close
تبلیغات در اینترنت
احمد بن حنبل ، دلسوزتر و برتر از ابوبکر و عمر برای اسلام ! (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

و همچنان شیعیان دست به غلو میزنند در مورد ائمه شان !

ما وهابی ها - ما پیروان احمد بن حنبل - اصلا اهل غلو نیستیم ! دیگه اینکه احمد بن حنبل از ابوبکر و عمر برای اسلام بیشتر زحمت کشیده و برخی کارهای پیامبران را انجام میدهد که غلو نیست ! اینها از واقعیاتی است که خداوند به مولایمان هبه کرده است !

بسم الله الرحمن الرحیم
احمد بن حنبل ، دلسوزتر و برتر از ابوبکر و عمر برای اسلام !

بدون هیچ مقدمه ای میرویم بر سر سخن یکی از علمای اهل تسنن .

علی بن المدینی
علی بن عبدالله بن جعفر بن نجیح السعدی ، ابوالحسن بن المدینی
وی از بزرگان اهل تسنن و از راویان صحاح سته و از مشایخ بخاری در صحیحش میباشد .

از قول ابراهیم بن معقل آمده است :

سمعت محمد بن إسماعيل البخارى يقول : ما استصغرت نفسى عند أحد إلا عند على ابن المدينى .


از محمد بن اسماعیل بخاری شنیدم که میگفت : خودم را در مقابل هیچکس ، کوچک نکردم الا در نزد علی بن المدینی.


تهذيب الكمال في أسماء الرجال ، ج 21 ص 18 ، المؤلف: يوسف بن عبد الرحمن بن يوسف، أبو الحجاج، جمال الدين ابن الزكي أبي محمد القضاعي الكلبي المزي (المتوفى: 742هـ) ، المحقق: د. بشار عواد معروف ، الناشر: مؤسسة الرسالة – بيروت ، الطبعة: الأولى، 1400 – 1980



ذهبی نیز بر عقیلی می تازد ولی نام ابن المدینی را در زمره ضعفاء آورده و میگوید :

أفما لك عقل يا عقيلي، أتدرى فيمن تتكلم


عقیلی مگر عقل نداری و نمیدانی که در مورد چه کسی صحبت میکنی ؟!


ميزان الاعتدال في نقد الرجال ، ج 3 ص 140 ، المؤلف: شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي (المتوفى: 748هـ) ، تحقيق: علي محمد البجاوي ، الناشر: دار المعرفة للطباعة والنشر، بيروت - لبنان ، الطبعة: الأولى، 1382 هـ - 1963 م



با وجود این توصیفات و تشریفات برای علی بن المدینی ، بد نیست که نظر این عالم بزرگ اهل تسنن را در مورد احمد بن حنبل ببینیم.

ابن ابی یعلی در « طبقات الحنابله » چنین میگوید :


قَالَ الخطيب: وأَخْبَرَنَا مُحَمَّد بْن الحسين بْن إِبْرَاهِيمَ الخفاف حَدَّثَنَا أَبُو الحسن عَلِيّ بْن أَحْمَدَ الصوفي فِي مجلس ابن مالك قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو يعلى الموصلي وأنا أسمع قَالَ: سمعت عَلِيّ بْن المديني يقول إن اللَّه عَزَّ وَجَلَّ أعز هذا الدين برجلين ليس لهما ثالث أَبُو بَكْرٍ الصديق يوم الردة وأحمد بْن حنبل يوم المحنة.


خطیب به سندش از نقل میکند : علی بن مدینی میگفت : خداوند متعال این دین را بواسطه دو نفر عزیز کرد که نفر سومی برای آنها نیست . ابوبکر صدیق در ایام – جنگهای – اهل ردّه و احمد بن حنبل در ایام محنت.


طبقات الحنابلة ، ج 1 ص 227 ، المؤلف: أبو الحسين ابن أبي يعلى، محمد بن محمد (المتوفى: 526هـ) ، المحقق: محمد حامد الفقي ، الناشر: دار المعرفة – بيروت


باید از علی بن المدینی سوال کرد که مگر در احادیث صحیح شما از قول رسول الله صلی الله علیه وآله نیامده است :

اللهم! أعزّ الإسلام بعمر بن الخطاب خاصةً


بار خدایا ! اسلام را فقط بواسطه عمر بن خطاب ، عزیز بدار !


سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها ، ج 7 ص 681 رقم 3225 ، المؤلف: أبو عبد الرحمن محمد ناصر الدين، بن الحاج نوح بن نجاتي بن آدم، الأشقودري الألباني (المتوفى: 1420هـ) ، الناشر: مكتبة المعارف للنشر والتوزيع، الرياض ، الطبعة: الأولى، (لمكتبة المعارف) ، عام النشر: جـ 1 - 4: 1415 هـ - 1995 م ، جـ 6: 1416 هـ - 1996 م ، جـ 7: 1422 هـ - 2002 م


یا این روایت در زمان ابن المدینی جعل نشده بود و یا اینکه واقعاً مقام احمد بن حنبل در نزد ابن المدینی از عمر بن خطاب نیز بالاتر است !

 


همچنین از قول ابوبکر خلال (عالم حنبلی ) از قول میمونی چنین نقل شده :

سمعت عَلِيّ بْن المديني يقول ما قام أحد بأمر الإسلام بعد رَسُول اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - ما قام أحمد بن حنبل قَالَ: قلت: له يا أبا الحسن ولا أبو بكر الصديق قَالَ: ولا أَبُو بَكْرٍ الصديق لأن أبا بكر الصديق كان له أعوان وأصحاب وأحمد بن حنبل لم يكن له أعوان ولا أصحاب.

از علی بن المدینی شنیدم که میگفت : بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله هیچکس همچون احمد بن حنبل در (حفظ و تقویت) امر اسلام به پا نخواست ( و همت و کوشش نکرد ) .
به او گفتم : ای اباالحسن ! حتی ابوبکر هم چنین نبود ؟
علی بن المدینی گفت : حتی ابوبکر نیز چنین نبود زیرا ابوبکر برای حفظ اسلام اعوان و انصار داشت ولی احمد بن حنبل نه یاری داشت و نه یاوری !

طبقات الحنابلة ، ج 1 ص 227 ، المؤلف: أبو الحسين ابن أبي يعلى، محمد بن محمد (المتوفى: 526هـ) ، المحقق: محمد حامد الفقي ، الناشر: دار المعرفة – بيروت

 

بر این اساس ، معلوم میشود که ابن المدینی تصریح میکند که احمد بن حنبل در حفظ و تقویت اسلام ، گوی سبقت را از ابوبکر نیز ربوده و آنچنان سعی در حفظ اسلام داشته که ابوبکر با آن همه اعوان و انصارش باز هم به اندازه احمد بن حنبل عمل نکرده است .

 

بشر بن الحارث
آری ! این اقوال نشان میدهد که احمد بن حنبل واقعاً در برخی از امور از ابوبکر و عمر ، جلوتر بوده است ! البته برخی دیگر نیز بیان کردند که شان احمد بن حنبل در اجرای امور همچون شان انبیاء میباشد :


وقال عبد الله بن أحمد بن حنبل : قال أصحاب بشر بن الحارث حين ضرب أحمد في المحنة : ياأبا نصر لو أنك خرجت ، فقلت : إني على قول أحمد بن حنبل .
فقال بشر : أتريدون أن أقوم مقام الأنبياء .
رويت من وجهين عن بشر ، وزاد أحدهما : قال بشر : حفظ الله أحمد من بين يديه ومن خلفه

عبدالله بن احمد بن حنبل گفت : همراهان بشر بن حارث ، زمانی که احمد بن حنبل در دوران محنت ( قائلین به مخلوق بودن قرآن را ) شلاق میزد ، گفتند : ای ابانصر ! ایکاش شما خارج میشدی (و جلوی او را میگرفتی ) !
من گفتم : من نیز با نظر احمد بن حنبل موافقم .
بشر بن حارث گفت : آیا میخواهید من کاری همچون انبیاء انجام دهم ؟!
(ذهبی میگوید ) این روایت به دو صورت از قول بشر بن حارث آمده که در یکی از آنها نقل شده : بشر گفت : خداوند ، احمد بن حنبل را از پیش رو و پشت سر ، حفظ نماید .

تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام ، ج 18 ص 73 ، اسم المؤلف:  شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي الوفاة: 748هـ ، دار النشر : دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت - 1407هـ - 1987م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. عمر عبد السلام تدمرى

ابن ابی حاتم نیز روایتی را که ذهبی بدان اشاره کرده را اینگونه بیان میکند :

حدثنا عبد الرحمن نا عبد الله بن محمد بن الفضل الأسدي الصيداوي المعروف بأبي بكر الأسدي قال لما حمل أحمد بن حنبل ليضرب جاءوا إلى بشر بن الحارث فقالوا له قد حمل أحمد بن حنبل وحملت السياط وقد وجب عليك ان تتكلم فقال تريدون منى مقام الأنبياء ليس ذا عندي حفظ الله أحمد من بين يديه ومن خلفه


ابوبکر اسدی گفت : وقتی احمد بن حنبل برای شلاق زدن (قائلین به مخلوق بودن قرآن ) رفت ، گروهی به نزد بشر بن حارث رفتند و گفتند : احمد بن حنبل فردی را برده تا شلاق بزند . و تو باید بیایی و سخنی بگوئی .

بشر بن حارث گفت : از من میخواهید که کاری همچون انبیاء انجام دهم ؟ قدرت چنین کاری را ندارم . خداوند ، احمد بن حنبل را از پیش رو و پشت سر حفظ نماید.

الجرح والتعديل ، ج 1 ص 310 ، اسم المؤلف:  عبد الرحمن بن أبي حاتم محمد بن إدريس أبو محمد الرازي التميمي الوفاة: 327 ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت - 1271 - 1952 ، الطبعة : الأولى

 

در روایتی دیگر نیز آمده :

فقال بشر تأمرونى ان اقوم مقام الأنبياء ان أحمد بن حنبل قام مقام الأنبياء

بشر گفت : آیا از من میخواهید کاری همچون انبیاء انجام دهم ؟ همانا احمد بن حنبل کارهایی همچون انبیاء میکند.

الجرح والتعديل ، ج 1 ص 310 ، اسم المؤلف:  عبد الرحمن بن أبي حاتم محمد بن إدريس أبو محمد الرازي التميمي الوفاة: 327 ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت - 1271 - 1952 ، الطبعة : الأولى


بدین ترتیب مشخص شد که در نزد سینه چاکان احمد بن حنبل ، مقام وی نه تنها از ابوبکر و عمر بالاتر است بلکه در برخی اوقات ، به برخی شئون انبیاء نیز تنه هم میزند !


العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 63


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari