close
تبلیغات در اینترنت
سخني در باب غضب حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها بر ابوبکر (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

سیری گذرا در مقالات نوشته شده در باب غضب حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بر ابوبکر

 بسم الله الرحمن الرحیم

سخني در باب غضب حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها بر ابو بکر



نوشته حاضر بازنويسي و مروري است اجمالي بر سلسله تحقيقات محققانه انجام شده در اين سايت پيرامون غضب حضرت زهرا سلام‌الله‌ عليها بر خلفا كه در قالبي مختصرتر فراهم گرديده است. بنابراين علاقمندان به منظور بررسي تفصيلي موضوعات، به مراجع مرتبط مراجعه فرمايند.

دو نكته مقدماتي:

1 - محقق و پژوهشگر بايد صادقانه تكليف خودش را با خود روشن كند كه اگر فهميد و بر او روشن شد كه حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها واقعاً بر ابوبكر غضب كردند، چه عكس‌العملي خواهد داشت؟ در برابر قل لا اسئلكم عليه اجراً‌ الا المودة في‌القربي چه پاسخي به خداوند و حضرت رسول‌صلي‌الله‌عليه و آله خواهد داشت؟ بعبارت ديگر، آيا صادقانه بين خود و خداي خود در پي اينست كه بداند واقعاً حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها بر ابوبكر غضب كردند يا در پي اينست كه به هر نحوي شده است پاسخي به شيعه بدهد؟ كدام راه را در قلب خود برگزيده است؟ و نبايد فراموش كرد كه بل الانسان علي نفسه بصيرة و لو القي معاذيره. و زماني خواهد آمد كه بر دهان‌ها مهر زده مي‌شود و براي هر كس نيست جز قلب سليم.


2 - چه شيعه و چه مخالف، قبل از اينكه به يكديگر پاسخ گويند بايد نزد خداوند متعال سبحان قدوس پاسخ داشته باشند كه اوست كه عليم بذات‌الصدور است و خودمان مي‌دانيم كه حقيقت را فهميده‌ايم و مي‌گوئيم يا خير.

 

اما در موضوع غضب حرف يك چيز است و آن روايت صحيح، محكم و واضح الدلالة منقول از عايشه در صحيح بخاري و مسلم [1] كه:

 

فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلی الله علیه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتی تُوُفِّيَتْ

پس [حضرت] فاطمه [سلام‌الله‌عليها] دُخت رسول الله صلي‌الله‌عليه‌ [و‌آله] بر ابابكر خشمگين شدند و از ابوبكر دوري گزيدند و اين دوري تا زمان وفات [شهادت] ايشان پابرجا بود.

 

وقتي موضوعي با اين وضوح و قوت بيان شده است، پس ديگر چه مي‌گويند؟

بايد دقت شود افراد مختلف [از جمله خود ما] وقتي در معرض سوالي در امتحانات مدرسه قرار مي‌گيرند و پاسخ آن را بلد نيستند، دو راه برمي‌گزينند اول اينكه جاي سوال را سفيد مي‌گذارند و چيزي نمي‌نويسند و ديگر اينكه شروع به پاسخ‌سازي مي‌كنند تا مگر گشايشي شود؛ اما آيا اين نوع پاسخ‌گويي ارزشمند است و يغني من الحق؟ و حالا آيا پاسخ‌ها به اين اصل محكم از صحيح بخاري، پاسخ است يا پاسخ‌سازي؟ و بل‌الانسان علي نفسه بصيرة و لو القي معاذيره؛ و معاذيره يعني پاسخ‌سازي‌هايي كه هر كس خودش مي‌داند كه پاسخ نيست. چه شيعه و چه مخالف بايد مراقب پاسخ‌سازي باشند؛ كه شيطان نيز در برابر اشتباه خود سكوت نكرد بلكه توضيح داد و پاسخ داد و هر پاسخي،‌ پاسخ نيست.

اما جان پاسخ مخالفان در برابر اصل محكم روايت بخاري چهار حرف است:

1 - اين عدم صحبت در يك موضوع خاص يعني فدك بوده است و نه به طور مطلق.


نكات قابل ملاحظه
:


1.1  ابن حجر و زركشي [2] قائلند كه عدم صحبت به طور مطلق بوده است و نه فقط در مورد فدك.

 



2 - حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها بعد از غضب راضي شده‌اند.

2.1 قول مخالف: استناد بيهقي به رواياتي كه همگي از شخصي به نام شعبي هستند و كنار زدن روايت عايشه با اين دليل  كه او در اين باره علم نداشته است [3].

نكات قابل ملاحظه:

2.1.1   قول شعبي به دلالت علماي اهل سنت مثل عثمان الخميس [3] در مرسلات مقبول نيست.

2.1.2  نبايد فراموش كرد با چنين استدلال سستي در حال تضعيف روايت محكم صحيح واضح الدلالة عايشه در صحيح بخاري هستند.

2.1.3  اگر جاي روايت بيهقي و بخاري عوض مي‌شد؛ يعني آن در اين و اين در آن بود، آيا نمي‌گفتند كه بيهقي كجا و بخاري كجا؟ و مگر مي‌شود روايت بخاري را به كناري زد و بيهقي را گرفت؟


2.2  قول مخالف: ابن قتيبه و جاحظ به نقل علامه اميني در الغدير  [3] معتقدند كه حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها از آن دو راضي نشدند.


 



3 - روايت‌ ديگري هم در مورد اصحاب داريم با مضمون اينكه اگر كسي آنها را اذيت كند، پيغمبر اكرم‌صلي‌الله‌عليه‌و‌آله را اذيت كرده است.

نكات قابل ملاحظه:

3.1 اين استدلال در مورد موضوع مورد بحث به چه كار آيد؟ اصلاً با فرض اينكه شيعه اشتباهاً با برخي اصحاب اصطلاحي سرسازگاري ندارد، آيا سبب مي‌شود موضوع غضب حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها طبق روايت محكم عايشه در بخاري تحت‌الشعاع قرار گيرد؟

3.2 و حتي اگر در مورد موضوع بود كه نيست، روايت كتاب اهل تسنن در مقابل شيعه چه حجيتي دارد؟

3.3 اين استدلال نتايجي دارد كه عميقاً به ضرر مخالف است [2]؛ گرچه در اين موضوع، اين روايت نامرتبط است.

 

   


4 - مواردي يافت مي‌شود كه بين اميرالمومنين سلام‌الله‌عليه هم با حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها حالت ناراحتي بوده است.

4.1 تحليل سندي با رجاليون كه در استناد آنها حرف است [4و5].

4.2 اما دلالت:

4.21 جز يكي كه شيخ صدوق صريحاً مي‌گويد از نظر ما قابل پذيرش نيست [4و5]، موضوع بقيه روايات همزمان با نفي اساس ناراحتي صديقه كبري سلام‌الله‌عليها، انذار ديگران از ناراحت‌كردن حضرت زهرا و بيان فضائل اميرالمومنين سلام‌الله‌عليهما است.

4.2.2 آيا روايت بخاري هم همين را مي‌گويد؟ يعني اگر يك شيعه بما هو شيعه با قلب سليم به روايت وسايل‌الشيعه نظر كند و يك غيرشيعه هم به روايت بخاري نظر كنند، چه مي‌فهمند؟ آيا شيعه از آن روايت كتاب شيعه، غضب را مي‌فهمد و غيرشيعه از اين روايت، غضب را نمي‌فهمد؟ اينگونه است؟


نتايجي جانبي از فضاي بحث:

1 - حالا اگر كسي با همه بررسي‌هايي كه چكيده آنها در اينجا ارائه گرديد، روايت بخاري را بپذيرد و به لوازم آن (هر چه كه باشد) پايبند باشد، آيا عقلاي عالم او را مذمت مي‌كنند كه خلاف عقل عمل كرده است؟ آيا با شنيدن استدلال‌هاي موافق و مخالف، پذيرش روايت بخاري بي‌انصافي است؟ پذيرش روايت بخاري به حق‌پذيري نزديك‌تر است يا نپذيرفتن آن؟ آيا آنكه به دنبال يافتن حقيقت است با اين توجيهات، روايت صحيح بخاري منقول از عايشه را به راحتي كنار مي‌گذارد؟ اگر در قلب خود حرجي از اين كار نمي‌يابد كه احتمالاً نزد خداوند حجتي خواهد داشت ولي آيا قلب او به او نمي‌گويد كه مبادا روايت عايشه درست باشد؟ و اگر روايت عايشه درست باشد، آن‌ وقت چه؟ فاي الفريقين احق بالامن ان كنتم تعلمون؟ و اگر واقعاً ابوبكر حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها را به خشم آورده باشد، چه؟ و پاسخ من به خداوند متعال چه خواهد بود؟ آيا به خداوند مي‌گويم عايشه نمي‌دانست و شعبي مي‌دانست؟ و آن روز خودم بر خودم كافي هستم وقتي كتابم را مي‌خوانم كه اقرا كتابك كفي بنفسك اليوم عليك حسيبا.

 


2 - قدر مشترك همه توجيهات مطرح شده اينست كه حتماً غضبي بوده است؛ گرچه با برخي عذرتراشي‌ها سعي بر اين باشد كه نشان داده شود پس از آن غضب، حضرت رضايت داده‌اند كه البته چنين نبوده است. اما دليل غضب چه بوده است؟ و مگر خليفه اول با حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها كه مصداق اول "القربي" و "يطهركم تطهيرا" هستند، چه كرد كه سبب ساز غضب حضرتشان شده است؟ و محقق جوياي حقيقت كجاست و چه مي‌كند؟ و پاسخ به خداوند متعال سبحان قدوس و نه شيعه چه خواهد بود؟

 

 

3 - اگر دقيق نظر شود مودتي نسبت به ذوي‌القربي در پاسخ مخالفان مشاهده نمي‌شود؛ يعني ذره‌اي در دل خود احساس سنگيني نمي‌كنند از اينكه مبادا واقعاً حق دختر رسول‌الله‌صلي‌الله‌عليه‌و‌آله غصب شده باشد و حضرتشان ناراحت شدند؛ قرآن به كدام‌يك دستور مستقيم داده است؟ مودت في القربي يا مودة في ابي بكر؟ اما شيعه به هم مي‌ريزد از ظلم به "القربي"؛ كدام راه احق و اقرب به صراط مستقيم است؟ فاي الفريقين احق بالامن ان كنتم تعلمون؟

 

تلخیص : حذیفه فاطمی

مراجع:

[1]. آزار دهندگان حضرت زهرا سلام الله علیها چه کسانی بودند؟(بخش سوم)

[2]. آزاردهندگان حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها چه كساني بودند؟ (بخش پنجم)

[3]. آزاردهندگان حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها چه كساني بودند؟ (بخش چهارم)

[4]. آزاردهندگان حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها چه كساني بودند؟ (بخش اول)

[5]. آزاردهندگان حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها چه كساني بودند؟ (بخش دوم)

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 49


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari