close
تبلیغات در اینترنت
ابن حجر : عمر از تدوین حدیث ، جلوگیری کرد ! (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

وهابی گفت : حدیث شیعه ضعیف است و حدیث صحیح ندارد !

به او گفتم : اگر قرار باشد صحبت از حدیث بشود ، قطعاً وهابی و اهل تسنن فقط باید سکوت کنند! مولایتان که از نگارش حدیث جلوگیری کرد و بعد از او هم تا نزدیک سال 100 هـ ، هیچ حرف رسول الله نباید بیان میشد و مکتوب میشد ! البته نور چشمی های دستگاه خلافت جای خودشان را داشتند ! برای همین است که دست به دامن امثال ابوهریره و کعب الاحبار هستید !

 

بسم الله الرحمن الرحیم
منع عمر از تدوین حدیث !

بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه وآله ، گروه کودتاچی غاصب خلافت برنامه های مختلفی برای کمرنگ کردن تعلیمات نبوی انجام دادند که یکی از آنها بحث منع از تدوین و بیان احادیث رسول الله صلی الله علیه وآله بود.
این قوم از همان زمان حیات رسول الله صلی الله علیه وآله جسارتهای خاصی به پیامبر میکردند همانند زمانی که پیامبر اکرم مطلبی را بیان می فرمودند و آنها با جسارت تمام می پرسیدند : اَ منک اَ من الله ؟ آیا این حرف تو ، از جانب خودت است یا از جانب خداوند متعال !


حتی در زمان احتضار نبی اکرم نیز این قوم دست از فعالیت برنداشته و در داستان مشهور رزیه الخمیس ، عمر بن حطاب از نگارش وصیت نبوی جلوگیری کرد تا مبادا آن سخنی که دقیقاً بر خلاف میلش بود ، به دست مسلمانان برسد.
این رویه بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه وآله ادامه یافت تا زمان عمر بن عبدالعزیز ! ولی با اینکه عمر بن عبدالعزیز از نوادگان دختری عمر بن خطاب بود و سخن وی برای مردم زمانش وزن خاص خودش را داشت ، مردم با اقتدای به

سیره عمری ، از نگارش حدیث خودداری میکردند و این رویه همچنان ادامه داشت تا اینکه کسانی همچون زهری و مالک بن انس و ابن جریج و برخی دیگر از علمای اهل تسنن دست به قلم برده و شروع به نگارش حدیث و تاریخ کردند. یعنی تقریباً 130 الی 150 سال بعد از هجرت .

البته ناگفته نماند که با وجود این تحریم ، برخی از خودی ها ( یعنی کسانی که به نحوی از خود کودتاگران بودند همانند ابوبکر و عایشه و ... و یا کسانی که مورد اعتماد حزب کودتا بودند همانند ابوهریره و کعب الاحبار و معاویه و ...) در همان زمان منع نقل و کتابت حدیث ، نه تنها سکوت نکردند بلکه بسیاری از احادیث مویّد و مقوّم عقایدشان را در همان دوران جعل نمودند.

واقعیت این است که دستگاه حدیثی اهل تسنن دستگاهی معیوب و دارای اختلالات و اشکالات فراوانی میباشد و در مقایسه با دستگاه حدیثی شیعه ( که از زمان خود رسول الله اقدام به نگارش حدیث کرده و در زمان ائمه اطهار نیز به آن بزرگواران ارائه داده و احادیث را تسویه میکردند ) اصلاً قابل اعتنا و اعتبار نیست چه اینکه فرق است میان نظر دادن اهل بیت علیهم السلام ( یکی از ثقلین ) در مورد احادیث با نظر دادن کسانی که در کُمیت آنها در توحید ، لَنگ میزد و قائل به جسمانیت خدا بودند .

بحث در این مورد بسیار مفصل بوده و شاید نیاز به چندین مقاله داشته باشد ولی ما در این نوشتار ، میخواهیم اشاره کنیم به اعتراف دو تن از علمای ( سلف و خلف ) اهل تسنن و وهابیت در باب اعتراف به منع حدیث توسط عمر ، اشاره کنیم .

ابن حجر عسقلانی شافعی در فتح الباری و علامه محمد بن علی بن آدم اتیوبی ، استاد علم الحدیث دارالحدیث خیریه در مکه مکرمه ، در شرح سنن نسائی چنین میگویند :

فمما حدث تدوين الحديث ثم تفسير القرآن ثم تدوين المسائل الفقهية المولدة عن الرأي المحض ثم تدوين ما يتعلق بأعمال القلوب

فاما الأول فأنكره عمر وأبو موسى وطائفة ورخص فيه الأكثرون
وأما الثاني فأنكره جماعة من التابعين كالشعبي واما الثالث فأنكره الامام أحمد وطائفة يسيرة وكذا اشتد إنكار أحمد للذي بعده

از جمله اموری که بوجود آمد : تدوین حدیث ، تفسیر قرآن ، تدوین مسائل فقهی بر اساس آراء شخصی محض و سپس تدوین مطالبی راجع به اعمال و امور قلبی (و درونی ) بود.
پس عمر و ابوموسی و گروهی از صحابه با اولین امر ( تدوین حدیث ) مخالفت کرده ولی اکثریت آن را مجاز میدانستند.
گروهی از تابعین همچون شعبی نیز با دومین امر ( تفسیر قرآن ) مخالفت کردند.
احمد بن حنبل و گروهی اندک با سومین امر ( فتوا به رای در امور فقهی ) مخالفت کرده و این انکار احمد بن حنبل سبب تقویت افراد بعد از او نیز شد.

فتح الباري شرح صحيح البخاري ، ج 13 ص 253 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت ، تحقيق : محب الدين الخطيب

ذخیره العقبی فی شرح المجتبی ، ج 17 ص 215 - 216 ، اسم المؤلف:  محمد بن الشیخ العلامه علی بن آدم بن موسی الاثیوبی الولَّوی ، دار النشر : دار ابن الجوزی ، الطبعة : الثالثة 1432 هـ

این سخن نشان میدهد که جلوگیری عمر بن خطاب از منع احادیث رسول الله صلی الله علیه وآله امری کاملاً مشهور و واضح در دوران بعد از شهادت نبی اکرم میباشد و لذا نفی این امر مستلزم نفی حقایق تاریخ میباشد.
العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : پنجشنبه 19 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 41


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari