close
تبلیغات در اینترنت
ابن قیّم : در فضیلت معاویه حدیث صحیح نداریم ! (جدید)
چهارشنبه 21 آذر 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

معاویه را رسول الله و امیرالمومنین - صلوات خدا بر ایشان و خاندان ایشان باد - لعنت کرده اند !

ابن راهویه و بسیاری از اهل حدیث و بخاری و ابن حجر و عینی و دیگران اعتراف کرده اند که هیچ حدیث صحیحی از رسول الله صلی الله علیه وآله در فضائل معاویه نیامده است !

ابن قیّم - شاگرد این تیمیه - نیز میگوید که هیچ روایتی در فضیلت معاویه نداریم بلکه اگر هم هست همه اش را جهله اهل تسنن جعل کرده اند !

 

ارسال شده توسط مقداد العلوی در تاریخ 1393/02/08

بسم الله الرحمن الرحیم

ابن قیّم : در فضیلت معاویه هیچ حدیث صحیحی نیامده !


یکی از ویژگی های بزرگ برای هر یک اصحاب در زمان رسول الله صلی الله علیه وآله این بود که پیامبر رحمت در شان هر یک از آنها مدح و تعریف نمایند و یا یکی از صفات برجسته او را برای دیگران بیان نمایند .

بعنوان مثال رسول الله صلی الله علیه وآله در مورد امیرالمومنین علیه السلام فرمودند :


أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَعَلِيٌّ بَابُهَا، فَمَنْ أَرَادَ الْمَدِينَةَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ

من شهر علم هستم و على دروازه آن است؛ پس هر كس قصد ورود به شهر را دارد، بايد از دروازه آن وارد شود.

به اعتراف بزرگان اهل تسنن همچون ابن جوزی و احمد بن حنبل و غیره نیز در شان هیچیک از صحابه ، آنچنانی که احادیث صحیح در فضائل امیرالمومنین علیه السلام آمده ، برای دیگران نیامده است .
حال بد نیست تکلیف یکی از دشمنان امیرالمومنین علیه السلام را از قول یکی از علمای سلفی ، بپرسیم.

معاویه بن ابی سفیان

استاد ما جناب سلیم هلالی در طی مقالاتی به بیان رذایلی از معاویه پرداخته اند همچون :

لعن معاويه و ابوسفیان در سنت نبوی «بخش اول»

لعن معاويه و ابوسفیان در سنت نبوی «بخش دوم»

لعن معاويه و عمروعاص در سیره علوی


همچنین در نوشتاری دیگر به بیان فضائل ناداشته معاویه اشاره کردیم :

فضائل معاویه

در این نوشتار نیز به اعتراف یکی از اعلام سلفی در مورد فضائل ناداشته معاویه می پردازیم.



این قیّم جوزیه یکی از برجسته ترین شاگردان ابن تیمیه و از مروّجین عقاید او میباشد . وی که دارای اعتباری بالا در نزد وهابیت معاصر بوده و از اعلام فقهی آنها نیز بشمار میرود در کتاب « نقد المنقول و المحک الممیز بین المردود و المقبول » چنین بیان میدارد :
فصل ما وضع في فضائل معاوية بن أبي سفيان
وَمِنْ ذَلِكَ مَا وَضَعَهُ بَعْضُ جَهَلَةِ أَهْلِ السُّنَّةِ فِي فضائل معاوية ابن أَبِي سُفْيَانَ قَالَ إِسْحَاقُ بْنُ رَاهَوَيْهِ: "لا يصح فِي فَضَائِلَ مُعَاوِيَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَيْءٌ".
قُلْتُ وَمُرَادُهُ وَمُرَادُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ مِنْ أَهْلِ الْحَدِيثِ أَنَّهُ لَمْ يَصِحُّ حَدِيثٌ فِي مَنَاقِبِهِ بِخُصُوصِهِ وَإِلا فَمَا صَحَّ عِنْدِي فِي مَنَاقِبِ الصَّحَابَةِ عَلَى الْعُمُومِ وَمَنَاقِبِ قُرَيْشِ فَمُعَاوِيَةُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ دَاخِلٌ فِيهِ.

 


فصل : در مورد فضائلی که در مورد معاویه بن ابی سفیان جعل شده است

از جمله این امور ( احادیث جعلی ) روایاتی است که برخی از جهله اهل سنت در مورد فضائل معاویه بن ابی سفیان جعل کرده اند .
اسحاق بن راهویه گفت : از قول رسول الله صلی الله علیه وآله در فضیلت معاویه هیچ حدیث صحیحی وجود ندارد.
میگویم ( ابن قیّم ) : منظور او و دیگر اهل حدیث که این سخن را گفته اند این است که هیچ حدیث صحیحی در مورد منقبت معاویه – به شخصه – وجود ندارد و الّا در نزد من هر چه روایت به صورت عموم در منقب صحابه و منقبت قریش آمده پس معاویه داخل آنها میباشد.

نقد المنقول والمحك المميز بين المردود والمقبول ، ص 106 ، اسم المؤلف:  أبو عبد الله شمس الدين محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد الزرعي الدمشقي الوفاة: 751 هـ ، دار النشر : دار القادري - بيروت - 1411 - 1990 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : حسن السماعي سويدان

 





میگویم (علوی ) : ابن قیّم میخواهد از بی فضیلت بودن معاویه فرار کند و لذا شخصیت معاویه را آنقدر تنزل میدهد تا او را وارد عمومات روائی نماید .
اگر معاویه بعنوان « خال المومنین » در نزد اهل تسنن مشهور است حداقل باید دارای فضائل و مناقبی برای خودش باشد که وی را از دیگران متمایز نماید ولی سخنان علمای اهل حدیث در اثبات عدم وجود حتی یک روایت صحیح در منقبت معاویه و حتی نیاوردن بابی به نام « مناقب معاویه » در کتاب صحیح بخاری ؛ ثابت مینماید نه معاویه دارای وجهه بالائی است و نه لیاقت خال المومنین بودن را دارد.

 


همچنین این سخن وی را میتوان اینگونه شرح داد که شان معاویه همانند شان بسیاری از صحابه ای است که زنا – محصنه و غیر محصنه – کردند و شراب نوشیده و دزدی کردند و زنان مردم را متهم به فاحشگی نمودند :

ولا شك أنه حصل من بعضهم سرقة وشرب خمر وقذف وزني بإحصان وزني بغير إحصان، لكن كل هذه الأشياء تكون مغمورة في جنب فضائل القوم ومحاسنهم، وبعضها أقيم فيه الحدود، فيكون كفارة


پس در اینکه از گروهی از صحابه دزدی و شرب خمر (شراب) و قذف (متهم نمودن زنان به فحشاء ) و زنای محصنه و غیر محصنه ( زنا با زن شوهر دار و غیر شوهر دار ) سرزده است هیچ شکی نیست ولی همه این اعمال در کنار فضائل و خوبی های آنها کمرنگ بوده زیرا در مورد برخی از آنها حد نیز اقامه شد که بعنوان کفاره آنها میباشد.


شرح العقيدة الواسطية ، ج 2 ص 292 ، المؤلف: محمد بن صالح بن محمد العثيمين (المتوفى: 1421هـ) ، المحقق: سعد بن فواز الصميل ، الناشر: دار ابن الجوزي، الرياض، المملكة العربية السعودية ، الطبعة: السادسة، 1421 هـ


(( میگویم : این عبارات در نسخه مکتبة الشاملة این کتاب نیست و باید به نسخه مطبوع مراجعه شود ))

 

 

 

 

 


معاويه را میگذاریم در کنار اصحاب ناصبی :

وخلف معاوية خلق كثير يحبونه ويتغالون فيه ويفضلونه، إما قد ملكهم بالكرم والحلم والعطاء، وإما قد ولدوا في الشام على حبه، وتربى أولادهم على ذلك.

وفيهم جماعة يسيرة من الصحابة، وعدد كثير من التابعين والفضلاء، وحاربوا معه أهل العراق ، ونشؤوا على النصب ، نعوذ بالله من الهوى

و بعد از معاویه مردم زیادی بودند که او را دوست داشته و در مورد او زیاده روی کرده و او را بر دیگران برتری میدادند ! (و علت این امر چنین بود که ) یا آنها را با کرم و حلم و بخشش مورد عنایت قرار داده بود (!!) یا آنها در شام متولد شده و بر محبت او خو گرفته بودند و فرزندانشان را بر این امر تربیت کرده بودند .

در میان آنها نیز گروهی از صحابه بودند و همچنین بسیاری از تابعین و بزرگان . و آنها به همراه معاویه با اهل عراق جنگیدند و آنها بر نصب و دشمن با امیرالمومنین پرورش یافتند .

سير أعلام النبلاء ، ج 3 ص 128 ، اسم المؤلف:  محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله الوفاة: 748 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي

 

 

 

 

 


یا میگذاریم در کنار آنهایی که یکدیگر را تکفیر کردند :

وَلَو فتحنا هَذَا الْبَاب على نفوسنا لدخل فِيهِ عدَّة من الصَّحَابَة وَالتَّابِعِينَ والائمة فبعض الصَّحَابَة كفر بَعضهم بِتَأْوِيل مَا وَالله يرضى عَن الْكل وَيغْفر لَهُم فَمَا هم بمعصومين

اگر بخواهیم این باب ( بررسی و جرح افراد ) را بر خودمان باز کنیم پس به تحقیق گروهی از صحابه و تابعین و ائمه اهل تسنن نیز مشمول آن خواهند شد . پس گروهی از صحابه گروهی دیگر را به بنا بر تاویل شان ، تکفیر کردند و خداوند از همه آنها راضی بوده و آنها را مورد مغفرت قرار میدهد زیرا آنها معصوم نیستند  !


الرواة الثقات المتكلم فيهم بما لا يوجب ردهم ، ص 23 ، المؤلف: شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي (المتوفى: 748هـ) ، المحقق: محمد إبراهيم الموصلي ، الناشر: دار البشائر الإسلامية - بيروت – لبنان ، الطبعة: الأولى، 1412هـ - 1992م

 


و همچنین معاویه را میگذاریم در کنار همان صحابه ای که بنا به اعتراف بزرگان اهل تسنن ، عایشه را قذف کرده و او را متهم نمودند !

 

در پایان نیز به سخن یکی از وهابیون معاصر اشاره می کنیم .

 

ابواسحاق حوینی نیز همچون ابن قیّم معترف است که برای معاویه - به تنهایی - فضیلتی نیامده ! ولی او هم مثل مولایش تلاش مذبوحانه دارد تا معاویه را داخل عمومات نماید ....

 


 

السؤال
  يقولون: إن معاوية بن أبي سفيان لم يصح في فضله دليل مخصوص، فهل هذا صحيح؟

الجواب
  نعم، صحيح، لم يصح في فضل معاوية بن أبي سفيان عند أكثر المحدثين شيء خاص به، لكن استظهر الإمام البخاري وغيره لـ معاوية فضل الصحبة، وإن فاته الفضل الخاص

 


 

سوال : میگویند که در فضیلت معاویه بن ابی سفیان هیچ روایتی مخصوصی نیامده است . آیا چنین حرفی درست است ؟

 

جواب : بله ! صحیح است . در فضیلت معاویه بن ابوسفیان هیچ روایت خاصی در نزد اکثر محدثین نیامده . ولی به نظر میرسد که امام بخاری و دیگران ، برای معاویه فضل « صحبت و همراهی با پیامبر » را قرار داده اند با اینکه منقبت شخصی برای معاویه نیامده است .

 

دروس للشيخ أبو إسحاق الحويني (4/120) ، المؤلف : أبو إسحاق الحويني الأثري حجازي محمد شريف ، مصدر الكتاب : دروس صوتية قام بتفريغها موقع الشبكة الإسلامية ، http://www.islamweb.net ، [الكتاب مرقم آليا، ورقم الجزء هو رقم الدرس - 146 درسا]

 

العبد الاحقر – مقداد العلوی

 

 

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 85


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari