close
تبلیغات در اینترنت
دفاع پسر عمر از جنایات حَـرَّه (جدید)
چهارشنبه 21 آذر 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

یک وقت فکر نکنید که نقش عمر بن خطاب در فجایع اسلامی کمرنگ بوده است ! وقتی خودش در به روی کار آمدن بنی امیه نقش اصلی را ایفا کرد و معاویه را تقویت نمود ، پسر عمر نیز با پسر معاویه همصدا شد و آنچنان بلایی بر سر مردم مدینه آوردند که به قول زبیدی : انسان از بیانش ، شرمسار میگردد!

با ما همراه شوید و بخوانید جنایات پیروان یزید و ابن عمر را ! هر چند کمی طولانی است ولی سعی بر اختصار بود!

 بسم الله الرحمن الرحیم
دفاع پسر عمر از فاجعه حَرّه و جنایات یزید !

قبلاً بیان داشتیم که بیعت ابن عمر با یزید بن معاویه عملاض مهر تاییدی بود از جانب وی بر خلافت یزید و همچنین گفتیم که وی با تطمیع 100 هزار درهمی از جانب معاویه ، ضمن اعتراف به اینکه چقدر دین وی ارزان است ، دست به بیعت با یزید زد .
ولی آیا پسر عمر بعد از واقعه عاشورا ، دست از حمایت از یزید برداشت ؟
جواب این سوال منفی است و تاریخ شهادت میدهد که ابن عمر در لحظه لحظه ظلم و جوری که در جنایات بعد از یزید انجام گرفت ، شریک بوده است .
یکی از ظلمهای یزید که هرگز از حافظه تاریخ پاک نمیگردد فاجعه حـَرّه میباشد.

حَرّه کجاست ؟
« حَرَّ » نام مکانی در نزدیکی مدینه است که سپاه یزید به هنگام تهاجم به شهر مدینه ، ابتدا به آنجا یورش بردند .

فاجعه حَرَّه چه بود ؟
اجمال واقعه حَرّه چنین است : بسیاری از ساکنان مدینه – پس از واقعه عاشورا – به شرارت و رذالت یزید به معاویه بیشتر پی بردند . از همین رو آنان والی یزید را از شهر مدینه بیرون کردند و اعلام نمودند که یزید را خلیفه مسلمانان نمیدانند.
در این میان عبدالله بن عمر که از اهالی مدینه بود ، به طور جدی به جانبداری از یزید پرداخت و به مردم میگفت :

إنا بايعنا هذا الرجل على بيعة الله ورسوله وإني سمعت رسول الله صلی الله علیه وسلم يقول إن الغادر ينصب له لواء يوم القيامة فيقال هذه غدرة فلان وإن من أعظم الغدر بعد الإشراك بالله أن يبايع رجل رجلا على بيع الله ورسوله ثم ينكث بيعته ولا يخلعن أحد منكم يزيد ولا يشرفن أحد منكم في هذا الأمر فيكون صيلما بيني وبينه

ما با این مرد (=یزید) - بر اساس همان شرطهایی که خدا و رسولش در بیعت امام معین کرده اند – بیعت نمودیم . من از پیامبر شنیدم که میگفت : برای هر فرد خیانتکاری در روز قیامت پرچمی نصب خواهد شد تا شناخته شود. و بعد از شرک به خدا ، خیانتی بزرگتر از این نیست که مردی با مردی – بر اساس فرمان خدا و رسولش – بیعت کند و سپس بیعت خود را بشکند . هر یک از شما که یزید را ( از خلافت ) خلع کند شمشیر بین من و او حاکم خواهد شد ( و به قتل خواهد رسید ) .


سنن البيهقي الكبرى ، ج 8 ص 159 رقم 16408 ، اسم المؤلف:  أحمد بن الحسين بن علي بن موسى أبو بكر البيهقي الوفاة: 458 ، دار النشر : مكتبة دار الباز - مكة المكرمة - 1414 - 1994 ، تحقيق : محمد عبد القادر عطا

مسند الإمام أحمد بن حنبل ، ج 2 ص 48 رقم 5088 ، اسم المؤلف:  أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشيباني الوفاة: 241 ، دار النشر : مؤسسة قرطبة – مصر
الجامع الصحيح المختصر ، ج 6 ص 2603 رقم 6694 ، اسم المؤلف:  محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي الوفاة: 256 ، دار النشر : دار ابن كثير , اليمامة - بيروت - 1407 - 1987 ، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : د. مصطفى ديب البغا


** در برخی از منابع روایی اهل تسنن ، بجای واژه « صیلم »  لفظ « فیصل = جدایی قهر آمیز »  یا « تَنَصُّل = تبرّی و بیزاری » درج شده است .

در حقیقت کسانی که معنای امامت و خلافت ار به ابتذال کشاندند ،میگویند که روایت عبدالله بن عمر به منزله وجوب اطاعت از امام ( خواه عادل و خواه فاسق ) میباشد . همچنان که ابن حجر در تفسیر سخن مولایش گفت :

وفي هذا الحديث وجوب طاعة الامام الذي انعقدت له البيعة والمنع من الخروج عليه ولو جار في حكمه وانه لا ينخلع بالفسق


بر اساس این حدیث ( سخن ابن عمر ) اطاعت از امامی که برای خلافتش بیعت گرفته شد واجب است و خروج علیه او جایز نیست حتی اگر آن امام در حکم خویش ظلم نماید و ( هیچ امامی ) بعلت ارتکاب فسق و فجور از مقام خلافت خلع نمیشود.


فتح الباري شرح صحيح البخاري ، ج 13 ص 71 - 72 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت ، تحقيق : محب الدين الخطيب


بر همین اساس نیز یزید برای خاتمه دادن به معارضتهای مردم مدینه ، تصمیم گرفت به وصیت پدرش معاویه عمل نماید و مرد یک چشم بنی مُرَّه یعنی « مسلم بن عُقبَه » را به آنجا بفرستند.

وكان معاوية أوصى يزيد : إن رابك من قومك ريب أو انتقض عليك منهم أحد فعليك بأعور بني مرة فاستشره ، يعني مسلم بن عقبة


معاویه به یزید وصیت کرد که اگر در میان قوم تو شک و تردید و سرکشی علیه تو بوجود آمد، پس بر تو باد به یک پشم بنی مرّه که با وی مشورت کنی یعنی مسلم بن عقبه.


المحاسن والمساوئ ، ص 54 ، اسم المؤلف:  إبراهيم بن محمد البيهقي الوفاة: بعد 320هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية  - بيروت/ لبنان - 1420هـ - 1999م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : عدنان علي

    

این چنین شد که یزید در سال 63 هجری ، مسلم بن عقبه مری سفّاک را در راس سپاهی 12 هزار نفری و بنابر قولی 20 هزار و بنابر قولی 27 هزار سواره نظام و 15 هزار پیاده نظام به سوی شهر مدینه روانه ساخت.

البداية والنهاية ، ج 8 ص 218 ، اسم المؤلف:  إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي أبو الفداء الوفاة: 774 ، دار النشر : مكتبة المعارف - بيروت

السيرة الحلبية في سيرة الأمين المأمون ، ج 1 ص 266 ، اسم المؤلف:  علي بن برهان الدين الحلبي الوفاة: 1044 ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت - 1400
شرح الزرقاني على موطأ الإمام مالك ، ج 3 ص 158 ، اسم المؤلف:  محمد بن عبد الباقي بن يوسف الزرقاني الوفاة: 1122 ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1411 ، الطبعة : الأولى


پیش پرداخت 100 هزار دیناری!
به هر یک از سپاهیان در همان ابتدا کمکی به مبلغ 100 هزار دینار داده شد
فجاء حتى دخل على يزيد فقال اخرج وسر بالناس فخرج مناديه فنادى أن سيروا إلى الحجاز على أخذ أعطياتكم كملا ومعونة مائة دينار توضع في يد الرجل من ساعته
مسلم بن عقبه به نزد یزید آمد و و یزید به او گفت : با مردم (به سمت مدینه ) برو !
پس منادی او بانگ داد : اگر به سمت حجاز بروید نه تنها مقرری خویش را کامل بگیرید بلکه همان اول ، 100 هزار دینار به خود فرد میدهیم.
المنتظم في تاريخ الملوك والأمم ، ج 6 ص 13 ، اسم المؤلف:  عبد الرحمن بن علي بن محمد بن الجوزي أبو الفرج الوفاة: 597 ، دار النشر : دار صادر - بيروت - 1358 ، الطبعة : الأولى
تاريخ الطبري ، ج 3 ص 353 ، اسم المؤلف:  لأبي جعفر محمد بن جرير الطبري الوفاة: 310 ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت

 


سپاهیان در مدینه و حرّه چه باید میکردند ؟
دستور یزید برای سپاهیانش در قبال حمله به مدینه چنین بود :
وأمره أن يستبيح المدينة ثلاثة أيام وأن يبايعهم على إنهم خول وعبيد ليزيد
یزید به مسلم بن عقبه دستور داد تا به مدت 3 شبانه روز آزادند تا مردم مدینه را بکشندو اموالشان را به تاراج ببرند و به زنانشان تجاوز نمایند و ( بعد از 3 روز ) کسانی باید زنده بمانند که با یزید بعنوان برده و بنده او بیعت کنند.
تهذيب التهذيب ، ج 11 ص 316 رقم 600 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت - 1404 - 1984 ، الطبعة : الأولى


غارت وحشیانه مدینه آغاز شد !

وقتی مسلم بن عقبه به همراه سپاهش به مدینه رسید ، دستور مولایش را عملی کرد و اعلام کرد : سپاهیان آزادند به مدت 3 شبانه روز هر کسی را که میخواهند بکشند و هر چه را که میخواهند غارت کنند و به هر زنی که دوست دارند تجاوز نمایند !
وأباح المدينة ثلاثة أيام لذلك والعسكر ينهبون ويقتلون ويفجرون
پس مسلم بن عقبه مدینه را به مدت 3 شبانه روز مباح قرار داد و سپاهیان مشغول غارت و کشتار و فسق و فجور در آن شهر شدند.
الإصابة في تمييز الصحابة ، ج 6 ص 294 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار الجيل - بيروت - 1412 - 1992 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : علي محمد البجاوي

توحشی که سپاهیان شام در این 3 روزه از خود نشان دادند داغ ننگش تا ابد بر پیشانی تمامی حامیان روسیاه امارت و خلافت اموی – از عمر و عبدالله بن عمر دیروز تا وهابیون امروزی همچون محمد عبدالهادی شیبانی ( که سخنش خواهد آمد ) – خواهد ماند .


اوباش بنی امیه تا جایی که توانستند کشتند و غارت کردند و تا جایی که ممکن بود بیرحمانه به دختران زنان مدینه تجاوز کردند به طوری که در تاریخ آمده است :
أنهب مسرف بن عقبة المدينة ثلاثة أيام و افتض منها ألف عذراء
مسرف (مسلم) بن عقبه 3 روز مدینه را غارت کرد که بواسطه آن ، هزار دوشیره ، زن شدند
سير أعلام النبلاء ، ج 3 ص 323 ، اسم المؤلف:  محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله الوفاة: 748 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي



ووقعوا على النساء حتى قيل إنه حبلت ألف امرأة فى تلك الأيام من غير زوج
سپاهیان به زنان تجاوز کردند تا جایی که گفته میشود هزار زن در آن روزها از غیر از زوج خویش ، باردار شد.
البداية والنهاية ، ج 8 ص 221 ، اسم المؤلف:  إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي أبو الفداء الوفاة: 774 ، دار النشر : مكتبة المعارف - بيروت


اولاد حَرّه !
بعدها به بچه هایی که از تجاوز سپاه یزید به دنیا آمدند « اولاد حرّه » لقب دادند :
ودخل جنده المدينة فنهبوا الأموا وسبوا الذرية واستباحوا الفروج وحملت منهم ثمانمائة حرة وولدن وكان يقال لأولئك الأولاد أولاد الحرة
سپاه مسلم بن عقبه وارد مدینه شد و به غارت اموال و اسارت مردم و تجاوز به نوامیس مشغول شدند به طوری که 800 زن از ایشان حامله شدند و بچه دار شدند که به آن بچه ها ، اولاد حره میگفتند.
معجم البلدان ، ج 2 ص 249 ، اسم المؤلف:  ياقوت بن عبد الله الحموي أبو عبد الله الوفاة: 626 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت



قتل هزاران مرد !

سپاهیان یزید در قتل عام ،10 هزار نفر از مردان مدینه را کشتند :
وممن لا يعرف من عبد وحر وامرأة عشرة آلاف
(زهری میگوید) 10 هزار نفر مرد و زن و بنده و آزاد کشته شدند.
المنتظم في تاريخ الملوك والأمم ، ج 6 ص 16 ، اسم المؤلف:  عبد الرحمن بن علي بن محمد بن الجوزي أبو الفرج الوفاة: 597 ، دار النشر : دار صادر - بيروت - 1358 ، الطبعة : الأولى

 


جوی خون در کوچه ها !
ابن ابی الحدید معتزلی این چنین شرح اوضاع آن 3 روز را بیان میکند :
وعلى الجيش مسلم بن عقبة المري ، أباح المدينة ثلاثاً ، واستعرض أهلها بالسيف جزراً كما يجزر القصاب الغنم ؛ حتى ساخت الأقدام في الدم
فرمانده سپاه مسلم بن عقبه مری بود و وی مدینه را 3 روز بر سپاهیانش مباح گردانید . پس آنها آنچنان که قصاب گوشت را قطعه قطعه میکند ؛ مردم را با شمشیرشان قطعه قطعه کردند طوری که قدمهایشان در خون گم میشد.
شرح نهج البلاغة  ، ج 3 ص 150 ، اسم المؤلف:  أبو حامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد بن أبي الحديد المدائني الوفاة: 655 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان - 1418هـ - 1998م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : محمد عبد الكريم النمري

ابن قیّم جوزیه ضمن اشاره به جنایات یزید میگوید : در واقعه حره خون مردم چنان در کوچه های مدینه جاری شد که انگار روز عید قربان است و گوسفندان را سر بریده اند :
وهو الذي قتل الحسين وأهله  *** فغدوا عليه ممزقي اللحمان  
وهو الذي في يوم حرتهم أبا *** ح حمى المدينة معقل الايمان   
حتى جرت تلك الدماء كأنها *** في يوم عيد سنة القربان  
توضيح المقاصد وتصحيح القواعد في شرح قصيدة الإمام ابن القيم ، ج 2 ص 3 ، اسم المؤلف:  أحمد بن إبراهيم بن عيسى الوفاة: 1329 ، دار النشر : المكتب الإسلامي - بيروت - 1406 ، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : زهير الشاويش

 


رحم به هیچکس نکنید !
در شرح این واقعه گفته اند :
وقد أفحش مسلم القول والفعل بأهل المدينة وأسرف في قتل الكبير والصغير حتى سموه مسرفا
آنقدر مسلم بن عقبه در قول و فعلش علیه اهل مدینه زیاده روی کردی و آنقدر زیاده از صغیر و کبیر کشت که او را مسرف ( اسراف کار ) نام دادند
الإصابة في تمييز الصحابة ، ج 6 ص 294 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار الجيل - بيروت - 1412 - 1992 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : علي محمد البجاوي

 


کشتگان از صحابه و تابعین بودند!
گذشته از 10 هزار افراد عادی که در این فاجعه از دم تیغ گذشتند، بسیاری از صحابه و تابعین نیز کشته شدند.
فبلغ عدة قتلى الحرة يومئذ من قريش والأنصار والمهاجرين ووجوه الناس ألفا وسبع مئة
تعداد کشته شدگان حره در آن روز ، 1700 نفر از قریش و انصار و مهاجر و بزرگان مردم بود
الإمامة والسياسة ، ج 1 ص 173 ، اسم المؤلف:  أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة الدينوري الوفاة: 276هـ.  ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1418هـ - 1997م.  ، تحقيق : خليل المنصور

وقتل منهم خلق كثير من الصحابة وابناؤهم وسبق أكابر التابعين وفضلاءهم
گروه زیادی از صحابه و فرزندان ایشان و بزرگان و فضلای تابعین در مدینه کشته شدند.
لسان الميزان ، ج 6 ص 294 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت - 1406 - 1986 ، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : دائرة المعرف النظامية - الهند



70 صحابی بدری کشته شدند!

ويقال إنه قتل في ذلك اليوم من المهاجرين والأنصار سبعون بدريا
گفته میشود که در آن روز – حرّه – بسیاری از مهاجرین و انصار و 70 نفر بدری کشته شدند
مقدمة ابن خلدون ، ج 2 ص 353 ، اسم المؤلف:  عبد الرحمن بن محمد بن خلدون الحضرمي الوفاة: 808 ، دار النشر : دار القلم - بيروت - 1984 ، الطبعة : الخامسة


و دیگر هیچ بدری بعد از حره زنده نبود !

ولم يبق بدري بعد ذلك
الإمامة والسياسة ، ج 1 ص 174 ، اسم المؤلف:  أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة الدينوري الوفاة: 276هـ.  ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1418هـ - 1997م.  ، تحقيق : خليل المنصور
المحن ، ج 1 ص 185 ، اسم المؤلف:  أبو العرب محمد بن أحمد بن تميم بن تمام التميمي الوفاة: 333هـ - 944م ، دار النشر : دار العلوم - الرياض - السعودية - 1404هـ - 1984م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د عمر سليمان العقيلي

 


700 نفر از قاریان و حفّاظ قرآن کشته شدند !
عن ابن وهب بن مالك قال قتل يوم الحرة سبعمائة رجل من حملة القرآن
ابن وهب بن مالک گفت : در روز حره ، 700 نفر از حاملان قرآن ( حافظان قرآن ) کشته شدند
المحن ، ج 1 ص 200 ، اسم المؤلف:  أبو العرب محمد بن أحمد بن تميم بن تمام التميمي الوفاة: 333هـ - 944م ، دار النشر : دار العلوم - الرياض - السعودية - 1404هـ - 1984م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د عمر سليمان العقيلي


آدم بکشید و جایزه بگیرید !

مسلم بن عقبه سربازانش را تشویق میکرد و میگفت :
وجعل مسلم يقول من جاء برأس رجل فله كذا وكذا
مسلم به سپاهیانش میگفت : هر کس سر یک نفر را برای من بیاورد ، به او جایزه میدهم
الإمامة والسياسة ، ج 1 ص 170 ، اسم المؤلف:  أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة الدينوري الوفاة: 276هـ.  ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1418هـ - 1997م.  ، تحقيق : خليل المنصور



بر سر مسجد النبی صلی الله علیه وآله چه آمد ؟

وجالت الخيل في مسجد رسول الله صلی الله علیه وسلم وراثت بين القبر الشريف والمنبر واختفت أهل المدينة حتى دخلت الكلاب المسجد وبالت على منبره
آنان با اسبهای خود در مسجد النبی صلی الله علیه وآله جولان میدادند و زمین میان منبر و قبر شریف ایشان از پشکل و سرگین اسبان پوشیده بود و مردم مدینه پنهان شده بودند تا جایی که سگهای ولگرد وارد مسجده و از منبر بالا رفته و بر روی آن ادرار میکردند.
السيرة الحلبية في سيرة الأمين المأمون  ، ج 1 ص 268 ، اسم المؤلف:  علي بن برهان الدين الحلبي الوفاة: 1044 ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت - 1400
فيض القدير شرح الجامع الصغير ، ج 1 ص 42 ، اسم المؤلف:  عبد الرؤوف المناوي الوفاة: 1031 هـ ، دار النشر : المكتبة التجارية الكبرى - مصر - 1356هـ ، الطبعة : الأولى


دیگر کمتر کسی مانده بود ....
شامیان دیگر کمتر کسی را زنده می یافتند تا سرش را از تنش جدا کنند :
ففنى الخلق وهلك عامة أهل الفضل
پس مردم فنا و نابود شدند و عامه ی اهل فضل هم هلاک شده بودند
قواطع الأدلة في الأصول ، ج 2 ص 26 ، اسم المؤلف:  أبو المظفر منصور بن محمد بن عبد الجبار السمعاني الوفاة: 489هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1418هـ- 1997م ، تحقيق : محمد حسن محمد حسن إسماعيل الشافعي



وضعیت اسراء چه شد ؟
حالا نوبت اسراء بود تا جریمه زنده ماندشان را بدهند .

3 روز بی غدایی !
پس از 3 روز کشتار بیرحمانه ، مردانی که زنده ماندند از خانه هایشان بیرون کشیده شده و در زندان افتادند و به مدت 3 روز بدون غذا نگه داشته شدند :
وأسر مسلم أسراء فحبسهم ثلاثة أيام لم يطعموا
پس مسلم بن عقبه مردها را به اسارت گرفت و ایشان را زندانی کرده و 3 روز به آنها غذا نداد.
المنتظم في تاريخ الملوك والأمم ، ج 6 ص 16 ، اسم المؤلف:  عبد الرحمن بن علي بن محمد بن الجوزي أبو الفرج الوفاة: 597 ، دار النشر : دار صادر - بيروت - 1358 ، الطبعة : الأولى

بچه ها و اهل و عیال کشته شدگان نیز به اسارت و بردگی گرفته شدند!
وسبوا الذرية
معجم البلدان ، ج 2 ص 249 ، اسم المؤلف:  ياقوت بن عبد الله الحموي أبو عبد الله الوفاة: 626 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت

 


اوضاع بقیه چه شد ؟
سپس به اسرا اعلام شد که هر کس قبول کند عبد قنّ یزید باشد یعنی ماننده برده ای باشد که انگار پدرشان هم برده یزید بوده ( برده و برده مادرزاد ) و با این شرط با خلیفه بیعت کند که وی مختار جان و مال و ناموس و اهل و عیال او باشد ، زنده مانده و هر کس نپذیرد، گردنش زده میشود !
ودعا مسلم الناس إلي البيعة ليزيد علي أنهم خول له يحمن في دمائهم وأموالهم وأهليهم ما شاء فمن امتنع من ذلك قتله
مسلم از مردم خواست تا با یزید بیعت کنند به شرطی که بنده او باشند و یزید نیز در مورد خون و اموال و ناموس ایشان مختار باشد و هر کس مخالفت کند کشته میشود
الكامل في التاريخ ، ج 3 ص 460 ، اسم المؤلف:  أبو الحسن علي بن أبي الكرم محمد بن محمد بن عبد الكريم الشيباني الوفاة: 630هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1415هـ ، الطبعة : ط2 ، تحقيق : عبد الله القاضي



اعلام پیروزی به یزید شد !
مسلم بن عقبه بعد از انجام آن فجایع عظیم ، خبر پیروزی و اطاعت امر مولایش را به یزید رساند :
وانتهبناهم ثلاثا كما قال أمير المؤمنين
حسب الامر امیرالمومنین، 3 روز اهل مدینه را تاراج کردیم
الإمامة والسياسة ، ج 1 ص 175 ، اسم المؤلف:  أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة الدينوري الوفاة: 276هـ.  ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1418هـ - 1997م.  ، تحقيق : خليل المنصور



احساس آرامش از قتل و غارت !
مسلم بن عقبه – این صحابی جلیل القدر اهل تسنن – بعد از کشتار مدینه ، احساس آرامش کرده و میگوید :
فإني لا أشك أن الله قد طهرني من ذنوبي بقتلي هؤلاء الأرجاس
هیچ شکی ندارم که خداوند متعال گناهان مرا بخاطر کشتن این افراد پلید و کثیف پاک میکند
المنتظم في تاريخ الملوك والأمم ، ج 6 ص 16 ، اسم المؤلف:  عبد الرحمن بن علي بن محمد بن الجوزي أبو الفرج الوفاة: 597 ، دار النشر : دار صادر - بيروت - 1358 ، الطبعة : الأولى

 


آری ! این چنین شد که فجایع حرّه بوقوع پیوست ولی وهابیون امروزی از آن دفاع میکنند و میگویند :

ان الذین خرجوا علی یزید بن معاویه من اهل المدینه کانوا قد بایعوه بالخلافه .... و یزید انما یقاتلهم لانه یری انه الامام و ان من اراد ان یفرق جمع المسلمین فواجب مقاتلته وقتله ،  کما ثبت ذلک فی الحدیث الصحیح


آن دسته از اهالی مدینه که علیه یزید بن معاویه خروج کردند قبلا با یزید بعنوان خلیفه بیعت کرده بودند .... و اینکه یزید با مردم مدینه قتال نمود ( و آنان را کشت ) به این علت بود که وی خود را امام آنان  میدانست و هر کسی که باعث تفرقه جمع مسلمانان بشود واجب است که با او بجنگند و او را به قتل برسانند و این (وجوب ) در احادیث صحیحه پیامبر مسلم و قطعی است .


مواقف المعارضه فی خلافه یزید بن معاویه ، ص 486 - 487 ، اسم المؤلف:  محمد بن عبدالهادی بن رزّان الشیبانی، دار النشر : دارالبیارق – المکتبة المکیة – مدینه المنورة ، تاریخ المقدمه : 1417 هـ

 


و این راه ، همان راه پسر عمر بن خطاب است که با وجود آن همه ظلم وجور و فسق و فجور در مدینه ، اهل مدینه را ملامت میکرد و میگفت :

وذمهم ابن عمر على شق العصا


ابن عمر مردم مدینه را ملامت میکرد که (با شکستن بیعت یزید ) شق عصای مسلمین نمودند


سير أعلام النبلاء ، ج 3 ص 323 ، اسم المؤلف:  محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله الوفاة: 748 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي


پس معلوم شد که موضع پسر عمر بن خطاب در قبال ظلمهای یزید چگونه است !

العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : چهارشنبه 18 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 73


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari