close
تبلیغات در اینترنت
بی حجابی عایشه در مقابل غلامان نامحرم ! (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

هر فرد عاقلی میداند که مراعات حجاب در مقابل نامحرم امری واجب است و این امر برای افرادی که به لحاظ دینی بیشتر مورد توجه هستند ، بسیار پر رنگ تر میباشد. اگر یک کنیز بی اصل و نسب و جاهل از احکام الهی حجابش را رعایت نکند شاید بتوان با 100 توجیه ، آن را قبول کرد ولی اگر یکی از زنان رسول الله که از قضا مدعی داشتن کلّی صفات حمیده است و پیروانش نیز طَبَق طَبَق برای او فضیلت سازی میکنند ؛ بیاید و جلوی نامحرمان ، بدون حجاب حاضر شود آنوقت تکلیف چیست ؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم
بی حجابی عایشه در مقابل غلامان نامحرم !

مساله حجاب و پوشش زنان در اسلام امری بسیار مهم است به نحوی که در همه جای دنیا ، مسلمانان را به داشتن حجاب می شناسند فارق از اینکه آیا شیعه هستند یا اهل تسنن !
از آنجایی که خداوند متعال نیز یکی از مخاطبان اصلی امر به وجوب حفظ حجاب را زنان رسول الله صلی الله علیه وآله قرار داده است لاجرم انتظار میرود که بیشترین مراعات حجاب ، توسط زنان رسول الله صلی الله علیه وآله انجام گیرد.
ولی متاسفانه بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه وآله ، برخی از زنان آن بزرگوار – آنچنان که در زمان حیات ایشان نیز از دستورات الهی سرپیچی میکردند – به همان سیره قبلی پرداخته و از دستورات خداوند متعال سرپیچی کردند که شاید یکی از برجسته ترین مصادیق آن ، جنگ جمل باشد.
یکی دیگر از مصادیق عدم اطاعت از دستورات الهی توسط برخی از آنها ، رعایت نکردن حجاب در مقابل نامحرمان بوده است به نحوی که یکی از آن زنان ، در مقابل غلامان دیگر زنان رسول الله صلی الله علیه و آله ، رعایت حجاب نکرده و بدون حجاب در مقابل ایشان حاضر میشد ! آیا خدا و رسول از این عمل راضی هستند ؟
برای اثبات این امر به صحیح ترین کتاب اهل تسنن مراجعه میکنیم.

بخاری در صحیحش میگوید :

وقال سُلَيْمَانُ بن يَسَارٍ اسْتَأْذَنْتُ على عَائِشَةَ فَعَرَفَتْ صَوْتِي قالت سُلَيْمَانُ ادْخُلْ فَإِنَّكَ مَمْلُوكٌ ما بَقِيَ عَلَيْكَ شَيْءٌ


سلیمان بن یسار میگوید : از عایشه اجازه گرفتم ( تا بر وی وارد شوم ) . عایشه صدایم را شناخت و گفت : سلیمان ! وارد شو ! زیرا تو غلام و مملوک هستی و چیزی ( از پول مکاتب) بر تو نیست.


الجامع الصحيح المختصر ، ج 2 ص 939 رقم 2511 - كِتَابُ الشَّهَادَاتِ ـ بَابُ شَهَادَةِ الأَعْمَى وَأَمْرِهِ وَنِكَاحِهِ وَإِنْكَاحِهِ وَمُبَايَعَتِهِ وَقَبُولِهِ فِي التَّأْذِينِ وَغَيْرِهِ، وَمَا يُعْرَفُ بِالأَصْوَاتِ  ، اسم المؤلف:  محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي
الوفاة: 256 ، دار النشر : دار ابن كثير , اليمامة - بيروت - 1407 - 1987 ، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : د. مصطفى ديب البغا



*ابن حجر عسقلانی شافعی – بزرگ شارح صحیح بخاری – در فتح الباری این چنین میگوید :


وقال سليمان بن يسار استأذنت على عائشة فعرفت صوتي فقالت سليمان ادخل الخ تقدم الكلام عليه في آخر العتق وفيه دليل على أن عائشة كانت ترى ترك الاحتجاب من العبد سواء كان في ملكها أو في ملك غيرها لأنه كان مكاتب ميمونة زوج النبي صلی الله علیه وسلم وأما من قال يحتمل أنه كان مكاتبا لعائشة فمعارضة للصحيح من الأخبار بمحض الاحتمال وهو مردود وأبعد من قال يحمل قوله على عائشة بمعنى من عائشة أي استأذنت عائشة في الدخول على ميمونة

سلیمان بن یسار گفت : از عایشه اجازه گرفتم و او صدایم را شناخت و گفت : سلیمان داخل شو  الی آخر روایت ، توضیح در مورد این روایت در کتاب العتق بیان شد و این روایت دال بر آن است که عایشه ، ترک حجاب در مقابل غلام و بنده ، چه اینکه غلام خودش باشد و چه در تصرّف و تملیک دیگری ، را جایز میدانست. زیرا سلیمان ، مکاتب میمونه همسر رسول الله صلی الله علیه وآله بود .

اگر کسی بگوید که احتمال دارد او کاتب عایشه نیز بوده باشد پس این احتمال با روایات صحیح (مخالف این ادعا ) در تعارض است و لذا مردود است . و بعید تر از همه ، این ادعا میباشد که این سخن سلیمان را بر این حمل کنند که وی از عایشه اجازه گرفت تا بر میمونه وارد شود ! ( و لذا این ادعا نیز مردود است )

فتح الباري شرح صحيح البخاري ، ج 5 ص 265 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت ، تحقيق : محب الدين الخطيب

** تذکر : «مكاتب» به بنده ‏اى مى ‏گويند كه با اربابش قرار كرد كه خودش را به تدريج از او بخرد كه اگر توانست قيمت خود را به او بدهد (حال يا خودش كار كند و يا ديگرى قيمت آن را به صاحبش بدهد) آزاد مى شود.

 


*قاضی بدرالدین عینی حنفی نیز در توجیه این روایت مطالبی را بیان میدارد :

ولا بد في هذا من تأويل ، لأن سليمان مكاتب لميمونة لا لعائشة ووجهه أن يقال : إن ، على ، في قول عائشة تكون بمعنى : من ، أي : استأذنت من عائشة في الدخول على ميمونة ، فقالت : أدخل عليها ، أو لعل مذهبها أن النظر حلال إلى العبد سواء كان ملكها أو لا ، وأنها لا ترى الاحتجاب من العبد مطلقاً ، واستبعده بعضهم بغير دليل فلا يلتفت إليه ، وقيل : يحتمل أنه كان مكاتباً لعائشة ، وهو غير صحيح ، لأن الأخبار الصحيحة بأنه مولى ميمونة ترده .

باید این سخن را تاویل کرد زیرا سلیمان ،غلام و مکاتب میمونه بوده و نه عایشه ! و وجه این سخن نیز چنین است که « علی » در سخن عایشه به معنای « از » میباشد و لذا معنای روایت چنین میشود : از عایشه اجازه گرفتم تا بر میمونه وارد شوم . و عایشه نیز گفت : وارد شو !

یا شاید هم مذهب عایشه چنین بوده که نظر بر بنده و غلام – چه اینکه در تصرف خودش باشد و چه در تصرف دیگران – ایرادی ندارد و لذا وی مطلقاً در مقابل هیچ غلامی حجاب را لازم نمیدانست. برخی این احتمال را بدون دلیل ، بعید دانسته اند که به سخن آنها التفاتی نیست.
و گفته شده : شاید سلیمان ، غلام و مکاتب عایشه باشد و این سخن صحیح نیست زیرا اخبار صحیح حاکی از آن است که او غلام میمونه بوده است.

عمدة القار شرح صحيح البخاري ، ج 13 ص 220 ، اسم المؤلف:  بدر الدين محمود بن أحمد العيني الوفاة: 855هـ ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت


میگویم : تاویل عینی در مورد اجازه گرفتن سلیمان از عایشه برای وارد شدن به نزد میمونه تاویلی بعید و بی دلیل است و ابن حجر به صراحت چنین تاویلی را رد کرده است . بلکه اساس این تاویل صرفاً برای تطهیر دامن عایشه از بی حجابی در مقابل نامحرم میباشد. قبل از عینی نیز کرمانی چنین تاویل بی اساسی را انجام داد تا بتواند از عایشه دفاع کند :
الکوکب الدراری شرح صحيح البخاري ، ج 11 ص 176 ، اسم المؤلف:  محمد بن يوسف بن على بن سعيد، شمس الدين الكرماني الوفاة: 786هـ ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي – بيروت ، الطبعة : الاولی 1356 ه/1937 م



*شهاب الدین قسطلانی در نیز در شرح این روایت میگوید :


(وقال سليمان بن يسار) ضدّ اليمين أبو أيوب (استأذنت) في الدخول (على عائشة -رضي الله عنها- فعرفت صوتي قالت) ولأبي ذر فقالت (سليمان) بحذف حرف النداء (ادخل فإنك مملوك ما بقي عليك شيء) أي من مال الكتابة وكان مكاتبًا لأم المؤمنين وفيه أن عائشة كانت لا ترى الاحتجاب من العبد سواء كان في ملكها أوفي ملك غيرها.

(سلیمان بن یسار گفت ) یسار در مقابل یَمین . نام او ابو ایوب است . ( اجازه گرفتم ) برای داخل شدن ( بر عایشه ، پس او صدای مرا شناخت و گفت ) و در روایت ابوذر آمده پس گفت ( سلیمان ) حرف نداء حذف شده ( داخل شو زیرا تو غلام و مملوک هستی و چیزی بر تو نیست ) یعنی از پول آزاد شدن وی زیرا او مکاتب عایشه بود . و در این روایت دلیل بر آن است که عایشه رعایت حجاب در مقابل غلام خودش و یا دیگران را الزامی نمیدانست.


إرْشَادُ السَّارِي لِشرح صَحِيح البخَاري، ج 4 ص 386 رقم 2655 ، اسم المؤلف : أبو العباس، شهاب الدين أحمد بن محمد بن أبى بكر بن عبد الملك القسطلاني القتيبي المصري الوفاة: 923 ه ، دار النشر : المطبعة الكبرى الأميرية، مصر ، 1323 ه ، الطبعه : السابعه

 

میگویم :قبلاً ابن حجر و عینی صراحت داشته اند که سلیمان بن یسار ، غلام و بنده میمونه بوده است و نه عایشه ! و حتی عینی از ابن سعد نقل میکند که گفته شده ، سلیمان بن یسار ، غلام ام سلمه رضوان الله علیها بوده است .
عمدة القاري شرح صحيح البخاري ، ج 13 ص 123 ، اسم المؤلف:  بدر الدين محمود بن أحمد العيني الوفاة: 855هـ ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي – بيروت




*محمد انور شاه کشمیری حنفی نیز در شرح بخاری چنین افاضه میکند :


قوله: (أدْخُل، فإِنَّك مملوكٌ) ولا حِجابَ عن الممالك عند عائشة، وتمسَّكَتْ بقوِله تعالى: {أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ} [النساء: 3]. وقال الحنفيةُ بالحجابِ منهم أيضًا


فقره ( وارد شو ! زیرا تو غلام و مملوک هستی ) دال بر این است که عایشه حجاب در مقابل غلامان را رعایت نمیکرد( و قبول نداشت ) و این آیه استناد میکرد : يا به آنچه [از كنيزان‏] مالك شده‏ايد ( نساء 3 ) . احناف همچنین قائل به حفظ حجاب در مقابل غلامان هستند .


فيض البارى شرح صحيح البخارى ، ج 4 ص 84، اسم المؤلف:  محمد أنور شاه بن معظم شاه الكشميري الهندي الوفاة:1352 هـ  ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – 1426ه – 2005م ، تحقيق : محمد بدر عالم المیرتهی

 

فصل مشترک تمامی سخنان شارحین صحیح بخاری این است که مذهب عایشه چنین بوده که وی در مقابل غلامان دیگران نیز رعایت حجاب نمیکرد و بلکه اصلاً آن را لازم نمیدانسته است .
این است عاقبت دوری از مکتب رسول الله صلی الله علیه وآله و دشمنی با وصی بر حق او ، امیرالمومنین سلام الله علیه.
العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 85


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari