close
تبلیغات در اینترنت
اجماع بر عدم نفی جسمانیت خدا میباشد ! (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

مولايمان بن باز قبلاً تاکید داشت که نفی جسمانیت از خداوند متعال از عقاید وهابیت نیست بلکه هر کس خدا را بدون جسم بداند اساساً منحرف است و سخنش باطل !

این بار نیز دو تن از علمای ما ندا سر دادند که اصل نفی عدم جسم بودن خداوند متعال مورد اجماع علما میباشد . به زبان ساده تر ، اجماع بر این است که خداوند متعال جسم است ! به همین راحتی !

برای همین هم صدیق حسن خان سلفی به صراحت میگوید که خداوند متعال با چشم قابل دیدن است !

بسم الله الرحمن الرحیم
اجماع بر عدم نفی جسمانیت خدا میباشد !

پیرو مقالات قبلی در مورد توحید وهابیت و اثبات مجسمه بودن آنها ، به سخنی دیگر از دو تن از علما این قوم اشاره می کنیم تا مشخص شود که جسمانیت در نزد ایشان چگونه است .

 

احمد بن قاسم العبادی متوفی 992 هجری

عبدالحمید الشروانی الشافعی متوفی 1118 هجری


احمد بن قاسم عبادی و عبدالحمید شروانی در شرح سخنان ابن حجر هیتمی چنین میگویند :

(قَوْلُهُ: فَمُدَّعِي الْجِسْمِيَّةِ إلَخْ) هَذَا يَقْتَضِي أَنَّ الْجِسْمِيَّةَ غَيْرُ مَنْفِيَّةٍ عَنْهُ تَعَالَى بِالْإِجْمَاعِ وَإِلَّا لَكَانَ يَلْزَمُ الْكُفْرُ وَإِنْ لَمْ يَزْعُمْ وَاحِدًا مِمَّا ذُكِرَ، وَأَنَّ مُجَرَّدَ إثْبَاتِ الْجِسْمِيَّةِ فِي نَفْسِهَا لَيْسَ مَحْذُورًا وَقَدْ يُوَجَّهُ هَذَا بِأَنَّهُ قَدْ يَعْتَقِدُ أَنَّهُ جِسْمٌ لَا كَالْأَجْسَامِ

فراز ( ادعا کننده جسمانیت الهی ) این سخن مقتضی این است که به اجماع ، جسمانیت از خداوند متعال منتفی نیست و الا مستلزم کفر میشود . و مجرّد اثبات جسمانیت برای خدا ، فی نفسه محذور و مانعي ندارد . و این اعتقاد موجه میگردد به اینکه شاید اعتقاد دارد که خداوند متعال جسم است ولی نه همانند اجسام دیگر .


تحفة المحتاج في شرح المنهاج ، ج 9 ص 86 ، المؤلف: شهاب الدين أحمد بن محمد بن حجر الهيتمي المالكي ، الوفاة : 974 ه ، روجعت وصححت: على عدة نسخ بمعرفة لجنة من العلماء ، الناشر: المكتبة التجارية الكبرى بمصر لصاحبها مصطفى محمد ، الطبعة: بدون طبعة ، عام النشر: 1357 هـ - 1983 م

 

 


نیازی به شرح و توضیح اضافی این سخن نیست .
حرف این دو عالم اهل تسنن را باید بگذاریم در کنار سخنان ابن تیمیه در کتبش که میخواهد ثابت کند خداوند متعال جسمی است که به اجسام دیگر شباهت ندارد.
اینگونه سخنان در کلام پیروان ابن تیمیه نیز دیده میشود .

 

 عبد العزيز بن عبد الله بن باز متوفى 1420  هجری

بن باز در فتاوایش میگوید :

وقوله: (قام الدليل اليقيني على أن الله ليس بجسم) هذا الكلام لا دليل عليه؛ لأنه لم يرد في الكتاب ولا في السنة وصف الله سبحانه بذلك أو نفيه عنه، فالواجب السكوت عن مثل هذا

و این سخن او ( ادله یقین آور بر اینکه خداوند جسم نیست اقامه میگردد ) این سخنی بی دلیل است زیرا در کتاب الله و سنت در مورد وصف خداوند به اینکه جسم دارد یا ندارد سخنی وارد نشده پس واجب است در مورد چنین مطلبی سکوت کنیم.


مجموع فتاوى العلامة عبد العزيز بن باز رحمه الله ، ج 2 ص 103 ، المؤلف: عبد العزيز بن عبد الله بن باز (المتوفى: 1420هـ) ، أشرف على جمعه وطبعه: محمد بن سعد الشويعر



محمد بن صالح بن محمد العثيمين متوفى 1421هـجري

ابن عثيمين نيز در مورد خدایش میگوید :

ونفي الجسمية والتجسيم لم يرد في الكتاب، والسنة، ولا في كلام السلف فالواجب على العبد التأدب مع الله ورسوله وسلف الأمة فلا ينفي عن الله - تعالى - إلا ما نفاه عن نفسه ولا يثبت له إلا ما أثبته لنفسه

نفی جسمانیت خدا و تجسیم او در کتاب وسنت وارد نشده و در کلام  سلف نیز چنین مطلبی وارد نشده پس بر بنده واجب است در قبال خدا و رسولش و سلف امت ادب کرده و در مورد خداوند چیزی را نفی نکند الا همانی که خودش از خویش نفی کرده و در چیزی را در مورد وی ثابت نکند الا آن چیزی که خودش برای خویش ثابت کرده.


مجموع فتاوى ورسائل فضيلة الشيخ محمد بن صالح العثيمين ، ج 1 ص 264 ، المؤلف : محمد بن صالح بن محمد العثيمين (المتوفى : 1421هـ) ، جمع وترتيب : فهد بن ناصر بن إبراهيم السليمان ،
الناشر : دار الوطن - دار الثريا ، الطبعة : الأخيرة - 1413 هـ

در هر صورت پیروان احادیث کعب الاحبار وابوهریره ، برای اینکه بتوانند عقاید وارداتی یهودی شان را به کرسی بنشانند، لاجرم از محدود نمودن خداوند متعال هستند.
پس  امثال بن باز و ابن عثیمین و غیره ، تجسیم خداوند متعال را امری مجاز میدانند و دیگری نیز همین حرفها را با ادبیاتی دیگر بیان میکند .



أبو الطيب محمد صديق خان بن حسن بن علي ابن لطف الله الحسيني البخاري القِنَّوجي متوفى 1307هـجري
صدیق حسن خان در فتاوی اش ، در رد ادله جهمیه در نفی جسمانیت خداوند متعال چنین میگوید :

و ان قال : ان مراده بالجسم شیء موصوف بالصفات و مرئی بالابصار و  متکلم و سمیع و بصیر و ذوالرضاء و الغضب . فلا ریب فی ان هذه المعانی ثابته له سبحانه .

و اگر بگوید : مراد از جسم یعنی شیء که موصوف به صفات باشد و با چشم قابل دیدن باشد و سخنگو و شنوا و بینا و صاحب رضا و غصب باشد . پس بی شک این معانی برای خداوند متعال ثابت است.


دلیل الطالب علی ارجح المطالب = فتاوی الامام صدیق حسن خان، ص 29 ، المؤلف: أبو الطيب محمد صديق خان بن حسن بن علي ابن لطف الله الحسيني البخاري القِنَّوجي (المتوفى: 1307هـ) ، تحقيق: محمد لقمان السلفی ، دار النشر: دار الداعی للنشر و التوزیع – الریاض ، الطبعة : الاولی – 1422 ه   


                                                       



آری ! خداوند وهابیت با چشم قابل دیدن است و از آنجایی که دیدن هر چیز مستلزم داشتن حجم و جرم برای مرئی میباشد لذا منتج به ثبوت جسم برای آن میگردد ! حال این جسم دارای عوارض مادی زیاد باشد همانند اجسام دنیوی انسانها ! و یا دارای جسمی لطیف  باشد همانند روح !
پس تجسیم برای خداوندگار وهابیت ثابت است !
العبد الاحقر-مقداد العلوی 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 143


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari