close
تبلیغات در اینترنت
خدای وهابیّت ، جوانی با موهای مجعّد و توری طلائی بر روی صورتش ! ق 1 (جدید)
دوشنبه 03 اردیبهشت 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

دائماً فریاد میزد که شیعیان کافرند ! شیعیان مشرک اند !

گفتم : چرا ؟

گفت : چرا نداره ! توسل ، شفاعت ، قبر پرستی ... اینا همش یعنی شماها مشرک اید !!

گفتم : اونائی که خداشون « یه جوونک بی ریش و سیبیله ! با توری طلائی روی صورتش و با کفشای قشنگ طلائی » چی هستن ؟ مشرکن یا بت پرست ؟!

... همینطور که داشت دور میشد ، داد میزد : کار شما روافض چیزی غیر از دروغگوئی نیست !

بسم الله الرحمن الرحیم
خدای وهابیّت ، جوانی با موهای مجعّد و توری طلائی بر روی صورتش !

پیروان مکتب سقیفه و دانش آموختگان کلاس ابن تیمیه ، بنابر تعالیم وارداتی شان از دین یهود ، همواره اعتقاد به جسمانیت خداوند متعال – نعوذ بالله – داشته و این عقیده انحرافی را با روایاتی که زعم خودشان صحیح است ، به اثبات میرسانند.
جالب است که همین منحرفینی که خدایشان دارای بُعد بوده و در این عقیده از دست یهود تقلّب کرده اند ، شیعیان موحّد را مشرک تلقی کرده و در باب توحید با آنها مناظره میکنند !
ان شاء الله سلسله مقالاتی به تبیین عقیده وهابیت در باب توحید و علی الخصوص تجسیم ، اشاره خواهیم نمود و نشان خواهیم داد که یهود امّت ، دقیقاً دیگران از همان موضعی مورد حمله قرار میدهد که خودش در آن موضع کاملاً متهم و بلکه عاجز از تثبیت آن است.

یکی دیگر از عقاید توحید وهابیت این است که رسول الله صلی الله علیه وآله – نعوذ بالله – خداوند متعال را هیئت و هیبتی خاص مشاهده کرده اند .

این تیمیه در ذیل سخنانش در مجموع الفتاوی اش میگوید :


إذَا تَبَيَّنَ هَذَا فَقَدْ حَدَثَ الْعُلَمَاءُ الْمَرْضِيُّونَ وَأَوْلِيَاؤُهُ الْمَقْبُولُونَ: أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُجْلِسُهُ رَبُّهُ عَلَى الْعَرْشِ مَعَهُ


وقتي اين امر روشن شد پس علمای مورد اعتماد و اولیاء مقبول نقل کرده اند که خداوند متعال ، محمد رسول الله صلی الله علیه وآله را بر روی عرش به همراه خودش نشاند !


مجموع الفتاوى ، ج 4 ص 374 ، المؤلف: تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني (المتوفى: 728هـ) ، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، الناشر: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، المدينة النبوية، المملكة العربية السعودية، عام النشر: 1416هـ/1995م



آنها برای اثبات این عقیده وارداتی شان از یهود ، به احادیث بسیاری استناد کرده و آنها را تصحیح میکنند تا بتوانند این سخن انحرافی را رنگ و بوئی شرعی داده و به زعم شان ، با استناد به روایات صحیح نبوی و استنباط های جاهلانه از ظواهر قرآنی ، آن را اثبات نمایند.

در این نوشتار به برخی از الفاظ مختلف روایت « رویت خدا در مکانی سر سیز به شکل جوانی که هنوز موهای صورتش نروئیده ، با موهایی مجعّد و بلند ، با کفش هایی از طلا ، پوششی از لولوء برتن ، و توری از طلا بر صورت  » اشاره کرده و نام کسانی که این روایات را تصحیح کرده اند یا معتبر میدانند را بیان می نماییم و نشان خواهیم دادیم که مولای محبوب وهابیت – یعنی ابن تیمیه – نیز در زمره تصحیح کنندگان این روایات جعلی میباشد.


ابویعلی حنبلی  در « ابطال التاویلات » به چندین روایت با مضامین مشابه اشاره میکند :


122 - رواه أَبُو بكر الخلال، عن الحسن بن ناضح الخلال، قَالَ: نا الأسود بن عامر شاذان، قَالَ: نا حَمَّاد بن سلمة، عن قتادة، عن عكرمة، عن ابن عباس، أن النبي، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " رأى ربه جل ثناؤه جعدا قططا أمرد فِي حلة حمراء "

«« پروردگارم را دیدم با موهایی مجعّد و صورتی که هنوز موی بر آن در نیامده ، دارای زیور آلاتی قرمز »»


123 - وَنا أَبُو الْقَاسِمِ عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ أَحْمَدَ، قَالَ: نا أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى بْنِ الصَّلْتِ، قَالَ: نا أَبُو عُمَرَ حَمْزَةُ بْنُ الْقَاسِمِ الْهَاشِمِيُّ، نا عُمَرُ بْنُ مُدْرَكٍ أَبُو حَفْصٍ الْقَاضِي، نا مُحَمَّدُ بْنُ الْوَلِيدِ، مَوْلَى بَنِي هَاشِمٍ، قَالَ: نا شَاذَانُ، قَالَ: نا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " رَأَيْتُ رَبِّي، عَزَّ وَجَلَّ، فِي حُلَّةٍ خَضْرَاءَ فِي صُورَةِ شَابٍّ عَلَيْهِ تَاجٌ يَلْمَعُ مِنْهُ الْبَصَرُ "

«« پروردگارم را دیدم در زیور آلاتی سبز به شکل جوانی که بر روی سرش تاجی بود که برق آن چشم را میزد »»


124 - ونا أَبُو الْقَاسِمِ عَبْدُ الْعَزِيزِ، قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو بَكْرٍ أَحْمَدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مَالِكٍ، فِي الإِجَازَةِ، وَقَرَأْتُهُ عَلَى أَبِي، قَالَ: نا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، قَالَ: ثنا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، نا مَعْمَرٌ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنْ أَبِي قِلابَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّ النَّبِيَّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: " أَتَانِي رَبِّي، عَزَّ وَجَلَّ، اللَّيْلَةَ فِي أَحْسَنِ صُورَةٍ ح يَعْنِي: فِي النَّوْمِ، فَقَالَ لِي: يَا مُحَمَّدُ، هَلْ تَدْرِي فِيمَ يَخْتَصِمُ الْمَلأُ الأَعْلَى؟ قَالَ: قُلْتُ: لا، قَالَ: فَوَضَعَ يَدَهُ بَيْنَ كَتِفَيَّ حَتَّى وَجَدْتُ بَرْدَهَا بَيْنَ ثَدْيَيَّ "

«« پروردگارم در شب به بهتریت شکل در نزد من آمد – یعنی در خواب – و به من گفت : ای محمد ! میدانی که ملاء اعلی در چه چیز مخاصمه کردند ؟

گفتم : خیر . ...پس خداوند دستش را بین دو کتف من قرار داد به نحوی که من سردی دستهایش را در سینه ام احساس کردم »»



125 - وأخرج إلي أَبُو القسم عبيد الله بن أَحْمَد فِي جملة أخبار الصفات، قَالَ: نا أَحْمَد بن مُحَمَّد الرازي، قَالَ: نا حمزة بن القسم، قَالَ: نا أَبُو حفص عمر بن مدرك، قَالَ: نا مُحَمَّد بن الوليد مولى بني هاشم بغدادي، قَالَ: نا شاذان، قَالَ: نا حَمَّاد بن سلمة، عن قتادة، عن عكرمة، عن ابن عباس، قَالَ: قَالَ رسول الله، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " رأيت ربي، عَزَّ وَجَلَّ، فِي حلة خضراء فِي صورة شاب عليه تاج يلمع منه البصر "

126 - وَقَالَ أيضا: نا مُحَمَّد بن العباس، قَالَ: نا أَبُو الطيب مُحَمَّد بن القسم الكوفي، قَالَ: نا أَحْمَد بن زهير بن حرب، قَالَ: نا إبراهيم بن مُحَمَّد، عن عروة، قَالَ: نا شاذان، قَالَ: نا حَمَّاد بن سلمة، عن قتادة، عن عكرمة، عن ابن عباس، قَالَ: قَالَ رسول الله، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " رأيت ربي، عَزَّ وَجَلَّ، جعدا أمرد عليه حلة خضراء "

127 - وناه أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، فِي جُمْلَةِ أَخْبَارِ الصِّفَاتِ، نا يُوسُفُ بْنُ عُمَرَ، قَالَ: نا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ دَاوُدَ الْعَطَّارُ، قَالَ: نا أَبُو الْفَضْلِ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي هَارُونَ الْوَرَّاقُ، قَالَ: نا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ الْقَطَّانُ، قَالَ: نا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، قَالَ: نا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " رَأَيْتُ رَبِّي جَعْدًا أَمْرَدَ عَلَيْهِ حُلَّةٌ خَضْرَاءُ "

 


128 - وأنا أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: أَجَازَ لَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ لُؤْلُؤٍ، قَالَ: نا الْهَيْثَمُ بْنُ خَلَفٍ الدُّورِيُّ، قَالَ: نا حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ الأَعْوَرُ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، قَالَ: قَالَ الضَّحَّاكُ: سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ يَقُولُ: " رَأَى مُحَمَّدٌ رَبَّهُ بِعَيْنَيْهِ مَرَّتَيْنِ فِي صُورَةِ شَابٍّ أَمْرَدَ "

«« ابن عباس گفت : محمد – صلی الله علیه وآله – خدایش را دو بار با چشمانش در شکل جوانی که هنوز موهای صورتش نروئیده ، دید »»



129 - وأنا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ بِشْرَانَ، قَالَ: أنا أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ عُمَرَ الدَّارَقُطْنِيُّ، نا أَبُو الْعَبَّاسِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ خُشَيْشٍ، نا مُحَمَّدُ بْنُ مَنْصُورٍ الطُّوسِيُّ، نا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، نا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، عَنِ النَّبِيِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " أَنَّهُ رَأَى رَبَّهُ، عَزَّ وَجَلَّ، شَابًّا أَمْرَدَ جَعْدًا قَطَطًا فِي حُلَّةٍ خَضْرَاءَ "

130 - وَذَكَرَ أَبُو بَكْرٍ الْخَلالُ فِي سُنَنِهِ، قَالَ: أنا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْوَرَّاقُ، قَالَ: نا إِبْرَاهِيمُ بْنُ هَانِئٍ، قَالَ: نا أَحْمَدُ بْنُ عِيسَى، وَقَالَ لَهُ أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ: حَدَّثَهُمْ بِهِ فِي مَنْزِلِ عَمِّهِ، قَالَ: نا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِي عَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِلالٍ، أَنَّ مَرْوَانَ بْنَ عُثْمَانَ حَدَّثَهُ، عَنْ عُمَارَةَ بْنِ عَامِرٍ، عَنْ أُمِّ الطُّفَيْلِ، امْرَأَةِ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ، أَنَّهَا قَالَتْ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَذْكُرُ: " أَنَّهُ رَأَى رَبَّهُ فِي الْمَنَامِ فِي صُورَةِ شَابٍّ مُوفَّرٍ، رِجْلاهُ فِي خُضْرٍ، عَلَيْهِ نَعْلانِ مِنْ ذَهَبٍ، عَلَى وَجْهِهِ فَرَاشٌ مِنْ ذَهَبٍ "

«« ام طفیل – همسر ابی بن کعب – نقل میکند : از رسول الله صلی الله علیه وآله شنیدم که می فرمود : در عالم خواب ، خدایم را به شکل جوانی دیدم که هنوز موی صورتش نروئیده بود با موهائی بلند در سبزه زار ایستاده بود. نعلینی ( کفش ) از طلا به پا داشت و توری از طلا بر روی صورتش بود .»»



131 - ونا أَبُو الْقَاسِمِ عَبْدُ الْعَزِيزِ، قَالَ: أنا أَبُو بَكْرٍ عَبْدُ الْعَزِيزِ، فِي الإِجَازَةِ، قَالَ: نا مُحَمَّدُ بْنُ سُلَيْمَانَ، قَالَ: نا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ابْنُ أَخِي وَهْبٍ، قَالَ: نا عَمِّي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِي عَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِلالٍ، أَنَّ مَرْوَانَ بْنَ عُثْمَانَ حَدَّثَهُ، عَنْ عُمَارَةَ بْنِ عَامِرٍ، عَنْ أُمِّ الطُّفَيْلِ، امْرَأَةِ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ، أَنَّهَا سَمِعَتْ رَسُولَ اللَّهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُ: " رَأَيْتُ رَبِّي فِي الْمَنَامِ فِي خُضْرٍ مِنَ الْفِرْدَوْسِ إِلَى أَنْصَافِ سَاقَيْهِ، فِي رِجْلَيْهِ نَعْلانِ مِنْ ذَهَبٍ، عَلَى وَجْهِهِ فَرَاشٌ مِنْ ذَهَبٍ "

132 - وأنا أَبُو بَكْرِ بْنُ بِشْرَانَ، أنا الدَّارَقُطْنِيُّ، نا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْفَارِسِيُّ، نا أَبُو زُرْعَةَ الدِّمَشْقِيُّ، نا أَحْمَدُ بْنُ صَالِحٍ، نا ابْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي عَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ، أَنَّ سَعِيدَ بْنَ أَبِي هِلالٍ أَخْبَرَهُ، أَنَّ مَرْوَانَ بْنَ عُثْمَانَ أَخْبَرَهُ، عَنْ عُمَارَةَ بْنِ عَامِرٍ، عَنْ أُمِّ الطُّفَيْلِ، امْرَأَةِ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ، أَنَّهَا سَمِعَتْ رَسُولَ اللَّهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَذْكُرُ: " أَنَّهُ رَأَى رَبَّهُ فِي النَّوْمِ فِي صُورَةِ شَابٍّ ذِي وَفْرَةٍ، قَدَمَاهُ فِي الْخُضْرِ، عَلَيْهِ نَعْلانِ مِنْ ذَهَبٍ، عَلَى وَجْهِهِ فَرَاشٌ مِنْ ذَهَبٍ "

133 - وروى أَبُو عبد الله بن بطة فِي كتاب الإبانة: قَالَ أَحْمَد بن مُحَمَّد الباغندي: قَالَ: نا أَحْمَد بن عبد الجبار العطاردي، قَالَ: نا يونس بن بكير، عن مُحَمَّد بن إسحاق، عن عبد الرحمن بن الحرث، عن عبد الله بن أَبِي سلمة، عن عبد الله بن عمر، أنه بعث إلى عبد الله بن عباس يسأله: هل رأى مُحَمَّد ربه، تَبَارَكَ وَتَعَالَى،؟ فبعث إليه: أن نعم قد رآه، فرد عليه رسوله، فقال: كيف رآه؟ قَالَ: فقال: رآه عَلَى كرسي من ذهب تحمله أربعة من الملائكة ملك فِي صورة رجل، وملك فِي صورة أسد، وملك فِي صور ثور، وملك فِي صورة نسر، فِي روضة خضراء دونه فراش من ذهب

«« ابن عمر از ابن عباس سوال کرد : آیا محمد – صلی الله علیه وآله – خدایش را دیده است ؟
ابن عباس پاسخ داد : آری
ابن عمر سوال کرد : چگونه ؟
ابن عباس پاسخ داد : پروردگارش را بر روی تختی از طلا که 4 فرشته – یکی با صورت مرد ، یکی با صورت شیر ، یکی با صورت گاو ، یکی با صورت عقاب – آن را حمل میکردند ، در باغی سر سبز که در کف آن فرشی از طلا گسترده بود. »»



134 - وَقَالَ: ونا أَبُو ذر، قَالَ: نا العطاردي، قَالَ: نا يونس بن بكير، عن أَبِي إسحاق، قَالَ: حَدَّثَنِي يعقوب بن عتبة، عن عكرمة، عن ابن عباس، قَالَ: أنشد رسول الله، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، من قول أمية بن أَبِي الصلت:
رجل وثور تحت رجل يمينه ... والنسر للأخرى وليث مرصد
فقال رسول الله، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " صدق "

«« ابن عباس گفت : امیه بن ابی صلت برای پیامبر صلی الله علیه وآله این چنین شعر سرود :
مرد و گاو نرى زير پاى راست خداست * و باز شكارى و شير درنده اى زير پاى ديگر اوست
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : راست میگوید ! »»

إبطال التأويلات لأخبار الصفات ، ج 1 ص 133 – 138، المؤلف : القاضي أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن محمد بن خلف ابن الفراء (المتوفى : 458هـ) ، المحقق : محمد بن حمد الحمود النجدي ، الناشر: دار إيلاف الدولية - الكويت

 

احمد بن حنبل

احمد بن حنبل در مورد روایت رویت الله توسط رسول الله صلی الله علیه وآله چنین میگوید :

أَخْبَرَنَا المروذي، قال: قرىء عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ: شَاذَانَ: ثنا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ: إنَّ مُحَمَّدًا رَأَى رَبَّهُ.
قُلْتُ: إِنَّهْمُ يَقُولُونَ: مَا رَوَاهُ غَيْرُ شَاذَانَ؟.
فَقَالَ: بلى؛ قد كتبته، عن عفان.
وقُرىء عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ: عَفَّانَ: ثنا عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ كَيْسَانَ: ثنا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ): "رأيتُ رَبِّي".
قُلْتُ: إِنَّهْمُ يَقُولُونَ: إِنَّ قَتَادَةَ لَمْ يَسْمَعْ مِنْ عِكْرِمَةَ.
قَالَ: هَذَا لا يَدْري الَّذِي قَالَ! وَغَضِبَ، وَأَخْرَجَ إليَّ كِتَابَهُ فِيهِ أَحَادِيثُ مِمَّا سَمِعَ قَتَادَةُ مِنْ عِكْرِمَةَ، فَإِذَا سِتَّةُ أَحَادِيثَ: "سَمِعْتُ عِكْرِمَةَ".
وَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ: قَدْ ذَهَبَ مَنْ يُحْسِنُ هَذَا، وَعَجِبَ مِنْ قومٍ يَتَكَلَّمُونَ بِغَيْرِ علمٍ، وَعَجِبَ مِنْ قَوْلِ مَنْ قَالَ: لَمْ يَسْمَعْ!.
وَقَالَ: سُبْحَانَ اللَّهِ! فَهُوَ قدِم إِلَى الْبَصْرَةِ فَاجْتَمَعَ عَلَيْهِ الخلقُ.
وَقَالَ يَزِيدُ بْنُ حَازِمٍ: هَذَا رَوَاهُ حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ: أَنَّ عِكْرِمَةَ سَأَلَ عَنْ شَيْءٍ من التفسير فأجابه قتادة.

مروذی به ما خبر داد که در نزد احمد بن حنبل روایت قتاده از عکرمه از ابن عباس را نقل کردند که گفت : محمد – صلی الله علیه وآله – خدایش را دیده است .
گفتم : آنها روایت دیگری از غیر از شاذان بیان میکنند.
احمد بن حنبل گفت : آری ! من آن روایت را از عفان کتابت کرده ام .
در نزد احمد بن حنبل ، روایت عفان به سند از قتاده از عکرمه از ابن عباس از قول رسول الله صلی الله علیه وآله – خوانده شد که فرمودند : من پرورگارم را دیدم .
گفت: آنها میگویند که قتاده از عکرمه روایت نشنیده است .
احمد بن حنبل گفت : هر که این حرف را زنده نمی فهمد ! و عصبانی شد و رساله ای به من نشان داد که در آن احادیثی بود که قتاده از عکرمه شنیده بود . در آن 6 حدیث بود که ( از قول قتاده آمده ) : از عکرمه شنیدم !!
احمد بن حنبل گفت : گروهی این روایت را تحسین کرده اند و تعجب میکنم از افرادی که بدون علم سخن میگویند و تعجب میکنم از کسانی که میگویند : قتاده از عکرمه حدیث نشنیده !
و احمد بن حنبل گفت : سبحان الله ! قتاده به بصره رفت و مردم برای گرفتن حدیث در نزد او جمع شدند .
و یزید بن حازم گفت : حماد بن زید روایت کرده : عکرمه سوالی در مورد تفسیر داشت که قتاده پاسخش را داد.

المنتخب من علل الخلال (ومعه تتمة) ، ص 283 – 284 رقم 182 ، المؤلف: أبو محمد موفق الدين عبد الله بن أحمد بن محمد بن قدامة الجماعيلي المقدسي ثم الدمشقي الحنبلي، الشهير بابن قدامة المقدسي (المتوفى: 620هـ) ، تحقيق: أبي معاذ طارق بن عوض الله بن محمد ، الناشر: دار الراية للنشر والتوزيع

 


ابویعلی حنبلی نیز در مورد این سخن احمد بن حنبل میگوید :

وهذا من أَحْمَد تصحيح لحديث ابن عباس وتثبيت له

(ابویعلی ) : این سخن یعنی تصحیح حدیث ابن عباس و اثبات آن.

إبطال التأويلات لأخبار الصفات ، ج 1 ص 141 ، المؤلف : القاضي أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن محمد بن خلف ابن الفراء (المتوفى : 458هـ) ، المحقق : محمد بن حمد الحمود النجدي ، الناشر: دار إيلاف الدولية - الكويت



احمد بن حنبل در تصحیح حدیث رویت الله توسط پیامبر اکرم بسیار زیاده روی کرده تا جایی که از او نقل میکنند :
ونا مُحَمَّد بن مُحَمَّد بن الحسن، قَالَ: نا أَحْمَد بن مُحَمَّد الملحمي، قَالَ: سمعت مُحَمَّد بن علي بن جعفر البغدادي، قَالَ: سمعت أَحْمَد بن مُحَمَّد بن هانئ الأثرم، يَقُول: سألت أَبَا عبد الله أَحْمَد بن حنبل عن حديث حَمَّاد بن سلمة، عن قتادة، عن عكرمة، عن ابن عباس، عن النبي، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " رأيت ربي " الحديث، فقال أَحْمَد بن حنبل: هَذَا حديث رواه الكبر عن الكبر عن الصحابة، عن النبي، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فمن شك فِي ذَلِكَ أو فِي شيء منه فهو جهمي لا تقبل شهادته، ولا يسلم عليه، ولا يعاد فِي مرضه

وأنا أَحْمَد بن مُحَمَّد بن عبد الله بن إسحاق، قَالَ: نا مُحَمَّد بن يعقوب، قَالَ: نا أَحْمَد بن مُحَمَّد، قَالَ: نا عبد الله بن أَحْمَد بن حنبل، قَالَ: رأيت أَبِي يصحح هَذِهِ الأحاديث ويذهب إليها وجمعها وحدثناها


احمد بن محمد بن هانی اثرم گفت : از احمد بن حنبل در مورد روایت ابن عباس سوال کرد !
احمد بن حنبل گفت : این حدیثی است که بزرگان صحابه از یکدیگر به نقل از رسول الله صلی الله علیه وآله ، روایت کرده اند . هر کس در این حدیث یا قسمتی از آن شک کند ، پس جهمی بوده و شهادتش قبول نیست و نباید به او سلام کرد و نباید به عیادتش رفت .
عبدالله بن احمد بن حنبل گفت : دیدم که پدرم همه این احادیث رویت الله را تصحیح کرده و آنها را قبول داشته و جمع  شان کرده و آن را برای دیگران نقل میکند .

إبطال التأويلات لأخبار الصفات ، ج 1 ص 145 ، المؤلف : القاضي أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن محمد بن خلف ابن الفراء (المتوفى : 458هـ) ، المحقق : محمد بن حمد الحمود النجدي ، الناشر: دار إيلاف الدولية - الكويت


ابویعلی حنبلی در ابتدا تصحیح احمد حنبل را این چنین بیان میکند :

فروى المروذي، قَالَ: حَدَّثَنِي عبد الصمد بن يحيى الدهقان، قَالَ: سمعت شاذان يَقُول: أرسلت إلى أَبِي عبد الله أستأذنه فِي أن أحدث بحديث قتادة، عن عكرمة، عن ابن عباس، رأيت ربي فقال: حدث به فقد حدث به العلماء، فقلت: إنهم يقولون ما رواه غير شاذان، قَالَ: بلى قد كتبته عن عفان، عن رجل، عن حَمَّاد بن سلمة.

ابوبعلی بعد از بیان دو روایت دیگر در باب توقف و تضعیف احمد بن حنبل در مورد این روایات ، در اثبات صحت این روایت در نزد احمد بن حنبل میگوید :


ورأيت بخط ابن حبيب جوابات مسائل لأبي بكر عبد العزيز، قَالَ: حديث أم الطفيل فيه وهاء ونحن قائلون به، وظاهر رواية إبراهيم بن هانئ تدل عَلَى صحته، لأن أَحْمَد قَالَ لأحمد بن عيسى فِي منزل عمه حدثهم به، ولا يجوز أن يأمره أن يحدثهم بحديث يعتقد ضعفه لا سيما فيما يتعلق بالصفات


و به دست خط ابن حبیب ، جوابهای سوالات ابوبکر عبدالعزیز را دیدم که گفت : در حدیث ام طفیل ایراد است و ما نیز به آن قائل هستیم و ظاهر روایت ابراهیم بن هانی دال بر صحت آن میباشد . زیرا احمد بن حنبل به احمد بن عیسی در منزل عمویش گفت تا آن را روایت کند و لذا مجاز نیست که احمد بن حنبل به آنها دستور به نقل حدیثی را بدهد که خودش آن را ضعیف میداند علی الخصوص روایاتی که در مورد صفات الهی میباشد.

إبطال التأويلات لأخبار الصفات ، ج 1 ص 141 ، المؤلف : القاضي أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن محمد بن خلف ابن الفراء (المتوفى : 458هـ) ، المحقق : محمد بن حمد الحمود النجدي ، الناشر: دار إيلاف الدولية - الكويت

 

 

 

ابوالقاسم طبرانی
طبرانی در معجم الکبیر این چنین روایت میکند :

حَدَّثَنَا أَبُو الزِّنْبَاعِ رَوْحُ بْنُ الْفَرَجِ، ثنا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، ح وَحَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ رِشْدِينَ، ثنا يَحْيَى بْنُ سُلَيْمَانَ الْجُعْفِيُّ، وَأَحْمَدُ بْنُ صَالِحٍ، قَالُوا: ثنا ابْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي عَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ، أَنَّ سَعِيدَ بْنَ أَبِي هِلَالٍ، حَدَّثَهُ أَنَّ مَرْوَانَ بْنَ عُثْمَانَ، حَدَّثَهُ عَنْ عُمَارَةَ بْنِ عَامِرِ بْنِ حَزْمٍ الْأَنْصَارِيِّ، عَنْ أُمِّ الطُّفَيْلِ، امْرَأَةِ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ قَالَتْ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُ: «رَأَيْتُ رَبِّي فِي الْمَنَامِ فِي صُورَةِ شَابٍّ مُوَقَّرٍ فِي خَضِرٍ، عَلَيْهِ نَعْلَانِ مِنْ ذَهَبٍ، وَعَلَى وَجْهِهِ فِرَاشٌ مِنْ ذَهَبٍ» الْحَدِيثَ

ام طفیل – همسر ابی بن کعب – نقل میکند : از رسول الله صلی الله علیه وآله شنیدم که می فرمود : در عالم خواب ، خدایم را به شکل جوانی دیدم که هنوز موی صورتش نروئیده بود با موهائی بلند در سبزه زار ایستاده بود. نعلینی ( کفش ) از طلا به پا داشت و توری از طلا بر روی صورتش بود  .


المعجم الكبير ، ج 25 ص 143 رقم 346 ، المؤلف: سليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبو القاسم الطبراني (المتوفى: 360هـ) ، المحقق: حمدي بن عبد المجيد السلفي ، دار النشر: مكتبة ابن تيمية – القاهرة، الطبعة: الثانية



تصحیح طبرانی در مورد این روایت نیز نقل شده است :

قَالَ: وَأُبْلِغْتُ أَنَّ الطَّبَرَانِيَّ، قَالَ: حَدِيثُ قَتَادَةَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، عَنِ النَّبِيِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فِي الرُّؤْيَةِ صَحِيحٌ، وَقَالَ: مَنْ زَعَمَ أَنِّي رَجَعْتُ عَنْ هَذَا الْحَدِيثِ بَعْدَ مَا حَدَّثْتُ بِهِ فَقَدْ كَذَبَ، وَهَذَا حَدِيثٌ رَوَاهُ جَمَاعَةٌ مِنَ الصَّحَابَةِ عَنِ النَّبِيِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَجَمَاعَةٌ مِنَ التَّابِعِينَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، وَجَمَاعَةٌ مِنْ تَابِعِي التَّابِعِينَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، وَجَمَاعَةٌ مِنَ الثِّقَاتِ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَة، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، عَنِ النَّبِيِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَذَكَرَ أَسْمَاءَهُمْ بِطُولِهَا

( ابوبعلی میگوید در رساله ابوالقاسم عبدالرحمن بن منده در مورد حدیث ابن عباس در رویا و سخنان علمای اهل حدیث در مورد آن آمده ) : از قول طبرانی برای ما نقل شد که گفت : حئدیث قتاده از عکرمه از ابن عباس از رسول الله صلی الله علیه وآله در رویا ، حدیث صحیحی است .
طبرانی گفت : هر کس فکر کند من از قبول صحت این حدیث برگشته ام بعد از اینکه آن را روایت کرده ام ، دروغ میگوید .
این حدیثی است که گروهی از صحابه از رسول الله صلی الله علیه وآله و همچنین گروهی از تابعین از ابن عباس و گروهی از تابعین تابعین از عکرمه و گروهی از ثقات از حماد بن سلمه از قتاده از عکرمه از ابن عباس از رسول الله صلی الله علیه وآله نقل کرده اند . و سپس نام آنها را می آورد.

إبطال التأويلات لأخبار الصفات ، ج 1 ص 143 - 144 ، المؤلف : القاضي أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن محمد بن خلف ابن الفراء (المتوفى : 458هـ) ، المحقق : محمد بن حمد الحمود النجدي ، الناشر: دار إيلاف الدولية - الكويت




ابو زرعه رازی - دارقطنی
دارقطنی در تایید این روایت ، قول ابوزرعه را بیان میکند :

قَالَ أَبُو زُرْعَةَ: كُلُّ هَؤُلَاءِ الرِّجَالِ مَعْرُفُونَ، لَهُمْ أَنْسَابٌ قَوِيَّةٌ بِالْمَدِينَةِ

ابوزرعه گفت: تمامی راویان این حدیث از رجال معروف بوده و دارای نسب قوی در مدینه هستند.


رؤية الله ،  ص 358 رقم 286 ، المؤلف: أبو الحسن علي بن عمر بن أحمد بن مهدي بن مسعود بن النعمان بن دينار البغدادي الدارقطني (المتوفى: 385هـ) ، قدم له وحققه وعلق عليه وخرج أحاديثه: إبراهيم محمد العلي، أحمد فخري الرفاعي ، الناشر: مكتبة المنار، الزرقاء – الأردن ، عام النشر: سنة 1411 هـ.

 

همچنین از قول ابوزرعه در تایید این روایت آمده است :

وأنا مُحَمَّد بن سُلَيْمَان، قَالَ: سمعت بندار بن أَبِي إسحاق، يَقُول: سمعت علي بن مُحَمَّد بن إبان، يَقُول: سمعت البرذعي، يَقُول: سمعت أَبَا زرعة الرازي، يَقُول: من أنكر حديث قتادة، عن عكرمة، عن ابن عباس، قَالَ: قَالَ رسول الله، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " رأيت ربي، عَزَّ وَجَلَّ، " فهو معتزلي

ابوزرعه میگفت : هر کس روایت ابن عباس که از قول رسول الله صلی الله علیه وآله آمده که فرمود : من پروردگارم را دیدم را رد کند ، معتزلی است !


إبطال التأويلات لأخبار الصفات ، ج 1 ص 144، المؤلف : القاضي أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن محمد بن خلف ابن الفراء (المتوفى : 458هـ) ، المحقق : محمد بن حمد الحمود النجدي ، الناشر: دار إيلاف الدولية - الكويت

 

 

 

ابوبکر خلال حنبلی
ابویعلی حنبلی نیز در مورد سخن ابوزرعه و همچنین نظر ابوبکر خلال  میگوید :

وظاهر الكلام من أَبِي زرعة إثباتا لرجال حديث أم الطفيل، وتعريفا لهم وبيانا عن عدالتهم، وهو ظاهر ما عليه أصحابنا لأن أَبَا بكر الخلال ذكر حديث أم الطفيل فِي سننه ولم يتعرض للطعن عليه


ظاهر کلام ابوزرعه در باب اثبات قوت رجال حدیث ام طفیل و بیان مدح و عدالت آنها میباشد و این سخن وی همان سخنی است که اصحاب ما بدان قائل هستند . زیرا ابوبکر خلال نیز حدیث ام طفیل را در سنن خویش آورده ولی متعرض آن نشده است .


إبطال التأويلات لأخبار الصفات ، ج 1 ص 142، المؤلف : القاضي أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن محمد بن خلف ابن الفراء (المتوفى : 458هـ) ، المحقق : محمد بن حمد الحمود النجدي ، الناشر: دار إيلاف الدولية - الكويت

 

وی همچنین از قول ابوبکر خلال میگوید :

ورأيته بخط أَبِي بكر الكشي، قَالَ عبد العزيز: سمعت الخلال يَقُول: إنما نروي هَذَا الحديث وإن كان فِي إسناده شيء، تصحيحا لغيره ولأن الجهمية تنكره

دست خط ابوبکر کشی را دیدم که نوشته بود : عبدالعزیز گفت : از خلال شنیدم که میگفت : این روایت را نقل میکنیم ولو اینکه در اسنادش مشکل وجود داشته باشد ولی از باب تصحیح دیگر روایات . زیرا جهمیه آن را منکر میشوند .

إبطال التأويلات لأخبار الصفات ، ج 1 ص 141، المؤلف : القاضي أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن محمد بن خلف ابن الفراء (المتوفى : 458هـ) ، المحقق : محمد بن حمد الحمود النجدي ، الناشر: دار إيلاف الدولية - الكويت





ابوالحسن بن بشار
ابویعلی حنبلی نیز دوباره به تصحیح این روایت توسط یکی دیگر از علمای اهل تسنن اشاره کرده و میگوید :

وأخرج إلي أَبُو إسحاق البرمكي جزءا فيه حكايات عن أَبِي الحسن بن بشار رواية أبيه أَبِي حفص، عن أبيه أَحْمَد بن إبراهيم، قَالَ: سألت الشيخ يعني أَبَا الحسن بن بشار عن حديث أم الطفيل وحديث ابن عباس فِي الرؤيا، فقال: صحيح

ابواسحاق مکی رساله ای دارد که در آن حکایات ابوالحسن بن بشار ، به روایت از پدرش ابوحفص به نقل از پدرش احمد بن ابراهیم را آورده که میگوید : از شیخ – یعنی ابوالحسن بن بشار – در مورد حدیث ام طفیل و حدیث ابن عباس در رویا ، سوال کردم !

ابوالحسن بن بشار گفت : این احادیث صحیح است .

إبطال التأويلات لأخبار الصفات ، ج 1 ص 143 ، المؤلف : القاضي أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن محمد بن خلف ابن الفراء (المتوفى : 458هـ) ، المحقق : محمد بن حمد الحمود النجدي ، الناشر: دار إيلاف الدولية - الكويت


ادامه دارد ... ان شاء الله

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 66


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari