close
تبلیغات در اینترنت
مدت زمان بارداری در نزد وهابی ها ! (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

مرغ ، 21 روز بر روی تخمهایش میخوابد تا جوجه شوند !

انسان ، 9 ماه انتظار میکشد تا طفل درون شکمش متولد شود !

فیل ، 21 ماه دوران بارداری اش به طول می انجامد !

 

ولی وهابی ها .....

گروهی از آنها 2 سال در شکم مادرشان ماندند

گروهی از آنها 3 سال ...

گروهی از آنها 4 سال ...

گروهی از آنها 5 سال ...

بن باز هم گفته که تا 7 سال هم دیده شده !

ابن عثیمین هم معتقد است که اساساً نباید برای بارداری زمان تعیین کرد ! چرا در کار خدا دخالت میکنید ؟!

بسم الله الرحمن الرحیم

مدت زمان حاملگی در نزد وهابیون !

یکی از جالب ترین مباحثی که در زندگینامه بزرگان وهابیت میتوان بدان اشاره کرد بحث مدت زمان حاملگی مادران ایشان است . بر اساس آنچه طبیعت بشری اقتضاء میکند ، مدت زمان بارداری زنان معمولی ، 9 ماه میباشد که بیشتر از این مدت سبب صدمه دیدن جنین شده و کمتر از آن نیز سبب نارس شدن آن میگردد . البته زایمان در ماه های ششم ، هفتم و هشتم نیز امکان پذیر بوده ولی نیازمند مراقبتهای پزشکی میباشد . خداود متعال در قرآن کریم اقل زمان بارداری را بدینگونه بیان میدارد :

وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ‏ ثَلاثُونَ شَهْرا ( احقاف 15 )
و بار برداشتن و از شير گرفتنِ او سى ماه است‏

و در جای دیگر میفرماید :

حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى‏ وَهْنٍ وَ فِصالُهُ‏ في‏ عامَيْن‏ ( لقمان 14 )
مادرش به او باردار شد، سستى بر روى سستى. و از شير بازگرفتنش در دو سال است‏

بر اساس این دو آیه ،اقل مدت زمان بارداری میشود 6 ماه !

ولی در تاریخ مخالفان شیعه آمده است که حداکثر مدت زمان حاملگی خیلی بیشتر از 9 ماه میباشد .
مثلا علاء الدین ابن عابدین تصریح میکند :

أقل مُدَّة الْحمل سِتَّة أشهر، وأكثرها سنتَانِ


حداقل مدت بارداری 6 ماه و حداکثر مدت آن 2 سال است !


قره عين الأخيار لتكملة رد المحتار علي «الدر المختار شرح تنوير الأبصار» (مطبوع بآخر رد المحتار) ، ج 8 ص 255 ، المؤلف: علاء الدين محمد بن (محمد أمين المعروف بابن عابدين) بن عمر بن عبد العزيز عابدين الحسيني الدمشقي (المتوفى: 1306هـ) ، الناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت – لبنان


این امر نشان میدهد که علمای مخالف سعی در آن دارند تا با طبیعی جلوه دادن مدت حمل بیش از 9 ماه ، تشکیکات حول تولد گروهی از بزرگان خودشان را توجیه به احسن نمایند . حال سیری کوتاه در برخی کتب وهابیون کرده و به برخی از مصادیق این مدت حمل بیش از 9 ماه اشاره میکنیم .

مالک بن انس
مالک بن انس ، امام و پیشوای مذهب مالکی مشهور به آن بوده که به مدت 2 تا 3 سال در شکم مادرش بوده و سپس به این دنیا قدم نهاده است .

ذهبی میگوید :

قَالَ مَعْنٌ، وَالوَاقِدِيُّ، وَمُحَمَّدُ بنُ الضَّحَّاكِ: حَمَلَتْ أُمُّ مَالِكٍ بِمَالِكٍ ثَلاَثَ سنِيْنَ .

وَعَنِ الوَاقِدِيِّ، قَالَ: حَمَلتْ بِهِ سَنَتَيْنِ.

معن و واقدی و محمد بن ضحاک گفته اند : مادر مالک به مدت 3 سال باردار مالک بود.

واقدی گفت : مادرش مدت 2 سال باردار مالک بود .

سير أعلام النبلاء ، ج 8 ص 55 ، المؤلف : شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي (المتوفى : 748هـ) ، المحقق : مجموعة من المحققين بإشراف الشيخ شعيب الأرناؤوط ، الناشر : مؤسسة الرسالة ، الطبعة : الثالثة ، 1405 هـ / 1985 م


قاضی عیاض نیز در مدح مولایش میگوید :
واختلف في حمل أمه به فقال ابن نافع الصائغ والواقدي ومعن ومحمد بن الضحاك حملت به أمه ثلاث سنين وقال نحوه بكار بن عبد الله الزبيري، وقال أنضجته والله الرحم.

در مورد مدت زمان بارداری مادرش اختلاف است .ابن نافع صائغ و واقدی و معن و محمد بن ضحاک گفتند : مادر مالک به مدت 3 سال باردار بود .
بکار بن عبدالله زبیری نیز مشابه همین قول را داشته و میگوید : به خدا قسم رحم پخت .

ترتيب المدارك وتقريب المسالك ، ج 1 ص 120 ، المؤلف: أبو الفضل القاضي عياض بن موسى اليحصبي (المتوفى: 544هـ)  ، المحقق: جزء 1: ابن تاويت الطنجي، 1965 م ، جزء 2، 3، 4: عبد القادر الصحراوي، 1966 - 1970 م ، جزء 5: محمد بن شريفة ، جزء 6، 7، 8: سعيد أحمد أعراب 1981-1983م ، الناشر: مطبعة فضالة - المحمدية، المغرب ، الطبعة: الأولى



قرطبی مالکی نیز برای دفاع از توهین و فحاشی به این عملکرد مادر مالک از قول ابن العربی چنین میگوید :

قَالَ ابْنُ الْعَرَبِيِّ: نَقَلَ بَعْضُ الْمُتَسَاهِلِينَ مِنَ الْمَالِكِيِّينَ أَنَّ أَكْثَرَ الْحَمْلِ تِسْعَةُ أَشْهُرٍ، وَهَذَا مَا لم ينطق به قط إلا هالكي

ابن العربی گفت : برخی از متساهلین و ساده اندیشان مالکی میگویند که حداکثر مدت زمان بارداری 9 ماه است ! این سخن را کسی جز افراد هالک و بدبخت بیان نمی کند !


الجامع لأحكام القرآن = تفسير القرطبي ، ج 9 ص 288 ، المؤلف: أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (المتوفى: 671هـ) ، تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش ، الناشر: دار الكتب المصرية - القاهرة ، الطبعة: الثانية، 1384هـ - 1964 م


 


ضحاک بن مزاحم
ابن سعد در مورد او میگوید :

أَخْبَرَنَا قَبِيصَةُ بْنُ عُقْبَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا جُوَيْبِرٌ عَنِ الضَّحَّاكِ قَالَ: وَلَدَتْنِي أُمِّي فِي سنتين. يعني حمله سنتين

جویبر از ضحاک نقل میکند که گفت : مادرم دو ساله مرا به دنیا آورد . یعنی به مدت سال باردار او بوده است .


الطبقات الكبرى ، ج 6 ص 302 رقم 2371 ، المؤلف: أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع الهاشمي بالولاء، البصري، البغدادي المعروف بابن سعد (المتوفى: 230هـ) ، تحقيق: محمد عبد القادر عطا ، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة: الأولى، 1410 هـ - 1990 م



ذهبی نیز در مورد او میگوید :
ويروي أن الضحاك حملت به أمه عامين

روایت شده که مادر ضحاک به مدت دو سال ،باردار او بود .


ميزان الاعتدال في نقد الرجال ، ج 2 ص 325 رقم 3942 ، المؤلف: شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي (المتوفى: 748هـ) ، تحقيق: علي محمد البجاوي ، الناشر: دار المعرفة للطباعة والنشر، بيروت - لبنان ، الطبعة: الأولى، 1382 هـ - 1963 م


قرطبی نیز در مورد شرایط تولد او میگوید :
وَقَالَ الضَّحَّاكُ: وَضَعْتِنِي أُمِّي وَقَدْ حَمَلَتْ بِي فِي بَطْنِهَا سَنَتَيْنِ، فَوَلَدَتْنِي وَقَدْ خَرَجَتْ سِنِّي

ضحاک گفت : مادر مرا به دنیا آورد در حالی که من 2 سال در شکم او بودم . وقتی به دنیا آمدم دندانهایم در آمده بود.

و سپس در مورد علت نامگذاری به ضحاک چنین میگوید :
وَذَكَرَ الْغَزْنَوِيُّ أَنَّ الضَّحَّاكَ وُلِدَ لِسَنَتَيْنِ، وَقَدْ طَلَعَتْ سنه فسمي ضحاكا

غزنوی گفت : ضحاک بعد از 2 سال به دنیا آمد و در زمان به دنیا آمدنش ، دندانش معلوم گشت و برای همین نام او را ضحاک ( = خندان ) گذاشتند.

الجامع لأحكام القرآن = تفسير القرطبي ، ج 9 ص 288 ، المؤلف: أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (المتوفى: 671هـ) ، تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش ، الناشر: دار الكتب المصرية - القاهرة ، الطبعة: الثانية، 1384هـ - 1964 م




محمد بن عجلان مدنی
ذهبی در ترجمه وی میگوید :

رَوَى: عَبَّاسُ بنُ نَصْرٍ البَغْدَادِيُّ، عَنْ صَفْوَانَ بنِ عِيْسَى، قَالَ: مَكَثَ ابْنُ عَجْلاَنَ فِي بَطْنِ أَمِّهِ ثَلاَثَ سِنِيْنَ، فَشُقَّ بَطْنُهَا، فَأُخرِجَ مِنْهُ، وَقَدْ نَبتَتْ أَسْنَانُه.
رَوَاهَا: عَبْدُ العَزِيْزِ بنُ أَحْمَدَ الغَافِقِيُّ، عَنْ عَبَّاسٍ.
وَقَالَ يَعْقُوْبُ بنُ شَيْبَةَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيْمُ بنُ مُوْسَى الفَرَّاءُ، حَدَّثَنَا الوَلِيْدُ بنُ مُسْلِمٍ، قَالَ:
قُلْتُ لِمَالِكٍ: إِنِّي حُدِّثْتُ عَنْ عَائِشَةَ - رَضِيَ اللهُ عَنْهَا - قَالَتْ: لاَ تَحْمِلُ المَرْأَةُ فَوْقَ سَنَتَيْنِ قَدْرَ ظِلِّ مِغزلٍ.
فَقَالَ: مَنْ يَقُوْل هَذَا؟ هَذِهِ امْرَأَةُ ابْنِ عَجْلاَنَ جَارتُنَا، امْرَأَةُ صِدْقٍ، وَلدَتْ ثَلاَثَ أَوْلاَدٍ فِي ثِنْتَيْ عَشْرَةَ سَنَةً، تَحْمِلُ أَرْبَعَ سِنِيْنَ قَبْلَ أَنْ تَلِدَ.
قَالَ سَعِيْدُ بنُ دَاوُدَ الزَّنْبَرِيُّ : أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ عَجْلاَنَ، قَالَ: أَنَا وُلدْتُ فِي أَرْبَعِ سِنِيْنَ، فِي حَيَاةِ أَبِي.
وَقَالَ الوَاقِدِيُّ: سَمِعْتُ عَبْدَ اللهِ بنَ مُحَمَّدِ بنِ عَجْلاَنَ يَقُوْلُ: حُمِلَ بِأَبِي أَكْثَرَ مِنْ ثَلاَثِ سِنِيْنَ.
قَالَ الوَاقِدِيُّ: وَسَمِعْتُ مَالِكاً يَقُوْلُ:
قَدْ يَكُوْنَ الحَمْلُ سَنَتَيْنِ وَأَكْثَرَ، أَعْرِفُ مَنْ حُمِلَ بِهِ كَذَلِكَ -يَعْنِي: نَفْسَه-.

عبدالعزیز بن احمد غافقی از عباس بن نصر بغدادی از صفوان بن عیسی روایت کرده است که : ابن عجلان به مدت 3 سال در شکم مادرش بود و سپس شکم مادرش را پاره کرد و از آن بیرون آمد در حالی که دندانهایش در آمده بود .
ولید بن مسلم گفت : به مالک گفتم : از عایشه حدیث شنیده ام که زن ، بیشتر از 2 سال بچه را در شکم نگه نمیدارد .
گفت : چه کسی چنین گفته ؟ این همسر ابن عجلان ( همسر عجلان صحیح است ) در همسایگی ماست و زن راستگویی میباشد . در عرض 12 سال 3 فرزند به دنیا آورد که برای هر یک 4 سال حامله بود.
سعید بن داود زنبری گفت : محمد بن محمد بن عجلان به من گفت : من وقتی به دنیا آمدم 4 ساله بودم و که در زمان حیات پدرم بود .
واقدی نیز از قول عبدالله بن محمد بن عجلان نقل میکند که میگفت : پدر من بیش از 3 سال در شکم مادرش بود.
واقدی گفت از مالک شنیدم : دوران بارداری بیشتر از 2 سال نیز میشود و من میشناسم چنین افرادی را . منظورش ، خودش بود.

سير أعلام النبلاء ، ج 6 ص 318 - 319 رقم 135 ، المؤلف : شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي (المتوفى : 748هـ)، المحقق : مجموعة من المحققين بإشراف الشيخ شعيب الأرناؤوط ، الناشر : مؤسسة الرسالة ، الطبعة : الثالثة ، 1405 هـ / 1985 م


قرطبی نیز در مورد محمد بن عجلان میگوید :

وَيُقَالُ: إِنَّ مُحَمَّدَ بْنَ عَجْلَانَ مَكَثَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ ثَلَاثَ سِنِينَ، فَمَاتَتْ بِهِ وَهُوَ يَضْطَرِبُ اضْطِرَابًا شَدِيدًا، فَشُقَّ بَطْنُهَا وَأُخْرِجَ وَقَدْ نَبَتَتْ أَسْنَانُهُ


گفته میشود که محمد بن عجلان 3 سال در شکم مادرش بود و مادرش از دنیا رفت و ابن عجلان نیز دچار اضطراب شده و شکم مادرش را پاره کرده و بیرون آمد در حالیکه دندانهایش در آمده بود .


الجامع لأحكام القرآن = تفسير القرطبي ، ج 9 ص 288 ، المؤلف: أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (المتوفى: 671هـ) ، تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش ، الناشر: دار الكتب المصرية – القاهرة ، الطبعة: الثانية، 1384هـ - 1964 م





هرم بن حیان العبدی الربعی
قرطبی در مورد هرم چنین میگوید :

وَقَالَ حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ: إِنَّمَا سُمِّيَ هَرِمُ بْنُ حَيَّانَ هَرِمًا لِأَنَّهُ بَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعَ سِنِينَ

حماد بن سلمه گفت : هرم بن حیان را « هرم » نام گذاشتند زیرا وی به مدت 4 سال در شکم مادرش بود.


الجامع لأحكام القرآن = تفسير القرطبي ، ج 9 ص 288 ، المؤلف: أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (المتوفى: 671هـ) ، تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش ، الناشر: دار الكتب المصرية – القاهرة ، الطبعة: الثانية، 1384هـ - 1964 م


ذهبی نیز در مورد هرم میگوید :
وَقِيلَ: سُمِّيَ هَرِمًا لِأَنَّهُ بَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ سَنَتَيْنِ حَتَّى طَلَعَتْ ثَنِيَّتَاهُ

هرم بن حبان را « هرم » نام نهادند زیرا به مدت 2 سال در شکم مادرش بود تا جایی که 2 دندان پیشین او در آمده بود .

تاريخ الإسلام وَوَفيات المشاهير وَالأعلام ، ج 2 ص 886 رقم 121 ، المؤلف: شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي (المتوفى: 748هـ) ، المحقق: الدكتور بشار عوّاد معروف ، الناشر: دار الغرب الإسلامي، الطبعة: الأولى، 2003م



ابن عساکر نیز توضیحات دقیق تری میدهد :
هرم بن حيان الأزدي العبدي ... وكان أحد الزهاد الثمانية ، وقدم دمشق في طلب أويس القرني. وكان هرم عاملا لعمر بن الخطاب، وكان ثقة. وله فضل وعبادة  ، وكان هرم ولد أشيب منحنيا، وقد نبتت ثناياه، فلذلك سمي هرما .

هرم بن حیان ازدی عبدی ... وی یکی از 8 زاهد است و برای ملاقات اویس قرنی به دمشق رفت . هرم یکی از فرمانداران عمر بن خطاب بود . او ثقه و اهل فضل و عبادت بود . او وقتی به دنیا آمد موهایش سفید و قامتش خمیده بود و دندانهای پیشین وی در آمده بود و برای همین او را « هرم » نامیدند.

تاريخ دمشق ، ج 73 ص 373 ، المؤلف: أبو القاسم علي بن الحسن بن هبة الله المعروف بابن عساكر (المتوفى: 571هـ) ، المحقق: عمرو بن غرامة العمروي ، الناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عام النشر: 1415 هـ - 1995 م



محمد بن عبدالله بن الحسن و ابراهیم بن نجیح
عبدالرحمن بن قدامه نیز به نام دو تن از طفلانی که 4 سال در شکم مادرشان بوده اند اشاره میکند :

وبقي محمد بن عبد الله بن الحسن بن الحسين بن علي في بطن أمه أربع سنين وهكذا ابراهيم بن نجيح العقيلي حكى ذلك ابو الخطاب

محمد بن الحسن بن عبدالله بن الحسن بن الحسین بن علی و ابراهیم بن نجیح عقیلی نیز 4 سال در شکم مادرشان بوده اند . این مطلب را ابوالخطاب بیان کرده است .

الشرح الكبير على متن المقنع ، ج 9 ص 87 ، المؤلف: عبد الرحمن بن محمد بن أحمد بن قدامة المقدسي الجماعيلي الحنبلي، أبو الفرج، شمس الدين (المتوفى: 682هـ) ، الناشر: دار الكتاب العربي للنشر والتوزيع ، أشرف على طباعته: محمد رشيد رضا صاحب المنار

 


کنیز عباد بن عوام
قرطبی از قول عباد بن عوام میگوید :

عَبَّادُ بْنُ الْعَوَامِّ: وَلَدَتْ جَارَةٌ لَنَا لِأَرْبَعِ سِنِينَ غُلَامًا شَعْرُهُ إِلَى مَنْكِبَيْهِ، فَمَرَّ بِهِ طَيْرٌ فَقَالَ: كَشَّ

عباد بن عوام گفت : کنیزی داشتم که بعد از 4 سال بارداری ، پسری به دنیا آورد که موهایش به پشت شانه هایش میرسید. در همان حال پرنده ای از کنارش رد شد و این بچه هم گفت : کیش !


الجامع لأحكام القرآن = تفسير القرطبي ، ج 9 ص 288 ، المؤلف: أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (المتوفى: 671هـ) ، تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش ، الناشر: دار الكتب المصرية – القاهرة ، الطبعة: الثانية، 1384هـ - 1964 م

 



زنان بنی عجلان و آل جحاف
ابن سعد در بیان زمان بارداری برخی از قبیله ها میگوید :

قَالَ محمد بن عمر: وسمعت نساء آل جحاف من ولد زيد بن الخطاب يقلن: ما حملت منا امرأة أقل من ثلاثين شهرا

واقدی گفت : شنیدم که زنان آل جحاف از فرزندان زید بن خطاب میگفتند : زنان ما کمتر از 30 ماه ( 2سال و نیم ) حامله نمیشود.


الطبقات الكبرى ، ج 5 ص 430 رقم 1264 ، المؤلف: أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع الهاشمي بالولاء، البصري، البغدادي المعروف بابن سعد (المتوفى: 230هـ) ، تحقيق: محمد عبد القادر عطا ، الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت ، الطبعة: الأولى، 1410 هـ - 1990 م



عبدالله بن قدامه نیز از قول احمد بن حنبل میگوید :

وَقَالَ أَحْمَدُ نِسَاءُ بَنِي عَجْلَانَ يَحْمِلْنَ أَرْبَعَ سِنِينَ

احمد بن حنبل گفت : زنان بنی عجلان به مدت 4 سال باردار میشوند.


المغني لابن قدامة ، ج 8 ص 121 ، المؤلف: أبو محمد موفق الدين عبد الله بن أحمد بن محمد بن قدامة الجماعيلي المقدسي ثم الدمشقي الحنبلي، الشهير بابن قدامة المقدسي (المتوفى: 620هـ) ، الناشر: مكتبة القاهرة ، تاريخ النشر: 1388هـ - 1968م



نظرات کلی علمای وهابی در مورد مدت دوران بارداری
ممکن است که ادعا شود این اقوالی که در مورد بزرگان اهل تسنن بیان شده صرفاً برای خراب کردن وجهه آنها میباشد و صحت ندارند !
ولی می بینیم که بر خلاف این ادعا ، گروهی از علمای اهل تسنن تصریح به صحت این مدت زمان بارداری – یعنی بیش از 9 ماه – کرده اند .


مثلا ابن عبدالبر در « الاستذکار » چنین میگوید :

فَمَالِكٌ يَجْعَلُهُ خَمْسَ سِنِينَ
وَمِنْ أَصْحَابِهِ مَنْ يَجْعَلُهُ إِلَى سَبْعِ سِنِينَ
وَالشَّافِعِيُّ مُدَّتُهُ عِنْدَهُ الْغَايَةُ فِيهَا أَرْبَعَةُ سِنِينَ

مالک بن انس مدت زمان بارداری را 5 سال میداند و از علمای مالکیه نیز این مدت را 7سال میدانند .

شافعی نیز مدت بارداری را حداکثر 4 سال میداند.

الاستذكار، ج 7 ص 170 ، المؤلف: أبو عمر يوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر بن عاصم النمري القرطبي (المتوفى: 463هـ) ، تحقيق: سالم محمد عطا، محمد علي معوض ، الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت ، الطبعة: الأولى، 1421 - 2000

 


عبدالرحمن بن قدامه نیز در « الشرح الکبیر » میگوید :

وأكثر مدة الحمل أربع سنين هذا ظاهر المذهب وبه قال الشافعي وهو المشهور عن مالك ، وروي عن أحمد ان أقصى مدته سنتان روي ذلك عن عائشة وهو مذهب الثوري وأبي حنيفة

حداکثر مدت بارداری 4 سال است و ظاهر مذهب نیز چنین است . شافعی نیز همین نظر را داشته و قول مشهور مالک نیز همین است . و از احمد بن حنبل روایت شده که وی حداکثر مدت بارداری را 2 سال میداند و این مطلب را از عایشه روایت کرده و این امر ، مذهب سفیان ثوری و ابوحنیفه نیز میباشد.


الشرح الكبير على متن المقنع ، ج 9 ص 86 ، المؤلف: عبد الرحمن بن محمد بن أحمد بن قدامة المقدسي الجماعيلي الحنبلي، أبو الفرج، شمس الدين (المتوفى: 682هـ) ، الناشر: دار الكتاب العربي للنشر والتوزيع ، أشرف على طباعته: محمد رشيد رضا صاحب المنار



برخي نیز اساساً زمان بارداری را نا محدود میدانند :

وقال أبو عبيد ليس لاقصاءه وقت يوقف عليه


ابوعبید گفت : برای بارداری حداکثر زمان وجود ندارد تا بارداری بر آن متوقف باشد.


الشرح الكبير على متن المقنع ، ج 9 ص 87 ، المؤلف: عبد الرحمن بن محمد بن أحمد بن قدامة المقدسي الجماعيلي الحنبلي، أبو الفرج، شمس الدين (المتوفى: 682هـ) ، الناشر: دار الكتاب العربي للنشر والتوزيع ، أشرف على طباعته: محمد رشيد رضا صاحب المنار



از علمای معاصر وهابی نیز همین افاضات را داشته اند.

محمد بن صالح بن محمد العثیمین چنین میگوید :

أما أكثر مدة الحمل فإنه لا حد له على القول الراجح وإن كان بعض أهل العلم يحدها بأربع سنوات وبعضهم بأكثر ولكن ما دام الحمل متيقناً في بطن هذه المرأة فإنها حامل به إلى أن تضعه

و اما حداکثر زمان بارداری ، بنابر قول راجح هیچ حدّی ندارد و با اینکه برخی از اهل علم حداکثر زمان آن را 4 سال و برخی دیگر نیز بیشتر میدانند ولیکن تا زمانی که یقین وجود دارد که در شکم زن ، طفل هست ، پس او حامله میباشد تا وقتی که آن را بدنیا بیاورد.


فتاوى نور على الدرب ، المؤلف: محمد بن صالح بن محمد العثيمين (المتوفى: 1421هـ)



و در کتاب « الدرر السنیه فی الاجوبة النجدیة » چنین آمده :
وسئل الشيخ عبد الرحمن بن حسن: عن أكثر مدة الحمل إذا كانت أربع سنين على المشهور في مذهبنا، فهل لها إذا انقضت أن تتزوج ولو ارتابت؟
فأجاب: قد ذكر العلامة ابن القيم، رحمه الله، في تحفة المودود، أنه قد وجد لخمس سنين وأكثر منها إلى سبع؛ فعليه، لا تمكن من التزويج إلا بعد تيقن براءة رحمها

از شیخ عبدالرحمن بن حسن سوال در مورد حداکثر زمان بارداری که اگر بنابر قول مشهور مذهب ما (حنبلی) 4 سال شد ، آیا وقتی بچه بدنیا آمد ، مادر میتواند ازدواج کند ولو اینکه متهم شود ؟

وی پاسخ داد: علامه ابن قیم در کتاب « تحفة المودود » بیان کرده که او ، بارداری به مدت 5 سال تا 7 سال را نیز دیده است . زن نمی تواند ازدواج کند تا زمانی مطمئن شود رحم او پاک است.

الدرر السنية في الأجوبة النجدية ، ج 7 ص 355 کتاب العدد ، المؤلف: علماء نجد الأعلام ، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم ، الطبعة: السادسة، 1417هـ/1996م

 



یکی از سایتهای اینترنتی وهابی نیز بعد از اعتراف به اینکه مدت زمانهای بیان شده برای حداکثر زمان بارداری دارای نص صحیح نمیباشد ، ولی باز هم دست از تعصب مذهبی اش برنداشته و قول 4 سال بودن مدت زمان بارداری را قول ثابت میداند :

وهذا التحديد ليس فيه نص صحيح ولا دليل قاطع وإنما أخذه العلماء من استقراء أحوال الناس في عصرهم ولذلك اختلفوا ... وبما أن الواقع أثبت تلك المدة وهي الأربع سنوات فليس في الأمر ما يشنع به على الإسلام وأحكامه وأقوال فقهائهم

این زمان بندی برای بارداری دارای نص صحیح نیست و دلیل قاطعی نیز بر آن موجود نمی باشد بلکه علماء ، بر اساس احوالات مردم زمان خودشان استقراً بیان کرده اند و برای همین هم اقوالشان با یکدیگر اختلاف دارد .... ولی واقعیت این است که ثابت ترین قول در مورد مدت زمان بارداری ، 4 سال است که در اینمورد نیز هیچ جایی برای تشنیع و سرزنش بر اسلام و احکامش و سخنان فقهایش وجود ندارد.


فتاوى الشبكة الإسلامية ، ج 3 ص 2462 رقم 109678 (جواب شبهة حول ما قرره الفقهاء في أكثر مدة الحمل ) ، المؤلف: لجنة الفتوى بالشبكة الإسلامية ، تم نسخه من الإنترنت: في 1 ذو الحجة 1430، هـ = 18 نوفمبر، 2009 م


واقعاً بارداری به مدت 4 سال سبب تشنیع اسلام نیست ؟ آنهم بر اساس مُشتی اقوال بی سند از گروهی منحرف از اهل بیت علیهم السلام !!


در احوالات برخی از قضات وهابیت نیز آمده است که آنها به علم الیقین رسیده اند که مدت زمان بارداری به 4 سال و 7 سال هم میرسد:

قال الدكتور عبد الرشيد بن محمد أمين بن قاسم في بحثه: " أقل وأكثر مدة الحمل دراسة فقهية طبية ": " حدثني الشيخ الدكتور بكر أبو زيد أنه ثبت لديه حين كان قاضياً بالمدينة حمل دام أربع سنين، وأن الشيخ عبد العزيز بن باز مفتي عام السعودية رحمه الله ثبت لديه حمل دام سبع سنين حين كان يشغل منصب القضاء "

دکتر عبدالرشید بن محمد امین بن قاسم در بحثهایش پیرامون « حداقل و حداکثیر زمان بارداری » گفت : شیخ دکتور بکر ابو زید برای من بیان کرد در مدت زمانی که وی قاضی مدینه بود برایش محرز شد که مدت زمان بارداری تا 4 سال نیز میتواند ادامه داشته باشد . و شیخ عبدالعزیز بن باز – مفتی عام سعودی – نیز گفته وقتی وی در منصب قضاوت بود برای وی نیز ثابت شده که مدت زمان بارداری تا 7 سال نیز میتواند ادامه داشته باشد.

القسم العربي من موقع (الإسلام، سؤال وجواب) ، ج 11 ص 100 رقم 120178، المؤلف: الموقع بإشراف الشيخ محمد صالح المنجد - حفظه الله - ، تم نسخه من الإنترنت: في 26 ذي القعدة 1430، هـ = 15 نوفمبر، 2009 م


این است و حال و اوضاع مدت زمان بارداری در دیدگاه وهابی ها !
همین امر نیز باعث شد که بسیاری از فاحشه ها و بدکاره ها نیز برای انتساب فرزندان حرامی شان به دیگران از قبیل برخی ثروتمندان و یا افرادی که از دنیا رفته بودند ( به طمع ارث آنها ) به این امور استناد کنند و لذا فقهای وهابی نیز « دست از پا درازتر » در مقابل این مدعیات ، ناکام می ماندند زیرا نظرات بزرگانشان مبتنی بر چنین امور مضحکی بود .

و لذا در سال 1929 قانونی شماره 25 تصویب شد که بر اساس ماده 25 آن ، حداکثر مدت زمان بارداری افراد – بنابر قول اطباء – 365 روز میباشد.
ولی شیعیان با پیروی از اهل بیت علیهم السلام ، دچار این گمراهی آشکار نشده و گروهی مشکوک المولد را بعنوان امام و رهبر فقهی خودشان انتخاب نکردند .


الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین سلام الله علیه


العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 82


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari