close
تبلیغات در اینترنت
عمر بن خطاب : جنب نباید تیمم کند و نماز بخواند ! (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

جنب شدی و آب برای غسل نداشتی ، اصلاً نماز را بیخیال شو ولو اینکه یکماه در این حالت باشی !

این امر سبب میشود که از خداوند متعال دور شوی و هم کثافت روحی جنابت همچنان بر تو باقی بماند و از همه مهم تر - از سنت خلیفه دوم ، عمر بن خطاب  پیروی نمایی !

سخن خدا و رسول خدا را هم بگذار سر طاقچه !

بسم الله الرحمن الرحیم
عمر بن خطاب : جُنُب نباید تیمم کند و نماز بخواند !

یکی از مطاعن عمر در باب جهل وی به احکام الهی این است که به شهادت بخاری و مسلم ، وی نمیدانست که جنب برای نماز خواندن باید تیمم نماید .

مسلم بن حجاج این چنین گزارش میدهد :

حَدَّثَنِي عَبْدُ اللهِ بْنُ هَاشِمٍ الْعَبْدِيُّ، حَدَّثَنَا يَحْيَى يَعْنِي ابْنَ سَعِيدٍ الْقَطَّانَ، عَنْ شُعْبَةَ، قَالَ: حَدَّثَنِي الْحَكَمُ، عَنْ ذَرٍّ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبْزَى، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّ رَجُلًا أَتَى عُمَرَ، فَقَالَ: إِنِّي أَجْنَبْتُ فَلَمْ أَجِدْ مَاءً فَقَالَ: لَا تُصَلِّ. فَقَالَ عَمَّارٌ: أَمَا تَذْكُرُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، إِذْ أَنَا وَأَنْتَ فِي سَرِيَّةٍ فَأَجْنَبْنَا فَلَمْ نَجِدْ مَاءً، فَأَمَّا أَنْتَ فَلَمْ تُصَلِّ، وَأَمَّا أَنَا فَتَمَعَّكْتُ فِي التُّرَابِ وَصَلَّيْتُ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّمَا كَانَ يَكْفِيكَ أَنْ تَضْرِبَ بِيَدَيْكَ الْأَرْضَ، ثُمَّ تَنْفُخَ، ثُمَّ تَمْسَحَ بِهِمَا وَجْهَكَ، وَكَفَّيْكَ» فَقَالَ عُمَرُ: " اتَّقِ اللهَ يَا عَمَّارُ قَالَ: إِنْ شِئْتَ لَمْ أُحَدِّثْ بِهِ "


عبدالرحمن بن ابزی روایت میکند : مردى آمد نزد عمر: پس گفت من جنب شدم و آب نيافتم. عمر گفت نماز نخوان.

پس عمار گفت اى امیر مومنان ! آيا يادت ميآيد وقتيكه من و تو در يك جنگ بوديم پس جنب شديم و آب نيافتيم ، پس اما تو نماز نخواندى و امّا من خود را بخاك ماليده و نماز خواندم.
پس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود كافيست تو را البته كه دو كف دستت را بر زمين زده و سپس فوت كنى آنگاه بآن مسح كنى صورت و دو دستت را. پس عمر گفت: اى عمّار به ترس از خدا.
عمّار گفت اگر خواستى من حديث نميكنم آنرا.

المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم ، ج 1 ص 280 رقم 112(368) ، المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري (المتوفى: 261هـ) ، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقي ، الناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت



مانند روال معمول همیشه (!) بخاری برای حفظ آبروی مولایش عمر ، این روایت را تحریف شده آورده و این سخن عمر را که گفت « نماز نخوان » را حذف کرده با اینکه سند این روایت بین بخاری و مسلم ، مشترک است :

حَدَّثَنَا آدَمُ، قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، حَدَّثَنَا الحَكَمُ، عَنْ ذَرٍّ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبْزَى، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ، فَقَالَ: إِنِّي أَجْنَبْتُ فَلَمْ أُصِبِ المَاءَ، ( ؟؟؟؟!!!! ) فَقَالَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ لِعُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ: أَمَا تَذْكُرُ أَنَّا كُنَّا فِي سَفَرٍ أَنَا وَأَنْتَ، فَأَمَّا أَنْتَ فَلَمْ تُصَلِّ، وَأَمَّا أَنَا فَتَمَعَّكْتُ فَصَلَّيْتُ، فَذَكَرْتُ لِلنَّبِيِّ صلّى الله عليه وسلم، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّمَا كَانَ يَكْفِيكَ هَكَذَا» فَضَرَبَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِكَفَّيْهِ الأَرْضَ، وَنَفَخَ فِيهِمَا، ثُمَّ مَسَحَ بِهِمَا وَجْهَهُ وَكَفَّيْهِ .

الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله صلى الله عليه وسلم وسننه وأيامه = صحيح البخاري ، ج 1 ص 75 رقم 338 ، المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي ، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر ، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانية بإضافة ترقيم ترقيم محمد فؤاد عبد الباقي) ،الطبعة: الأولى، 1422هـ


آنچه از این روایت بر می آید به شرح ذیل است :

1 عمر قائل بود که جنب تا وقتی آب نیابد ، نماز نخواند و تیمم هم نمی تواند بکند.

احمد بن حنبل نیز در مورد همین داستان از قول عمر روایت کرده است :


فَقَالَ عُمَرُ: أَمَّا أَنَا فَلَمْ أَكُنْ لِأُصَلِّيَ حَتَّى أَجِدَ الْمَاءَ


عمر گفت : پس من نماز نمی خوانم تا آب بیایم


مسند الإمام أحمد بن حنبل ، ج 31 ص 175 رقم 18882 ، المؤلف: أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني (المتوفى: 241هـ) ، المحقق: شعيب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون ، إشراف: د عبد الله بن عبد المحسن التركي ، الناشر: مؤسسة الرسالة ، الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م



2این فتوای عمر بعد از نزول آیه تیمم بوده است زیرا جناب عمار رضی الله عنه به سخن رسول الله صلی الله علیه وآله در شرح آیه تیمم اشاره میکند.

3
عمر بن خطاب از نقل سخن رسول الله صلی الله علیه وآله در میان مردم جلوگیری میکند زیرا او ، جناب عمار رضی الله عنه را از نقل آن نهی میکند.


4
عمر بن خطاب نه با قرآن آشنائی داشت و نه با سنت رسول الله صلی الله علیه وآله و احکام الهی .


جلوگیری عمر بن خطاب از تیمم نمودن افراد جنب – که مستلزم قضا شدن نماز آنها و شیوع فحشای باطنی بواسطه جنب بودن ایشان در میان مردم میشد – امری واضح است که با مشاهده این روایت در کتب دیگر اهل تسنن ، میتوان به آن پی برد.
در این میان نیز گروهی از علمای اهل تسنن نیز به صراحت به این عقیده و مذهب عمر بن خطاب اشاره کرده اند.

**ابن حجر
در مورد این عقیده عمر بن خطاب میگوید :


وَهَذَا مَذْهَبٌ مَشْهُورٌ عَنْ عُمَرَ


این عقیده عمر مشهور است .


فتح الباري شرح صحيح البخاري ، المؤلف: أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة : 852 ، الناشر: دار المعرفة - بيروت، 1379 ، رقم كتبه وأبوابه وأحاديثه: محمد فؤاد عبد الباقي ، قام بإخراجه وصححه وأشرف على طبعه: محب الدين الخطيب ، عليه تعليقات العلامة: عبد العزيز بن عبد الله بن باز

 

 


**شاه ولی الله دهلوی در مورد اختلاف صحابه در باب احکام میگوید :

وَثَالِثهَا أَن يبلغهُ الحَدِيث وَلَكِن لَا على الْوَجْه الَّذِي يَقع بِهِ غَالب الظَّن، فَلم يتْرك اجْتِهَاده، بل طعن فِي الحَدِيث .... وَمِثَال آخر روى الشَّيْخَانِ أَنه كَانَ من مَذْهَب عمر بن الْخطاب أَن التَّيَمُّم لَا يُجزئ للْجنب الَّذِي لَا يجد مَاء، فروى عِنْده عمار أَنه كَانَ مَعَ رَسُول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سفر، فأصابته جَنَابَة وَلم يجد مَاء، فتمعك فِي التُّرَاب فَذكر ذَلِك لرَسُول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ رَسُول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " إِنَّمَا كَانَ يَكْفِيك أَن تفعل هَكَذَا، وَضرب بيدَيْهِ على الأَرْض، فَمسح بهما وَجهه وَيَديه، فَلم يقبل عمر، ولم ينهض عنده حجة لقادح خفي رآه فيه حتّى استفاض الحديث في الطبقة الثانية من طرق كثيرة ، واضمحلّ وهم القادح ، فأخذوا به

سوم اینکه به یکی از صحابه روایتی برسد ولی نه صورتی که ظن غالب بدان حاصل شود ، پس او اجتهادش را ترک نکرده بلکه به آن حدیث طعن زده و آن را رد نماید ..... و مثال دیگر در اینمورد ، روایتی است که شیخین بخاری و مسلم آورده اند که مذهب عمر بر این بود که تیمم ، برای فرد جنب که آب نمی یابد کفایت نمی کند .

پس روایت کرده اند که عمار در سفری با رسول الله صلی الله علیه وآله بود و جنب شد در حالی که آب برای غسل پیدا نکرد پس در خاک غلطید و این مطلب را برای رسول الله صلی الله علیه وآله تعریف کرد. رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند : کافی بود که چنین میکردی : دو دست خویش را بر خاک زدند و با آنها ، صورت و دوستش را مسح نمود .
پس عمر این مطلب را قبول نکرد زیرا این سخن عمار سبب اقامه حجت برای او نشد زیرا عمر قدحی در سخن عمار میدید تا اینکه این سخن عمار در طبقه دوم روائی مستفیض شده و به طرق زیادی روایت شد . برای همین هم قدح از بین رفته و فقها بدان اخذ کردند .

حجة الله البالغة ، ج 1 ص 245 ، المؤلف: أحمد بن عبد الرحيم بن الشهيد وجيه الدين بن معظم بن منصور المعروف بـ «الشاه ولي الله الدهلوي» (المتوفى: 1176هـ) ، المحقق: السيد سابق ، الناشر: دار الجيل، بيروت – لبنان ، الطبعة: الأولى، سنة الطبع: 1426 هـ - 2005م



وي در کتاب دیگرش « ازاله الخفاء » چنین میگوید :

ابوبكر عن الاسود قال عمر: لا يتيمم الجنب وان لم يجد الماء شهراً.
وروي من وجوه ان عماراً ذكر عنده قصة التمَعُّك وقول النبي صلي الله عليه وسلم: انما يكفيك ان تفعل هكذا الحديث فلم يقنع بقوله.
قلت: ترك الفقهاء الاربعة قول عمر؛ لانهم وجدوه مخالفاً لما صح عن النبي صلي الله عليه وسلم من مسند عمران بن حصين وابي ذر وعمرو بن العاص وغيرهم اَمرَه للجنب بالتيمم اذا لم يجد الماء...

ابوبکر از اسود نقل میکند که عمر گفت : جنب نباید تیمم کند حتی اگر تا یکماه آب نیابد.

از طرق مختلف روایت شده که عمار ، جریان به خاک غلطیدن و سخن رسول الله صلی الله علیه وآله که فرمودند : کافیست چنین کنی ( تیمم نمایی ) را در نزد عمر بیان کرد ولی عمر از سخن عمار ، قانع نشد .
میگویم ( ولی الله دهلوی ) : فقهای مذاهب اربعه ، این سخن عمر را رد کرده اند . زیرا ایشان روایتی صحیح از قول رسول الله صلی الله علیه وآله را از مسند عمران بن حصین و ابوذر و عمرو بن عاص و دیگران را پیدا کردند که در آنها ، رسول الله صلی الله علیه وآله امر نمودند که جنب اگر آب پیدا نکرد ، تیمم نماید .

إزالة الخفاء عن خلافة الخلفاء، ج 3 ص 210 - 211 مقصد دوم – اما مآثر فاروق اعظم  ، المؤلف: أحمد بن عبد الرحيم بن الشهيد وجيه الدين بن معظم بن منصور المعروف بـ «الشاه ولي الله الدهلوي» (المتوفى: 1176هـ) ، المحقق: السيد جمال الدین الهروی ، الناشر: موقع العقیده


این سخنان دهلوی متضمن امور ذیل است :

1 – عمر از قول الهی در مورد تیمم خبر نداشته

2– عمر سخن رسول الله را رد کرد ( بواسطه رد کردن سخن عمار رضی الله عنه )


3 – عمر سخن عمار رضی الله عنه تکذیب کرد و رد کرد زیرا در آن قدحی میدید ( یعنی بر حدیث عمار ، طعن وارد کرد )


4 – مذهب عمر مردود در نزد فقهای پیرو عمر میباشد زیرا مخالف سخن رسول الله صلی الله علیه وآله میباشد



همه این امور یعنی فاتحه بدون الحمدلله بر تئوری موهوم عدالت صحابه !


مرحوم سید محمد قلی کنتوری – والد میر حامد حسین هندی – در کتاب عظیم و گرانقدر « تشیید المطاعن » ج 13 ص 546 میفرماید :

عدم قبول عمر حديث حضرت عمار را و حجت ندانستن آن ، ردّ صريح بر شريعت است ، چه عمار صحابى ثقه و عادل جليل المرتبه است ، عدم قبول روايت او و حجت ندانستن آن يعنى چه ؟ !

و اگر حديث حضرت عمار حجت نيست و انكار آن موجب طعن و ملام نيست ، انكار احاديث دگر صحابه چرا محل طعن باشد ؟ زيرا كه عمار از اجله و اكابر و اعاظم صحابه است و مدايح جليله و مناقب جميله او بالخصوص هم به حدى وارد است كه در حق بسيارى از اجله صحابه واقع نيست ، هرگاه انكار حديث مثل اين صحابى و ردّ و ابطالش جايز شد ، ابطال و ردّ احاديث دگر صحابه بس سهل و آسان است !

به غايت عجب است كه حضرات اهل سنت عدم قبول آن احاديث - كه روات اهل سنت به عوام صحابه نسبت داده‌اند ، بلكه از آن صحابه نقل كرده‌اند كه صدور شنائع عظيمه از ايشان حسب روايات خود اهل سنت ثابت [ است ] - چندان فظيع و شنيع شمارند كه منكرين آن را قادح در اسلام و نبوت دانند ; حال آنكه قادحين اين روايات ، خود آن صحابه را مقبول و ممدوح ندانند چه جا روات آن ; و منكر روايت عمار را مورد هيچ طعن و تشنيع نپندارند ، بلكه امام اعظم و مقتداى افخم انگارند ! ببين تفاوت ره از كجاست تا به كجا .


میگویم ( علوی ) : عمر بن خطاب دلیل اینکه عبدالله بن عمر را بعنوان جانشین خودش انتخاب نکرد را اینگونه بیان نمود که او – عبدالله بن عمر – بلد نیست زنش را طلاق بدهد !

عقلاً و شرعاً و به طریق اولی ، کسی که جاهل به ساده ترین احکام الهی است نیز لیاقت جانشینی خلیفه الله الاعظم رسول رب العالمین محمد بن عبدالله صلی الله علیه وآله را ندارد.

العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 122


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari