close
تبلیغات در اینترنت
خدای وهابیّت ، جوانی با موهای مجعّد و توری طلائی بر روی صورتش ! ق 2 (جدید)
سه شنبه 20 آذر 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

دیدن خدای اهل تجسیم توسط فرستاده اش را همه شان قبول دارند ! از احمد بن حنبل گرفته ... تا ابن تیمیه ... تا همین البانی و سماری !

عبد الرحمن معلّمی هم به گونه ای صحبت میکند که : مبادا فکر کنی این روایات جعلی هستند !! نخیر !! نیازمند تاویل اند!

ابن تیمیه هم شوخی شوخی (!!) میخواهد ثابت کند که رویت الله بوسیله 2 چشمِ سر بوده است !!

راستی مگر فرقی دارد ؟ اساساً خدا ، دیدنی است ؟ چه در خواب و چه در بیداری ؟!

بسم الله الرحمن الرحیم
خدای وهابیّت ، جوانی با موهای مجعّد و توری طلائی بر روی صورتش !

پیروان مکتب سقیفه و دانش آموختگان کلاس ابن تیمیه ، بنابر تعالیم وارداتی شان از دین یهود ، همواره اعتقاد به جسمانیت خداوند متعال – نعوذ بالله – داشته و این عقیده انحرافی را با روایاتی که زعم خودشان صحیح است ، به اثبات میرسانند.
جالب است که همین منحرفینی که خدایشان دارای بُعد بوده و در این عقیده از دست یهود تقلّب کرده اند ، شیعیان موحّد را مشرک تلقی کرده و در باب توحید با آنها مناظره میکنند !
ان شاء الله سلسله مقالاتی به تبیین عقیده وهابیت در باب توحید و علی الخصوص تجسیم ، اشاره خواهیم نمود و نشان خواهیم داد که یهود امّت ، دقیقاً دیگران از همان موضعی مورد حمله قرار میدهد که خودش در آن موضع کاملاً متهم و بلکه عاجز از تثبیت آن است.

یکی دیگر از عقاید توحید وهابیت این است که رسول الله صلی الله علیه وآله – نعوذ بالله – خداوند متعال را هیئت و هیبتی خاص مشاهده کرده اند .

بیایید روایت ابن عباس را دوباره بخوانیم :

وأنا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ بِشْرَانَ، قَالَ: أنا أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ عُمَرَ الدَّارَقُطْنِيُّ، نا أَبُو الْعَبَّاسِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ خُشَيْشٍ، نا مُحَمَّدُ بْنُ مَنْصُورٍ الطُّوسِيُّ، نا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، نا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، عَنِ النَّبِيِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " أَنَّهُ رَأَى رَبَّهُ، عَزَّ وَجَلَّ، شَابًّا أَمْرَدَ جَعْدًا قَطَطًا فِي حُلَّةٍ خَضْرَاءَ "

قتاده از عکرمه از ابن عباس از رسول الله صلی الله علیه وآله نقل میکند : پیامبر ، پروردگارش را به شکل جوانی که هنوز موی صورتش نروئیده دید ، با موهای مجعّد در مکانی سر سبز.



ابن تیمیه حنبلی

ابن تيميه در کتابی در باب رد سخنان جهمیه نگاشته است « بيان تلبيس الجهمية في تأسيس بدعهم الكلامية »  بعد از نقل اسناد مختلف روایت ام طفیل و ابن عباس در مورد رویت الله توسط رسول الله صلی الله علیه وآله ، چنین میگوید :

وقد تبين بما ذكرناه أن الحديث الذي فيه أتاني ربي في أحسن صورة ووضع يده بين كتفي إنما كان في المنام بالمدينة ولم يكن ذلك ليلة المعراج كما يظنه كثير من الناس

از آنچه بیان کردیم روشن شد که حدیثی که در آن ( از قول رسول الله صلی الله علیه وآله )  آمده : خداوند متعال در بهترین صورت به نزد من آمد و دستش را بین دو کتف من گذاشت ، در هنگام خواب بوده و در مدینه بوده است و نه شب معراج ! بر خلاف آنچه که اکثر مردم فکر میکنند !

بيان تلبيس الجهمية في تأسيس بدعهم الكلامية ، ج 7 ص 238 ، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمد ابن تيمية الحراني الحنبلي الدمشقي (المتوفى: 728هـ) ، المحقق: مجموعة من المحققين ، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف ، الطبعة: الأولى، 1426هـ


پس ابن تیمیه ، روایتی که در آن سخن از دست زدن خدا به رسول الله میباشد را قبول دارد !


وی در ادامه میگوید :

وفي المنام يمكن رؤية الله تعالى على كل حال وفي كل صورة

در خواب میتوان خداوند متعال را در هر هیئت و صورتی مشاهده کرد

بيان تلبيس الجهمية في تأسيس بدعهم الكلامية ، ج 7 ص 248 ، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمد ابن تيمية الحراني الحنبلي الدمشقي (المتوفى: 728هـ) ، المحقق: مجموعة من المحققين ، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف ، الطبعة: الأولى، 1426هـ

یعنی ابن تیمیه صراحت دارد که خداوند متعال میتواند در محدود به اشکال و قیافه های مختلف شود ولی در خواب !

سپس ابن تیمیه صراحت دارد که قاضی ابویعلی حنبلی برای اثبات رویت الله توسط رسول الله صلی الله علیه وآله توسط دو چشمِ سر ، به روایت ابن عباس و آیة النجم استناد میکند و در توجیه این استدلال برای اثبات سخن ابن عباس در باب رویت الله با چشمِ سر ،میگوید :

الثالث أن في حديث عكرمة أليس يقول الرب تعالى لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ [الأنعام 103] فقال لا أم لك ذاك نوره الذي هو نوره إذا تجلى بنوره لايدركه شيء ومعلوم أن هذه الآية إنما يعارض بها من يثبت رؤية العين ...... وأن هذه الرؤية هي المعارضة بالآية والمجاب عنها بما تقدم فيقتضي أنها رؤية عين كما في الحديث الصحيح المرفوع عن قتادة عن عكرمة عن ابن عباس قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم رأيت ربي في صورة شاب أمرد له وفرة جعد قطط في روضة خضراء
.... وعلى هذا فيكون خبر عكرمة عن ابن عباس ونحوه روية عين كما يذهب إلى ذلك طوائف من أهل الحديث

سوم اینکه در حدیث عکرمه آمده : آیا خداوند نمی فرماید : چشمها او را درنمى‏يابند و اوست كه ديدگان را درمى‏يابد ، پس او گفت : ای بی مادر ! آن نور خدا میباشد که وقتی به نورش تجلی میکند هیچ چیزی او را در نمی یابد .
معلوم میشود که این آیات با این روایت معارض بوده و بدینوسیله رویت بوسیله چشم ثابت میگردد .... و همچنین این روایت با آیه در تعارض است و جواب این تعارض نیز چنین است که به مقتضای آنچه قبلا بیان شد ، رویت الله توسط رسول الله بوسیله چشمِ سر بوده آنچنان که در حدیث صحیح مرفوع از قول قتاده از عکرمه از ابن عباس آمده که گفت : رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : پروردگارم را در باغی سبز ، به شکل یک جوانک دیدم که موهای مجعد داشت ...... در هر صورت ، روایت عکرمه از ابن عباس و امثال آن ،رویت الله بوسیله چشمِ سر را ثابت میکند آنچنان که گروهی از اهل حدیث نیز همین نظر را دارند.

بيان تلبيس الجهمية في تأسيس بدعهم الكلامية ، ج 7 ص 290 - 294 ، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمد ابن تيمية الحراني الحنبلي الدمشقي (المتوفى: 728هـ) ، المحقق: مجموعة من المحققين ، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف ، الطبعة: الأولى، 1426هـ

ابن تیمیه بعد از بیان این امور ، تصریح میکند که روایات ابن عباس کاملا دال بر رویت الله بوسیله چشمانِ سر بوده و نه در عالم رویا :

فعلم أن أحاديث ابن عباس عنده في اليقظة لكن لم يقل بعينيه فاحتجاج المحتج بهذه الآية وجوابه بقوله ألست ترى السماء قال بلى قال فكلها ترى دليل على أنه أثبت رؤية العين

پس معلوم میشود که احادیث ابن عباس ( در مورد رویت الله ) در بیداری بوده ولی بیان نکرده که با چشمِ سر بوده . زیرا که احتجاج کردن آن فرد به آیه ( لا تدرکه الابصار ... ) و جواب او مبنی بر اینکه آیا تو آسمان را نمی بینی گفت بله ! می بینم ، گفت آیا همه آسمان را می بینی ! دلالت دارد بر اثبات رویت الله با چشمانِ سر !

بيان تلبيس الجهمية في تأسيس بدعهم الكلامية ، ج 7 ص 301 ، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمد ابن تيمية الحراني الحنبلي الدمشقي (المتوفى: 728هـ) ، المحقق: مجموعة من المحققين ، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف ، الطبعة: الأولى، 1426هـ


ابن تیمیه در همان کتاب دوباره در مورد حدیث ام طفیل سخن گفته و در آن از تصحیح احمد بن حنبل در مورد این روایت دفاع میکند :

وأما حديث أم الطفيل فإنكار أحمد له لكونه لم يعرف بعض رواته لا يمنع أن يكون عرفه بعد ذلك ومع هذا فأمره بتحديثه به لكون معناه موافقًا لسائر الأحاديث كحديث معاذ وابن عباس وغيرهما وهذا معنى قول الخلال إنما يروى هذا الحديث وإن كان في إسناده شيء تصحيحًا لغيره

و اما حدیث ام طفیل ، پس انکار احمد در مورد این روایت مبنی بر اینکه برخی از راویان آن را نمی شناسد مانع از آن نیست که آنها را بعداً یشناسد زیرا که با آن وجود ، دستور داد تا این حدیث را روایت کنند و این امر بدان معنا است فحوای این روایت موافق با دیگر روایات معاذ و ابن عباس و دیگران میباشد و این معنای سخن ابوبکر خلال است که گفت : احمد بن حنبل این روایت را بعنوان تصحیح دیگر روایات نقل میکرد با اینکه در اسنادش ایراد وجود داشت .

بيان تلبيس الجهمية في تأسيس بدعهم الكلامية ، ج 7 ص 356 ، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمد ابن تيمية الحراني الحنبلي الدمشقي (المتوفى: 728هـ) ، المحقق: مجموعة من المحققين ، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف ، الطبعة: الأولى، 1426هـ


سماری نیز همین عبارات ابن تیمیه را در حاشیه کتاب نقض عثمان بن سعید علی المریسی آورده است :
نقض الإمام أبي سعيد عثمان بن سعيد على المريسي الجهمي العنيد فيما افترى على الله عز وجل من التوحيد، ص 445 (هامش) ، المؤلف: أبو سعيد عثمان بن سعيد بن خالد بن سعيد الدارمي السجستاني (المتوفى: 280هـ) ، الناشر: مکتبة اضواء السلف - ریاض ،المحقق: منصور بن عبدالعزیز السماری ، الطبعة: الطبعة الأولى 1419هـ - 1999 م


همچنین تصحیح ابن تیمیه بر حدیث ام طفیل را محقق کتاب « نقض عثمان بن سعید علی المریسی » یعنی منصور السماری نیز بیان میدارد وقتی میگوید :

و قال ابن تیمیه ایضاً فی ( 3/ل 241/أ )  كما في الحديث الصحيح المرفوع عن قتادة عن عكرمة عن ابن عباس قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم رأيت ربي في صورة شاب أمرد له وفرة جعد قطط في روضة خضراء

نقض الإمام أبي سعيد عثمان بن سعيد على المريسي الجهمي العنيد فيما افترى على الله عز وجل من التوحيد ، ص 441 (هامش) ، المؤلف: أبو سعيد عثمان بن سعيد بن خالد بن سعيد الدارمي السجستاني (المتوفى: 280هـ) ، الناشر: مکتبة اضواء السلف - ریاض ،المحقق: منصور بن عبدالعزیز السماری ، الطبعة: الطبعة الأولى 1419هـ - 1999 م

نکته قابل تامل در این است که سماری به فراز ابتدایی سخن ابن تیمیه «  فيقتضي أنها رؤية عين » اشاره نمی کند زیرا عقیده تجسیم در نزد ابن تیمیه را هویدا میسازد !



ابن تیمیه صراحت دارد که حدیث ام طفیل یعنی اینکه خداوند متعال صورتی داشته که قابل دیدن بوده است ! یعنی نمیتوان آن را به صفت و یا امور دیگر تاویل کرد :

الخامس أن حديث أم الطفيل نص في أن الصورة كانت للمرئي حيث قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يذكر أنه رأى ربه في صورة شاب موفر رجلاه في خضر عليه نعلان من ذهب على وجهه فراش من ذهب

بيان تلبيس الجهمية في تأسيس بدعهم الكلامية ، ج 7 ص 365، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمد ابن تيمية الحراني الحنبلي الدمشقي (المتوفى: 728هـ) ، المحقق: مجموعة من المحققين ، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف ، الطبعة: الأولى، 1426هـ



وی در ادامه نیز ادله  رازی برای تاویل احادیث جسمانیت خداوند متعال را رد کرده و دقیقاً معنای ظاهری آنها را اراده میکند !

اين سخنان ابن تیمیه در حقیقت دیگر سخنان او را نقض میکند که ادعای رویت الله با چشم را رد کرده است !

در حالیکه خود او اعتراف میکند که گروهی از اصحاب و یاران احمد بن حنبل از سخنان او همین برداشت رویت الله با چشم کرده اند :

لَكِنَّ طَائِفَةً مِنْ أَصْحَابِهِ سَمِعُوا بَعْضَ كَلَامِهِ الْمُطْلَقِ فَفَهِمُوا مِنْهُ رُؤْيَةَ الْعَيْنِ

گروهی از اصحاب احمد بن حنبل برخی از سخنان مطلق او را شنیده و از آن برداشت رویت الله با چشم کرده اند.

مجموع الفتاوى، ج 6 ص 509 ، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني (المتوفى: 728هـ)، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم ، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، المدينة النبوية، المملكة العربية السعودية ، عام النشر: 1416هـ/1995م



ابن كثير دمشقي
ابن کثیر دمشقی نیز یکی از علمای اهل تسنن است که عقیده تجسیم ابن تیمیه را با تصحیح روایت ام طفیل ، تقویت میکند :

حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "رَأَيْتُ رَبِّي عَزَّ وَجَلَّ".
فَإِنَّهُ حَدِيثٌ إِسْنَادُهُ عَلَى شَرْطِ الصَّحِيحِ، لَكِنَّهُ مُخْتَصَرٌ مِنْ حَدِيثِ الْمَنَامِ كَمَا رَوَاهُ الْإِمَامُ أَحْمَدُ

تفسير القرآن العظيم ، ج 7 ص 450 ، المؤلف: أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي (المتوفى: 774هـ) ، المحقق: سامي بن محمد سلامة ، الناشر: دار طيبة للنشر والتوزيع، الطبعة: الثانية 1420هـ - 1999 م

ابن کثیر همان روایتی را که بیان میدارد خداوند متعال دست خودش را بین دو کتف رسول الله صلی الله علیه وآله قرار میدهد ( نعوذ بالله ) و ایشان نیز سرمای دست خداوند را در سینه شان حس میکنند ؛ را صحیح میداند.




ابن صدقه
یکی دیگر از علمای اهل تسنن که این روایت را تایید کرده ، ابن صدقه میباشد که گفت :

وأنا مُحَمَّد بن عبيد الله الأنصاري، قَالَ: سمعت أَبَا الحسن عبيد الله بن مُحَمَّد بن معدان، يَقُول: سمعت سُلَيْمَان بن أَحْمَد يَقُول: سمعت ابن صدقة الحافظ، يَقُول: من لم يؤمن بحديث عكرمة فهو زنديق

سلیمان بن احمد گفت : شنیدم ابن صدقه میگفت : هر کس حدیث عکرمه را قبول نداشته باشد زندیق است !

إبطال التأويلات لأخبار الصفات ، ج 1 ص 144 ، المؤلف : القاضي أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن محمد بن خلف ابن الفراء (المتوفى : 458هـ) ، المحقق : محمد بن حمد الحمود النجدي ، الناشر: دار إيلاف الدولية - الكويت



منصور سماری
منصور بن عبدالعزیز السماری نیز حرف آخر را بیان کرده و این چنین تصحبح علمای اهل تسنن در مورد روایت شاب امر را بیان میدارد :

قلت : فالحدیث صحیح ، صححه احمد و ابوزرعه الرازی و ابن صدقه و الخلال و ابوالحسن بن بشار و ابوطالب العشاری و الطبرانی و ابویعلی و ابن تیمیه و ابن کثیر و احمد شاکر و الالبانی و غیرهم .
و له شاهد : من حدیث ام الطفیل امراه ابی بن کعب رضی الله عنهما انها سمعت رسول الله صلی الله علیه وسلم یذکر انه رای ربه عزوجل فی النوم فی صورة شاب ذی وفرة قدماه فی الخضرة علیه نعلان من ذهب علی وجهه فراش من ذهب.

میگویم ( سماری ) : این حدیث صحیح است و احمد بن حنبل و ابوزرعه رازی و ابن صدقه و ابوبکر خلال و ابوالحسن بن بشار و ابوطالب عشاری و طبرانی و ابویعلی حنبلی و ابن تیمیه و ابن کثیر و احمد شاکر و البانی و دیگران نیز آن را تصحیح کرده اند .
و برای این روایت شاهدی ای از حدیث ام طفیل – همسر ابی بن کعب – که گفت از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنید که فرمود پروردگارش را در خواب به شکل جوانی که هنوز موی صورتش نروئیده ، با موهای بلند که در سبزه زاری ایستاده بود و نعلینی (کفش) از طلا به پا و توری از طلا بر صورت داشت ، دیده است .

نقض الإمام أبي سعيد عثمان بن سعيد على المريسي الجهمي العنيد فيما افترى على الله عز وجل من التوحيد ، ص 442 (هامش) ، المؤلف: أبو سعيد عثمان بن سعيد بن خالد بن سعيد الدارمي السجستاني (المتوفى: 280هـ) ، الناشر: مکتبة اضواء السلف - ریاض ،المحقق: منصور بن عبدالعزیز السماری ، الطبعة: الطبعة الأولى 1419هـ - 1999 م



طرح برخی اعتراضات

** اعتراضات اول :
طبعاً در این میان ، پیروان ابن تیمیه وارد صحنه خواهند شد و مدعی میشوند که مولایشان این روایت را تصحیح نکرده و بلکه آن را بعنوان دلیل و حجت پیروان رویت الله بالعین بیان کرده است و یا میگویند که ابن تیمیه بیان کرده که این روایات تماماً برای رویا و منام رسول الله صلی الله علیه وآله میباشد و برای بیداری آن حضرت نیست!

در پاسخ به این مطالب میگوییم :

الفوی تصریح کرده که روایت صحیح است و بلکه آن را در زمره احادیثی آورده که اثبات رویت الله بالعین توسط آن ثابت میگردد .


ب –  دیدن خداوند متعال چه در رویا و چه در بیداری ؛ حرفی مزخرف و از تعلیمات یهود نشات میگیرد . خود ابن تیمیه در ذیل ادله ای که میخواهد اقامه نماید تا نشان دهد این روایات برای منام است و نه بیداری ، تعارض آنها با آیات قرآنی همچون « لا تدرکه الابصار ... » را بیان کرده و لذا نتیجه میگیرد که این روایات برای عالم رویا میباشد . در حالی که اطلاق آیاتی که نفی از رویت الله میکنند شامل خواب و بیداری و توهّم و غیره میشود که طبیعتاً هرگونه رویت الله را نفی میکنند علی الاطلاق !
وقتی خداوند متعال قابل دیدن نباشد ، این امر نه در بیداری حادیث میشود و نه در عالم رویا ! ولی از آنجایی که امثال ابن تیمیه بنابر عقیده وارداتی یهودی « رویت الله در قیامت » قائل به دیدن خداوند متعال هستند ، لاجرم اصل رویت را قبول کرده اند و صرفاً بر روی صحت رویت الله در دنیا و یا عالم منام ، دعوای زرگری میکنند !


جابن تیمیه قائل به رویت الله به عین نیز میباشد ولی ترس از تصریح آن دارد ! این مطلب را میتوان در برخی از گفتار وی پیدا نمود .

وی در مجموع فتاوی اش میگوید
:

وَكَذَلِكَ الْحَدِيثُ الَّذِي رَوَاهُ أَهْلُ الْعِلْمِ أَنَّهُ قَالَ: {رَأَيْت رَبِّي فِي صُورَةِ كَذَا وَكَذَا} يُرْوَى مِنْ طَرِيقِ ابْنِ عَبَّاسٍ وَمِنْ طَرِيقِ أُمِّ الطُّفَيْلِ وَغَيْرِهِمَا.... فَعُلِمَ أَنَّ هَذَا الْحَدِيثَ كَانَ رُؤْيَا مَنَامٍ بِالْمَدِينَةِ كَمَا جَاءَ مُفَسَّرًا فِي كَثِيرٍ مِنْ طُرُقِهِ {إنَّهُ كَانَ رُؤْيَا مَنَامٍ} مَعَ أَنَّ رُؤْيَا الْأَنْبِيَاءِ وَحْيٌ لَمْ يَكُنْ رُؤْيَا يَقَظَةٍ لَيْلَةَ الْمِعْرَاجِ

و همچنین روایتی که اهل علم آن را بیان کرده اند که رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند : پروردگارم را در شمائل کذا و کذا دیدم ،؛ که از طریق ابن عباس و از ام طفیل و دیگران نقل شده ... پس معلوم میشود که این حدیث در عالم رویا در مدینه بوده آنچنان که در بسیاری از طرق روایی آن آمده « رویت در خواب بود » . با عنایت به اینکه رویا انبیاء وحی است و آن رویا در شب معراج در عالم بیداری نبود.

مجموع الفتاوى ، ج 3 ص 387 ، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني (المتوفى: 728هـ) ، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم ، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، المدينة النبوية، المملكة العربية السعودية ، عام النشر: 1416هـ/1995م

سخنان ابتدایی ابن تیمیه نشان میدهد که وی روایات دیدن خداوند متعال در شکل های مختلف را قبول کرده و ا آنها بعنوان دلیل برای اثبات کلامش استفاده میکند ولی تدلیس کرده و بجای الفاظ « شاب امرد » از لفظ « کذا و کذا » استفاده میکند !

همچنین دقت در عبارت « مع ان رویت الانبیاء وحی » ما را به این نتیجه راهنمایی میکند : از آنجایی که « وحی » به ذات خویش ، مطابق با واقعیت است و وحی به رسول الله در حقیقت اِخبار از حقیقتی است بوسیله خداوند متعال در اختیار رسولش قرار میگیرد ؛ در این روایت نیز چه قبول کنیم این رویت الله در خواب بوده و یا با چشمِ سر ، باز هم نظر به اینکه ابن تیمیه آن را معادل وحی قرار میدهد لاجرم باید مطابق با حقیقت باشد !

یعنی باید خداوند ابن تیمیه ، شاب امرد باشد !!

در هر صورت این سخنان ابن تیمیه ، با تصریح وی در « بیان تلبیس الجهمیه » قابل جمع است که میگوید :

وأن هذه الرؤية هي المعارضة بالآية ، والمُجاب عنها بما تقدّم ، فيقتضي أنها رؤية عين !!! كما في الحديث الصحيح المرفوع عن قتادة ، عن عكرمة ، عن ابن عباس ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : رايتُ ربي في صورة أمرد له وفرة جعد قطط في روضة خضراء .

البته تناقضات در سخنان ابن تیمیه « اکثر من ان تحصی » میباشد ، ولی ما این سخن اخیر وی را حمل بر مطالعه بیشتر احادیث شان کرده و اینکه وی برخی مطالب را بعداً یاد گرفته است ! آنچنان که خودش بیان کرد احمد بن حنبل بعداً فهمید که راویان روایت ام طفیل ، معتبر هستند !!



تصحیح روایت در سایت الدرر

شاید بد نباشد که آدرس یکی از سایتهای وهابی که این روایت را از قول ابن تیمیه تصحیح کرده ، در اختیار پژوهشگران منصف قرار دهیم :

http://www.dorar.net/hadith?skeys=%D8%B1%D8%A3%D9%8A%D8%AA+%D8%B1%D8%A8%D9%8A+%D9%81%D9%8A+%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%A9+%D8%B4%D8%A7%D8%A8&st=a&xclude=

رأيتُ ربِّي في صورةِ شابٍّ أمرَدَ له وَفرةٌ جعدٌ قططُ في روضةٍ خضراءَ
الراوي: عبدالله بن عباس المحدث: ابن تيمية - المصدر: تلبيس الجهمية - الصفحة أو الرقم: 7/290
خلاصة حكم المحدث: صحيح




** اعتراض دوم :

اعتراض دیگری که ممکن است پیروان ابن تیمیه نمایند این است که برخی از این روایاتی که تصحیح شده ، فقط سخن از رویت الله دارد و اینکه خداوند در هیبت جوانی با موهای مجعد است در این روایات نیامده است !


در پاسخ به این مطلب نیز میگوییم :

گذشته از تصحیح علمای وهابی در مورد همان حدیث شاب امرد- از جمله ابن تیمیه – برخی از علمای اهل تسنن نیز عامدانه لفظ آخر روایت را تحریف کرده و به عبارت دیگر حذف کرده اند !
البته این سخن فقط ادعای ما نیست بلکه این حقیقت را در سخن برخی از علمای وهابی نیز میتوان مشاهده کرد.

طارق بن عوض الله در « الارشادات فی تقویة الاحادیث بالشواهد و المتابعات » بعد از نقل روایت ام طفیل میگوید :

وقد أخرجه: ابن أبي عاصم في " السنة " (471) بإسناده مختصراً، فحذف القدر المنكر منه، واكتفى بقوله: " رأيت ربي في المنام في أحسن صورة "، وقال " وذكر كلاماً ".

این روایت را ابن ابی عاصم در السنه به اسنادش ، مختصراً آورده و قسمت منکر روایت را حذف کرده و فقط به فراز « رایت ربی فی المنام فی احسن صورة » اکتفا کرده و گفته : و سخنی بیان کرد.

الإرشادات في تقوية الأحاديث بالشواهد والمتابعات ، ص 123 – 124 ، المؤلف: أبو معاذ طارق بن عوض الله بن محمد ، الناشر: مكتبة ابن تيمية – القاهرة ، توزيع: دار زمزم – الرياض ، الطبعة: الأولى 1417 هـ - 1998 م



ابن تیمیه نیز به این حقیقت تلخ اشاره میکند . وی در بیان تلبیس الجهمیه میگوید :

قلت : وقد روى أبوبكر بن أبي عاصم هذا الحديث في كتاب السنة عن هذا الشيخ كما رواه الترمذي عنه إلى آخره قال وقد رأى محمد ربه مرتين وفيه كلام أراد ابن أبي عاصم أنَّ الحديث فيه كلام آخر وهذا هو الكلام الذي تقدمت الإشارة إليه أنه قال رآه دونه ستر من لؤلؤ كما ذكرنا فإن هذه الزيادة كانوا يروونها وتارة يتركونها كما تركها ابن خزيمة والترمذي وابن أبي عاصم

میگویم ( ابن تیمیه ) : این حدیث را ابوبکر بن ابی عاصم در کتاب السنه از همان استاد روایت کرده آنچنان که ترمذی نیز آن را روایت کرده و گفت : « محمد –صلی الله علیه وآله – پروردگاش را دو بار دید و در آن سخنی است » .منظور ابن ابی عاصم این است که در ادامه حدیث ، مطلب دیگری هم هست ! که این مطلب همانی است که بدان اشاره کردیم که فرمود : « خدایش را در حالی دید که پوششی از لولوء به تن داشت » !
محدثان ، این فراز اضافی حدیث را روایت میکردند و بعضی اوقات نیز روایت نمی کردند آنچنان که ابن خزیمه و ترمذی و ابن ابی عاصم آن را روایت نکردند.

بيان تلبيس الجهمية في تأسيس بدعهم الكلامية ، ج 7 ص 306، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمد ابن تيمية الحراني الحنبلي الدمشقي (المتوفى: 728هـ) ، المحقق: مجموعة من المحققين ، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف ، الطبعة: الأولى، 1426هـ


یعنی علمای اعلام و ثقات اهل تسنن نیز آنقدر در نقل روایات امانتدار هستند که هر جا دوست داشته باشند در متن آن دست میبرند ! و البته این مطلب اصلاً برای ما تازگی ندارد زیرا قبلاٌ با شیطنتهای بخاری آشنا شده ایم .


تاملی در سخن عبدالرحمن معلّمی
در این رهگذر بد نیست که سخنی هم از عبدالرحمن معلمی – ذهبی عصر – بیان نماییم.

معلّمی در حاشيه سخن شوكاني در مورد شاب امرد میگوید :
- يريد بالاول نعيم بن حماد ، بناء على قول ابن الجوزي ( قال ابن عدي يضع ) وهذا وهم قبيح من ابن الجوزي ، إنما حكى ابن عدي عن الدولابي عن بعضهم ) لا يدري من هو، ورده ابن عدي ، وحمل على الدولابي ، راجع ترجمة نعيم في تهذيب التهذيب ومقدمة الفتح ، ويريد بالكذاب مروان بن عثمان بناء على ما روى عن النسائي انه قال ( ومن مروان بن عثمان حتى يصدق على الله ؟ ) وهذا لا يعطي انه كذاب ، وعدم التصديق لا يستلزم التكذيب فانه يحتمل التوقف ويحتمل قوله على انه اخطأ ، ويدل على هذا ان النسائي أخرج لمروان هذا في سننه .
ويريد بالمجهول عمارة بن عامر بن حزم ويقال عمارة بن عمير، وقد ذكره البخاري في الضعفاء ، وذكر ابن حبان في الثقات ، وذكر هذا الحديث ، وقال : منكر لم يسمعه عمارة من ام الطفيل ) وله شواهد ذكرها في اللآلىء وحاصله رؤيا المنام تجيء غالبا على وجه التمثيل المفتقر الى التأويل . والله اعلم .

الفوائد المجموعة في الأحاديث الموضوعة ، ص 448 ، المؤلف: محمد بن علي بن محمد الشوكاني (المتوفى: 1250هـ)  ،المحقق: عبد الرحمن بن يحي المعلمي اليماني ، الناشر: دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان


فراز مورد استناد ما آخرین عبارات معلّمی میباشد :

وله شواهد ذكرها في اللآلىء وحاصله رؤيا المنام تجيء غالبا على وجه التمثيل المفتقر الى التأويل

برای این حدیث شواهدی است که دراللآلی المصنوعه آمده که حاصل آن چنین میشود : رویت الله در عالم خواب غالباً بر سبیل تمثیل می آید که نیازمند تاویل است .

این سخن معلمی در حقیقت ردیه ای است بر سخن شوکانی و دیگر کسانی که اعتقاد دارند این روایت جعلی است ! بلکه او در حقیقت میخواهد بیان دارد که این روایت را میتوان تاویل کرد !!


***********


بنابر آنچه تاکنون بیان شد و همچنین نظر به سخن سماري وهابي ، افرادی که روایات رویت الله در شمائل جوانکی با موهای مجعّد را تصحیح کرده اند به شرح ذیل است :

1احمد بن حنبل
2ابوزرعه رازی
3ابن صدقه
4ابوبکر خلال حنبلی
5ابوالحسن بن بشار
6ابوطالب عشاری
7طبرانی
8ابویعلی حنبلی
9ابن تیمیه حنبلی
10ابن کثیر دمشقی
11احمد شاکر
12البانی وهابی
13دارقطنی
14 –  منصور سماری وهابی
15 - و دیگر علمای وهابی



میگویم ( علوی ) : به استناد سخن ابن تیمیه در توجیه نیاوردن ادامه روایت در نزد ابن ابی عاصم ( تلبیس الجهمیه ج 7 ص 306 ) میتوان فهمید که 3 نفر دیگر هم هستند که روایت دیدن خداوند متعال با لباس و قیاقه ی خاص را معتبر میدانند :

16- ابن خزیمه
17ترمذی
18ابن ابی عاصم

همین چند نفر برای اثبات مرام ما در مجسّمه بودن وهابی ها و منحرف بودن در توحیدشان کفایت میکند ! وگرنه می توان با تدبری عمیق تر ، افرادی بیشتر را معرفی کرد که قائل به این روایات بوده یا هستند .


العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 180


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari