close
تبلیغات در اینترنت
حدیث ثقلین : عدم گمراهی در تمسک به قرآن و اهل بیت - با هم - میباشد! (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

هدایت و عدم گمراهی در تمسک و دست یازیدن به قرآن و اهل بیت علیهم السلام ، به صورت همزمان و توام ، میباشد و هر چه غیر از این باشد ، عین گمراهی است !


بسم الله الرحمن الرحیم
ما ان تمسکتم بهما ، لن تضلوا ابدا !

یکی از خوانندگان سایت سوال کرده است : آیا در حدیث ثقلین ، تمسک به قرآن و عترت یا قرآن و اهل بیت با هم آمده است ؟!


پاسخ : بر اساس روایات شیعی ، تمسک به قرآن و اهل بیت علیهم السلام به صورت یکسان و تواماً آمده است . این یکسان بودن تمسک به قرآن و اهل بیت علیهم السلام بر اساس الفاظ مختلف حدیث ثقلین در کتب اهل تسنن نیز به راحتی مشهود است و بلکه در برخی از الفاظ ، به صراحت آمده است.
بحث سندی و دلالتی این روایت بر اساس کتب اهل تسنن را مرحوم آیت الله میر حامد حسین هندی لکهنوی در کتاب وزین « عبقات الانوار » انجام داده اند و آیت الله سید علی میلانی نیز در « نفحات الازهار » مطالب آن کتاب را به صورت خلاصه و معرّب ( ترجمه به عربی ) بیان کرده اند . لذا ما در پاسخ به سوال این دوست عزیز ، صرفاً به سخنان برخی از علمای اهل تسنن و ارسال مسلم ایشان از حدیث ثقلین با متن مورد نظر خودمان استفاده کرده و البته به برخی از روایات نیز اشاره میکنیم.


ابو جعفر بغدادی
محمد بن حبیب هاشمی در مقدمه کتابش « المنق فی اخبار قریش » میگوید :
وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «تركت فيكم كتاب الله وعترتي لن تضلوا ما تمسكتم بهما»
المنمق في أخبار قريش ، ص 25 ، المؤلف: محمد بن حبيب بن أمية بن عمرو الهاشمي، بالولاء، أبو جعفر البغدادي (المتوفى: 245هـ) ، المحقق: خورشيد أحمد فاروق ، الناشر: عالم الكتب، بيروت ، الطبعة: الأولى، 1405 هـ - 1985 م

 


ابوبکر البزار
بزار نیز در « البحر الزخار » چنین روایت میکند :
حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ، قَالَ: نا عَلِيُّ بْنُ ثَابِتٍ، قَالَ: نا سُعَادُ بْنُ سُلَيْمَانَ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، عَنِ الْحَارِثِ، عَنْ عَلِيٍّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " إِنِّي مَقْبُوضٌ وَإِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَأَهْلَ بَيْتِي وإِنَّكُمْ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُمَا وَأَنَّهُ لَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ حَتَّى يُبْتَغَى أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، كَمَا تُبْتَغَى الضَّالَّةُ فَلَا تُوجَدُ
مسند البزار المنشور باسم البحر الزخار ، ج 3 ص 89 رقم 864 ، المؤلف: أبو بكر أحمد بن عمرو بن عبد الخالق بن خلاد بن عبيد الله العتكي المعروف بالبزار (المتوفى: 292هـ) ، المحقق: محفوظ الرحمن زين الله، (حقق الأجزاء من 1 إلى 9) ، وعادل بن سعد (حقق الأجزاء من 10 إلى 17) ، وصبري عبد الخالق الشافعي (حقق الجزء 18) ، الناشر: مكتبة العلوم والحكم - المدينة المنورة ، الطبعة: الأولى، (بدأت 1988م، وانتهت 2009م)

 

 


محمد بن جریر طبری
حدیث ثقلین در لفظ طبری – به نقل سیوطی – چنین است :
عن أبى سعيد قال قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -: أيها الناس إنى تارك فيكم أمرين إن أخذتم بهما لم تضلوا بعدى أبدا وأحدهما أفضل من الآخر كتاب الله هو حبل الله الممدود من السماء إلى الأرض وأهل بيتى عترتى ألا وإنهما لم يتفرقا حتى يردا على الحوض (ابن جرير)
جامع الأحاديث (ويشتمل على جمع الجوامع للسيوطى والجامع الأزهر وكنوز الحقائق للمناوى، والفتح الكبير للنبهانى) ، ج 38 ص 451 رقم 41484 ، المؤلف: عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي (المتوفى: 911هـ) ، ضبط نصوصه وخرج أحاديثه: فريق من الباحثين بإشراف د على جمعة (مفتي الديار المصرية) ، طبع على نفقة: د حسن عباس زكى

 

 


ابواسحاق ثعلبی
ثعلبی نیز تفیسرش « الکشف و البیان » حدیث ثقلین را چنین روایت کرده :
وروى عطية العوفي عن أبي سعيد الخدري قال: سمعت رسول الله يقول: «يا أيها الناس إني قد تركت فيكم خليفتين إن أخذتم بهما لن تضلوا بعدي، أحد هما أكبر من الآخر كتاب الله جل جلاله من السماء وعترتي أهل بيتي، ألا وإنّهما لن يتفرقا حتى يردا عليّ الحوض»
الكشف والبيان عن تفسير القرآن ، ج 3 ص 163 ، المؤلف: أحمد بن محمد بن إبراهيم الثعلبي، أبو إسحاق (المتوفى: 427هـ) ، تحقيق: الإمام أبي محمد بن عاشور ، مراجعة وتدقيق: الأستاذ نظير الساعدي ، الناشر: دار إحياء التراث العربي، بيروت - لبنان ، الطبعة: الأولى 1422، هـ - 2002 م

 

 


 ابوالحسن واسطی
ابن مغازلی نیز در کتابی که در باب مناقب امیرالمومنین علیه السلام تالیف کرده در ذیل حدیث مناشده امیرالمومنین علیه السلام در روز شوری ( شورای 6 نفره انتخاب عثمان ) میگوید :
قال: فأنشدكم بالله أتعلمون أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ((إني تاركٌ فيكم الثقلين كتاب الله، وعترتي لن تضلوا ما استمسكتم بهما ولن يفترقا حتى يردا علي الحوض))؟ قالوا: اللهم نعم.
مناقب أمير المؤمنين علي بن أبي طالب رضي الله عنه ،  ص 173 ، المؤلف: علي بن محمد بن محمد بن الطيب بن أبي يعلى بن الجلابي، أبو الحسن الواسطي المالكي، المعروف بابن المغازلي (المتوفى: 483هـ) ، المحقق: أبو عبد الرحمن تركي بن عبد الله الوادعي ، الناشر: دار الآثار - صنعاء ، الطبعة: الأولى 1424 هـ - 2003 م

 

 


حاکم نیشابوری و ذهبی
حاکم نیشابوری در کتاب « المستدرک علی الصحیحین » این چنین حدیث ثقلین را نقل میکند :
حَدَّثَنَاهُ أَبُو بَكْرِ بْنُ إِسْحَاقَ، وَدَعْلَجُ بْنُ أَحْمَدَ السِّجْزِيُّ، قَالَا: أَنْبَأَ مُحَمَّدُ بْنُ أَيُّوبَ، ثنا الْأَزْرَقُ بْنُ عَلِيٍّ، ثنا حَسَّانُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْكَرْمَانِيُّ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ، عَنِ ابْنِ وَاثِلَةَ، أَنَّهُ سَمِعَ زَيْدَ بْنَ أَرْقَمَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ: نَزَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ مَكَّةَ وَالْمَدِينَةِ عِنْدَ شَجَرَاتٍ خَمْسِ دَوْحَاتٍ عِظَامٍ، فَكَنَسَ النَّاسُ مَا تَحْتَ الشَّجَرَاتِ، ثُمَّ رَاحَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَشِيَّةً فَصَلَّى، ثُمَّ قَامَ خَطِيبًا، فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ، وَذَكَرَ وَوَعَظَ، فَقَالَ: مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَقُولَ: ثُمَّ قَالَ: " أَيُّهَا النَّاسُ، إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا إِنِ اتَّبَعْتُمُوهُمَا، وَهُمَا: كِتَابُ اللَّهِ، وَأَهْلُ بَيْتِي عِتْرَتِي "
المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ص 118 رقم 4577 ، المؤلف: أبو عبد الله الحاكم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدويه بن نُعيم بن الحكم الضبي الطهماني النيسابوري المعروف بابن البيع (المتوفى: 405هـ) ، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا ، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت ،الطبعة: الأولى، 1411 – 1990


ذهبی در ذیل این روایت گفته : لم يخرجا لمحمد بن سلمة بن كهيل وقد وهاه السعدي
ولی این در حالی است که هم حاکم و هم خود ذهبی روایتی را که محمد بن سلمه بن کهیل در آن میباشد را تصحیح میکنند :
المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ص 431 رقم 5643 ، المؤلف: أبو عبد الله الحاكم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدويه بن نُعيم بن الحكم الضبي الطهماني النيسابوري المعروف بابن البيع (المتوفى: 405هـ) ، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا ، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت ،الطبعة: الأولى، 1411 – 1990

 



خطیب بغدادی
ابوبکر احمد بن علی بغداد در « المتفق و المفترق » - آنچنان که متقی هندی نقل کرده - از جابر از رسول الله صلی الله علیه وآله روایت میکند :
"تركت فيكم ما لن تضلوا إن اعتصمتم كتاب الله وعترتي أهل بيتي". (ش والخطيب في المتفق والمفترق عن جابر)
كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال ، ج 1 ص 187 رقم 948 المؤلف: علاء الدين علي بن حسام الدين ابن قاضي خان القادري الشاذلي الهندي البرهانفوري ثم المدني فالمكي الشهير بالمتقي الهندي (المتوفى: 975هـ) ، المحقق: بكري حياني - صفوة السقا ، الناشر: مؤسسة الرسالة ، الطبعة: الطبعة الخامسة، 1401هـ/1981م


در این روایت آمده « ان اعتصمتم » که بر اساس سیاق روایت و تقدیر آن ، منظور همان « اعتصمتم بهما » میباشد ولی جالب است بدانید که این واژه « اعتصمتم » حذف شده است !

عن جابر رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم تركت فيكم ما لن تضلوا بعدي (؟؟؟؟) كتاب الله وعترتي أهل بيتي.

المتفق والمفترق ، ج 1 ص 221 رقم 49 ، المؤلف: أبو بكر أحمد بن علي بن ثابت الخطيب البغدادي (المتوفى: 463هـ) ، دراسة وتحقيق: الدكتور محمد صادق آيدن الحامدي ، الناشر: دار القادري للطباعة والنشر والتوزيع، دمشق ، الطبعة: الأولى، 1417 هـ - 1997 م

 

 

نظام الدین نیشابوری
نظام الدین حسن نیشابوری در تفسیر « غرائب القرآن » چنین میگوید :
قلت: أما الكتاب فإنه باق على وجه الدهر، وأما النبي صلى الله عليه وسلم فإن كان قد مضى إلى رحمة الله في الظاهر، ولكن نور سره باق بين المؤمنين، فكأنه باق على أن عترته صلى الله عليه وسلم وورثته يقومون مقامه بحسب الظاهر أيضا. ولهذا قال صلى الله عليه وسلم: «إني تارك فيكم الثقلين ما أن تمسكتم بهما لن تضلوا كتاب الله وعترتي»
غرائب القرآن ورغائب الفرقان ، ج 2 ص 221 ، المؤلف: نظام الدين الحسن بن محمد بن حسين القمي النيسابوري (المتوفى: 850هـ) ، المحقق: الشيخ زكريا عميرات ، الناشر: دار الكتب العلميه - بيروت ، الطبعة: الأولى - 1416 هـ

 

 


ابن حجر هیتمی
ابن حجر مکی در فتاوایش چنین میگوید :
فَأجَاب بقوله: الْحِكْمَة فِي ذَلِك وَالله أعلم مَا اخْتصّت بِهِ فَاطِمَة رضوَان الله عَلَيْهَا من المزايا الْكَثِيرَة على أخواتها: مِنْهَا مَا ورد أَن الله زَوجهَا لعَلي كرم الله وَجهه فِي السَّمَاء قبل أَن يَتَزَوَّجهَا فِي الأَرْض. وَمِنْهَا: تمييزها عليهنّ بِأَنَّهَا سيدة نسَاء أهل الْجنَّة. وَمِنْهَا: تمييزها عليهنّ بتسميتها بالزهراء إِمَّا لعدم كَونهَا لَا تحيض من غير عِلَّة فَكَانَت كنساء الْجنَّة، وإمَّا كَونهَا على ألوان نسَاء الْجنَّة أَو لغير ذَلِك، فَهَذِهِ الْمَذْكُورَات وَنَحْوهمَا مِمَّا امتازت بِهِ من الْفَضَائِل لَا يبعد أَن تكون هِيَ الْحِكْمَة فِي بَقَاء نسلها فِي الْعَالم أَمْناً لَهُ من عُمُوم الْفِتَن والمحن، كَمَا أخبر الصَّادِق المصدوق صلى الله عَلَيْهِ وَسلم بذلك بِأَنَّهُم فِي ذَلِك كالقرآن بقوله: (إِنِّي تَارك فِيكُم الثقلَيْن كتاب الله وعَتْرتي لن تَضِلُّوا مَا استمسكتم بهما أبدا) .
الفتاوى الحديثية ،  ص 119 ، المؤلف: أحمد بن محمد بن علي بن حجر الهيتمي السعدي الأنصاري، شهاب الدين شيخ الإسلام، أبو العباس (المتوفى: 974هـ) ، الناشر: دار الفكر

 





شاه عبدالعزیز دهلوی
عبدالعزیز دهلوی فرزند شاه ولی الله دهلوی ، صاحب کتاب « تحفه اثنی عشریه » میباشد که ردیه بر آن کتاب را افرادی همچون سید دلدار علی و سید محمد قلی کنتوری و میر حامد حسین هندی عهده دار شدند .
این عالم شهیر هندی – که البته مشرب سلفی و وهابی داشت – در کتابش چنین میگوید :
بايد دانست كه به اتفاق شيعه و سني اين حديث ثابت است كه پيغمبر صلي الله عليه وسلم فرمود (اني تارك فيكم الثقلين ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا بعدي احدهما اعظم من الاخر كتاب الله و عترتي اهل بيتي) پس معلوم شد كه در مقدمات ديني و احكام شرعي ما را پيغمبر حواله باين دو چيز عظيم القدر فرموده است پس مذهبي كه مخالف اين دو باشد در امور شرعيه عقيده و عملا باطل و نامعتبر است و هر كه انكار اين دو بزرگ نمايد گمراه و خارج از دين حالا در تحقيق بايد افتاد كه ازين دو فرقه يعني شيعه و سني كدام يك متمسك باين دو حبل متين است و كدام يك استخفاف اين دو چيز عاليقدر ميكند و اهانت مي نمايد و از درجه اعتبار ساقط مي انگارد و طعن در هر دو پيش ميگيرد...
تحفه اثنی عشریه ، باب چهارم : در اقسام اخبار شیعه و احوال رجال اسانید ایشان –ص 201 ، اسم المؤلف: عزیز الله غلام حلیم بن شیخ قطب الدین الدهلوی الوفاة: 1239 هـ ، دار النشر : منشی نول کشور – لکهنو – هند / 1302 هـ ، تحقيق : مولوی احسان الله صاحب فرنگی

 



این مدارک که گوشه ای اندک از سخنان علمای اهل تسنن راجع به حدیث ثقلین است نشان میدهد که حتی در روایات نیز تاکید شده که مومنین باید به قرآن و اهل بیت علیهم السلام تواماً تمسک بجویند ! و تمسک به یکی و رها کردن دیگری سبب هدایت نمی گردد !
همچنین حتی چنین لفظی در روایات نباشد ( بر فرض) باز هم سیاق حدیث ثقلین دال بر تبعیت از هر دوی قرآن و اهل بیت علیهم السلام میباشد زیرا در ابتدای روایت ، سخن از دو ثقل است و در اواخر روایات نیز بیان میدارد که مراقب باشید چگونه با این دو ثقل رفتار میکنید ! این قرینه و قرائن داخلی دیگر در روایت ما را به این سمت هدایت میکند که التزام اعتقادی و عملی به هر دوی قرآن و اهل بیت علیهم السلام – به صورت توام – لازمه هدایتی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میخواسته اند. به تعبیر دیگر ، وقتی پیامبر به دو ثقل وصیت میکنند و تاکید میکنند که این دو ثقل از هم جدا نمیشوند لاجرم متوجه خواهیم شد که هدایت و رستگاری در تمسک به هر دوی آنها میباشد و نه یکی از آنها !


العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 47


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari