close
تبلیغات در اینترنت
قنوچی و شوکانی ، پنبه عایشه و طلحه و زبیر و معاویه و دیگر صحابه را زدند ! (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

دل نوشته های شوکانی و صدیق حسن خان :

عایشه و طلحه و زبیر از روی ستمکاری ، بیعتشان را شکستند !

معاویه اصلاً در حد و اندازه مقابله با علی علیه السلام نبود بلکه دغل بازی منافق بود که به بهانه انتقام خون عثمان مردم را فریب داد تا به مطامع دنیا برسد !

بزرگان صحابه و تابعین نیز فریب معاویه را خورده و از باطل حمایت کردند و اگر به کسی نگویید معترفیم که صحابه و تابعین به دنبال مال و شرف دنیا بودند و نه چیز دیگر !


بسم الله الرحمن الرحیم

قنوچی و شوکانی ، پنبه عایشه و طلحه و زبیر و معاویه و دیگر صحابه را زدند !

بارها رسول الله صلی الله علیه وآله به مردم اطرافشان فرمودند که علی سلام الله علیه با حق میباشد و حق با علی سلام الله علیه میباشد و حق همواره دور علی سلام الله علیه می چرخد .
این سخن رسول الله صلی الله علیه وآله برای افرادی که اهل ایمان بوده و دل و دین شان را در گرو دستورات الهی قرار داده بودند کاملاً واضح بود و آنها میدانستند که باید – همیشه و در همه حال – از امیرالمومنین علیه السلام پیروی کنند و هرگز اذن تخطی از دستورات ایشان را ندارند.
ولی آنها که از روی طمع و حرص دنیا ، به ظاهر اسلام آورده بودند ولی در دل خویش حتی خدا را قبول نداشتند در مواقع امتحان و فتنه ، نه تنها از امیرالمومنین علیه السلام روی گردادند بلکه با دشمنی شان را با وی آشکارا کردند . جالب است که این گروه همانهایی بودند که در زمان حیات رسول الله صلی الله علیه وآله ، آن پیامبر رحمت را متهم به جانبداری شخصی از پسر عمویش میکردند !
کارنامه دشمنان امیرالمومنین علیه السلام و صفات و ویژگی های ایشان بواسطه قرآن و سخنان نورانی ائمه اطهار علیهم السلام در اختیار شیعیان قرار گرفته و لذا موحدین از بیان مطاعن و غلط کاریهای دشمنان اهل بیت علیهم السلام هیچ هراسی ندارند . ولی مخالفین و پیروان دشمنان امیرالمومنین علیه السلام ، همواره به دنبال راهی هستند که در ظاهر ،خودشان را بعنوان دوستدار امیرالمومنین علیه السلام جا بزنند و در عین حال از دشمنان آن بزرگوار نیز دفاع کنند. لذا این قوم در ورطه نفاق همواره غوطه ور هستند .

در این میان ، برخی از علمای مخالف که شاید کمی انصاف در رگ و پِی شان باقی مانده ، بعضاً به برخی از غلط کاری های اصنامشان اشاره کرده اند که قطعاً این سخنان آنها نیز سبب مطرود شدنشان میشود همانند بیان مخازی و مثالب عمر و ابوبکر و معاویه و دیگران توسط گروهی از علمای اهل تسنن و طرد شدن آنها و بلکه کشته شدن ایشان !
در این نوشتار ما به سخنان دو تن از علمای اهل تسنن که از قضا مشربی سلفی داشته اند اشاره میکنیم.

محمد بن علی شوکانی – صدیق حسن خان قنوچی
در باب اعتبار شوکانی و صدیق حسن خان قنوچی شاید همین عبارت البانی در " السلسله الصحیحه " ج 6 ص 999 کفایت کند که نام آنها را در زمره سلفی ها آورده و رتبه آن دو نفر را هم رتبه احمد بن حنبل و ابن تیمیه و ابن کثیر میداند :

و مع ذلك فهو مغرور بعلمه ، معجب بنفسه ، لا يقيم وزنا لأئمة السلف الذين قالوا بخلاف عنوانه كالإمام أحمد و ابن تيمية و ابن القيم ، و الطبري و ابن كثير و القرطبي ، و الإمام الشوكاني و صديق حسن خان القنوجي ، و يرميهم بالتقليد !

با این وجود ، او - أبو عبد الرحمن إيهاب بن حسين الأثري - به علمش مغرور است و برای ائمه سلفی که بر خلاف او سخن گفته اند همانند امام احمد و ابن تیمیه و ابن قیم و طبری و ابن کثیر و قرطبی و شوکانی و صدیق حسن خان قنوچی ، ارزشی قائل نیست و ایشان را متهم به تقلید می کند .



صدیق حسن خان در کتاب « الروضة الندية شرح الدرر البهية » چنین میگوید :

أقول: وأما الكلام فيمن حارب عليا كرم الله وجهه فلا شك ولا شبهة أن الحق بيده في جميع مواطنه أما طلحة والزبير ومن معهم فلأنهم قد كانوا بايعوه فنكثوا بيعته بغيا عليه وخرجوا في جيوش من المسلمين فوجب عليه قتالهم.
وأما قتاله للخوراج فلا ريب في ذلك والأحاديث المتواترة قد دلت على أنه يمرقون من الدين كما يمرق السهم من الرمية وأما أهل صفين فبغيهم ظاهر لو لم يكن في ذلك إلا قوله صلى الله عليه وسلم لعمار: "تقتلك الفئة الباغية" لكان ذلك مفيدا للمطلوب.
ثم ليس معاوية ممن يصلح لمعارضة علي ولكنه أراد طلب الرياسة والدنيا بين قوم أغتام لا يعرفون معروفا ولا ينكرون منكرا فخادعهم بأنه طلب بدم عثمان فنفق ذلك عليهم وبذلوا بين يديه دمائهم وأموالهم ونصحوا له حتى كان يقول علي لأهل العراق أنه يود أن يصرف العشرة منهم بواحد من أهل الشام صرف الدراهم بالدينار.
وليس العجب من مثل عوام الشام إنما العجب ممن له بصيرة ودين كبعض الصحابة المائلين إليه وبعض فضلاء التابعين فليت شعري أي أمر اشتبه عليهم في ذلك الأمر حتى نصروا المبطلين وخذلوا المحقين وقد سمعوا قول الله تعالى: {فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ} وسمعوا الأحاديث المتواترة في تحريم عصيان الأئمة ما لم يروا كفرا بواحا وسمعوا قول النبي صلى الله عليه وسلم لعمار: "أنه تقتله الفئة الباغية" .
ولولا عظيم قدر الصحابة ورفيع فضل خير القرون لقلت: حب الشرف والمال قد فتن سلف هذه الأئمة كما فتن خلفها .اللهم غفرا .

میگویم ( صدیق حسن خان ) : و امّا سخن در مورد کسانی که با علی علیه السلام جنگیدند ، چنین است که بی هیچ شک و شبهه ای ، در همه جا حق با علی علیه السلام بود و طلحه و زبیر و کسانی که با آنها بودند با علی علیه السلام بیعت کردند ولی از روی نافرمانی ، بیعت شان را شکستند و با سپاهی از مسلمین بر وی خروج کردند . پس بر علی علیه السلام واجب بود که با آنها بجنگد .
و امّا جنگ علی علیه السلام با خوارج ، پس هیچ شکی در صحت آن نیست و احادیث متواتر نیز دال بر این است که خوارج از دین خارج میشوند آنچنان که تیر از کمان دور میشود .
و امّا اهل صفین پس نافرمانی شان ظاهر است و اگر فقط هیچ چیزی نبود الا این سخن رسول الله صلی الله علیه و آله که به عمار فرمودند : تو را گروهی ستمکار به قتل میرسانند ، برای اثبات سخن کافی بود.
معاویه اصلاً صلاحیت معارضه و ایستادن در مقابل علی علیه السلام را نداشت و بلکه او به دنبال گرفتن ریاست و بدست آوردن (مطامع) دنیا در میان قومی اغتم ( کسانی که نمیتوانستند حتی درست حرف بزنند ) که کارهای نیک را نمی شناختند و از انجام اعمال بد نیز جلوگیری نمی کردند ، بود . پس او منافقانه آن قوم را فریب داد که میخواهد انتقام خون عثمان را بگیرد و آنها نیز خیرخواهانه جان و مالشان را در این راه بخشیدند و تا جایی که علی علیه السلام به اهل عراق میفرمود : ایکاش یازای ده نفر از آنها ، یک نفر از اهل شام را میداشت همانند عوض درهم در مقابل دینار.
از عوام الناس شام تعجبی نیست بلکه تعجب است از کسانی که صاحب بصیرت و دین بوده اند همانند برخی از صحابه ای که به معاویه تمایل داشتند و برخی از فضلای تابعین . ایکاش میدانستم چه چیزی بر آنها مشتبه شد تا جایی که اهل باطل را یاری کرده و اهل حق را رها کردند . با اینکه این سخن خداوند متعال را شنیده بودند که میفرماید : ، و اگر [باز] يكى از آن دو بر ديگرى تعدّى كرد، با آن [طايفه‏اى‏] كه تعدّى مى‏كند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد .وهمچنین احادیث متواتر در تحریم نافرمانی از ائمه تا زمانی که کفری آشکار از ایشان نبینند را نیز شنیده بودند . و این سخن رسول الله صلی الله علیه وآله را شنیده بودند که به عمار فرمودند : گروهی ستمکار او را به قتل میرسانند.
و اگر مقام والای صحابه و فضل زیاد خیر القرون ( تابعین ) نبود به قطع و یقین میگفتم : حب مال و شرف ، سلف امت اسلامی را فریب داد آنچنان که بعد از آنها را نیز فریب داده است.

الروضة الندية شرح الدرر البهية ، ج 2 ص 360 – 361 ، المؤلف: أبو الطيب محمد صديق خان بن حسن بن علي ابن لطف الله الحسيني البخاري القِنَّوجي (المتوفى: 1307هـ) ، الناشر: دار المعرفة

 

 


این سخنان را صدیق حسن خان قنوجی در دیگر کتابش به نام « إكليل الكرامة في تبيين مقاصد الإمامة » نیز بیان داشته است و در آنجا به نقل از شوکانی ، این مطالب را بیان میدارد :

وقال الشوكاني في " وبل الغمام على شفاء الأوام " : لا شك ولا شبهه أن الحق بيده في جميع مواطنه ، أما طلحه والزبير ومن معهما فلأنهم قد كانوا بايعوه فنكثوا بيعته بغيا عليه وخرجوا في جيوش من المسلمين فوجب عليه قتالهم ، وأما قتاله للخوارج ..... الخ.
إكليل الكرامة في تبيين مقاصد الإمامة ، ص 12 - 13 ، المؤلف: أبو الطيب محمد صديق خان بن حسن بن علي ابن لطف الله الحسيني البخاري القِنَّوجي (المتوفى: 1307هـ) ، الناشر: طبعه المطبع الصديقي- بهوبال سنه 1294هـ

 

 محمد بن علی الشوکانی نیز قبل از صدیق حسن خان چنین مطالبی را بیان نموده است :
وبل الغمام علي شفاء الاُوام ، ج 2 ص 414 – 417 باب حکم قتال البغاة ، المؤلف: محمد بن علي بن محمد بن عبد الله الشوكاني اليمني (المتوفى: 1250هـ) ، الناشر: دار ابن كثير، دار الكلم الطيب - دمشق، بيروت ، الطبعة: الأولى - 1414 هـ

صدیق حسن خان نیز در تایید کلام خودش و کلام شوکانی در کتاب دیگرش به نام « الاذاعه لما کان و ما یکون بین یدی الساعة » ، بعد از نقل مختصری از جنگهای امیرالمومنین علیه السلام با اهل جمل و اهل صفین ، چنین میگوید :

قال الحافظ ابن دحية : والإجماع منعقد على أن طائفة الإمام طائفة عدل ، والأخرى طائفة بغي ، ومعلوم أن عليا كان الإمام ، انتهى .... وأجمع فقهاء الحجاز والعراق من فريق الحديث والرأي ، منهم مالك والشافعي وأبو حنيفة والأوزاعي والجمهور الأعظم من المتكلمين على أن عليا مصيب في قتاله لأهل صفين ، كما قالوا بإصابته في قتل أصحاب الجمل . وقالوا أيضا بأن الذين قاتلوه بغاة ظالمون له .

حافظ ابن دحیه گفت : اجماع بر این است که پیروان و گروه امام بر عدل هستند و گروه دیگر اهل بغی میباشند و معلوم است که علی –علیه السلام- امام بوده است . انتهی ... فقهای حجاز و عراق از دو گروه اهل حدیث و اهل رای از جمله مالک و شافعی و ابوحنیفه و اوزاعی و جمهور بزرگان متکلمین اجماع دارند بر اینکه علی علیه السلام در قتالش با اهل صفین مصیب و بر حق بوده آنچنان که مصیب بودن علی علیه السلام را در قتال با اصحاب جمل نیز بیان کرده اند . و همچنین گفته اند که کسانی که با علی علیه السلام جنگیدند ، ستمکار و ظالم در حق او بوده اند.


الاذاعة لما کان و ما یکون بین یدی الساعة ، ص 35 ، المؤلف: أبو الطيب محمد صديق خان بن حسن بن علي ابن لطف الله الحسيني البخاري القِنَّوجي (المتوفى: 1307هـ) ، الناشر: طبعه المطبع الصديقي- بهوبال سنه 1294هـ

 

 


ما حصل کلام این دو عالم سلفی را میتوان به صورت ذیل بیان کرد :
1 در جنگ با اهل جمل و اهل صفین و خوارج ، همواره امیرالمومنین علیه السلام بر حق بوده است .
2 عایشه و طلحه و زبیر بیعت شان را شکسته و ستمکارانه بر امام علیه السلام خروج کردند.
3 اجماع بزرگان اهل تسنن – اعم از اهل حدیث و اهل رای و متکلمین – بر این است که اهل جمل و اهل صفین و خوارج ( یعنی عایشه و طلحه و زبیر و معاویه و عمرو بن عاص و پیروان آنها ) ستمکار و ظالم بوده اند.
4 معاویه در پی بدست آوردن مطامع دنیوی بود و هرگز نیّت گرفتن انتقام خون عثمان را نداشت .
5 گروهی از صحابه و بزرگان تابعین به معاویه تمایل داشتند و اهل حق را رها کرده و باطل را یاری کردند.
6 اعتراف به این مطلب سخت است ولی قطعاً بزرگان سلف اهل تسنن اعم از صحابه و تابعین ، شیفته مال و شرف دنیوی شده و لذا حق را رها کرده و ستمکارانه به دنبال باطل راه افتادند .

و این است عاقبت دوری از اهل بیت علیهم السلام
العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 80


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari