close
تبلیغات در اینترنت
مالک بن انس : سب همه صحابه مشکل دارد الا سب علی بن ابیطالب ! (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

اصل بر محبت به علی بن ابیطالب است ! اصلاً فرقی نمی کند کسی که او را سب کند و تو وی را تنبیه نکنی ... فقط ادعا کن که او را دوست داری ؛ همین کافیست !

ولی حواست باشد که اگر به ابوبکر و عمر - که سهل است - اگر به عمرو بن عاصی فحش دهی آنچنان تو را می زنیم و آنقدر اعدامت میکنیم که حساب کار دستت بیاید ! به هر حال برای مائی که 3 سال در شکم مادرمان بوده ایم خیلی فرق است بین عمرو بن عاص و علی بن ابیطالب ! ( یادگاری از مالک بن انس )

بسم الله الرحمن الرحیم
مالک بن انس : سب صحابه مشکل دارد الا سب علی بن ابیطالب !

ادعای محبت به همه صحابه و عادل دانستن همه آنها افسانه ای دست ساز است که صرفاً برای منحرف ساختن اذهان مردم از بررسی غلط کاریهای صحابه میباشد. غلط کاریهایی که بعضاً به کفر و شرک نیز منجر شد ولی از آنجایی که عاملین آنها از اصنام قوم هستند لاجرم باید راه فراری برای این امر نیز وجود داشته باشد که نامش را « عدالت صحابه » گذاشته اند.
بر این اساس باید همه صحابه مورد احترام قرار گیرند و از توهین به ایشان باید پرهیز گردد علی الخصوص 4 صحابه ای که به عنوان خلفای اربعه اهل تسنن مطرح هستند : ابابکر ، عمر ، عثمان ، علی بن ابیطالب علیهما السلام.
ولی اگر کسی از اهل تسنن در باب حفظ حرمت و عدم شتم و سب ، میان خلفای اربعه تفاوتی قائل شود او را په باید نامید ؟!

مالک بن انس
وی یکی از ائمه اربعه فقهی اهل تسنن و از بزرگان ایشان میباشد و صاحب اولین کتاب فقهی اهل تسنن است که در حدود 150 سال بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه وآله تالیف کرده است ( البته بماند که انگیزه تالیف آن به دستور و تطمیع مالی منصور دوانیقی بود ) .


نظر او راجع به حکم کسی که به یکی از صحابه توهین کند مورد اقبال اهل تسنن میباشد و لذا قاضی عیاض در کتاب « الشفاء فی حقوق المصطفی » چنین میگوید :

وَقَدِ اخْتَلَفَ الْعُلَمَاءُ فِي هَذَا فَمَشْهُورُ مَذْهَبِ مَالِكٍ فِي ذَلِكَ ..... مَنْ شَتَمَ أَحَدًا مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى الله عليه وسلم أبا بكر أَوْ عُمَرَ ، أَوْ عُثْمَانَ ، أَوْ مُعَاوِيَةَ ، أَوْ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ فَإِنْ قَالَ: كَانُوا عَلَى ضَلَالٍ وَكُفْرٍ قُتِلَ، وَإِنْ شَتَمَهُمْ بِغَيْرِ هَذَا مِنْ مُشَاتَمَةِ النَّاسِ نُكِّلَ نَكَالًا شَدِيدًا.

علمای اهل تسنن در این امر – توهین به رسول الله و اصحابش – اختلاف کرده اند . پس نظر مشهور همان نظر مالک است که میگوید : كسى كه به يكى از اصحاب پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله دشنام بدهد به ابو بكر يا عمر يا عثمان يا معاويه يا عمرو بن عاص، اگر بگويد گمراه يا كافر بوده‏ اند بايد کشته شود و اگر دشنامى غير از اين بدهد از دشنام‏هائى كه مردم به يكديگر مى‏دهند بايد مجازات شديد شود.


الشفا بتعريف حقوق المصطفى ، ج 2 ص 652 - 653 ، المؤلف: عياض بن موسى بن عياض بن عمرون اليحصبي السبتي، أبو الفضل (المتوفى: 544هـ) ، الناشر: دار الفيحاء - عمان ، الطبعة: الثانية - 1407 هـ

 

 

 

 

 

این سخن قاضی عیاض را بسیاری از علمای اهل تسنن در کتابهایشان نقل کرده اند :
فتاوى السبكي ، ج 2 ص 579 ، اسم المؤلف:  الامام أبي الحسن تقي الدين علي بن عبد الكافي السبكي الوفاة: 756هـ ، دار النشر : دار المعرفة - لبنان/ بيروت

تبصرة الحكام في أصول الأقضية ومناهج الأحكام ، ج 2 ص 213 ، اسم المؤلف:  برهان الدين أبي الوفاء إبراهيم ابن الإمام شمس الدين أبي عبد الله محمد بن فرحون اليعمري الوفاة: 799 ، دار النشر : دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت - 1422هـ - 2001م ، تحقيق : خرج أحاديثه وعلق عليه وكتب حواشيه: الشيخ جمال مرعشلي

الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة ، ج 1 ص 140 ، اسم المؤلف:  أبو العباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر الهيثمي الوفاة: 973هـ ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - لبنان - 1417هـ - 1997م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط

 

 


نکته : آنچنان که در 2 تصویر نسخه خطی کتاب قاضی عیاض مشخص است ، قاضی عیاض به نقل از مالک بن انس ، نام عمرو بن العاص را به صورت « عمرو بن العاصی » آورده است ولی در نسخ مطبوع این کتاب و نسخه هایی که از او نقل قول کرده اند لفظ « العاصی » را به « العاص » تغییر داده اند در حالی که واژه « عمرو بن العاصی » در بسیاری از کتب اهل تسنن آمده است و منظور آنها نیز همان عمرو پسر عاص میباشد .

 


ادامه سخن :
بر اساس سخن مالک بن انس ، افرادی که از میان صحابه جدا شده اند همانند ابوبکر و عمر و عثمان و معاویه و عمرو بن العاص ، اگر به ایشان توهین شود باید جزا ببینند ! پس نام امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام کجاست ؟
آیا ایشان از خلفای اربعه اهل تسنن نبوده اند که نام ایشان بعد از عثمان بیاید ؟ آیا شان ایشان از معاویه ای که پدرش معلوم نبود و عمرو بن عاصی که مادرش شهره شهر بود ،در نزد مالک بن انس پایین تر است ؟!
این سخن مالک نشان میدهد که در نزد او واقعا چنین بوده است و چه بسا توهین به امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام در نزد او آنقدر مهم نبوده که توهین به معاویه و عمرو بن العاص مهم است !

برخی شواهد از سخنان مالک به ما نشان میدهد که وی نه تنها ارادتی به امیرالمومنین نداشته بلکه منزلت امیرالمومنین در نزد او همپایه بقیه مردم بوده است !


عدم روایت از امیرالمومنین علیه السلام در کتاب الموطاء
مالک کتاب الموطاء را در فقه نگاشت و صاحب اولین کتاب فقهی اهل تسنن شد . ولی جالب است بدانید که در همان زمان حیات او به وی یادآوری کردند که از امیرالمومنین علیه السلام روایت نکرده و بهانه وی برای عدم نقل روایت از امیرالمومنین علیه السلام چنین است :

وَرَوَى الْخَطِيبُ عَنْ أَبِي بُكَيْرٍ الزُّبَيْرِيِّ قَالَ: قَالَ الرَّشِيدُ لِمَالِكٍ: لَمْ نَرَ فِي كِتَابِكَ ذِكْرًا لَعَلِيٍّ وَابْنِ عَبَّاسٍ، فَقَالَ: لَمْ يَكُونَا بِبَلَدِي وَلَمْ أَلْقَ رِجَالَهُمَا

خطیب بغدادی از ابو بکیر زبیری روایت کرده که هارون الرشید به مالک گفت : نمی بینیم که در کتاب ، نامی از علی (علیه السلام) و ابن عباس برده باشی ؟

مالک گفت : آنها همشهری من نبودند و من رجال ( راویان و اصحاب) ایشان را هم ندیدم.

شرح الزرقاني على موطأ الإمام مالك ، ج 1 ص 63 ، المؤلف: محمد بن عبد الباقي بن يوسف الزرقاني المصري الأزهري ، تحقيق: طه عبد الرءوف سعد ، الناشر: مكتبة الثقافة الدينية - القاهرة ، الطبعة: الأولى، 1424هـ - 2003م


تنوير الحوالك شرح موطأ مالك ، ص 7 ، المؤلف: عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي (المتوفى: 911هـ) ، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت – لبنان ، عام النشر:  1418 - 1997 م ، تحقيق : تصحيح : الشيخ محمد عبد العزيز الخالدي

 

همچنین از قول منصور دوانیقی روایت شده که به مالک گفت :

لم تركتم قول علي وابن عباس، وأخذتم بقول ابن عمر؟

قال لأنه آخر من مات من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم.

چرا سخن علی و ابن عباس را رها کردید و سخن ابن عمر را گرفتید ؟

مالک گفت : زیرا او آخرین صحابی رسول الله صلی الله علیه وآله بود که از دنیا رفت .

ترتيب المدارك وتقريب المسالك ، ج 2 ص 101 ، المؤلف: أبو الفضل القاضي عياض بن موسى اليحصبي (المتوفى: 544هـ)  ، المحقق:  ، جزء 1: ابن تاويت الطنجي، 1965 م ، جزء 2، 3، 4: عبد القادر الصحراوي، 1966 - 1970 م ، جزء 5: محمد بن شريفة ، جزء 6، 7، 8: سعيد أحمد أعراب 1981-1983م ، الناشر: مطبعة فضالة - المحمدية، المغرب ، الطبعة: الأولى



برای همین است که ابن حبان در مورد مالک میگوید :

ولست أحفظ لمالك ولا للزهري فيما رويا من الحديث شيئا من مناقب علي عليه السلام أصلا


من هیچ حدیثی در مناقب علی علیه السلام به سند از مالک و از زهری نمیدانم.


المجروحين من المحدثين والضعفاء والمتروكين ، ج 1 ص 258 ، اسم المؤلف:  الإمام محمد بن حيان بن أحمد بن أبي حاتم التميمي البستي الوفاة: 354هـ ، دار النشر : دار الوعي - حلب - 1396هـ ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : محمود إبراهيم زايد



امیرالمومنین علیه السلام خلیفه چهارم نیست و با بقیه مردم یکسان است !
وی همانند ابن عمر قائل به برتری 3 خلیفه بود و نه 4 خلیفه . قاضی عیاض در کتاب « ترتیب المدارک » میگوید:

وفي رواية أبي مصعب سئل مالك من أفضل الناس بعد رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ وقال مالك أبو بكر ثم قال ثم من؟ قال عمر . ثم قال ثم من؟ قال عثمان.

قيل ثم ؟
قال ها هنا وقف الناس.

در روایت ابومصعب آمده : از مالک سوال شد که برترین مردم بعد از رسول الله صلی الله علیه وآله چه کسانی هستند ؟

مالک گفت : ابوبکر و سپس عمر و سپس عثمان .
به وی گفتند : بعد از آنها چه کسی است ؟
مالک گفت : مردم در اینجا می ایستند ( و ادامه نمی دهند ).

ترتيب المدارك وتقريب المسالك ، ج 2 ص 45 - 46 ، المؤلف: أبو الفضل القاضي عياض بن موسى اليحصبي (المتوفى: 544هـ)  ، المحقق:  ، جزء 1: ابن تاويت الطنجي، 1965 م ، جزء 2، 3، 4: عبد القادر الصحراوي، 1966 - 1970 م ، جزء 5: محمد بن شريفة ، جزء 6، 7، 8: سعيد أحمد أعراب 1981-1983م ، الناشر: مطبعة فضالة - المحمدية، المغرب ، الطبعة: الأولى



مالک متهم به رای خوارج است !
علمای اهل تسنن در مورد مالک گفته اند :

ويروي الزبيريون: أن مالك بن أنس المدينی كان يذكر عثمان وعلياً وطلحة والزبير، فيقول: والله ما اقتتلوا إلا على الثريد الأعفر.

زبیریون روایت کرده اند که مالک بن انس هر وقت در مورد عثمان و علی (علیه السلام) و طلحه و زبیر سخن میشد میگفت : به خدا قسم آنها نجنگیدند الا برای ترید پر از روغن ( يعني امور دنیوی) !


الكامل في اللغة والأدب ، ج 3 ص 158 ، المؤلف: محمد بن يزيد المبرد، أبو العباس (المتوفى: 285هـ) ، المحقق: محمد أبو الفضل إبراهيم ،  ، الناشر: دار الفكر العربي - القاهرة ، الطبعة: الطبعة الثالثة 1417 هـ - 1997 م


العقد الفريد ، ج 2 ص 92 ، اسم المؤلف:  احمد بن محمدبن عبد ربه الأندلسي الوفاة: 328هـ ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت /لبنان - 1420هـ - 1999م ، الطبعة : الثالثة


نثر الدر في المحاضرات ، ج 5 ص 149 ، المؤلف: منصور بن الحسين الرازي، أبو سعد الآبى (المتوفى: 421هـ) ، المحقق: خالد عبد الغني محفوط ، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت /لبنان ، الطبعة: الأولى، 1424هـ - 2004م

 



این شواهد نشان میدهد که مالک بن انس نه تنها ارادتی به امیرالمومنین علیه السلام نداشته بلکه دشمنی او با امیرالمومنین علیه السلام بسیار مشهود است .به هر حال از کسی که 3 سال در شکم مادرش بوده تا بدنیا بیاید انتظار بیش از این نمی توان داشت . برای همین هم برخی از علمای اهل تسنن بر اصل و نسب مالک شک کردند :

وقال أحمد بن البرقي سألت يحيى عن قول بعض الناس في سعد أنه كان يرى القدر وترك مالك الرواية عنه فقال لم يكن يرى القدر وإنما ترك مالك الرواية عنه لأنه تكلم في نسب مالك فكان مالك لا يروي عنه

احمد بن برقی گفت : از یحیی بن معین در مورد سخن برخی از مردم در مورد سعد که قائل به افکار قدریه بوده و اینکه مالک از او روایت نمی کند ، سوال کردم !

ابن معین گفت : وی قدری مسلک نبود و علت اینکه مالک از او روایت نمیکرد این بود که سعد در مورد نسب مالک (به طعن) سخن میگفت و لذا مالک از وی روایت نمیکرد.

تهذيب التهذيب ، ج 3 ص 465 رقم 866 ، المؤلف: أبو الفضل أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني (المتوفى: 852هـ) ، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامية، الهند ، الطبعة: الطبعة الأولى، 1326هـ


العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 101


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari