close
تبلیغات در اینترنت
سقیفه ، کودتای ابوبکر و عمر ؛ و با خبر بودن عباس ! (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

در زمان احتضار رسول الله صلی الله علیه وآله چه وقایعی در حال انجام بوده که عباس ، 3 روز قبل از شهادت آن بزرگوار - درود الهی بر او و خاندانش باد - به امیرالمومنین علیه السلام هشدار میدهد که تو به زودی تحت ولایت و امر برخی دیگر قرار میگیری ؟!

آری ! گویا عباس از امور پشت پرده ای خبر داشت که بعدها گروهی از جهل ، آن را انتخابات و اجماع نام نهادند !

بسم الله الرحمن الرحیم
سقیفه ، کودتای ابوبکر و عمر !
با خبر بودن عباس از تصمیمات پشت پرده !

تدبر در مسائل تاریخی اوایل اسلام و علی الخصوص اواخر حیات رسول الله صلی الله علیه وآله و روزهای بعد از شهادت ایشان مملو  از شیطنتهای مخفیانه کسانی است که امروزه برخی آنقدر سینه چاک ایشان هستند که مخالفانشان را کافر میدانند . آری ! نقش عمر و ابوبکر و اتباع ایشان در تاریخ اسلام نقشی بواقع مهم و با اهمیت بوده ولی نه به لحاظ کمک به تقویت اسلام بلکه نقش آنها صرفاً در ضربه زدن به اسلام و مسلمین بوده است. ضربه هایی که شاید یهود و نصارا باید سالهای سال تلاش میکردند تا بتوانند علیه اسلام بکار گیرند ولی همکاران (!) و همفکران (!) ایشان در اسلام در لباس ظاهری مسلمانی ، حق مطلب را ادا کرده و تلاشهای آنها را بی اثر نگذاشتند.
یکی از تلاشهای عمر و ابوبکر برای گرفتن قدرت بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله کودتای سقیفه بنی ساعده بود. کودتایی که از قبل هماهنگی هایش میان عمر و ابوبکر و اتباع آنها انجام شده بود و زمزمه های آمادگی اش در لحظات احتضار رسول الله صلی الله علیه وآله به چشم میخورد ( ان الرجل لیهجر ) و عملی شدن آن دقیقاً بعد از شهادت آن بزرگوار به وقوع پیوست .
به جرات میتوان گفت در میان علمای شیعه هیچکس به اندازه مرحوم علامه امینی پرده از این کودتا برنداشته است . مرحوم علامه امینی در کتاب وزین و قیّم « الغدیر » وقایع اطراف سقیفه را بررسی کرده و کودتا بودن آن را ثابت می نمایند.
در این سلسله نوشتار ، به برخی از مدارک اهل تسنن که کودتا بودن سقیفه را روشن نموده اشاره کرده و ان شاء الله نشان خواهیم داد که جمع شدن برخی از قریش برای انتخاب ابوبکر ، نه امری جدید بلکه سناریویی از پیش تعیین شده میباشد.
قبل از ورود به این مطلب بد نیست که دیدگاه مردم آن زمان را نسبت به مساله جانشینی رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم مورد بررسی قرار دهیم.

زبیر بن بکار در مورد نظر مردم آن زمان چنین میگوید :

رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ:.... قَالَ: وَكَانَ عَامَّةُ الْمُهَاجِرِينَ وَجُلُّ الأَنْصَارِ لا يَشُكُّونَ أَنَّ عَلِيًّا هُوَ صَاحِبُ الأَمْرِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ .


ابن اسحاق میگوید : همه مهاجرین  و اکثر انصار هیچ شکی نداشتند که علی (علیه السلام) صاحب منصب خلافت بعد از رسول الله صلی الله علیه وآله میباشد.


الأخبار الموفقيات للزبير بن بكار ، ص 465 ، المؤلف: الزبير بن بكار بن عبد الله القرشي الأسدي المكي (المتوفى: 256هـ) ، تحقيق: سامي مكي العاني ، الناشر: عالم الكتب - بيروت ، الطبعة: الثانية، 1416هـ-1996م



ولی عباس بیان میدارد که گویا برخی از کارهای پشت پرده در حال انجام بوده که از قضا مخالف فکر عمومی مردم بوده است :


عَنِ الزُّهْرِيِّ، قَالَ: أَخْبَرَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ كَعْبِ بْنِ مَالِكٍ الأَنْصَارِيُّ، وَكَانَ كَعْبُ بْنُ مَالِكٍ أَحَدَ الثَّلاَثَةِ الَّذِينَ تِيبَ عَلَيْهِمْ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ، أَخْبَرَهُ أَنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، خَرَجَ مِنْ عِنْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي وَجَعِهِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ، فَقَالَ النَّاسُ: يَا أَبَا حَسَنٍ، " كَيْفَ أَصْبَحَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟، فَقَالَ: أَصْبَحَ بِحَمْدِ اللَّهِ بَارِئًا "، فَأَخَذَ بِيَدِهِ عَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ المُطَّلِبِ فَقَالَ لَهُ: أَنْتَ وَاللَّهِ بَعْدَ ثَلاَثٍ عَبْدُ العَصَا، وَإِنِّي وَاللَّهِ لَأَرَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَوْفَ يُتَوَفَّى مِنْ وَجَعِهِ هَذَا، إِنِّي لَأَعْرِفُ وُجُوهَ بَنِي عَبْدِ المُطَّلِبِ عِنْدَ المَوْت ....


از زهری نقل است که گفت : عبدالله بن کعب بن مالک انصاری با خبرش ساخت که عبدالله بن عباس به او خبر داد : علی بن ابیطالب در همان بیماری که رسول الله صلی الله علیه وآله از دنیا رفت از نزد او خارج شد و مردم به او گفتند : ای ابا حسن ! حال رسول خدا چگونه است ؟ او فرمود : الحمدلله خوب شده است . در این موقع عباس دست او را گرفت و گفت : به خدا قسم بعد از 3 روز تو تحت سلطه و سیطره دیگران قرار میگیری ! بخدا قسم من می بینم که رسول خدا در همین بیماری و به زودی از دنیا میرود . و من قطعاً با چهره های بنو عبدالمطلب به هنگام مرگ آشنا هستم  ...


الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله صلى الله عليه وسلم وسننه وأيامه = صحيح البخاري ، ج 6 ص 12 رقم 4447 ؛ ج 8 ص 59 رقم 6266  ، المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي ، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر ، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانية بإضافة ترقيم ترقيم محمد فؤاد عبد الباقي) ، الطبعة: الأولى، 1422هـ



ابن حجر عسقلانی و بدرالدین عینی نیز در مورد معنای عبارت « عبد العصا » میگویند :


هو كناية عن أن يصير تابعاً لغيره


این سخن کنایه از آن است که علی ، تابع دیگری میگردد.


فتح الباري شرح صحيح البخاري ، ج 8 ص 143 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت ، تحقيق : محب الدين الخطيب


عمدة القاري شرح صحيح البخاري ، ج 18 ص 69 ، اسم المؤلف:  بدر الدين محمود بن أحمد العيني الوفاة: 855هـ ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت



قسطلانی نیز در شرح این عبارت بیان میدارد که علی (علیه السلام) بعد از 3 روز تحت ولایت افراد دیگری قرار میگیرد !


إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري ، ج 6 ص 468 رقم 4448 ؛ ج 9 ص 156  ، المؤلف: أحمد بن محمد بن أبى بكر بن عبد الملك القسطلاني القتيبي المصري، أبو العباس، شهاب الدين (المتوفى: 923هـ) ، الناشر: المطبعة الكبرى الأميرية، مصر ، الطبعة: السابعة، 1323 هـ



یعقوبی نیز در تایید کلام بخاری چنین تعریف میکند :

وجاء البراء بن عازب ، فضرب الباب على بني هاشم وقال : يا معشر بني هاشم ، بويع أبو بكر . فقال بعضهم : ما كان المسلمون يحدثون حدثا نغيب عنه ، ونحن أولى بمحمد . فقال العباس : فعلوها ، ورب الكعبة .
وكان المهاجرون والأنصار لا يشكون في علي .

براء بن عازب به نزد بنی هاشم آمد و درب را کوبید و گفت : ای جماعت بنی هاشم (چه نشسته اید) که با ابوبکر بیعت شد . برخی از آنها گفتند : شایسته نیست که مسلمانان کاری کنند و ما در آن نباشیم زیرا که ما از ایشان به محمد (صلی الله علیه وآله ) اولی و نزدیکتر هستیم .

عباس گفت : به خدای کعبه قسم که کارشان را انجام دادند
(یعقوبی میگوید ) همه مهاجرین و انصار شکی نداشتند که علی (علیه السلام) خلیفه است.

تاریخ الیعقوبی ، ج 2 ص 124 ، المؤلف: أحمد بن أبي يعقوب بن جعفر بن وهب ابن واضح الكاتب العباسي المعروف باليعقوبي (المتوفى: 284هـ) ، الناشر: دار صادر - بيروت - لبنان



عتبه بن ابی لهب نیز در اینمورد شعری می سراید :


ما كنت أحسب أن الأمر منصرف * عن هاشم ثم منهم عن أبي حسن
عن أول الناس إِيماناً وسابقه * وأعلم الناس بالقرآن والسنن
وآخر الناس عهداً بالنبي من * جبريل عون له في الغسل والكفن

هرگز فکر نمی کردم که امر خلافت از (قوم) هاشم و سپس از ابی الحسن (علی بن ابیطالب ) برگردد.

از کسی که اولین و سابق ترین مردم بود که ایمان آورد و عالمترین مردم به قرآن و سنت بود.
و آخرین کسی بود که در نزد رسول الله صلی الله علیه وآله ماند و جبرئیل به او در غسل و کفن کردن رسول الله کمک کرد.

المختصر في أخبار البشر ، ج 1 ص 156 ، المؤلف: أبو الفداء عماد الدين إسماعيل بن علي بن محمود بن محمد ابن عمر بن شاهنشاه بن أيوب، الملك المؤيد، صاحب حماة (المتوفى: 732هـ) ، الناشر: دار المعرفة للطباعة والنشر - بيروت – لبنان


نکته قابل توجه در این گزارشات این است که مهاجرین و انصار میدانستند که منصب خلافت بعد از رسول الله صلی الله علیه وآله قطعاً برای امیرالمومنین علیه السلام است و لذا بنی هاشم از بیعت کردن مردم با ابی بکر بسیار تعجب کردند و البته جالب تر از همه این است که عباس (عموی پیامبر ) میگوید که : به خدا قسم که آنها کارشان را کردند !
این عبارت عباس نشان میدهد که سعی بر گرفتن خلافت از امیرالمومنین علیه السلام امری بوده که از قبل از شهادت رسول الله صلی الله علیه وآله در میان برخی (!) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیماتی نیز برای عملی شدن آن اتخاذ شده که عباس نیز بدانها واقف بوده و لذا وی بعد از مشاهده وارد عمل شدن گروه توطئه ، پی میبرد که کودتایی که باید انجام میشد ، شروع شده است .


العبد الاحقر –مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 1


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 46


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari