close
تبلیغات در اینترنت
اعتقاد « خداوند جسم ندارد » صحیح نیست ! (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

های روافض ! بیایید با هم کمی صادق باشیم !

ما میگوییم که هر کس بگوید خداوند جسم ندارد ، غلط کرده ! این حرفها برای ما وهابی ها اصلا ارزش ندارد !

اساساً شرع بیشتر متمایل به جسمانیت خدا هست تا عدم جسمانیت او !

اصلاً خدا هم با ماست ! پس بیایید مسلمان شوید و به جسمانیت خدا ، ایمان بیاورید !

بسم الله الرحمن الرحیم

تجسیم خداوند از عقاید وهابیت است !

 بحث تجسیم در کلام سخنان وهابیت از بارزترین شاخصه های عقیدتی آنها میباشد . شاخصه ای  که سبب شده بسیاری از عقلای عالم – غیر از علمای محقق – نسبت به این مذهب سست و بی پایه ، بدبین شده و این امر بعنوان مدخلی برای تحقیقات بیشتر علما شده و سرانجام سبب هدایت آنها میگردد .

مصادیقی از عقیده تجسیم در نزد مخالفان شیعه را قبلا در چند سری از مقالات بیان کرده ایم :

خدای وهابیّت ، جوانی با موهای مجعّد و توری طلائی بر روی صورتش ! ق 1

خدای وهابیّت ، جوانی با موهای مجعّد و توری طلائی بر روی صورتش ! ق 2

خدای وهابیّت ، پایش را روی آن یکی پایش می اندازد !

اغراق در اثبات صفات خدا (تجسیم) (1)

اغراق در اثبات صفات خدا (تجسیم) (2)

قول مبین در بیان عقیده تشبیه و تجسيم نزد اهل سنت مخالفین (1)

قول مبین در بیان عقیده تشبیه و تجسيم نزد اهل سنت مخالفین (2)

قول مبین در بیان عقیده تشبیه و تجسيم نزد اهل سنت مخالفین (3)

 

اساساً بحث تجسیم در نزد شیعه بعنوان یکی از انحرافات وارداتی اهل کتاب میباشد که درون مذاهب مخالف شیعه رسوخ کرده است . امثال ابوهریره و کعب الاحبار و تمیم داری و غیره از روات موثق (!) اهل تسنن ، با بیان کذبیات حول جسمانیت خداوند متعال برای مسلمانان بعنوان حدیث نبوی ، سرمنشاء ورود اینگونه جعلیات درون روایات پیروان سقیفه بوده اند. البته ما اصلاً کاری نداریم که قبل از آنها نیز برخی از خلفای ثلاثه اهل تسنن نیز بعضاً سخنانی در مکان بند بودن خداوند متعال بیان کرده اند .

شیعه در مورد توحید چنین اعتقاد دارد که هیچ شباهت و هیچ یکسانی میان خالق متعال  و مخلوقاتش وجود نداشته و اساساً خالق متعال ، متباین از مخلوقات است و رابطه میان خالق ومخلوق از نوع « بینونیّت مطلق » است!

این دیدگاه که بر اساس قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام میباشد در همه امور ، ساری و جاری است چه در مورد صفات و چه در مورد اسماء . لهذا اگر در نزد مخالف وقتی سخن از رویت الله میگردد آنها به زعم خودشان اصل آن را مبتنی بر برخی از آیات قرآنی میدانند و لذا واقعاً قائل به دیدن چیزی در قیامت به نام خدا هستند !!

و این در حالی است که شیعه به پیروی از وحی ، هرگز و هرگز ، دیدن خداوند متعال را نه ممکن عقلی میداند و نه ممکن شرعی  ! بلکه عبارات « وجه الله » ؛ « ید الله » و غیره را تاویل کرده و مصادیق این تاویلات را نه از روی هوا و هوس ، بلکه بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام بیان میکند.

اساساً هر چیزی غیر از خداوند متعال ، اعم از جن و انس و اسماء و صفات الله همگی و همگی مخلوق اند و از خداوند متعال جدا و متباین میباشند.

کسانی که در توحید شیعه غور کرده و ادله قرآنی و روائی ایشان را مورد تتبع قرار داده اند معترف اند که در حال حاضر ، هیچ مکتب و هیچ آئینی در « مبحث توحید » به صلابت شیعه نیست و بلکه هر دین و مذهبی که از معارف و تعلیمات اهل بیت علیهم السلام دور شده اند ،شائبه های تجسیم و محدود نمودن خداوند متعال در عقاید آنها مشاهده میشود.

مُضحک مبکی این است که برخی از منتحلین علم و فضل ، میخواهند زوراً و جوراً شیعیان موحد را متهم به تجسیم نمایند و این در حالی است که عقاید این مدعیان ، مشهون از خرافات یهود و نصارا اعم از جسمانیت خداوند متعال و توهین به ذوات مقدسه انبیاء الهی – علی نبینا و علی آله و علیهم السلام – و بسياري دیگر از انحرافات میباشد.

در این نوشتار به تصریحات برخی  از مخالفان شیعه در باب اعتبار عقیده تجسیم در نزد وهابیون اشاره کرده تا اهل علم ببینند که کدامیک از فرق اسلامی شایسته پیروی میباشند.

 

عبدالعزیز بن عبدالله بن باز ( متوفی 1420 هجری )

وی یکی از بزرگترین و سرشناس ترین چهره های وهابیّت معاصر میباشد.

او در نقد سختان فردی به نام شیخ محمد علی صابونی در بحث صفات الله ، این چنین افاضه میکند :

 

أهل السنة لا ينفون عن الله إلا ما نفاه عن نفسه:

 

ثم ذكر الصابوني - هداه الله - تنزيه الله سبحانه عن الجسم والحدقة والصماخ واللسان والحنجرة، وهذا ليس بمذهب أهل السنة بل هو من أقوال أهل الكلام المذموم وتكلفهم، فإن أهل السنة لا ينفون عن الله إلا ما نفاه عن نفسه أو نفاه رسوله صلى الله عليه وسلم ولا يثبتون له إلا ما أثبته لنفسه أو أثبته له رسوله صلى الله عليه وسلم، ولم يرد في النصوص نفي هذه الأمور ولا إثباتها فالواجب الكف عنها وعدم التعرض لها لا بنفي ولا إثبات، ويغني عن ذلك قول أهل السنة في إثبات صفات الله وأسمائه أنه لا يشابه فيها خلقه وأنه سبحانه لا ند له ولا كفو له.

 

اهل سنت از خداوند متعال صفتی را نفی نمی کنند الا همان چیزهایی که خداوند از خویشتن نفی کرده :

 

و سپس صابونی – که خداوند متعال او را هدایت نماید – منزه بودن خداوند متعال از جسم و سیاهی چشم  ( بینائی )  و سوراخ گوش ( شنوائی ) و زبان و حنجره را بیان میکند.

 

این مذهب اهل سنت نیست بلکه این سخنان ، اقوال مذموم اهل کلام و از تکلفات آنها میباشد.  زیرا که اهل سنت چیزی را از خداوند متعال نفی نمی کنند الا آنهایی که خودش و یا رسول الله صلی الله علیه وآله نفی کرده باشند و همچنین چیزی را برای خداوند متعال ثابت نمی کنند الا آنهایی که خدا و رسولش ثابت کرده اند . و در نصوص شرعی هیچ چیزی دال بر نفی این امور و یا اثبات آنها وارد نشده پس واجب است که نفیاً و یا اثباتاً متعرض آنها نشویم. و سخن اهل سنت در اینمورد کفایت میکند که در اثبات صفات الله و اسماء الهی ، خلق با خدا مشابهتی نداشته و برای او « نِد » و « کُفو » وجود ندارد .

 

مجموع فتاوى العلامة عبد العزيز بن باز رحمه الله ، ج 3 ص 61 ، المؤلف: عبد العزيز بن عبد الله بن باز (المتوفى: 1420هـ) ، أشرف على جمعه وطبعه: محمد بن سعد الشويعر

 

 

 


 

دقت در سخنان بن باز، حقایق جالبی را برای ما روشن می سازد.

 

وی در ابتدا به اینکه شیخ صابونی بحث تنزیه خداوند متعال از جسمانیت را بیان کرده ایراد میگیرد (ثم ذكر الصابوني - هداه الله - تنزيه الله سبحانه عن الجسم ) و آن را از معتقدات اهل تسنن نمی داند (وهذا ليس بمذهب أهل السنة ) و بلکه تنزیه خداوند متعال از جسمانیت را از سخنان مذموم اهل کلام میداند (بل هو من أقوال أهل الكلام المذموم وتكلفهم ) .

 

این سخنان بن باز صریح بر عقیده به جسمانیت در نزد وی و پیروان او میباشد.

 

و اگر به ادامه سخنان وی استناد شود باز هم توجیه کننده سخن ابتدایی وی نیست زیرا وی اصل تجسیم را از خداوند متعال نفی نکرده ( وگرنه به صابونی اعتراض نمی کرد ) .

 


 

این سخنان وی ناظر به این امر است که حتی خداوند متعال نیز قائل به جسمانیت خودش نیز میباشد زیرا وی این ترهات و اعتراضات به سخنان شیخ صابونی را در ذیل عبارت زیر آورده است :

 

 

 

أهل السنة لا ينفون عن الله إلا ما نفاه عن نفسه

 

 

 

اهل سنت چیزی را خداوند نفی نمی کنند الا آن چیزی که خودش از خویشتن نفی نموده است!

 

شاید همین یک مورد برای تایید مدعیات ما در مورد مجسمه بودن وهابیون کفایت کند ولی برای روشن شدن درونیات اعتقادی این قوم ، به مدارک دیگر نیز اشاره میکنیم .

 

 

 


 

ابن رشد اندلسی متوفی 595 هجری

 

ابن رشد که دارای منهجی فلسفی میباشد در مورد نظر حنابله در باب جسمانیت خداوند متعال نیز مطالبی را بیان میدارد :

 

فان قيل فما تقول فی صفة الجسمیة ، هل هی من الصفات التی صرح الشرع بنفیها عن الخالق سبحانه ام هی من المسکوت عنها ؟

 

فنقول : انه من البین من امر الشرع انها من الصفات المسکوت عنها ، و هی الی التصریح باثباتها فی الشرع اقرب منها الی نفیها . و ذلک ان الشرع قد صرح بالوجه و الیدین فی غیر ما آیة من الکتاب العزیز .

 

اگر  گفته شود که در مورد صفت جسمانیت خداوند متعال چه میگوئی ؟ آیا این صفت نیز از صفاتی است که شرع آن را از خداوند متعال نفی کرده و یا در مورد آن سکوت کرده ؟

 

میگوییم : روشن است که شرع در مورد آن سکوت کرده ولی تصریح به اثبات آن ( جسمانیت ) در شرع نزدیک تر  است از نفی آن . زیرا که شرع به داشتن صورت و دو دست برای خداوند متعال در آیات قرآن، تصریح کرده است.

 

 

 

ابن رشد در ادامه نیز میگوید که حنابله قائل به جسمانیت هستند :

 

ولهذا صار کثیر من  اهل الاسلام الی ان یعتقدوا فی الخالق انه جسم لا یشبه سائر الاجسام . و علی هذا الحنابله و کثیر ممن تبعهم.

 

و برای همین است که بسیاری از مسلمانان معقتدند که خالق متعال جسمی است که شبیه دیگر اجسام نمیباشد . حنابله و بسیاری از پیروان آنها نیز بر این عقیده میباشند.

 

الکشف عن مناهج الادلة فی عقئد الملة ، ص 138 – 139 ، المؤلف: أبو الوليد محمد بن أحمد بن محمد بن أحمد بن رشد القرطبي الشهير بابن رشد الحفيد (المتوفى: 595هـ) ، تحقيق: محمد عابد الجابری ، الناشر: مرکز دراسات الوحدة العربیة – بیروت ، الطبعة :الاولی، عام النشر: 1998 م

 

ابن رشد تصریح دارد که نصوص شرعی بیشتر تمایل به اثبات جسمانیت برای خداوند متعال دارد تا نفی جسمانیت و برای همین هم بسیاری از حنبلی مسلک ها قائل به جسمانیت خداوند متعال شدند !

 

 

 


 


 

این سخنان ابن رشد ما را به یاد سخنان ابن تیمیه در دفاع از تجسیم می اندازد.

 

 

 

احمد بن عبدالحلیم بن تیمیه حنبلی متوفی 728 هجری

 

سخنان امثال بن باز در باب اثبات تجسیم و غیره متاثر از سخنان ابن تیمیه میباشد . البته در یک نگاه کلی ، همه این قوم مهمان سفره یهودیت هستند که جسمانیت را برای آنها به ارمغان آورده اند.

 

ابن تيميه نیز به سخنان ابن رشد در باب جسمانیت خداوند متعال از منظر فلاسفه اشاره کرده و چنین میگوید :

 

وقد بين بالحجج الواضحة أن ما يذكره المتكلمون في النفي مخالف للشريعة، وهو مصيب في هذا باطنًا وظاهرًا، وقد بين أن ما يذكره المتكلمون في نفي الجسم على الله بحجج ضعيفة، وبين فسادها

 

(ابن رشد ) با ادله واضحه روشن کرد آنچه متکلمین در مورد نفی جسمانیت میگویند مخالف شریعت است و لذا او – ابن رشد – در این امر ، باطناً و ظاهراً در راه صحیح است . و همچنین وی روشن نمود دلایل متکلمین در مورد نفی جسمانیت خداوند متعال ضعیف بوده و سپس به بیان اشکالات آن پرداخت.

 

بيان تلبيس الجهمية في تأسيس بدعهم الكلامية ، ج 1 ص 247 ، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمد ابن تيمية الحراني الحنبلي الدمشقي (المتوفى: 728هـ) ، المحقق: مجموعة من المحققين ، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف ، الطبعة: الأولى، 1426هـ

 

 

 


 


 

به تعبیر دیگر ابن تیمیه با تایید سخن ابن رشد ، در حقیقت ادعای وی در مورد اینکه نصوص شرعی در باب  اثبات جسمانیت خداوند به تصریح نزدیک تر اند تا نفی ، را تایید میکند !!

 

 

 

این سخن ابن تیمیه را باید گذاشت در کنار دیگر سخنان خودش و پیروانش همچون بن باز ، تا به صراحت معلوم شود که اصل تجسیم یکی از اساسی ترین عقاید وهابیت میباشد.

 

 

 

حال سوال ما از جهله ای که شیعه را منتسب به تجسیم میکنند این است که آیا چنین اعتقادات گمراهی را میتوانید بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام پیدا نمایید؟

 

بعنوان خاتمه کلام به سخنان احمد شاکر ، از علمای معاصر اهل تسنن اشاره میکنیم که به صراحت شیعه را مخالف عقیده رویة الله میداند که عملاً سخن او ، ردیه ای سنگین است بر مدعیان نادان !

 

والأحاديث في رؤية المؤمنين ربهم عَزَّ وَجَلَّ ثابتة ثبوت التواتر. من أنكرها فإنما أنكر شيئًا معلوم من الدين بالضرورة. وإنما ينكر ذلك الجهمية والمعتزلة، ومن تبعهم من الخوارج والإمامية

 

احادیث در مورد مشاهده خداوند متعال توسط مومنین ، ثابت متواتر میباشند و هر کس آنها را انکار نماید در حقیقت امری ضروری دین را منکر شده است . همانا جهمیه و معتزله و خوارج و امامیه ، رویة الله را منکر شده اند.

 

مسند الإمام أحمد بن حنبل ، ج 7 ص 430 رقم 7730 ( هامش) ، المؤلف: أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني (المتوفى: 241هـ) ، المحقق: أحمد محمد شاكر ، الناشر: دار الحديث – القاهرة ، الطبعة: الأولى، 1416 هـ - 1995 م

 

 آیا باز هم کسی میتواند ادعا کند که شیعه قائل به دیدن خداوند است الا قوم جاهل ؟!

 

العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 86


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari