برداشت میشود که خدیجه سلام الله علیها از عایشه برتر است زیرا در حق ایشان ( خدیجه) آمده که جبرئیل از جانب خداوند به وی سلام رساند ولی در این روایت جبرئیل خودش به عایشه سلام میکند.

مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح ، ج 9 ص 3990 ، المؤلف: علي بن (سلطان) محمد، أبو الحسن نور الدين الملا الهروي القاري (المتوفى: 1014هـ) ، الناشر: دار الفكر، بيروت - لبنان ، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2002م

 

 

 

ابن عماد حنبلی متوفی 1089 هجری

شهاد الدین آلوسی متوفی 1270 هجری

وبعد هذا كله الذي يدور في خلدي أن أفضل النساء فاطمة. ثم أمها، ثم عائشة ... وقد صحح ابن العماد أن خديجة أيضا أفضل من عائشة لما ثبت أنه عليه الصلاة والسلام قال لعائشة حين قالت: قد رزقك الله تعالى خيرا منها، فقال لها: لا والله ما رزقني الله تعالى خيرا منها آمنت بي حين كذبني الناس وأعطتني مالها حين حرمني الناس.

بعد از تمام این سخنان ، برترین زنان فاطمه است و سپس مادرش خدیجه و سپس عایشه .... ابن عماد نیز تصحیح کرده که خدیجه سلام الله علیها از عایشه برتر است زیرا روایت شده که وقتی عایشه به رسول الله گفت : خداوند بهتر از او - خدیجه - را به تو اعطا کرده و رسول الله به او فرمودند : به خدا قسم ، خدا هیچکس بهتر از او را به من اعطا نکرد. به من ایمان آورد وقتی مردم مرا تکذیب میکردند و اموالش را در اختیار من قرار داد وقتی مردم مرا از همه چیز محروم کردند.

روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني ، ج 2 ص 150 ، المؤلف: شهاب الدين محمود بن عبد الله الحسيني الألوسي (المتوفى: 1270هـ) ، المحقق: علي عبد الباري عطية ، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة: الأولى، 1415 هـ

 

 

 

ابوشهبه محمد بن محمد بن سویلم متوفی 1403 هجری

وی بعد از نقل ادله برتری حضرت خدیجه سلام الله علیها بر عایشه میگوید :

وأصرح من ذلك في الدلالة على تفضيلها على عائشة ما رواه ابن مردويه في تفسيره بسند صحيح أن رسول الله صلّى الله عليه وسلّم قال: «كمل من الرجال كثير، ولم يكمل من النساء إلا ثلاث: مريم بنت عمران، واسية امرأة فرعون، وخديجة بنت خويلد ، وفضل عائشة على النساء كفضل الثريد على سائر الطعام»

و صریح تر از این ادله بر برتری ایشان ( خدیجه ) بر عایشه روایتی است که ابن مردویه به سند صحیح از رسول الله صلی الله علیه وآله نقل میکند که فرمودند : مردان بسیاری کامل شده اند ولی از زنان هیچکس کامل نشد الا : مریم بنت عمران ، آسیه همسر فرعون و خدیجه بنت خویلد . و برتری عایشه بر زنان همانند برتری آبگوشت (!!) بر سایر غذاها میباشد.

السيرة النبوية على ضوء القرآن والسنة ، ج 1 ص 398 - 399 ، المؤلف: محمد بن محمد بن سويلم أبو شُهبة (المتوفى: 1403هـ) ، الناشر: دار القلم - دمشق ، الطبعة: الثامنة - 1427 هـ

 

 

ابن حجر به صراحت بیان میدارد که اصل این برتری نه از جانب علمای اهل تسنن ، بلکه به سند صحیح از نزد رسول الله صلی الله علیه وآله میباشد :


قُلْتُ وَمِنْ صَرِيحِ مَا جَاءَ فِي تَفْضِيلِ خَدِيجَةَ مَا أَخْرَجَهُ أَبُو دَاوُدَ وَالنَّسَائِيُّ وَصَحَّحَهُ الْحَاكِمُ مِنْ حَدِيثِ بن عَبَّاسٍ رَفَعَهُ أَفْضَلُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةَ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ وَفَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ

(ابن حجر ) میگویم : آنچه که صریحاً برتری خدیجه سلام الله علیها بر عایشه را ثابت میکند ، روایتی است که ابوداود و نسائی آن را آورده و حاکم نیشابوری نیز آن را تصحیح کرده از قول ابن عباس به نقل از رسول الله صلی الله علیه وآله که گفت : برترین زنان اهل بهشت ، خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد صلی الله علیه وآله میباشند.

فتح الباري شرح صحيح البخاري ، ج 7 ص 139، المؤلف: أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي ، الناشر: دار المعرفة - بيروت، 1379 ، رقم كتبه وأبوابه وأحاديثه: محمد فؤاد عبد الباقي ، قام بإخراجه وصححه وأشرف على طبعه: محب الدين الخطيب ، عليه تعليقات العلامة: عبد العزيز بن عبد الله بن باز

 

با این وجود می بینیم که سینه چاکان عایشه ، دل به حدیث نبوی نداده و از روی تعصبات مذهبی ، او را برتر از حضرت خدیجه سلام الله علیها میدانند . ابن کثیر گزارش میدهد :

وَهَذِهِ مَسْأَلَةٌ وَقَعَ النِّزَاعُ فِيهَا بَيْنَ الْعلمَاء قَدِيما وحديثا، وبجانبها طرق يقْتَصر عَلَيْهَا أَهِلُ التَّشَيُّعِ وَغَيْرُهُمْ، لَا يَعْدِلُونَ بِخَدِيجَةَ أَحَدًا مِنَ النِّسَاءِ: لِسَلَامِ الرَّبِّ عَلَيْهَا، وَكَوْنِ وَلَدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَمِيعِهِمْ، إِلَّا إِبْرَاهِيمَ، مِنْهَا، وَكَوْنِهِ لَمْ يَتَزَوَّجْ عَلَيْهَا حَتَّى مَاتَت إِكْرَاما لَهَا وَتَقْدِير إِسْلَامِهَا، وَكَوْنِهَا مِنَ الصِّدِّيقَاتِ، وَلَهَا مَقَامُ صِدْقٍ فِي أَوَّلِ الْبِعْثَةِ، وَبَذَلَتْ نَفْسَهَا وَمَالَهَا لِرَسُولِ الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم.
وَأَمَّا أَهْلُ السُّنَّةِ فَمِنْهُمْ مَنْ يَغْلُو أَيْضًا وَيُثْبِتُ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مِنَ الْفَضَائِلِ مَا هُوَ مَعْرُوفٌ، وَلَكِنْ تَحْمِلُهُمْ قُوَّةُ التَّسَنُّنِ عَلَى تَفْضِيلِ عَائِشَةَ لِكَوْنِهَا ابْنَةَ الصِّدِّيقِ، وَلِكَوْنِهَا أَعْلَمَ مِنْ خَدِيجَةَ ....

در مورد این مساله ( برتری خدیجه سلام الله علیها بر عایشه )از قدیم تا کنون میان علما اختلاف بوده است . در این میان احادیثی میباشد که شیعیان و غیره بدان استناد میکنند و هیچ زنی را هم رتبه خدیجه سلام الله علیها نمی دانند همچون : سلام نمودن خداوند متعال بر وی ، و اینکه همه فرزندان رسول الله صلی الله علیه وآله غیر از ابراهیم از ایشان بوده ، و اینکه رسول الله صلی الله علیه وآله به احترام وی و تا زمانی که ایشان زنده بود ازدواج نکردند ، و اینکه ایشان از زنان صدیقه هستند و برای ایشان مقام صدق در ابتدای بعثت هست ، و ایشان جان و مالش را برای رسول الله صلی الله علیه وآله بخشید.
و امّا اهل سنت پس گروهی از آنها نیز غلو و زیاده روی کردند . و برای هر یک از آنها ( خدیجه سلام الله علیها و عایشه ) فضائلی را ثابت نموده که معروف میباشد ولی قوت و تعصب سنّی گری ، آنها را وادار ساخت تا عایشه را بر خدیجه سلام الله علیها برتری بخشند زیرا که وی دختر ابوبکر است و او از خدیجه سلام الله علیها اعلم است و ....

السيرة النبوية (من البداية والنهاية لابن كثير) ، ج 2 ص 136 – 137 ، المؤلف: أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي الدمشقي (المتوفى: 774هـ) ، تحقيق: مصطفى عبد الواحد ، الناشر: دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع بيروت – لبنان ، عام النشر: 1395 هـ - 1976 م

 

شیعیان نیز به پیروی از اهل بیت علیهم السلام ، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها را از دیگر زنان رسول الله صلی الله علیه و آله برتر دانسته و احترام ایشان را بعنوان « ام المومنین » بر خودشان واجب دانسته و از ایشان نیز طلب شفاعت مینمایند.

 

العبد الاحقر - مقداد العلوی

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 86


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari