close
تبلیغات در اینترنت
نظر یک عالم حنفی در مورد ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

هر چه شیعه میگوید که ابن تیمیه قائل به تشبیه خداوند متعال بوده و محمد بن عبدالوهاب هم اصلاً در حد و اندازه ای نبود که بتواند دیگران را متهم به کفر نماید - زیرا خودش در توحید واقعی ، مشکل داشت - وهابیها باورشان نمیشود. این بار یکی از علمای حنفی مسلک وارد میدان شده و عقاید این دو نفر ( ابن تیمیه ، محمد بن عبدالوهاب ) را برای ما تشریح میکند.

بسم الله الرحمن الرحیم
عالمان وهابی در میزان عالمان اهل تسنن !

از زمان ظهور تفکرات متحجرانه و ضد اسلامی شبه وهابی در میان برخی از صحابه و ادامه آن توسط امثال ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب ، همواره مخالفان این طرز فکر اعم از صحابه کرام و علمای اعلام شیعه و حتی اکابر اهل تسنن اقدام به روشنگری در مورد این شبهات کرده و عقاید ایشان را در بوته نقد قرار میدادند.
برخی از علمای اهل تسنن نیز صراحتاً موضعی قاطع در قبال ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب نیز اتخاذ کرده اند همانند ابن حجر مکی ، سُبکی و .... .


یکی از علمای معاصر اهل تسنن که از جرگه احناف بوده و از کبار علمای دیار هندوستان میباشد فردی است به نام محمد انور شاه کشمیری هندی حنفی دیوبندی متوفی 1353 هجری میباشد.
یکی از آثار این عالم مشهور هند ، کتاب « فیض الباری علی صحیح البخاری » میباشد که شرحی بر صحیح بخاری املاء شده توسط او بر شاگردانش میباشد.
وی در این کتاب ، نظرات جالبی در مورد ابن تیمیه و محمد عبدالوهاب بیان میدارد به شرح ذیل :

ابن تیمیه

وأمَّا الحافظُ ابنُ تيمية فَحَقَّقَها في الخارج حتى قَارَبَ التَّشْبِيه، كما كُنْتُ سَمِعْتُ مِنْ حالِه، أَنَّهُ كان جالسًا على المِنْبَرِ، فَسَأَلَهُ سائِلٌ عن نُزُولِهِ تعالى، فَنَزَلَ ابنُ تيمية إلى الدَّرَجةِ الثانيةِ، فقال: هَكَذَا النُّزُول، فَحقَّقَهُ في الخَارِجِ، وبالَغَ فيه، حتى أَوْهَم كلامُهُ التَّشْبِيه

اما حافظ ابن تیمیه (فعل خداوند) را در خارج نیز محقق میداند تا جایی که به تشبیه نزدیک شد . آنچنان که در شرح حالش شنیده ام وی بر روی منبر نشسته بود و فردی از او در مورد نحوه نزول خداوند متعال سوال کرد . پس ابن تیمیه یک پله پایین آمد و گفت : این همان نزول (خداوند) است . یعنی او فعل خداوند را در خارج محقق نمود و در مورد آن نیز مبالغه کرد تا جایی که کلام وی توهم تشبیه را بوجود آورده است .


فيض البارى شرح صحيح البخارى ، ج 6 ص 405 ، اسم المؤلف:  محمد أنور شاه بن معظم شاه الكشميري الهندي الوفاة:1352 هـ  ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – 1426ه – 2005م ، تحقيق : محمد بدر عالم المیرتهی


محقق کتاب شیخ محمد بدر عالم میرتهی نیز در ذیل این کلام استادش میگوید :

قلتُ: وسَمِعْتُ مِنَ الشَّيخِ أنَّ ابنًا للإِمامِ أحمد، كان يشرحُ قولَه - صلى الله عليه وسلم -: "قلوبُ بني آدم بين إصبَعي الرَّحمن" -أو كما قال- فَأَشَارَ بإِصبَعيه، يُصَوِّرُه

میگویم (بدر عالم میرتهی ) : از استاد شنیدم که یکی از پسران امام احمد بن حنبل ، در شرح سخن رسول الله صلی الله علیه وآله میگفت : قلوب بنی آدم در میان دو انگشت خداوند است و سپس به انگشتانش اشاره میکرد تا این مطلب تصویر شود.



و یا در جای دیگر ، حافظ کشمیری میگوید :
قال الحافظُ ابن تَيْمِيَة: من أَنْكَرَ الجهَةَ تعالى، فهو كمن أَنْكَرَ وجودَه عزَّ برهانه

حافظ ابن تیمیه گفت : هر کس داشتن جهت برای خداوند متعال را انکار کند همانند کسی است که خداوند متعال را انکار کرده است ...


و در جواب این سخن این تیمیه میگوید :

قلتُ: ويا للعجبَ ويا للأسف، كيف سوَّى أمرَ الممكن، والواجب؟ أَمَا كان له أن يَنْظُرَ أنَّ من أَخْرَجَ العالمَ كلَّه من كتم العدم إلى بقعة الوجود، كيف تكون علاقته معه كعلاقة سائر المخلوقات؟ فإنَّ اللَّهَ تعالى كان ولم يكن معه شيءٌ، فهو خالقٌ للجهات


میگویم (کشمیری ) : نمیدانم تعجب کنم یا تاسف بخورم ! چگونه امر ممکن و واحب را یکسان میداند ؟ آیا وی نباید به این مطلب دقت کند که آن کسی که همه عالم هستی را کتم عدم به قله رفیع وجود رساند پس چگونه آن ذات میتواتد شبیه دیگر مخلوقات باشد ؟ خداوند متعال بود آن زمانی که هیچ چیزی همراهش نبود و او خالق جهات است.


فيض البارى شرح صحيح البخارى ، ج 6 ص 563 ، اسم المؤلف:  محمد أنور شاه بن معظم شاه الكشميري الهندي الوفاة:1352 هـ  ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – 1426ه – 2005م ، تحقيق : محمد بدر عالم المیرتهی


محمد بن عبدالوهاب

محمد انور کشمیری در مورد پایه گذار فرقه وهابیت نظر جالبی دارد که بدون هیچ مقدمه ای آن را بیان میکنیم :

أما محمد بن عبد الوهاب النَّجْدِي فإنه كان رجلًا بليدًا قليلَ العلمِ، فكان يتسارع إلى الحكم بالكفر ولا ينبغي أن يقتحم في هذا الوادي إلا من يكون متيقِّظًا متقِنًا عارفًا بوجوه الكفر وأسبابِهِ.


اما محمد بن عبدالوهاب نجدی ، مردی بلید و احمق و کم سواد بود که در حکم به تکفیر دیگران بسیار شتابزده عمل میکرد. شایسته نیست که در این وادی کسی عجله کند مگر اینکه فردی هوشیار و متقن و عارف به وجوه کفر و اسباب تکفیر باشد.


فيض البارى شرح صحيح البخارى ، ج 1 ص 252 ، اسم المؤلف:  محمد أنور شاه بن معظم شاه الكشميري الهندي الوفاة:1352 هـ  ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – 1426ه – 2005م ، تحقيق : محمد بدر عالم المیرتهی


این عالم حنفی خیلی زیبا تفکرات ابن تیمیه و خلف نا اهلش – محمد بن عبدالوهاب – را برای دیگران بیان میکند.
العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 37


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari