close
تبلیغات در اینترنت
نقدِ « نقد کتب حدیث » توسط استاد ورجانی ق 4
چهارشنبه 21 آذر 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

پاسخ استاد حسینی ورجانی - وهابی ره یافته - به سخنان مبلّغ وهابیّت

بسم الله الرحمن الرحیم

بررسی و نقد کتاب " نقد کتب حدیث "

نوشته مصطفی حسینی طباطبائی

قسمت چهارم


آقای طباطبائی در بررسی حدیث هفتم شیخ صدوق رحمه الله می گوید:

"شیخ صدوق در کتاب (معانی الاخبار) ضمن (باب نوادر المعانی) می نویسد:

«حدثنا ابی - (ره) قال حدثنا سعد بن عبدالله، عن احمد بن عیسی، عن العباس بن معروف، عن علی بن مهزیار، عن محمد بن الفضل، عن العزرمی قال: کنت مع ابی عبدالله -علیه السلام- فی الحجر جالسا تحت المزاب و رجل یخاصم رجلا و احد هما یقول لصاحبه: و الله ماتدری من این تهب الریح؟ فلما اکثر علیه قال له ابو عبدالله -علیه السلام - فهل تدری انت من این تهب الریح؟

قال: لا و لکن اسمع الناس یقولون! فقلت انا لابی عبدالله - علیه السلام - من این تهب الریح جعلت فداک؟ قال: ان الریح مسجونه تحت هذا الرکن الشامی فاذا ارادالله عزوجل ان یرسل منها شیئا اخرجه اما جنوب فجنوب و اما شمال فشمال، و اما صبا فصبا، و اما دبور فدبور، ثم قال: و آیه ذلک انک لا تزال تری هذا الرکن متحرکا فی الشتاء و الصف ابدا اللیل مع النهار» (1)

یعنی: (پدرم - که رحمت خدا بر او باد - بما خبر داد و گفت که سعد بن عبد الله بما خبر داد،

از احمد بن محمد بن عیسی، از عباس بن معروف، از علی بن مهزیار،از محمد بن الحصین، از محمد بن فصیل، از عزرمی، وی گفت که با ابو عبدالله صادق - علیه السلام - در حجر (اسماعیل) زیر ناودان (کعبه) نشسته بودم و مردی با مرد دیگری جدال و گفتگو میکرد و یکی از آن دو به رفیقش گفت: بخدا قسم تو نمی دانی که باد از کجا می وزد! آن مرد پاسخ داد: نه، ولی در این سخن مردم را میشنوم! در این هنگام من از امام صادق -علیه السلام - پرسیدم: فدایت شوم باد از کجا می وزد؟گفت: باد در زیر این رکن شامی (محلی در خانه کعبه) محبوس است و هنگامی که خداوند عزوجل اراده فرماید، مقداری از آن را بیرون می فرستد، هر نوع بادی از باد جنوب و شمال و صبا و دبور، سپس گفت: نشانه آنهم اینست که تو پیوسته این رکن را در زمستان و تابستان همیشه در شب و روز متحرک میبینی)!

اولا در سند این خبر اشکال وجود دارد. محمد بن الحصین -یکی از راویان آن - احوالش مجهول است. مامقانی در مورد او می نویسد: (لم اقف علی حاله بر حالش واقف نشدم (2) همچنین علامه حلی در باره راوی دیگر آن یعنی محمد بن فضیل نوشته است: یرمی بالغو! یعنی: (او متهم به غلو است)! (3) حدیثی را که دو تن - مجهول الحال و غلو کننده - گزارش نموده باشند چگونه می توان مورد اعتماد قرار داد؟!

ثانیا: باد، هرگز انبانی در رکن شامی ندارد که هر وقت خدای متعال اراده کند مقداری از آن را بیرون فرستد! باد نتیجه اختلاف سطح حرارت در هوا است. هوای گرم به بالا صعود میکند و هوای سرد جای آن را میگیرد و این جا بجائی، باد را جلوه گر می سازد. امروز دیگر کودکان دبستانی نیز این قبیل مسائل را میدانند و حدیث مذکور، جز خرافه گوئی چیزی به شمار نمی آید. اینک یا باید گفت که امام صادق - علیه السلام - تنها از احکام مذهبی آگاه بوده اند و از رموز طبیعت خبر نداشتند و یا باید پذیرفت که راویان این حدیث، بر امام صادق - علیه السلام - دروغ بسته اند وما قول دوم را ترجیح داده بر می گزینیم زیرا که حرکت باد ها از رکن شامی، در این خبر به خدای متعال نسبت داده شده است و ما مقام امام صادق -علیه السلام - را اجل از آن میدانیم که چنین دروغی را به خداوند سبحان دهد. "

نقد و بررسی:

مقدمه:

بشر امروز به کشف رموزخلقت وآفرینش افتخار می کند، اما میزان کشفیات و اختراعات، او را به خود غرّه کرده است، و این در حالی است که میزان کشف و درک او از جهان در مقایسه با مجهولات بسیار نا چیز است. با کمی دقّت می توان مشاهده کرد که بخش عمده اختراعات انسان، ابزار و لوازمی است که ابتدائاًً او را در شناخت مجهولات یاری می کنند وسپس و به تدریج، با پیشرفت علوم وتکنولوژی، تلاش می کند تا با طرح وپرداختن به تئوری های متّکی به اندوخته سالیان دراز دانشمندان و نظریه پردازان، از مجهولات رمز گشایی نماید که البته در این راه ممکن است دچار خطا و اشتباهی شود که گاهی قرن ها زمان و تجربه و تحقیق برای جبران آن احتیاج است.

مراجعه به تاریخ علوم،گزارشات زیادی از قضاوت های عجولانه و کوتاه بینانه افرادی ارائه می دهد که تاریخ و کشف علم را پایان یافته تلقّی نموده و با کیل بی مقدار و حقیر و با اتکاء به دانش ناقص خود (بهتر است بگوییم شنیده ها) همه چیز را توزین کرده و در صحت وسقم آن داد سخن می دهند.

هنوز چندان دور نیست که عده ای دانشمند!؟، "گالیله" را به جرم اینکه معتقد بودند "هر بچه دبستانی" می داند که "زمین به دور خورشید نمی گردد" کافرخوانده و آتش زدند وگالیله که ابزاری برای اثبات مدّعای خود نداشت چاره ای جز تن دادن به تکفیر و اعدام نداشت.

با کمی کنکاش در تحلیل سوال مورد نقد آقای طباطبایی، به سادگی درمی یابیم که این گونه قضاوت ها وداوری ها با رویکرد "به ظاهر" اندیشمندانه!؟و خیر خواهانه!؟ و به بهانه زدودن گرد و غبارخرافه!؟ از دامن دین و اولیاء الهی، فقط و فقط،محملی است برای کمرنگ کردن و در نهایت، بی اعتبار کردن وحذف منابع علمی و اصیل دینی، یعنی روایات، صورت می گیرد. آقای طباطبائی غافل از این نکته است که شاخه ای را از بن می برد که بر آن نشسته است. این " کودک دبستانی " باید بداند که با ابزارهای علمی نمی تواند از عهده توضیح بسیاری از آیات قرآن برآید.لذا در این مقاله، ما با بررسی مختصر، بیان می داریم که تمام علوم به "کودکان دبستانی" نرسیده است تا با آن به قضاوت وکشف رموزخلقت و آفرینش بپردازند.

ای مگس، عرصه سیمرغ نه جولانگه توست

عرض خود می بری و زحمت ما می داری

راویان حدیث:

در ابتدا باید توجه داشت که مجهول الاحوال بودن و یا اتّهام به غلوّ در مورد راویان یک مطلب علمی برای مردود کردن آن، یک فرافکنی است، زیرا روایت مذکور درجهت تمجید از امام علیه السلام بیان نگردیده، بلکه در پی یافتن پاسخی در خصوص سوال مطرح شده درمیان مردم آن زمان است، لذا اگر در پرسش و پاسخ عالمانه ای، جواب عالم (به گزارش تاریخ و علم)صحیح باشد که غلوّی صورت نگرفته واگر صحیح نباشد و یا لااقلّ علوم روز عاجز از درک "صحت پاسخ" باشند، نه تنها غلوّ در باره آن عالم نشده، بلکه تا زمان کشف واقعیّت، همواره فرد مذکور، به دلیل سبقت و نا همخوانی با باورهای علمی روز، در مضانّ اتّهام خواهد بود.لذا نمی توان بدون تحقیق در مورد این گونه فرمایشات و به دلیل واهی مجهول الاحوال بودن و یا اتّهام به غلوّ راویان، اصل روایت را نادیده و بی اعتبار انگاشت.." منگر بدانكه گفت، بنگر بدانچه گفت ". (4)

هوا و جابجایی آن در روایات: 

قبل از این که به تحلیل حدیث مورد بحث بپردازیم لازم است شمّه ای از فرمایشات امام صادق علیه السلام را در خصوص باد وهوا بیان نماییم تا مشخص شود که اولاً علم امام علیه السلام، بر خلاف گمانه پراکنی آقای طباطبائی، منحصر به احکام مذهبی نبوده وثانیاً در بیان علوم برای درک عوام،چگونه از شیوه های قابل درک استفاده می فرمودند.

وقتی زندیق از امام صادق علیه السلام راجع به باد سوال می کند آن حضرت در پاسخ چنین می فرمایند:

الريح هواء إذا تحرك سمي ريحا، فإذا سكن سمي هواءا و به قوام الدنيا...(5)

باد همان هواست و به مجرّد حركت باد ناميده مى‏شود، و در صورت سكون «هوا»، و برپايى دنيا بسته به همان هوا است، و اگر سه روز باد نوزد همه چيز زمين خراب شده و متعفّن مى‏گردد،...، مانند روح، بمحض خروج از جسم، بدن عفونى شده و تغيير مى‏كند، بزرگ و بزرگوار است خداى يكتا كه نيكوترين آفرينندگان است.

در خصوص انواع و ویژگی های باد، روایات عالمانه و بسیاری در دست است که ذکر تمامی آن ها در این مقال نمی گنجد فلذا با بیان مقداری از اندک "مشت نمونه خروار" خواننده محترم را به منابع مربوطه ارجاع می دهیم (6)

انواع و ویژگی های باد در روایات نبوی صلی الله علیه وآله وسلم 

در روایتی، پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم،(به استناد آیات قرآن) باد را به هشت دسته تقسیم فرموده اند (7) که چهار تای آن رحمت و چهار تای دیگر عذاب است. باد های رحمت عبارتند از الناشرات، المبشرات، المرسلات و الذاریات. و اما بادهای عذاب عبارتند از العاصف، الصرصر، العقیم و القاصف. 

با اندک تاملی در این دسته بندی ها، روشن می شود که خداوند متعال در آیات قرآن مجید (8) از باد ها به عنوان عوامل عذاب و رحمت خود یاد فرموده و به این ترتیب باید یک دوره درس خداشناسی به کودکان مکتب آقای طباطبایی تعلیم داده شود تا درک کنند تدبیر و تسخیر ریاح، به دست قدرت الهی است وجابجایی در اثر تغییر فشار ناشی از تفاوت دما نیز به عنوان سنّت الهی، یکی از راه های جابجایی هواست.

مراد از زندان باد

درتفسیر روایت منقول از امام صادق علیه السلام این گونه آمده است:

اولاَ منظور از بادهای چهارگانه شمال و جنوب و صبا و دبور اسماء ملائک موکّل آن ها ست و مراداز سجن نیز موقوف بودن حرکت هوا (باد) به امر الهی است که این موضوع خارج از درک کودکان دبستانی است و اتّفاقاَ امام علیه السلام نیز با درک این موضوع، روایت را متناسب عقل و فهم شنونده مطرح وسپس با توضیح کامل، ارتباط علوم طبیعی و معرفت شناسی الهی را بیان می دارند وما،در پاورقی، متن کامل روایت را با توضیح شارح، برای روشن شدن ذهن محققین محترم می آوریم.

تدبیر و تسخیر ریاح 

از مجموع آن چه که ذکر گردید، نتیجه می شود که اگرچه باد محصول جابجایی هوا در اثر تغییر فشار ناشی از تفاوت دماست (10) امّا برای یک مسلمان موحّد که اندکی با معارف دینی و قرآن مجید آشنایی داشته باشد،این امر مسلّم است که اگر چه خداوند متعال سنّت جاری در امور طبیعی روا داشته است، اما هرگز از خود سلب قدرت ننموده وهیچ چیز از ید قدرت او خارج نیست و همه امور به خواست واراده او ساری و جاری است "إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ" (11). در این جا چند نمونه مختصر از این تسخیر وتصرف الهی، از لسان قرآن مجید یاد نموده که از جایگاه سنّتی و قوانین طبیعی از آن خبری نیست و بالمآل عرصه جولانگه کودکان دبستانی نخواهدبود.

1 - زمانی که دوران سرگردانی نوح و قومش در دریا به پایان می رسد خداوند به زمین دستور فروکش کردن آب را می دهد و به آسمان امر می کند که بارش را متوقف نماید.

وَ قيلَ يا أَرْضُ ابْلَعي‏ ماءَكِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعي‏ وَ غيضَ الْماءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ (12)

و این امر خلاف تصور طبیعی است زیرا هر کودک دبستانی می داند که بارش باران در اثر تبخیر آب و برودت هوا است و امر به باریدن و نباریدن خلاف عقل است.

   2 - زمانی که آتش نمرود ابراهیم خلیل را در خود غرق می کند خداوند به آتش دستور می دهد

يا نارُ كُوني‏ بَرْداً وَ سَلاماً عَلى‏ إِبْراهيمَ (13)

  3 - آیات پاورقی 8 که همگی حکایت از ارسال ریح (باد) توسط خداوند متعال داشته و الزاماَ منتظر تغییر فشار و دما نمانده است، بلکه این تغییرات را نیز خود تدبیرفرموده است.

  4 - بر اساس گزارش قرآن مجید خداوند متعال در جنگ خندق، پیغمبر و مومنین را با باد و سپاهی که دیده نمی شدند نصرت داد (14) و فرمود:

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها...

به هر حال غرض از ارائه این چند نمونه مختصر از آیات، بیان این نکته بود که روح حاکم بر فعل و انفعالات طبیعی، اراده، خواست و مشیّت الهی است وهمه چیز در سجن اوامر الهی قرار دارد و

"اگر تیغ عالم بجنبد زجای نبرّد رگی تا نخواهد خدا"

در خاتمه این مقاله باید بگوئیم:

الف – آقای طباطبائی دو حالت برای حدیث مورد بحث در نظر گرفته اند:

1 – عدم آگاهی امام صادق (ع) از علوم طبیعی 2 – دروغ بودن حدیث

پاسخ ما حالت سوم است: امام علیه السلام هم بر علوم دینی و هم بر علوم طبیعی احاطه کامل به تعلیم الهی دارند، اما در مقام آگاهی دادن گاهی از تعلق اراده الهی بر مجاری و سنن و عوامل طبیعی و گاهی از حاکمیت اراده خداوند بر " کن فیکون " های خارج از دایره سنن سخن می گویند. هضم این مطلب برای اندیشه دبستانی آقای طباطبائی دشوار است.

ب – معنای تدبیر ریح و زندان باد منحصر به آنچه آقای طباطبائی فهمیده اند، نمی باشد. همانگونه که بسیاری از وقایع و معجزات و آیات الهی در قرآن با روایات معصومین علیهم السلام قابل تبیین بوده و توضیح علمی دوران خود را ندارد.

ج – ملاک خرافه بودن یک مطلب فهم آقای طباطبائی از روایات نیست، زیرا با ترازوی سنجش فهم آقای طباطبائی پدیده ها و وقایع متعددی در قرآن حالت خرافه به خود می گیرند.

د – خداوند متعال بسیاری از افعال خود را توسط یا به فاعلیت ملائکه و برگزیدگان الهی (هم در مجرای سنن طبیعی و هم از طریق حوادث غیر طبیعی) انجام می دهد که قابل تبین از نوع تغییر دما و فشار برای باد نیست. چگونه آقای طباطبائی می توانند نفخ و یا قبض روح و ارسال باران و روزی خلائق را توسط ملائکه با تبین از نوع حابجائی هوا توضیح دهند؟ مسخر شدن باد برای حضرت سلیمان و سخن گفتن ایشان با پرندگان با کدام ترازوی علمی زمان قابل توجیه است؟ آیا این سخن کودکانه و دبستانی است که بگوئیم عامل مرگ و قبض روح تمام انسانها یک فرشته است، در حالیکه علم پزشکی برای مرگ هر انسانی توضیح طبیعی خود را دارد؟ چگونه است که قطعه سنگی به نام حجرالاسود با علم و آگاهی از شناخت مومنین و شیعیان می تواند یک فرشته باشد، اما تسخیر بادها نمی تواند در ید فرشته دیگری باشد؟ بر چه مبنائی با توجه به اراده الهی و مبانی قرآنی می توان عاملیت ارسال بادها را از یک فرشته دیگر خرافه و دروغ پنداشت؟

پاورقی ها:

     (1) معانی الاخبار، اثر شیخ صدوق ص 384-385 از منشورات جماعه المدرسین.

     (2) تنقیح المقال ج 3، ص 108

 (3) خلاصه الاقوال فی معرفه الرجال، ص 395

 (4) موسوعة العقائد الإسلامية - محمد الری شهري - ج 1 - ص 81

وروي في غرر الحكم عن أمير المؤمنين (عليه السلام) أن: لا تنظر إلى من قال وانظر إلى ما قال

غرر الحكم: 10189، عيون الحكم والمواعظ: 517 / 9376 ؛ كنز العمال: 16 / 269 / 44397 نقلا عن ابن السمعاني في الدلائل. 3. المحاسن: 1 / 359 / 769، بحار الأنوار: 2 / 96 / 39.

ایضاَ

مطلوب كل طالب - رشيد الوطواط - ص 7 – 8

كلمهء يازدهم - لا تنظر الى من قال وانظر الى ما قال. منگر بدانكه گفت، بنگر بدانچه گفت. معنى اين كلمه بتازى: إذا سمعت كلاما فلا تنظر الى حال قائله و لكن انظر الى كثرة طائله، فرب جاهل يقول خيرا، و رب فاضل يقول شرا. معنى اين كلمه به پارسى: در گويندهء سخن منگر كه شريفست يا وضيع، عالمست يا جاهل، در نفس سخن نگر، اگر نيك باشد نگاهدار، و اگر نيك نباشد بگذار،

شعر: شرف قائل وخساست او * در سخن كى كنند هيچ اثر / توسخن را نگر كه حالش چيست * در گذارندهء سخن منگر

   (5) مستدرك سفينة البحار - الشيخ علي النمازي الشاهرودي - ج 4 - ص 234 - 241

وفي هذا الحديث سأل الزنديق عنه فأخبرني ما جوهر الريح؟ قال الصادق (عليه السلام): الريح هواء إذا تحرك سمي ريحا، فإذا سكن سمي هواءا وبه قوام الدنيا. ولو كفت الريح ثلاثة أيام، لفسد كل شئ على وجه الأرض ونتن. وذلك أن الريح بمنزلة المروحة تذب وتدفع الفساد عن كل شئ وتطيبه فهي بمنزلة الروح إذا خرج عن البدن نتن البدن وتغير. تبارك الله أحسن الخالقين.

بيان: كون هذا الهواء متحركا ليس لذاته ولا من لوازم ذاته، وإلا لدامت الحركة بدوام ذاته. فلا بد أن يكون بتحريك الفاعل المختار، وهو الله جل جلاله.

    (6) صحیفه سجادیه، اصول کافی و بحارالانوار، که ذیلاً به شروح آنها اشاره شده است بخش کوچکی از منابع قابل دسترسی می باشند ودر صورت نیاز می توان با جستجو ذیل کلمه "ریح" ویا مشتقّات آن به دریایی از روایات دست یافت که بعید است آقای طباطبایی از آن ها بی خبر باشد واین سوال را برای خواننده بی پاسخ بگذارد که چرا نخواسته محقّقین محترم را از دنیای کودکانه فراتر ببرد؟

الف:مستدرك سفينة البحار - الشيخ علي النمازي الشاهرودي - ج 4 - ص 234 – 241

ب:رياض السالكين في شرح صحيفة سيد الساجدين (ع) - السدي علي خان المدني الشيرازي - ج 2 - شرح ص 54 - 57

ج: شرح أصول الكافي - مولي محمد صالح المازندراني - ج 12 - پاورقى ص 383

   (7) مستدرك سفينة البحار - الشيخ علي النمازي الشاهرودي - ج 4 - ص 237 و 238

النبوي (صلى الله عليه وآله): الرياح ثمان، أربع منها عذاب، وأربع منها رحمة. فالعذاب منها: العاصف، والصرصر، والعقيم، والقاصف.

والرحمة منها: الناشرات، والمبشرات، والمرسلات، والذاريات. فيرسل الله المرسلات. فتثير السحاب، ثم يرسل المبشرات فتلقح السحاب، ثم يرسل الذاريات فتحمل السحاب، فتدركما تدر اللقحة، ثم تمطر - وهن اللواقح - ثم يرسل الناشرات فتنشر ما أراد

   (8) يونس (10) / آیه22 هُوَ الَّذي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ حَتَّى إِذا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ وَ جَرَيْنَ بِهِمْ بِريحٍ طَيِّبَةٍ وَ فَرِحُوا بِها جاءَتْها ريحٌ عاصِفٌ..

القمر(54)/ آیه 19 إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ

الذاريات(51) / آیه 41 وَ في‏ عادٍ إِذْ أَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ الرِّيحَ الْعَقيمَ

الاسرا(17) / آیه 69 فَيُرْسِلَ عَلَيْكُمْ قاصِفاً مِنَ الرِّيحِ فَيُغْرِقَكُمْ بِما كَفَرْتُمْ ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ عَلَيْنا بِهِ تَبيعاً

المرسلات(77) /آیه 3 وَ النَّاشِراتِ نَشْراً

الروم‏(30) / آیه 46 وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ يُرْسِلَ الرِّياحَ مُبَشِّراتٍ وَ لِيُذيقَكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ بِأَمْرِهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

المرسلات(77) /آیه 1 وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفاً

الذاريات (51) / آیه 1 وَ الذَّارِياتِ ذَرْواً

   (9) شرح أصول الكافي - مولي محمد صالح المازندراني - ج 12 - ص 382 - 383

* الأصل: 401 - أبو علي الأشعري، عن بعض أصحابه، عن محمد بن الفضيل، عن العرزمي قال: كنت مع أبي عبد الله (عليه السلام) جالسا في الحجر تحت الميراب ورجل تخاصم رجلا وأحدهما يقول لصاحبه: والله ما ندري من أين تهب الريح، فلما أكثر عليه قال أبو عبد الله (عليه السلام): فهل تدري أنت؟ قال: لا ولكني أسمع الناس يقولون، فقلت أنا لأبي عبد الله (عليه السلام): جعلت فداك من أين تهب الريح؟ فقال: إن الريح مسجونة تحت هذا الركن الشامي فإذا أراد الله عز وجل أن يخرج منها شيئا أخرجه أما جنوب فجنوب وأما شمال فشمال، وصبا فصبا، ودبور فدبور ثم قال من آية ذلك أنك لا تزال ترى هذا الركن متحركا أبدا في الشتاء والصيف والليل والنهار. *

الشرح: (من أين تهب الريح فقال: إن الريح مسجونة تحت هذا الركن الشامي - اه) (1) مر نظيره مع شرحه في حديث الرياح.‹ پاورقى ص 382 › 1 - قوله «صاحب الفلك» يعني به الملك الموكل بإدارة الفلك ويعبر عنه الفلاسفة بالنفس الفلكية أو العقل المجرد الذي يتعلق الفلك ونفسه به إذ ثبت عندهم أن الحركات الدورية لا تكون طبيعية حتى يلزم أن يكون الطبع طالبا للوضع الذي إذا حصل عليه فر عنه وبين ذلك في ما سلف، وأما طول أيامهم إذا عدلوا وقصرها إذا ظلموا فلعلها أمر نفساني كقصر المدة للنائم إذا مضى عليه زمان كثير، واعلم أن أهل الحديث يأولون أمثال هذه الروايات على غير ظاهرها فهم معترفون بأن الحديث إذا كان ظاهره مخالفا للواقع يجب تأويله وانما يقفون عن التأويل إذا لم يعلموا مخالفته، وعلى فرض العلم بالمخالفة لا يتأبون من التأويل فليس خلافهم مع غيرهم في أصل التأويل بل في مخالفة

المضمون للواقع. (ش) ‹ پاورقى ص 383 › 1 - قوله «هذا الركن الشامي» قال صاحب الوافي (الصفحة 127 من المجلد 13) في شرح قول أبي جعفر (عليه السلام): «فأما الرياح الأربع الشمال والجنوب والصبا والدبور فإنما هي أسماء الملائكة الموكلين بها» قال: وإنما أضاف الرياح الأربع إلى الملائكة لأن لكل شيء في هذا العالم ملكوتا في عالم أعلى منه به حياته وتسبيحه انتهى. وفي الحديث الذي رواه هناك عند ذكر الركن الشامي: «فإذا أحب الله أن يهب شمالا أمر الملك الذي اسمه الشمال فيهبط على البيت الحرام فقال على الركن الشامي فضرب بجناحه فتفرقت ريح الشمال حيث يريد الله من البر والبحر وإذا أراد أن يبعث جنوبا أمر الملك الذي اسمه الجنوب فهبط على البيت الحرام فقام على الركن الشامي» وهكذا ذكر في الصبا والدبور فتبين من ذلك أنه ليس المراد من سجن الرياح تحت الركن الشامي أن مهب الرياح من هناك لأنهم (عليهم السلام) وأصحابهم وجدوا بالحس أن الرياح الأربع تدخل مكة من الجوانب وليس تخرج منها إلى الجوانب بل المراد بالسجن كما في هذا الحديث ان الرياح موقوفة على أمر الله تعالى والملك الموكل بخزائن الرياح وهذا الملك مستول على ركن من أركان بيت الله تعالى، وفي كتاب الفقيه الركن اليماني بدل الشامي فالأمر مردد بين كون سلطان الملك على الشمال أو الجنوب دون المشرق والمغرب أعني الركن العراقي والمغربي لأن الريح لاختلاف الهواء حرارة وبرودة والاختلاف انما هو بين الشمال والجنوب وأما المغرب والمشرق فكلاهما سيان في نسبة الحرارة والبرودة إليهما غالبا وليس الصبا والدبور من محض المغرب والمشرق بل الصبا من الشمال الشرقي لأنها تهب من نجد إلى الحجاز والدبور من الجنوب الغربي أي من جانب مراكز أفريقية والله العالم. (ش) 2 - كما في القرآن الكريم «أولى أجنحة مثنى وثلاث ورباع يزيد في الخلق ما يشاء» فورد في بعضهم ستمائة ألف جناح. (ش).

(10) بررسی علمی منشا باد یک موضوع پیچیده‌است. از آنجاییکه زمین بطور نامساوی به وسیله نور خورشید گرم می‌شود بنابراین در قطب‌ها انرژی گرمایی کمتری نسبت به مناطق استوایی وجود دارد همچنین درخشکی‌ها تغییرات دما با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد و بنابراین خشکی‌های زمین نسبت به دریاها زودتر گرم و زودتر سرد می‌شوند. این تفاوت دمای جهانی موجب به وجود آمدن یک سیستم جهانی تبادل حرارتی خواهد شد که از سطح زمین تا هوا، که مانند یک سقف مصنوعی عمل می‌کند، ادامه دارد. بیشترین انرژئی که در حرکت باد وجود دارد را می‌توان در سطوح بالای جو پیدا کرد، جایی که سرعت مداوم باد به بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و سرانجام باد انرژی خود را در اثر اصطکاک با سطح زمین و جو از دست می‌دهد.

(11) يس (36) آیه 82

(12) هود (11) آيه 44

(13) الأنبياء (21) آیه 69

(14) الاحزاب (33)/ آیه 9

(پس از آن بمؤمنين خطاب كرده و روى سخن بآنان نموده ميفرمايد:) اى كسانى كه (بخدا و رسول) ايمان آورديد نعمت و بخشش خدا را كه بشما داده ياد كنيد (شكر و سپاس آن را بجا آوريد) هنگامى كه (در جنگ احزاب سال پنجم از هجرت) لشگرهايى بسوى شما آمد (و آن را جنگ احزاب گويند براى اينكه قريش از همه عرب استمداد و يارى خواسته از هر قبيله‏اى حزب و گروهى فراهم كردند، و آن را غزوه و جنگ خندق نيز گويند، و خندق گودال بزرگى است كه براى جلوگيرى از دشمن دور شهر ميكندند، و در آن جنگ مسلمانان بدستور سلمان «رضوان اللَّه عليه» دور مدينه طيّبه خندق كندند) پس باد (دبور و بادى كه از سمت مغرب ميوزد، يا باد صبا و بادى كه از سوى مشرق ميوزد، يا باد صبا و بادى كه از سوى مشرق ميوزد) را و لشگرهايى (از فرشتگان) كه شما آنها را نميديديد بر ايشان (كفّار و ناگرويدگان) فرستاديم، و خدا بآنچه ميكنيد بينا (گواه) است (جزاء و سزاى شما را خواهد داد)


http://h-varjani.blogfa.com/post-226.aspx

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 36


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari