close
تبلیغات در اینترنت
مخالفت ابن تیمیه با سخن رسول الله در قبال امام حسین علیه السلام (جدید)
جمعه 26 مرداد 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

اصل در سخنان ابن تیمیه بر مخالفت با پیامبر و اهل بیت ایشان میباشد حال این مخالفت به صراحت باشد و یا به تلویح !

او خروج امام حسین علیه السلام را صحیح نمیداند در حالی که یک صحابی عادل ، نه تنها آن را صحیح می داند بلکه عمل به آن را واجب بر اساس دستور نبوی میداند !

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از نواصب دوران و کسانی که دشمنی او با آل الله امری ثابت در نزد منصفین و اهل علم میباشد ابن تیمیه حرّانی است. وی ضمن انتقاد شدید از عملکرد امام حسین علیه السلام چنین میگوید :


وَلَمْ يَكُنْ فِي الْخُرُوجِ لَا مَصْلَحَةُ دِينٍ وَلَا مَصْلَحَةُ دُنْيَا ، بَلْ تَمَكَّنَ أُولَئِكَ الظَّلَمَةُ الطُّغَاةُ مِنْ سِبْطِ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - حَتَّى قَتَلُوهُ مَظْلُومًا شَهِيدًا، وَكَانَ فِي خُرُوجِهِ وَقَتْلِهِ مِنَ الْفَسَادِ مَا لَمْ يَكُنْ حَصَلَ لَوْ قَعَدَ فِي بَلَدِهِ، فَإِنَّ مَا قَصَدَهُ مِنْ تَحْصِيلِ الْخَيْرِ وَدَفْعِ الشَّرِّ لَمْ يَحْصُلْ مِنْهُ شَيْءٌ، بَلْ زَادَ الشَّرُّ بِخُرُوجِهِ وَقَتْلِهِ، وَنَقَصَ الْخَيْرُ بِذَلِكَ، وَصَارَ ذَلِكَ سَبَبًا لِشَرٍّ عَظِيمٍ. وَكَانَ قَتْلُ الْحُسَيْنِ مِمَّا أَوْجَبَ الْفِتَنَ، كَمَا كَانَ قَتْلُ عُثْمَانَ مِمَّا أَوْجَبَ الْفِتَنَ.


و در خروج او ( حسین بن علی ) نه مصلحت دین بود و نه مصلحت دنیا بلکه این ظالمین سرکش بر ضد نوه رسول خدا صلی الله علیه وآله قدرت پیدا کردند تا این که او را مظلوم و شهید کردند ؛ و در قیام او و کشته شدن او آن قدر فساد بود که اگر در شهر خود نشسته بود آن قدر فساد نمی شد . پس آن چیزی که او قصد آن را داشت از به دست آوردن نیکی و دفع بدی ، اصلاً حاصل نگشت ؛ بلکه بدی به سبب قیام او زیاد شد و خیر کم گردید ؛ و این سبب شرّ بزرگی شد ؛ و کشته شدن حسین سبب فتنه های بسیار گشت ؛ همان طور که کشته شدن عثمان سبب فتنه های بسیار گشت .


منهاج السنة النبوية ، ج 4 ص 530 - 531 ، اسم المؤلف:  أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني أبو العباس الوفاة: 728 ، دار النشر : مؤسسة قرطبة - 1406 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. محمد رشاد سالم


آنچه که از سخنان ابن تیمیه بر می آید چنین است که امام حسین علیه السلام هرگز نباید خروج میکردند و بلکه خروج ایشان سبب فتنه شد لاجرم عمل ایشان غلط بوده است !
ولی آیا این سخن ابن تیمیه صحیح است ؟
در غلط بودن سخن این تیمیه همین کفایت میکند که قطعاً عمل امام حسین علیه السلام صحیح بوده است زیرا ایشان – علی المبنای اهل تسنن -  لااقل از صحابه بوده و لذا عمل ایشان در نزد نواصبی همچون ابن تیمیه حجت است .
همچنین میتوان به عملکرد بسیاری از صحابه ای که در لشکر امام حسین علیه السلام شرکت کرده اند نیز استناد کرد که عملاً حرف ابن تیمیه را به دیوار کوبیده اند.
از همه این مطالب مهمتر ، روایتی نبوی وجود دارد که یکی از صحابه دقیقاً بر اساس آن ، در کربلا به یاری امام حسین علیه السلام شتافت و در آنجا نیز شهید شد.

ابن حجر در الاصابه چنین گزارش میدهد :
انس بن الحارث ....وقال البخاريّ: أنس بن الحارث قتل مع الحسين بن علي، سمع النبيّ صلّى اللَّه عليه وسلم .... ورواه البغويّ، وابن السكن وغيرهما من هذا الوجه، ومتنه: سمعت رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه وسلم يقول: «إنّ ابني هذا- يعني الحسين- يقتل بأرض يقال لها كربلاء،فمن شهد ذلك منكم فلينصره» .
قال: فخرج أنس بن الحارث إلى كربلاء، فقتل بها مع الحسين.
ووقع في التجريد للذهبي: لا صحبة له، وحديثه مرسل. وقال المزّي: له صحبة، فوهم. انتهى.
ولا يخفى وجه الرد عليه مما أسلفناه، وكيف يكون حديثه مرسلا وقد قال سمعت؟
وقد ذكره في الصحابة البغوي وابن السكن وابن شاهين والدّغولي وابن زبر، والباوردي وابن مندة وأبو نعيم وغيرهم.

انس بن حارث ... بخاری گفت : انس بن حارث به همراه حسین بن علی علیه السلام کشته شد و از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حدیث شنیده است ... بغوی و ابن السکن و دیگران از انس بن حارث روایت کرده اند که گفت : از رسول الله صلی الله علیه وآله شنیدم گفت : اين فرزندم- يعنى حسين- در سرزمينى كه كربلا خوانده مى‏شود كشته خواهد شد. هر كدام از شما كه شاهد آن بوديد بايد او را يارى كنيد.
گفت : انس بن حارث به سمت کربلا خارج شد و در آنجا به همراه حسین علیه السلام کشته شد.
در تجرید ذهبی آمده : (انس) مصاحبت پیامبر را نداشته و حدیثش مرسل است . مزّی گفت : او مصاحبت رسول الله را داشته (وسخن ذهبی) وهم و غلط است .
وجه رد این سخن آنچنان که بیان کردیم مشخص است ! چگونه روایت او مرسل است وقتی خودش میگوید : من شنیدم !
بغوی و ابن السکن و ابن شاهین و دغولی و ابن زبر و باوردی و ابن منده و ابونعیم و دیگران ، نام انس بن حارث را در زمره صحابه آورده اند.


الإصابة في تمييز الصحابة ، ج 1 ص 121 رقم 266 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار الجيل - بيروت - 1412 - 1992 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : علي محمد البجاوي

عملکرد انس بن حارث بر اساس روایت نبوی نشان میدهد که وی همراهی امام حسین علیه السلام را بر خود واجب میدید دقیقاً بر خلاف امثال ابن عمر و ابن زبیر و دیگرانی که هرگز تن به اطاعت از دستور رسول الله صلی الله علیه وآله ندادند و شاهد شهادت امام حسین علیه السلام بودند ! با این اوصاف دیگر مجالی برای سخنان امثال ابن تیمیه وجود ندارد .

به راستی آیا عقل و سواد ابن تیمیه قد نمیداده است که اگر در خروج امام حسین علیه السلام خیر و برکتی نبود پس چرا رسول الله صلی الله علیه وآله دستور به یاری ایشان میدهند ؟!


العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : چهارشنبه 18 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 51


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari