close
تبلیغات در اینترنت
حکمت شاب امرد در قرار ندادن مهدی در نسل حسین بن علی (جدید)
سه شنبه 22 آبان 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

یکی از تبعات مخالفت با دست نشانده های پسر خطاب این است که از چشم خدای ما - شاب امرد - می افتی !

ندیدی که حسن بن علی خلافت را به معاویه تسلیم کرد و مهدی در نسل او قرار گرفت ولی حسین بن علی از بیعت با فرزند مولایمان معاویه سر باز زد و به طمع خلافت (!) خروج کرد ، پس مورد غضب شاب امرد قرار گرفت و مهدی در نسل او نیست ؟!

( دل نوشته یک وهابی خیلی مومن )

بسم الله الرحمن الرحیم
حکمت خدای وهابیت در قرار ندادن مهدی در نسل حسین بن علی !

یکی از متواترات اعتقادی مسلمانان بحث مهدویت میباشد . اصل مهدویت مورد قبول همه مسلمانان – اعم از شیعیان و مخالفان ایشان – بوده و غیر از برخی شواذ همچون ابن خلدون ، همگان بر صحت آن اجماع دارند.
یکی از اختلافات میان موحدین (شیعیان) و مخالفین در مصداق مهدویت میباشد . بدینصورت که مهدی موعود در نزد شیعیان ، حضرت مهدی فرزند امام حسن عسکری علیهما السلام و از نسل امام حسین علیه السلام میباشد که در 15 شعبان سال 255 هجری متولد شده و هم اکنون نیز در قید حیات بوده و از انظار مردم غایب هستند .

در نزد مخالفان این قضیه بدینصورت است که مهدی موعود ، مردی است  از نسل امام حسن علیه السلام که هنوز به دنیا نیامده و در آخر الزمان و قبل از قیامت متولد میگردد.

در جای خود ثابت شده که روایت صحیح و معتبر مبنی بر اینکه مهدی موعود از نسل امام حسن علیه السلام باشد در نزد مخالفان وجود نداشته و بلکه هر آنچه در این زمینه بیان میگردد - بر اساس مبانی خودشان - مورد خدشه بوده و بلکه از حیّز انتفاع ساقط است .

برای بررسی بیشتر میتوانید به لینکهای ذیل مراجعه نمایید :

آيا حضرت مهدى (عج) از نسل امام حسن مجتبى (ع) است؟

موعود آسمانی - بررسى سند حديث

موعود آسمانی - بررسى متن حديث



وقتی تعصبات مذهبی مخالفان شیعه بر علم و عقل آنها چیره شد و ایضاً دست ایشان از سلسله احادیث معتبری که بتواند مرام آنها را ثابت نماید نیز خالی ماند ، لاجرم هیچ راهی برای مخالفت با شیعه نمی ماند الا بیان حرفهایی مبتنی بر هواهای نفسانی و علائق شیطانی!

این تعصبات را میتوان در ارتباط دادن مهدی موعود به نسل امام حسن علیه السلام رد یابی کرد.

قبل از ورود به سخنان مخالفان ، بد نیست اساس اعتقاد شیعه در مورد امامت و نسلی که مهدی موعود بدان منتسب است و علل آن را به صورت مختصر بیان نماییم :

در نزد شیعه اصل مقام امامت و شئونات آن امری است الهی و هیچ بشری حق نظر دادن و دخالت در آن را ندارد . همچنان که امامت از امام حسن علیه السلام به فرزندانش منتقل نشد و فقط به امام حسین علیه السلام منتقل شد ، بحث مهدویت نیز به همانصورت میباشد . بدینصورت که قرار گرفتن حضرت مهدی علیه السلام در نسل امام حسین علیه السلام بر اساس اراده و مشیت الهی بوده و اساساً نظرات بشری در این مطلب هیچ دخل و تصرفی نداشته . و عطف به این حقیقت که امامت و وظایف و شئونات آن منوط به اوامر الهی میباشد ، این مطلب ( مهدی موعود از نسل امام حسین علیه السلام ) نیز تنها به دستور خداوند متعال بوده و سر و حکمت آن را نمی توان با حرفهای بچه گانه عوام الناس بدست آورد.

 

ولی در نزد مخالفان ، قضیه بر عکس است. اعتقاد ایشان را به طور خلاصه میتوان این چنین بیان کرد :

علت قرار گرفتن مهدی موعود در نسل امام حسن علیه السلام به این دلیل است که ایشان برای رضای خدا از خلافت خویش  دست شستند و آن را به معاویه تقدیم کردند ! ولی در مقابل ، امام حسین علیه السلام دچار حرص و طمع در بدست آوردن خلافت شد و لذا برای آن نیز جنگید . از آنجایی که سنت الهی در این است که هر کس برای رضای خدا از کاری بگذرد ، خداوند متعال بهتر از آن را به خود او یا نسل او اعطا میکند لاجرم این خودگذشتگی حسن بن علی سبب شد که مهدویت در نسل ایشان قرار گیرد ، بر خلاف زیاده خواهی حسین بن علی که سبب نفی مهدی موعود از نسل وی شد.

 

مخالفان بعد از اینکه هیچ راهی برای اثبات مرام خودشان نیافتند و از طرف دیگر ، احترام به اصنامشان را واجب میدانند لذا تصمیم گرفتند تا امام حسن علیه السلام را بهانه ای برای دفاع از معاویه و پسر او قرار دهند و همچنین حمله ای هم بهع مقام شامخ و قدسی امام حسین علیه السلام داشته باشند.

شاید باید از این قوم سوال نمود که آیا اصل واگذاری خلافت توسط امام حسن علیه السلام ، امری اختیاری بود و یا اجباری ؟!


آیا معاویه نیز بعد از غصب خلافت ، همین حال و هوای شما - پیروان بنی امیه - را در قبال امام حسن علیه السلام داشت و یا اینکه اقدام به مسموم نمودن امام محتبی علیه السلام کرد ؟ ((  مسموم شدن امام حسن علیه السلام توسط معاویه «بخش اول»  ))


فی الواقع ، مخالفان شیعه میخواهند با بیان اینکه امام حسن علیه السلام برای رضای خدا از خلافت گذشت و لذا خداوند مهدی موعود را در نسل ایشان قرار داد ؛ وهمچنین این ادعا که حسین بن علی علیهما السلام حرص بر خلافت داشت و لذا مهدی موعود در نسل او قرار نگرفت به تعبیری چند نشانه را هدف بگیرند :

 

اول : تطهیر دامان معاویه از دشمنی با امام حسن علیه السلام

دوم : تطهیر دامان یزید بن معاویه از دشمنی با امام حسین علیه السلام و بد بین ساختن مردم نسبت به عقاید شیعیان در مورد این خلیفه میمون باز شرابخوار !

سوم : متهم ساختن امام حسین علیه السلام به خروج علیه خلیفه زمانش و اینکه این عملکرد آن حضرت آنقدر مورد نکوهش بود که حتی خداوند نیز ایشان را از الطافش بی بهره ساخت و مهدی را از نسل او قرار نداد !

چهارم : منحرف ساختن اذهان مسلمانان از وقایعی که در زمان حسنین علیهما السلام اتفاق افتاد و جلوگیری از بررسی ها تاریخی برای کشف حقایق توسط مردم !

(( زیرا وقتی معلوم گردید که امام حسن علیه السلام اساساً به اختیار - و نه به اجبار - از خلافت گذشت پس تقدّس معاویه دو چندان شده و مدعیات شیعیان نیز بی اعتبار میگردد . و از طرف دیگر وقتی معلوم گردید که حسین بن علی علیهما السلام اساساً مردی دنیا طلب بوده و حرص و طمع خلافت را داشت و لذا بر خلیفه زمانش خروج کرد لاجرم پیکان اتهام از یزید برداشته شده و عملکرد امام حسین علیه السلام بعنوان فردی که سبب ساز تفرقه جامعه اسلامی شد و بر جانشین رسول الله خروج کرد شدیداً مورد تخطئه قرار میگیرد !! یعنی مجموعه سخنان ابن عربی مالکی و ابن تیمیه در خدشه کردن عملکرد امام حسین علیه السلام ))


به جرات میتوان گفت که اینگونه سخنان بزرگان مخالفین ناشی از دشمنی درونی آنها با آل الله میباشد .

دشمنی که در برخی مواقع ، فرصت بروز و ظهور آن وجود داشته و لذا امثال ابن عربی مالکی سر از لاک در آورده و افاضات می کنند !! ((  عملکرد امام حسین علیه السلام در لسان نواصب  ))

و در برخی ازمنه که مجال تصریح بر برخی دشمنی ها نیست ، منافقانه آن را مخفی کرده ولی به صور مختلف در نوشتار و یا گفتارشان آن را به مردم القاء میکنند همانند سخنان ابن تیمیه !! ((  لحظاتی با ابن تیمیه «بخش دوم»  ))


با توجه به این مقدمات ، سراغ سخنان گروهی از علمای مخالف میرویم تا نظر آنها را در مورد علت حسینی نبودن مهدی موعود در نزد اهل تسنن را مطالعه نماییم.




1 - ابن قیّم جوزیه حنبلی  (متوفی 751 ه )

وَفِي كَوْنِهِ مِنْ وَلَدِ الْحَسَنِ سِرٌّ لَطِيفٌ وَهُوَ أن الحسن رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ تَرَكَ الْخِلافَةَ لِلَّهِ فَجَعَلَ اللَّهُ مِنْ وَلَدِهِ مَنْ يَقُومُ بِالْخِلافَةِ الْحَقُّ المتضمن للعدل الَّذِي يَمْلأُ الأَرْضَ وَهَذِهِ سُنَّةُ اللَّهِ فِي عِبَادِهِ أَنَّهُ مَنْ ترك لأجله شَيْئًا أَعْطَاهُ اللَّهُ أَوْ أَعْطَى ذُرِّيَّتَهُ أَفْضَلُ مِنْهُ وَهَذَا بِخِلافِ الْحُسَيْنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَإِنَّهُ حَرِصَ عَلَيْهَا وَقَاتَلَ عَلَيْهَا فَلَمْ يَظْفَرْ بِهَا وَاللَّهُ أَعْلَمُ

و در اینکه او ( مهدی موعود ) از فرزندان حسن علیه السلام است ، سِرّی لطیف پنهان است ( و آن این است ) که حسن علیه السلام برای رضای خداوند متعال از خلافت گذشت و خداوند نیز در فرزندان او کسی را قرار داد تا خلافتی حق را که متضمن برپایی عدل و پر نمودن زمین از آن میباشد را اقامه کند . و این سنّتی الهی در میان بندگانش است که اگر یکی از بندگان برای رضای خدا ، از چیزی بگذرد خداوند نیز به او یا ذریه او ، بهتر از آن چیز را اعطا میکند  . و این امر بر خلاف سیره حسین علیه السلام است زیرا که او حرص بر خلافت زد و (برای بدست آوردن آن ) جنگید ولی باز هم بدان دست نیافت.

المنار المنيف في الصحيح والضعيف ، ص 151 رقم 342 ، المؤلف: محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين ابن قيم الجوزية (المتوفى: 751هـ) ، المحقق: عبد الفتاح أبو غدة ، الناشر: مكتبة المطبوعات الإسلامية، حلب ، الطبعة: الأولى، 1390هـ/1970م

 

2 - سمهودی شافعی ( متوفی 911 ه)
3- زین الدین مناوی شافعی ( متوفی 1031 ه )
4 - امیر صنعانی سلفی ( متوفی 1182 ه )

وقال السمهودي: يتحصل من مجموع ما ثبت من الأخبار أنه من ولد فاطمة،  وفي أبي داوود: أنه من ولد الحسن، والسر فيه أن الحسن ترك الخلافة لله شفقة على الأمة فجعل القائم بالخلافة بالحق عند شدة الحاجة وامتلاء الأرض ظلمًا من ولده، وهذه سنة الله في عباده أنه يعطي المرء الذي ترك شيئًا لله أفضل مما ترك أو ذريته، وقد بالغ الحسن في ترك الخلافة، ونهى أخاه عنها وتذكر ذلك ليلة مقتله، فترحم على أخيه، وما روي أنه من ذرية الحسين فضعيف جدًّا.

سمهودی گفت : از مجموع روایات چنین بر می آید که مهدی موعود از فرزندان فاطمه سلام الله علیها میباشد. در روایت ابوداود آمده : او  از فرزندان حسن علیه السلام است . سِرّ این امر در آن است که حسن علیه السلام خلافت را برای رضای خدا و از باب شفقت و مهربانی در حق امت اسلامی رها کرد . پس خداوند نیز قیام کننده به خلافتی حق - در زمانی زمین از ظلم و ستم پُر شده و نیازمند یک خلیفه است - را در فرزندان او قرار داد . و این سنّتی الهی است در میان بندگانش که به کسانی که چیزی را برای رضای خدا ترک میکنند ، خداوند بهتر از آن را به او یا به ذریه او میدهد . پس حسن علیه السلام در رها کردن خلافت کم نگذاشت با اینکه برادرش وی را از این کار نهی کرد و در شب شهادتش نیز بدان اشاره کرد و برادرش نیز بر او ترحم نمود .و اینکه روایت شده مهدی از نسل حسین علیه السلام است واقعاً ضعیف است.

فيض القدير شرح الجامع الصغير ، ج 6 ص 279 رقم 9245 ، المؤلف: زين الدين محمد المدعو بعبد الرؤوف بن تاج العارفين بن علي بن زين العابدين الحدادي ثم المناوي القاهري (المتوفى: 1031هـ) ، الناشر: المكتبة التجارية الكبرى – مصر ، الطبعة: الأولى، 1356

التَّنويرُ شَرْحُ الجَامِع الصَّغِيرِ ، ج 10 ص 494 - 495 رقم 9226 ، المؤلف: محمد بن إسماعيل بن صلاح بن محمد الحسني، الكحلاني ثم الصنعاني، أبو إبراهيم، عز الدين، المعروف كأسلافه بالأمير (المتوفى: 1182هـ) ، المحقق: د. محمَّد إسحاق محمَّد إبراهيم ، الناشر: مكتبة دار السلام، الرياض ، الطبعة: الأولى، 1432 هـ - 2011 م

 

5 – ابن حجر مکی شافعی ( متوفی 974 ه )

وروى أَبُو دَاوُد فِي سنَنه أَنه من ولد الْحسن
وَكَأن سره ترك الْحسن الْخلَافَة لله عز وَجل شَفَقَة على الْأمة فَجعل الله الْقَائِم بالخلافة الْحق عِنْد شدَّة الْحَاجة إِلَيْهَا من وَلَده ليملأ الأَرْض عدلا

و ابوداود در سنن خویش روایت کرد که مهدی از فرزندان حسن علیه السلام است.
سِرّ این امر در آن است که حسن علیه السلام خلافت را برای رضای خداوند متعال و از باب شفقت و مهربان بر امت اسلامی ، رها کرد . پس خداوند نیز قیام کننده به خلافتی حق در زمانی که بسیار به او نیاز است را در زمره فرزندان او قرار داد تا زمین را از عدل و داد پر کند.

الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة ، ج 2 ص 480 -481 ، المؤلف: أحمد بن محمد بن علي بن حجر الهيتمي السعدي الأنصاري، شهاب الدين شيخ الإسلام، أبو العباس (المتوفى: 974هـ) ، المحقق: عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط ، الناشر: مؤسسة الرسالة – لبنان ، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م



6 – ملّا علی قاری حنفی ( متوفی 1014 ه )
7 – محمد اشرف عظیم آبادی ( متوفی 1329 ه )

فَكَذَلِكَ لَمَّا ظَهَرَتْ أَكْثَرُ الْأَئِمَّةِ وَأَكَابِرُ الْأُمَّةِ مِنْ أَوْلَادِ الْحُسَيْنِ، فَنَاسَبَ أَنْ يَنْجَبِرَ الْحَسَنُ بِأَنْ أُعْطِيَ لَهُ وَلَدٌ يَكُونُ خَاتَمَ الْأَوْلِيَاءِ، وَيَقُومُ مَقَامَ سَائِرِ الْأَصْفِيَاءِ، عَلَى أَنَّهُ قَدْ قِيلَ: لَمَّا نَزَلَ الْحَسَنُ - رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ - عَنِ الْخِلَافَةِ الصُّورِيَّةِ، كَمَا وَرَدَ فِي مَنْقَبَتِهِ فِي الْأَحَادِيثِ النَّبَوِيَّةِ: أُعْطِيَ لَهُ لِوَاءُ وَلَايَةِ الْمَرْتَبَةِ الْقُطْبِيَّةِ، فَالْمُنَاسِبُ أَنْ يَكُونَ مِنْ جُمْلَتِهَا النِّسْبَةُ الْمَهْدَوِيَّةُ الْمُقَارِنَةُ لِلنُّبُوَّةِ الْعِيسَوِيَّةِ

همین طور وقتى همه ائمه علیهم السلام و بزرگان امت از نسل امام حسین علیه السلام است، پس مناسب است كه در حق امام مجتبى جبران شود به این كه خاتم الأولیاء و جانشین تمام برگزیدگان از نسل او باشد. تا جایی که بیان شده : وقتی حسن علیه السلام از خلافت صوری دست کشید ، آنچنان که در احادیث نبوی آمده به وی لوای ولایت مرتبه قطبیت داده میشود . پس مناسب است که از جمله آن ، نسبت مهدویت مقارن با نبوت عیسوی به وی داده شود.

مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح ، ج 8 ص 3439 ، المؤلف: علي بن (سلطان) محمد، أبو الحسن نور الدين الملا الهروي القاري (المتوفى: 1014هـ) ، الناشر: دار الفكر، بيروت – لبنان ، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2002م

عون المعبود شرح سنن أبي داود، ومعه حاشية ابن القيم: تهذيب سنن أبي داود وإيضاح علله ومشكلاته ، ج 11 ص249 رقم 4282، المؤلف: محمد أشرف بن أمير بن علي بن حيدر، أبو عبد الرحمن، شرف الحق، الصديقي، العظيم آبادي (المتوفى: 1329هـ)، الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الثانية، 1415 هـ


8 – اسماعیل حقّی بروسوی حنفی ( متوفی 1127 ه )

وروى أبو داود فى سننه انه من ولد الحسن وكان سر ترك الحسن الخلافة لله تعالى شفقة على الامة فجعل الله القائم بالخلافة الحق عند شدة الحاجة إليها من ولده ليملأ الأرض عدلا

ابوداود در سنن خویش رواست کرده که مهدی از فرزندان حسن است و سِرّ این نیز در آن است که حسن علیه السلام برای رضای خدا و شفقت و مهربانی بر امت اسلامی ، از خلافت دست کشید و خداوند نیز قیام کننده به خلافتی حق در زمانی که بسیار به او نیاز است را در زمره فرزندان او قرار داد تا زمین را از عدل و داد پر کند.

روح البيان ، ج 4 ص 346 ، المؤلف: إسماعيل حقي بن مصطفى الإستانبولي الحنفي الخلوتي , المولى أبو الفداء (المتوفى: 1127هـ)، الناشر: دار الفكر - بيروت

 

9 – محمد بن علی الصبان شافعی ( متوفی 1206 ه )

وروى أَبُو دَاوُد فِي سنَنه أَنه من ولد الْحسن
وَكَأن سره ترك الْحسن الْخلَافَة لله عز وَجل شَفَقَة على الْأمة فَجعل الله الْقَائِم بالخلافة الْحق عِنْد شدَّة الْحَاجة إِلَيْهَا من وَلَده ليملأ الأَرْض عدلا

و ابوداود در سنن خویش روایت کرد که مهدی از فرزندان حسن علیه السلام است.
سِرّ این امر در آن است که حسن علیه السلام خلافت را برای رضای خداوند متعال و از باب شفقت و مهربان بر امت اسلامی ، رها کرد
. پس خداوند نیز قیام کننده به خلافتی حق در زمانی که بسیار به او نیاز است را در زمره فرزندان او قرار داد تا زمین را از عدل و داد پر کند.

 اسعاف الراغبين في سيرة المصطفى وفضائل أهل بيته الطاهرين ( هامش نور الابصار ) ،ص 138 ، المؤلف: محمد بن علي الصبّان المصري الشّافعي  (المتوفى: 1206هـ)، الناشر: مکتبة و مطبعة الفجر الجدید - قاهره - مصر

 

 

10 – سید مومن شبلنجی شافعی ( متوفی 1308 ه )

 واعلم أنهم اختلفوا فيه ، هل هو من ولد الحسن السبط رضي الله عنهما ، وهو ما رواه أبو داود في ( سننه ) ، وذهب إليه المناوي في ( كبيره ) : وكان سر تركه الخلافة لله عز وجل شفقة على الأمة او من ولد الحسین السبط رضی الله عنه

و بدان در مورد مهدی اختلاف کردند. آیا او از فرزندان حسن علیه السلام است زیرا ابوداود در سنن خویش روایت کرده و مناوی در کتاب کبیرش به آن را قبول کرده : سِرّ این در آن است که - حسن علیه السلام - برای رضای خدا و شفقت و مهربانی بر امت اسلامی ، خلافت را رها کرد ( و لذا مهدی در فرزندان او قرار گرفت ) و یا اینکه آیا مهدی از فرزندان حسین علیه السلام است .

نور الابصار في مناقب آل بيت النبي المختار ( بهامشه : اسعاف الراغبين للصبان ) ، ص 169 - 170، المولف : السيد مومن بن حسن بن مومن الشبلنجي الشافعي المدعو بمومن ، الوفاة : 1308 هجري ، دارالنشر : مکتبة و مطبعة الفجر الجديد - القاهره - مصر

 

اساساً طمع بر خلافت ریشه و بنیان سیره اسلاف این قوم میباشد . آن زمانی که برای بدست آوردن خلافت ، رسول خدا را شهید کرده و بر خانه دخترش هجوم آورده و مخالفان خویش را به هر بهانه ای از لب تیغ گذراندند !
این است مودّت واقعی اکابر قوم به ذوی القربی !
العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 1


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 102


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari