close
تبلیغات در اینترنت
برخی مصادرِ من مات و لم یعرف امام زمانه (ويرايش جدید)
سه شنبه 22 آبان 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد و به او معرفت پیدا نکند همانا به مرگ جاهلیت مرده است !

بسم الله الرحمن الرحيم
من مات و لم يعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة !

سوال : سلام . خوبید . این حدیث مشهوری که ما در شیعه داریم " من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه " آیا در کتابهای اهل سنت هم اومده یا فقط ما آن را داریم ؟ ممنون میشم که به این سوال جواب بدید.

پاسخ : سلام علیکم
روایت شریفه « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة » در گروهی از مصادر اهل تسنن وارد شده ولی متاسفانه در برخی از کتب آنها بعلت مخالف بودن این روایت با اعتقادات آباء و اجدادی آنها ، این روایت مورد دستبرد قرار گرفته است.
این روایت شریفه به الفاظ مختلف در مصادر اهل تسنن روایت شده ولی در این نوشتار صرفاً به لفظ خاص « و لم یعرف امام زمانه » اشاره میکنیم.

1 - مسلم بن حجاج نیشابوری متوفي 261 هجري
بنابر شهادت برخی از علمای اهل تسنن ، این روایت را مسلم بن حجاج در صحیح خویش ( صحیح مسلم ) روایت کرده بوده است . ولی متاسفانه هم اکنون هیچ اثری از این روایت در صحیح مسلم پیدا نمیشود !

2 - محیی الدین عبدالقادر حنفی در « الجواهر المضیه فی طبقات الحنفیه » میگوید :

و قوله علیه السلام فِيمَا رَوَاهُ مُسلم من مَاتَ وَلم يعرف إِمَام زَمَانه مَاتَ ميتَة جَاهِلِيَّة فَإِن أهل الْجَاهِلِيَّة مَا كَانَ لَهُم شرع


الجواهر المضية في طبقات الحنفية ، ج 1 ص 510 ، المؤلف: عبد القادر بن محمد بن نصر الله القرشي، أبو محمد، محيي الدين الحنفي (المتوفى: 775هـ) ، الناشر: مير محمد كتب خانه - كراتشي



وي در جای دیگری از کتابش نیز دوباره تصریح دارد :

وَقَوله عَلَيْهِ السَّلَام فى صَحِيح مُسلم من مَاتَ وَلم يعرف إِمَام زَمَانه مَاتَ ميتَة جَاهِلِيَّة


الجواهر المضية في طبقات الحنفية ، ج 2 ص 457 ، المؤلف: عبد القادر بن محمد بن نصر الله القرشي، أبو محمد، محيي الدين الحنفي (المتوفى: 775هـ) ، الناشر: مير محمد كتب خانه - كراتشي




3 - ملا علي قاري حنفی نيز در « مرقاة المفاتیح فی شرح مشکاة المصابیح » چنین بیان میکند :

وَذَكَرَهُ السَّعْدُ فِي شَرْحِ الْعَقَائِدِ مِنْ حَدِيثِ (مَنْ مَاتَ وَلَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً) (رَوَاهُ مُسْلِمٌ)


مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح ، ج 6 ص 2389 رقم 3674 ، المؤلف: علي بن (سلطان) محمد، أبو الحسن نور الدين الملا الهروي القاري (المتوفى: 1014هـ) ، الناشر: دار الفكر، بيروت – لبنان ، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2002م


ولی متاسفانه با وجود تصریح این دو عالم حنفی مسلک بر وجود این روایت در صحیح مسلم ، چنین متن روایتی در صحیح مسلم فعلی موجود نمی باشد!

 



علمای دیگری از اهل تسنن به این روایت اشاره کرده و نقل آن از قول رسول الله صلی الله علیه وآله را به صورت ارسال مسلم بیان کرده اند.


4 – قاضي عبدالجبار معتزلی متوفی 415 هجری
این بزرگ عالم اهل تسنن که وهابیت امروز ، ریزه خور خوان شبهات وی میباشند ، در کتاب « المغنی فی ابواب التوحید و العدل » چنین میگوید :

و من يسلك هذه الطريقة يجعل الإمام حجة فى الزمان كالرسول، و يقول: من لم يعرف إمامه فهو كافر. و روى أن من مات و لم يعرف إمامه مات ميتة جاهلية


و هر کس این راه را بپیماید ، امام بعنوان حجت زمانش میباشد همانند رسول الله . و می فرماید : هر کس امامش را نشناسد همانا کافر است و روایت شده که فرمود : هر کس بمیرد و امامش را نشناسد همانا به مرگ جاهلیت مرده است .


المغنی فی ابواب التوحید و العدل ، ج 20 ص 116 الجزء العشرون فی الامامة - القسم الاول ، المؤلف: القاضى عبد الجبار بن أحمد بن عبد الجبار الهمذاني الأسد أبادي، أبو الحسين المعتزلي (المتوفى: 415هـ) ، الناشر: الدار المصرية – القاهرة 1965- 1962 م‏

 

 

 

5 - فخر الدین رازی متوفی 606 هجری
این عالم شهیر و مفسر بزرگ اهل تسنن در کتاب « المسائل الخمسون فی اصول الدین » چنین میگوید :


المساله السابعة و الاربعون فی نصب الامامة

نصب الامام واجب علی امته ..... و کذلک یجب معرفة الامام .

و برهانه : ان النبی صلی الله علیه وسلم قال : من مات و لم یعرف امام زمانه ، فلیمت ان شاء یهودیاً و ان شاء نصرانیاً .

 

مساله 47 در باب منصوب نمودن امام

منصوب نمودن امام بر همه امت اسلامی واجب است .... و همچنین معرفت داشتن به امام نیز واجب است .

و دلیل این مطلب نیز بخاطر روایت رسول الله صلی الله علیه وآله میباشد که فرمودند : هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد ، بمیرد اگر میخواهد یهودی و اگر میخواهد مسیحی .


المسائل الخمسون فی أصول الدين ، ص 70 - 71 مساله 47 ، المؤلف: أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري (المتوفى: 606هـ) ، المحقق: د احمد حجازی السّقا ، الناشر: دار الجیل - بیروت - لبنان ، الطبعة : الثانیة 1410 ه / 1990 م



 

 

6 - دکتر احمد حجازی السّقا

محقق کتاب فخر رازی ( المسائل الخمسون فی اصول الدین ) بعد از احتجاج رازی به این روایت ، آن را خبر واحد میداند و این امر بدین معنا میباشد که روایت شریفه ، نه تنها مجعول و موضوع نمیباشد بلکه در زمره احادیث اهل تسنن نیز میباشد.



7 - سعد الدین تفتازانی متوفی 793 هجری
اين عالم شهير اهل تسنن در کتب خویش متعرض این روایت شده و بلکه آن را به صورت ارسال مسلّم از قول رسول الله صلی الله علیه وآله بیان کرده است و مفاد آن را مطابق آیه اطاعت از اولی الامر میداند.

قوله تعالى: «أَطيعُوا اللَّهَ وَأَطيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي اْلأَمْرِ مِنْكُمْ» وقوله‏ صلّى اللَّه‏ عليه وآله‏: «من مات ولم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية»، فإن وجوب الطاعة والمعرفة يقتضي وجوب الحصول

آيه شريفه «از خدا اطاعت كنيد و نيز از رسول او و صاحبان امر از خودتان فرمان بريد» و مثل حديث پيامبر اكرم‏ صلى اللَّه عليه وآله‏: «هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است» پس وجوب طاعت و معرفت امام، وجوب حصول آن را اقتضا مى‏كند.


شرح المقاصد في علم الكلام ، ج 2 ص 275 ، اسم المؤلف:  سعد الدين مسعود بن عمر بن عبد الله التفتازاني الوفاة: 791هـ ، دار النشر : دار المعارف النعمانية - باكستان - 1401هـ - 1981م ، الطبعة : الأولى



 


وی در کتاب « شرح عقاید نسفیه » نیز میگوید :


إنه يجب على الخلق سمعاً لقوله‏ صلّى اللَّه عليه وآله‏: «من مات من أهل القبلة ولم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية»


[گزينش امام‏] بر مردم واجب است به دليل حديث پيامبر اكرم‏ صلى اللَّه عليه وآله‏ كه فرمود: «هر كس بميرد در حالى كه امام زمانش را نمى‏شناسد، به مرگ جاهلى مرده است».


شرح العقائد النسفیه ، ص 181 ، اسم المؤلف:  سعد الدين مسعود بن عمر بن عبد الله التفتازاني الوفاة: 791هـ ، دار النشر : مطبعه العامره ، بهامشه : شرح العلامة الخیالی ، الطبعة : الأولى

 

 



8 - علامه خیالی - شارح كتاب تفتازانی - نیز سخن او را قبول کرده و بلکه آن را شرح میدهد :
(قوله من مات و لم یعرف امام زمانه فقد مات میتة جاهلیة ) فان العرب فی زمان الجاهلیة کما لم یکن لهم ملة و نحلة یجتمعون علی مقالها و یحافظون علی مراسمها لم یکن لهم ایضاً امام مطاع یقوم فیما بینهم بالانصاف و الانتصاف و لهذا کانوا کالذیاب الشاردة و الاسود الضاربة لا یتبعهم بعضهم علی بعض و لا یتعبدون علی سنة و لا فرض. فمن لم یعرف امام زمانه و انه فی ظل امانه فکما عاش عیشة جاهلیة فقد مات میتة جاهلیة

 


9 - محمد امین شریعتی نیز در کتاب « جلاء القلوب در عقائد اهل سنت » که ترجمه و توضیحی بر کتاب شرح عقاید تفتازانی میباشد ، ص 288 میگوید :
در بیان وجوب نصب امام : سپس نصب امامت به اجماع امت واجب است و خلاف در این است آیا وجوب نصب امامت بر خدا است یا بر خلق . و به دلیل سمعی نصب امام واجب است یا به دلیل عقلی . و در مذهب اهل تسنن و اکثر معتزله نصب امامت به دلیل سمعی بر خلق واجب است زیرا پیغمبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرموده : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة یعنی کسی بمیرد و عارف به امام زمان خود نباشد به جاهلی مرده .

 



10 - شیخ رجب بن احمد متوفی قرن 11
حاج شیخ رجب بن احمد در شرح کتاب « طریقة المحمدیة » به نام  « الوسیلة الاحمدیة » که در حاشیه کتاب « بریقة  محمودیة » چاپ شده ، چنین میگوید :

اعلم ان المسلمین اجمعوا علی ان نصب الامام واجب .... ثم الوجوب بدلیل سمعی او  بدلیل عقلی . قال اهل السنة و الجماعة بدلیل سمعی .... و قال رسول الله صلی الله علیه وسلم من مات و لم یعرف امام  زمانه فقد مات میتة جاهلیة

بدان که مسلمانان بر اینکه باید امام منصوب گردد اجماع دارند .... وجوب این امر به ادله نقلی و عقلی میباشد ... از جمله ادله نقلی اهل سنت و جماعت بر این امر ، این سخن رسول الله صلی الله علیه وآله میباشد که فرمود : هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد پس به مرگ جاهلیت مرده است.


الوسیلة الاحمدیة و الذریعة السرمدیة فی شرح طریقة المحمدیة ( هامش بریقة محمودیة ) ، ج 1 ص 276 ، المؤلف: شیخ حاج رجب بن احمد (المتوفى: قرن 11ـ) ، الناشر: مطبعة شزکت صحافیه – دار الخلافة العلمیة ،الطبعة: 1318هـ





11 - اسماعيل حقي بروسوی حنفی متوفی 1127 هجری
این مفسر معروف اهل تسنن در تفسیر « روح البیان » ذیل آیه 20 سوره نمل میگوید :

فلا بد من معرفة امام الوقت والانقياد له طوعا كما قال عليه السلام (من مات ولم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية)

پس ناگزیر از شناخت امام هر زمان و فرمانبرداری و اطاعت از او هستیم آنچنان که رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند : هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد همانا به مرگ جاهلیت مرده است .


روح البيان ، ج 6 ص 336 ، المؤلف: إسماعيل حقي بن مصطفى الإستانبولي الحنفي الخلوتي , المولى أبو الفداء (المتوفى: 1127هـ) ، الناشر: دار الفكر - بيروت



وی در تفسیر سوره  ممتحنه نیز چنین بیان میدارد :
قال في بعض التفاسير أخاف أن يكون من تلك المبتدعة بعض المتصوفة من أهل زماننا الذي يدعى ان شيخه قطب الزمان يجب الاقتداء به على كل مسلم حتى ان من لم يكن من جملة مريديه كان كافرا وان مات من لم يمت مؤمنا فيستدل بقوله عليه السلام من مات ولم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية

در برخی تفاسیر گفته شده می ترسم از برخی صوفیان اهل بدعت همزمان خودمان . زیرا که ادعا میکنند شیخ آنها بعنوان قطب زمان بوده و اقتدا کردن به او بر هر مسلمانی واجب است و اگر کسی ، مرید آن شیخ نشود همانا کافر میگردد و مرگ وی بر ایمان نخواهد بود . و استدلال خویش را بر این روایت نبوی صلی الله علیه وآله مستند میکنند که فرمود : هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد همانا به مرگ جاهلیت مرده است.

روح البيان ، ج 9 ص 483 ، المؤلف: إسماعيل حقي بن مصطفى الإستانبولي الحنفي الخلوتي , المولى أبو الفداء (المتوفى: 1127هـ) ، الناشر: دار الفكر - بيروت


بروسوی بعد از بیان این سخنان ، روایت نبوی را رد نکرده بلکه اصل استدلال آن قوم به این روایت را مورد نقد قرار میدهد.

ضمن اینکه این روایت شریفه با همان متنی که در مصادر شیعه آمده ، در برخی از کتب اهل تسنن نیز وارد شده و علمای اهل تسنن نیز بدان استناد کرده اند ، در عین حال با الفاظی دیگر که حاوی همان مضمون میباشد نیز در مجامع حدیثی اهل تسنن آمده :

من مات و لیس فی عنقه بیعة مات میتة جاهلیة
من مات بغیر امام مات میتة جاهلیة
من مات و لیس علیه امام مات میتة جاهلیة
من مات و لیس علیه طاعة مات میتة جاهلیة

البته به نظر میرسد که بسیاری از این روایاتی که در مصادر اهل تسنن آمده همان نقل به معنا کردن این روایت شریفه مورد نظر باشد چه اینکه نقل به معنا روایت کردن در نزد حفاظ حدیث اهل تسنن امری رایج میباشد . و البته تعمد بر تحریف متن اصلی روایت نیز امری دور از ذهن نیست .
العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 5


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 258


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari