close
تبلیغات در اینترنت
اعتراف برخی از علمای عامه بر ارتداد گروهی از صحابه ! (جدید)
دوشنبه 03 اردیبهشت 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

اولاً که به شیعه هیچ ربطی ندارد که صحابه ، چه کاره بوده اند !

ثانیاً که شیعه دروغ میگوید که بعد از پیامبر ، خیلی ها مرتد شده اند !

ثالثاً که اصلاً یکسری هم مرتد شدند ، باز هم هیچ ربطی به شیعه ندارد ! .... دوست داشتند ، رفتند مشرک شدند ... رضی الله عنهم و رضوا عنه !!

بسم الله الرحمن الرحیم
اعتراف برخی از علمای عامه بر ارتداد گروهی از صحابه !

بحث عدالت صحابه در میان اهل تسنن از تئوری های موهومی است که صرفاً برای حفظ آبروی چند نفر خاص از میان ایشان ، ابداع شده تا بدینوسیله بتوانند غلط کاریهای آن گروه خاص را مورد تایید قرار دهند.
نکته قابل توجه این است که اهل تسنن و وهابیون مدعی عدم عصمت صحابه میباشند ولی هرگونه غلط کاری ایشان را به بهانه « اجتهاد » توجیه کرده و حتی وی را لایق 1 ثواب میدانند ! و از طرفی دیگر نیز رضایت دائمی خداوند متعال را برای همان گروه غلط کار ، ثابت دانسته و کلاً همه آنها را بهشتی میدانند.
وقتی شیعیان در مقابله با شبهات این قوم ، به اشتباهات فراوان برخی از صحابه اشاره کرده و میگویند که بواسطه انجام برخی کارها ، نه تنها صحابه از عدالت ساقط شده بلکه مرتد شدند و جهنمی هستند ، پیروان عدالت صحابه بانگ سر میدهند که روافض با صحابه دشمن اند و اصلاً منطق ندارند و مشرک اند و کافر و ....!
در این نوشتار میخواهیم سخنان چند تن از علمای اهل تسنن در شرح یکی از روایات متفق علیه نبوی در صحیح بخاری و مسلم را بیان کنیم و نشان دهیم که حتی متعصب ترین و بزرگترین علمای اهل تسنن نیز بحث ارتداد گروهی از صحابه – بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه وآله – را بیان کرده و بلکه بدان نیز تصریح دارند.

در روایات صحیح اهل تسنن – از جمله بخاری و مسلم – آمده است که رسول الله صلی الله علیه وآله در آخرین خطبه شان بر روی منبر ، خطاب به صحابه فرمودند :

وَإِنِّى أُعْطِيتُ مَفَاتِيحَ خَزَائِنِ الأَرْضِ - أَوْ مَفَاتِيحَ الأَرْضِ - وَإِنِّى وَاللَّهِ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمْ أَنْ تُشْرِكُوا بَعْدِى ، وَلَكِنْ أَخَافُ عَلَيْكُمْ أَنْ تَنَافَسُوا فِيهَا


به من کلیدهای گنجینه های زمین داده شده و به خدا قسم بر شما نمی ترسم که بعد از من مشرک شوید ولیکن بر شما می ترسم بر سر دنیا رقابت کنید.


الجامع الصحيح المختصر ، ج 1 ص 451 رقم 1279 ، اسم المؤلف:  محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي الوفاة: 256 ، دار النشر : دار ابن كثير , اليمامة - بيروت - 1407 - 1987 ، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : د. مصطفى ديب البغا

صحيح مسلم ، ج 4 ص 1795 رقم 2296 ، اسم المؤلف:  مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري النيسابوري الوفاة: 261 ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت ، تحقيق : محمد فؤاد عبد الباقي


علمای اهل تسنن در مورد فقره « وَإِنِّى وَاللَّهِ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمْ أَنْ تُشْرِكُوا بَعْدِى » سخنان جالبی بیان کرده اند و قاطبه ایشان تصریح کرده اند که این خطاب ، در واقع به اکثریت صحابه بوده است و نه الزاماً همه آنها ! زیرا گروهی از صحابه بعد از رحلت رسول الله صلی الله علیه وآله ، مرتد شدند .



ابن حجر عسقلانی
این بزرگ شارح صحیح بخاری در ذیل این حدیث میگوید :

قوله ما أخاف عليكم أن تشركوا أي على مجموعكم لأن ذلك قد وقع من البعض أعاذنا الله تعالى وفي هذا الحديث معجزات للنبي صلی الله علیه وسلم ولذلك أورده المصنف في علامات النبوة كما سيأتي بقية الكلام عليه هناك إن شاء الله تعالى
این عبارت نبوی که بر شما نمی ترسم که مشرک شوید یعنی بر مجموع و کلیّت شما زیرا شرک از برخی (از صحابه) سر زد اعاذنا الله تعالی . و در این حدیث معجزه رسول الله صلی الله علیه وآله میباشد و لذا مصنف (بخاری) این روایت را در باب نشانه های نبوت آورده است آنچنان که بقیه سخن در مورد آن بیان خواهد شد.

فتح الباري شرح صحيح البخاري ، ج 3 ص 211 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت ، تحقيق : محب الدين الخطيب


 

 

بدرالدین عینی
عینی حنفی نیز در شرح این روایت میگوید :

قَوْله: (مَا أَخَاف عَلَيْكُم أَن تُشْرِكُوا بعدِي) مَعْنَاهُ: على مجموعكم، لِأَن ذَلِك قد وَقع من الْبَعْض، وَالْعِيَاذ بِاللَّه تَعَالَى

عبارت نبوی بر شما از مشرک شدن بعد از خودم نمی ترسم معنایش این است که بر مجموع و کلیّت شما . زیرا مشرک شدن از برخی سر زد .


عمدة القاري شرح صحيح البخاري ، ج 8 ص 157 ، اسم المؤلف:  بدر الدين محمود بن أحمد العيني الوفاة: 855هـ ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت


وی در جای دیگر کتابش نیز چنین میگوید :

قَوْله: (مَا أَخَاف عَلَيْكُم أَن تُشْرِكُوا) قيل: قد وَقع بعد رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم، ارتداد لبَعض الْأَعْرَاب. وَأجِيب: بِأَن الْخطاب للْجمع فَلَا يُنَافِي ارتداد الْبَعْض


در مورد عبارت نبوی من از مشرک شدن شما نمی ترسم ، گفته شده : بعد از رحلت رسول الله صلی الله علیه وآله ، گروهی از اعراب مرتد شدند ؟

و من (عینی) پاسخ میدهم : خطاب رسول الله به مجموعه صحابه است و این امر منافاتی با مرتد شدن برخی از ایشان ندارد .

عمدة القاري شرح صحيح البخاري ، ج 23 ص 143 ، اسم المؤلف:  بدر الدين محمود بن أحمد العيني الوفاة: 855هـ ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي – بيروت

 

 

 

زین الدین عراقی
زین الدین عراقی در شرح تقریب ، این روایت را چنین توضیح میدهد :

وَقَوْلُهُ «وَإِنِّي وَاَللَّهِ مَا أَخَاف عَلَيْكُمْ أَنْ تُشْرِكُوا بَعْدِي» أَيْ مَجْمُوعُكُمْ وَإِنْ كَانَ قَدْ يَقَعُ ذَلِكَ لِبَعْضِهِمْ

و عبارت نبوی : به خدا قسم من از مشرک شدن شما بعد از خودم نمی ترسم ، یعنی مجموع و کلیّت شما ؛ با اینکه مشرک شدن از برخی از آنها سر زد.


طرح التثريب في شرح التقريب ، ج 3 ص 275 ، اسم المؤلف:  زين الدين أبو الفضل عبد الرحيم بن الحسيني العراقي  الوفاة: 806هـ  ، دار النشر : دار الكتب العلمية  - بيروت  - 2000م  ، الطبعة : الأولى  ، تحقيق : عبد القادر محمد علي

 



ملا علی قاری
قاری حنفی نیز در توضیح این روایت در شرح مشکاة المصابیح چنین متذکر میگردد :

وقوله وإني والله ما أخاف عليكم أن تشركوا بعدي أي مجموعكم وإن كان قد يقع ذلك لبعضهم

این سخن نبوی که می فرماید : به خدا قسم از اینکه مشرک بشوید بر شما نمی ترسم ، یعنی بر مجموع و کلیّت شما ؛ با اینکه مشرک زدن از برخی از ایشان سر زد.


مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح ، ج 11 ص 104 ، اسم المؤلف:  علي بن سلطان محمد القاري الوفاة: 1014هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت - 1422هـ - 2001م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : جمال عيتاني

 

 


شهاب الدین قسطلانی
قسطلانی نیز در شرح بخاری در چندین جا چنین میگوید :

(وإني والله أخاف عليكم أن تشركوا بعدي) أي: ما أخاف على جميعكم الإشراك، بل على مجموعكم، لأن ذلك قد وقع من بعض

( به خدا قسم من از اینکه بعد از من مشرک شوید بر شما نمی ترسم ) یعنی من بر همه شما از مشرک شدن نمی ترسم بلکه بر مجموع و کلیّت شما می ترسم زیرا که این مشرک شدن از برخی از آنها واقع شد.


إرْشَادُ السَّارِي لِشرح صَحِيح البخَاري، ج 2 ص 440 رقم 1344 ؛ ج 6 ص 312 رقم 4086 ؛ ج 9 ص 342 رقم 6588 ، اسم المؤلف : أبو العباس، شهاب الدين أحمد بن محمد بن أبى بكر بن عبد الملك القسطلاني القتيبي المصري الوفاة: 923 ه ، دار النشر : المطبعة الكبرى الأميرية، مصر ، 1323 ه ، الطبعه : السابعه

 


تاکنون مشخص شد که علمای اهل تسنن تصریح دارند که بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله ، گروهی از صحابه مشرک شدند و از اسلام برگشتند .
در این میان افرادی همچون نووی در شرح مسلم ج 15 ص 59 و برماوی در شرح بخاری ج 5 ص 254 و ابن کثیر در البدایه و النهایه ج 6 ص 190 بحث مشرک شدن گروهی از صحابه را قبول نکرده اند.
و البته برخی نیز اشکال میکنند که منظور از کسانی که مشرک شدند یعنی دیگر افراد امت و نه صحابه !!


در جواب این شبهه نیز گذشته از اقوال علمایی که بیان شد همچون ابن حجر و عینی و قاری و قسطلانی که مشرک شدن را منسوب به صحابه دانسته اند ؛ می توان بیان داشت که خطاب رسول الله صلی الله علیه وآله قطعاً به صحابه نیز بوده است زیرا افرادی که بحث ارتداد صحابه را منکر شده اند همچون نووی و ابن کثیر ، فراز آخر روایت نبوی (وَلَكِنْ أَخَافُ عَلَيْكُمْ أَنْ تَنَافَسُوا فِيهَا  ) را خطاب به صحابه دانسته و اتفاقاً قبول هم کرده اند که ایشان بر سر مال دنیا با یکدیگر به رقابت پرداخته اند. در اینمورد نظری میکنیم به سخن یکی از شارحان صحیح مسلم.


ابوالعباس احمد بن عمر قرطبی در کتاب « المفهم لما اشکل من تلخیص کتاب مسلم » چنین میگوید :

وقوله : (( إني والله لست أخشى عليكم أن تشركوا بعدي )) ؛ يعني : أنه قد أمن على جملة أصحابه أن يُبدِّلوا دين الإسلام بدين الشرك. ولا يلزم من ذلك ألا يقع ذلك من آحادٍ منهم ؛ فإنَّ الخبر عن الجملة لا يلزم صدقه على كل واحد من آحادها دائمًا ؛ كيف لا ؟! وهو الذي أخبر بأن منهم من يرتد بعد موته ـ صلى الله عليه وسلم ـ كما جاء نصًّا في غير ما موضع من أحاديث الحوض وغيرها ، وقد ظهر في الوجود ردَّة كثيرٍ ممن صحب النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ وصلَّى معه ، وجاهد ، ثم كفر بعد موته

این سخن رسول الله ( به خدا قسم من از اینکه بعد از من مشرک شوید بر شما نمی ترسم ) یعنی رسول الله به اینکه جملگی صحابه از اسلام به شرک نگروند اطمینان داشت ولی این امر مستلزم این نیست که بحث مشرک شدن برای تک تک آنها اتفاق نیفتد. همیشه خبر دادن در مورد کلیّت یک مجموعه مستلزم صدق آن بر تک تک اعضای آن نیست . چگونه این مطلب ممکن نباشد ؟ زیرا رسول الله خودشان خبر داده اند که بعد از رحلت ایشان ، گروهی مرتد خواهند شد آنچنان که در احادیث حوض و غیره آمده است . و بسیاری از کسانی که مصاحبت رسول الله صلی الله علیه وآله را کرده و همراه ایشان نماز خوانده و جهاد کرده بودند ، مرتد شده و بعد از رحلت رسول الله ، کافر شدند.


المفهم لما اشکل من تلخیص کتاب مسلم، ج 6 ص 93 رقم 2212 – کتاب النبوات – باب ما خص به النبی من الحوض ، اسم المؤلف : أبو العبَّاس أحمَدُ بنُ الشيخِ المرحومِ الفقيهِ أبي حَفْصٍ عُمَرَ بنِ إبراهيمَ الحافظ  الأنصاريُّ القرطبيُّ الوفاة: 656 هـ ، دار النشر : دار ابن کثیر – دمشق

 

 



و چگونه میتواند مدعی شد که گروهی از صحابه مرتد نشدند ولی ابن سعد در زمره اولیات و افتخارات عمر بن خطاب میگوید :

وغرب ربيعة بن أمية بن خلف إلى خيبر وكان صاحب شراب، فدخل أرض الروم فارتد


از اولیات عمر این بود که ربیعه بن امیه بن خلف را به خیبر تبعید نمود زیرا او شرابخوار بود . پس ربیعه وارد روم شد و مرتد شد


الطبقات الكبرى ، ج 3 ص 282 ، اسم المؤلف: محمد بن سعد بن منيع أبو عبدالله البصري الزهري الوفاة: 230 ، دار النشر : دار صادر – بيروت


ربیعه بن امیه را بسیاری از علمای اهل تسنن همچون ابن منده و ابونعیم اصفهانی و بغوی و ابن شاهین و ابن السکن و وباوردی و ابن حبان و ابن اثیر و ابن عساکر و دیگران در زمره صحابه آورده اند.

شاید همین یک نمونه برای رد ادعای کسانی که میگویند صحابه هرگز مرتد نشدند کافی باشد . ولی با مطالعه کتب اهل تسنن میتوان به نفرات دیگری نیز دست یافت :

جندب بن سلمى المدلجي أحد بني سوق كان ممن ارتد في زمن أبي بكر


جندب بن سلمی مدلجی یکی از قبیله بنی سوق است که در زمان ابی بکر ، مرتد شد


الإصابة في تمييز الصحابة ، ج 1 ص 540 رقم 1304 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار الجيل - بيروت - 1412 - 1992 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : علي محمد البجاوي

 


جمد الکندی .... وجمد هو أحد الملوك الأربعة الذين ارتدوا فقتلوا في خلافة أبي بكر وكانت ابنته تحت الأشعث

جمد کندی یکی از 4 فرمانروایی بود که مرتد شده و در زمان خلافت ابوبکر کشته شدند و دختر وی همسر اشعث بود


الإصابة في تمييز الصحابة ، ج 1 ص 553 رقم 1345 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار الجيل - بيروت - 1412 - 1992 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : علي محمد البجاوي



مجموعه این سخنان به ما نشان میدهد که گروهی از صحابه بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله مرتد شده و به کفر و شرک گرویدند و لذا تئوری موهوم عدالت همه صحابه و بهشتی شدن همه آنها افسانه ای بیش نیست.
العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 53


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی