close
تبلیغات در اینترنت
رهسپار شدن گروهی از صحابه به جهنم ! (جدید)
سه شنبه 20 آذر 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

عدالت صحابه خرافه ای است که حتی در زمان صحابه نیز نامی از آن نبوده و اصحاب نیز به خودشان شک داشتند که وارد جهنم میشوند یا خیر !

زیرا شنیده بودند که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرموده بودند : گروهی از اصحاب من هستند که بعد از جدایی من از ایشان ، دیگر آنها را نمی بینم !

بسم الله الرحمن الرحیم

رهسپار شدن گروهی از صحابه به جهنم !


بحث عدالت صحابه بعنوان پوششی برای مخفی کردن غلط کاری های گروه عظیمی از صحابه ابداع شد . بدینصورت که هر کدام از صحابه – علی الخصوص صحابه ای که داخل در حزب کودتای سقیفه بودند – هر عمل غلط و اشتباهی انجام دهند نظر به تئوری موهوم « عدالت صحابه » اعمالشان معفو عنه بود و بلکه با سَر وارد بهشت میشوند و در آنجا رفیق و ملازم رسول الله صلی الله علیه وآله میباشند .
این ادعا نه تنها هرگز ریشه صحیح قرآنی نداشته و آیاتی که مخالفان در باب اثبات ادعای عدالت صحابه بیان میکنند خالی از هرگونه ارتباط صحیح با این بدعت میباشد ، بلکه روایات فراوان در حد تواتر ( معنوی – اجمالی ) نیز این تئوری موهوم را رد میکند .
گروهی از این روایاتی که بیان میدارد توهم عدالت همه صحابه و بهشتی شدن همه آنها صحیح نبوده و بلکه بسیاری از آنها ( نزدیک به اکثریت شان ) به جهنم وارد میشوند در صحیحین بخاری و مسلم وجود دارد . استفاضه این روایات – گذشته از رتبه نقل آنها در صحیحین – برای منصفین از مخالفان روشن خواهد ساخت که هیچ تضمینی برای بهشتی شدن همه صحابه نیست و بلکه این توقع مخالف نصوص صحیحه نیز میباشد .


از آنجایی که « حب الشیء یعمی و یصم » بسیاری از مخالفان و علی الخصوص وهابیت معاند سعی در توجیه این روایات دارند و با حربه های زنگزده مختلفی میخواهند اصنامشان را از آتش دوزخ نجات دهند !! ولی این امر – یعنی جهنمی شدن گروهی از صحابه – صرفاً مختص به دسته روایات « اصحابی اصحابی » در صحیحین نیست و بلکه دیگر علمای اهل تسنن در کتب دیگر و روایات دیگر نیز این امر را بیان کرده اند . قبلاً به یکی از مصادیق بارز جهنمی بودن یکی از صحابی اشاره کرده ایم :  http://islamtxt.ir/node/15
در این نوشتار به یکی از روایات صحیح از این قِسم اشاره کرده و نشان میدهیم که متن آن نیز هیچ راه فراری را برای مخالف باز نمی گذارد تا بخواهد این روایت را توجیه به هوا و هوس خویش نماید .


در روایات اهل تسنن چنین بیان شده که :


*** أَخْبَرَنَا جَرِيرٌ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ شَقِيقِ بْنِ سَلَمَةَ، قَالَ: دَخَلَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ عَلَى أُمِّ سَلَمَةَ فَقَالَ: إِنِّي خِفْتُ أَنْ يَكُونَ كَثْرَةُ مَالِي تُهْلِكُنِي، فَإِنِّي مِنْ أَكْثَرِ قُرَيْشٍ مَالًا، فَقَالَتْ: أَيْ بُنَيَّ، تَصَدَّقْ؛ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «إِنَّ مِنْ أَصْحَابِي مَنْ لَا يَرَانِي بَعْدَ أَنْ أُفَارِقَهُ» فَدَخَلَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ عَلَى عُمَرَ فَأَخْبَرَهُ بِمَا أَخْبَرَتْهُ أُمُّ سَلَمَةَ، فَدَخَلَ عُمَرُ عَلَى أُمِّ سَلَمَةَ فَقَالَ لَهَا: بِاللَّهِ أَمِنْهُمْ أَنَا؟ فَقَالَتْ: لَا، وَلَنْ أُبْرِئَ أَحَدًا بَعْدَكَ "

محقق كتاب – دکتر عبدالغفور بلوچی - میگوید : صحیح ، رجاله ثقات کلهم

مسند إسحاق بن راهويه ، ج 4 ص 140 رقم 1913 -99 ، المؤلف: أبو يعقوب إسحاق بن إبراهيم بن مخلد بن إبراهيم الحنظلي المروزي المعروف بـ ابن راهويه (المتوفى: 238هـ) ، المحقق: د. عبد الغفور بن عبد الحق البلوشي ، الناشر: مكتبة الإيمان - المدينة المنورة ، الطبعة: الأولى، 1412 - 1991

 


***حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ، عَنْ شَقِيقٍ، عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ، قَالَتْ: دَخَلَ عَلَيْهَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ قَالَ: فَقَالَ يَا أُمَّهْ، قَدْ خِفْتُ أَنْ يُهْلِكَنِي كَثْرَةُ مَالِي، أَنَا أَكْثَرُ قُرَيْشٍ مَالًا، قَالَتْ: يَا بُنَيَّ، فَأَنْفِقْ، فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: " إِنَّ مِنْ أَصْحَابِي مَنْ لَا يَرَانِي بَعْدَ أَنْ أُفَارِقَهُ " فَخَرَجَ فَلَقِيَ عُمَرَ فَأَخْبَرَهُ، فَجَاءَ عُمَرُ فَدَخَلَ عَلَيْهَا، فَقَالَ لَهَا: بِاللهِ مِنْهُمْ أَنَا؟ فَقَالَتْ: لَا، وَلَنْ أُبْلِيَ أَحَدًا بَعْدَكَ .

محقق کتاب – شعیب ارنووط – میگوید : إسناده صحيح، رجاله ثقات رجال الشيخين

و در جای دیگر میگوید : إسناده صحيح، رجاله ثقات رجال الشيخين

مسند الإمام أحمد بن حنبل ، ج 44 ص 92 رقم 26489 و ج 44 ص 291 رقم 26694 ، المؤلف: أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني (المتوفى: 241هـ) ، المحقق: شعيب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون ، إشراف: د عبد الله بن عبد المحسن التركي ، الناشر: مؤسسة الرسالة ، الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م

 




***عن أم سلمة أن عبدالرحمن بن عوف دخل عليها فقال يا أمه قد خفت أن يهلكني مالي أنا أكثر قريش مالا قالت يا بني فأنفق فإني سمعت رسول الله صلي الله عليه وسلم يقول إن من أصحابي من لا يراني بعد أن أفارقه فخرج عبدالرحمن بن عوف فلقي عمر فأخبره بالذي قالت أم سلمة فدخل عليها عمر فقال بالله منهم أنا فقالت لا ولا أبرئ أحدا بعدك

هيثمي در مورد این روایت میگوید : رواه البزار ورجاله رجال الصحيح


مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ، ج 9 ص 72 ، اسم المؤلف:  علي بن أبي بكر الهيثمي الوفاة: 807 ، دار النشر : دار الريان للتراث/‏دار الكتاب العربي - القاهرة , بيروت - 1407

 



***حَدَّثَنَا أَبُو خَيْثَمَةَ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ خَازِمٍ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ شَقِيقٍ، عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ، دَخَلَ عَلَيْهَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ فَقَالَ: يَا أُمَّهْ قَدْ خِفْتُ أَنْ يُهْلِكَنِي كَثْرَةُ مَالِي، أَنَا أَكْثَرُ قُرَيْشٍ مَالًا، قَالَتْ: يَا بُنَيَّ أَنْفِقْ، فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «إِنَّ مِنْ أَصْحَابِي مَنْ لَمْ يَرَنِي بَعْدَ أَنْ أُفَارِقَهُ» فَخَرَجَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ فَلَقِيَ عُمَرَ فَأَخْبَرَهُ بِالَّذِي قَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ، فَجَاءَ عُمَرُ فَدَخَلَ عَلَيْهَا فَقَالَ: بِاللَّهِ مِنْهُمْ أَنَا؟ قَالَتْ: لَا، وَلَنْ أُبَرِّئَ أَحَدًا بَعْدَكَ

محقق کتاب – حسین سلیم اسد – میگوید : اسناده صحیح

مسند أبي يعلى ،ج 12 ص 436 رقم 7003  ، المؤلف: أبو يعلى أحمد بن علي بن المثُنى بن يحيى بن عيسى بن هلال التميمي، الموصلي (المتوفى: 307هـ) ، المحقق: حسين سليم أسد ، الناشر: دار المأمون للتراث – دمشق ، الطبعة: الأولى، 1404 – 1984

 



***حدثنا أبو حفص عمر حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ جَابِرٍ الْحَافِظُ بِالرَّمْلَةِ وَمُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مَحْمَوَيْهِ الْعَسْكَرِيُّ بِالْبَصْرَةِ قَالا: حَدَّثَنَا أَبُو الْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ خَالِدِ بْنِ خَلِيٍّ الْكَلاعِيُّ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا سَلَمَةُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ الْعَوْصِيُّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ شَقِيقٍ قَالَ: بَاعَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ أَرْضًا لَهُ بِأَرْبَعِينَ أَلْفَ دِينَارٍ فَأَتَى أُمَّ سَلَمَةَ فَقَالَ: إِنِّي قَدْ هَلَكْتُ أَنَا أَكْثَرُ قُرَيْشٍ مَالا قَالَتْ: أَيْ بُنَيَّ! أَنْفِقْ مَا آتَاكَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: " إِنَّ مِنْ أَصْحَابِي مَنْ لا يَرَانِي بَعْدَ أَنْ أُفَارِقَهُ ". قَالَ: فَأَتَى عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ فَأَتَاهَا عُمَرُ [ص:356] فَقَالَ: أَنْتِ سَمِعْتِ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ؟ قَالَتْ: نَعَمْ، قَالَ: أَنْشُدُكِ اللَّهَ أَمِنْهُمْ أنا؟ قالت: لا ولن أبرىء أحدا بعدك.

محقق کتاب – بدر البدر – میگوید : و اسناد الحدیث صحیح

جزء من حديث ابن شاهين جمع أبي الحسين بن المهتدي ،  ص 355 رقم 20 ، المؤلف: أبو حفص عمر بن أحمد بن عثمان بن أحمد بن محمد بن أيوب بن أزداذ البغدادي المعروف بـ ابن شاهين (المتوفى: 385هـ) ، تحقيق: بدر البدر ، الناشر: دار ابن الأثير - الكويت (ضمن مجموع فيه من مصنفات ابن شاهين) ، الطبعة: الأولى 1415 هـ - 1994 م

 


***وَعَنْ شَقِيقٍ، عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَ: "دَخَلَ عَلَيْهَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ فَقَالَ: يَا أمه، قد خشيت أن تهلكني كَثْرَةُ مَالِي، أَنَا أَكْثَرُ قُرَيْشٍ كُلِّهِمْ مَالًا. قَالَتْ: يَا بُنَيَّ، تَصَدَّقْ، فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وسلم - يقول: إن مِنْ أَصْحَابِي مَنْ لَا يَرَانِي بَعْدَ أَنْ أُفَارِقَهُ. قَالَ: فَخَرَجَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ فَأَخْبَرَ بِمَا قَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ، فَجَاءَ عُمَرُ فَدَخَلَ عَلَيْهَا فَقَالَ: يَا أُمَّهُ، مِنْهُمْ أَنَا؟ قَالَت: لَا، وَلَكِنْ لَا أَقُولُ لِأَحَدٍ بَعْدَكَ ".

بوصیری میگوید : رَوَاهُ أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ بِسَنَدٍ رجاله ثقات

إتحاف الخيرة المهرة بزوائد المسانيد العشرة ، ج 3 ص 38 رقم 2125 ، المؤلف: أبو العباس شهاب الدين أحمد بن أبي بكر بن إسماعيل بن سليم بن قايماز بن عثمان البوصيري الكناني الشافعي (المتوفى: 840هـ) ، تقديم: فضيلة الشيخ الدكتور أحمد معبد عبد الكريم ، المحقق: دار المشكاة للبحث العلمي بإشراف أبو تميم ياسر بن إبراهيم ، دار النشر: دار الوطن للنشر، الرياض ، الطبعة: الأولى، 1420 هـ - 1999 م

 

 


***إن من أصحابي من لا يراني بعد أن أفارقه

البانی در مورد این روایت میگوید : وهذا إسناد صحيح رجاله ثقات رجال الشيخين

سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها ، ج 6 ص 1202 رقم 2982 ، المؤلف: أبو عبد الرحمن محمد ناصر الدين، بن الحاج نوح بن نجاتي بن آدم، الأشقودري الألباني (المتوفى: 1420هـ) ، الناشر: مكتبة المعارف للنشر والتوزيع، الرياض ، الطبعة: الأولى، (لمكتبة المعارف)

 




***قال الإمام أحمد رحمه الله : حدثنا أبو معاوية قال حدثنا الأعمش عن شقيق عن أم سلمة قالت دخل عليها عبد الرحمن بن عوف قال فقال يا أمه قد خفت أن يهلكني كثرة مالي أنا أكثر قريش مالا قالت يا بني فأنفق فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول إن من أصحابي من لا يراني بعد أن أفارقه فخرج فلقي عمر فأخبره فجاء عمر فدخل عليها فقال لها بالله منهم أنا فقالت لا ولن أبلي أحدا بعدك.

مقبل بن هادی الوادعی میگوید : هذا حدیث صحیح


الجامع الصحيح مما ليس في الصحيحين ، ج 4 ص 28 ، المؤلف: أَبِو عَبد الرَّحمَن مُقْبلُ بنُ هَادِي بنِ مُقْبِلِ بنِ قَائِدَةَ (اسم رجل) الهَمْدَاني الوادعِيُّ (المتوفى: 1422هـ) ، الناشر: مكتبة ابن تيمية بالقاهرة ، الطبعة: الأولى - 1416 هـ - 1995 م

 


ما حصل روایت چنین است که : روزی عبدالرحمن بن عوف به نزد خانم ام سلمه – سلام الله علیها – آمده و بیان میکند : ای مادر ! از آنجایی که من از ثروتمندان قریش هستم میترسم این مال و اموالم ، مرا هلاک گرداند.
خانم ام سلمه – سلام الله علیها – به وی میفرماید : از اموالت انفاق کن زیرا که از رسول الله صلی الله علیه وآله شنیدم که می فرمود : از اصحاب من افرادی هستند که من ، بعد از جدایی از آنها ، دیگر ایشان را نمی بینم.

عبدالرحمن بن عوف از محضر خانم ام سلمه – سلام الله علیها – خارج شد و بعد از ملاقات با عمر ، جریان را برای وی تعریف کرد .
عمر نیز به نزد خانم ام سلمه – سلام الله علیها – رفته و از ایشان سوال کرد : تو را به خدا قسم میدهم ، آیا من از همان گروهی هستم که دیگر پیامبر را ملاقات نخواهند کرد ؟

خانم ام سلمه – سلام الله علیها – پاسخ دادند : خیر ! و بعد از تو نیز این سخن را به دیگران نخواهم گفت.


آنچه از این روایات مستفاد میشود را میتوان در چند قسمت بیان نمود :

1 گروهی از اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله به جهنم میروند و لذا بعد از مرگشان دیگر رسول الله را ندیده و با وی همراهی و مرافقت نخواهند داشت .

2 این گروه از اصحاب دقیقاً از همان دسته ای از صحابه هستند که امثال عمر بن خطاب و عبدالرحمن بن عوف نیز مشمول آن میباشند یعنی شبهه اصحاب رده و غیره نیز منتفی است .

3
رسول الله صلی الله علیه وآله هرگز تئوری موهوم عدالت صحابه را قبول نداشتند و آنچنان که مشخص است سخن آن بزرگوار نفی صریح بر این بدعت عقیدتی میباشد.


4
-  خانم ام سلمه سلام الله علیها نیز هرگز از وجود چنین تئوری موهوی اطلاع نداشته و سخن ایشان نشان میدهد که چنین مدعیاتی در مورد صحابه هرگز در آن زمان ، مطرح نبوده است .


5
  – سوال کردن عمر از خانم ام سلمه سلام الله علیها و قَسَم دادن ایشان ، نشان میدهد که نه تنها وی به عدالت همه صحابه و بهشتی بودن ایشان اعتقادی نداشته بلکه به جهنمی بودن خودش نیز مشکوک بوده است و لذا سوال میکند که آیا از فرقه جهنمی ها هست یا خیر !


6
  – جواب خانم ام سلمه سلام الله علیها مبنی بر عدم تبرئه دیگران در مورد این روایت نشان میدهد که در میان صحابه آن زمان نیز افرادی بوده اند که جهنمی میشدند و رسول الله صلی الله علیه وآله علمش را به خانم ام سلمه سلام الله علیها داده بود ( و لذا عمر از امر خودش ، استفسار میکند ) ولی ایشان از بیان نام دیگران ، خودداری میکنند.


سخنان علماي اهل تسنن و وهابیت نشان میدهد که روایت مزبور دارای اعتبار بالایی بوده و لذا رد نمودن آن منتفی است و همچنین توجیه منطقی نیز برای آن وجود ندارد الا اینکه گروهی از اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله بعد از مرگشان دیگر با رسول الله صلی الله علیه وآله روبرو نشده و بلکه مستقیماً به جهنم میروند.


العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 76


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari