close
تبلیغات در اینترنت
مطاعن صحابه به نقل از شیخ و استادِ بخاری (جدید)
دوشنبه 03 اردیبهشت 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : عبد الحیدر حیدری |

هر چقدر بخاری در پنهان کردن احادیث فضائل اهل بیت علیهم السلام و رذایل صحابه سعی و همت نمود ، ولی استاد او با صراحت نظرش را در مورد برخی از صحابه بیان میکند ! و البته بخاری باز هم از این استادش روایت میکند !

 بسم الله الرحمن الرحیم
مطاعن صحابه به نقل از شیخ و استادِ بخاری !

بحث مطاعن خلفا و صحابه امری است ثابت در میان روایات اهل تسنن و برای همین است که امحاء و از بین بردن آنها از زمان خود خلفا تا کنون ادامه دارد .
وقتی عمر بن خطاب از نگارش احادیث جلوگیری کرد و صرفاً خواص او – دقیقاً در همان دوران – حق نقل حدیث داشتند ، یکی از اهدافش مخفی نمودن همین مطاعن بود.
این سیره عُمری ادامه پیدا کرد تا جایی که افرادی همچون احمد بن حنبل حکم به از بین بردن روایات مطاعن میکرد. لذا رسیدن برخی از مطاعن خلفا و اسلاف اهل تسنن شاید یکی از معجزاتی باشد که در کتب اهل تسنن اتفاق افتاده زیرا آنچنان که دستان امین (!) این قوم عادت دارند ، حذف کردن حقایق یکی از اسلوبهای علمی ایشان و بلکه وظیفه شرعی آنها در قبال این گروه از روایات میباشد.
بیان مثالب صحابه هم در لسان افرادی بوده که هم اکنون اهل تسنن به شدت آنها را تضعیف میکنند و هم در لسان افرادی که بزرگان اهل تسنن همچون بخاری از وی روایت کرده اند.
منظور نظر ما در این نوشتار یکی از همین راویانی است که بخاری از او در صحیحش روایت کرده است .

على بن الجعد بن عبيد الجوهرى ، أبو الحسن البغدادى


وی یکی از اساتید بخاری در حدیث میباشد و در وثاقت او در نزد اهل تسنن همین کفایت می کند که :
وقال بن عدي ما أرى بحديثه بأسا ولم أر في رواياته إذا حدث عن ثقة حديثا منكرا والبخاري مع شدة استقصائه يروي عنه في صحاحه
وفي هامش الزهرة بخط بن الطاهر روى عنه البخاري ثلاثة عشر حديثا

ابن عدی گفت : مشکلی در حدیث او نمی بینم و وقتی از ثقه ای روایت میکند حدیث منکری از او ندیدم و بخاری با آن همه تحقیق و جستجویش (در طلب حدیث صحیح ) در صحاحش از او روایت کرده است.

در حاشیه کتاب الزهره به خط ابن طاهر نوشته شده : بخاری از او 13 روایت نقل کرده است .

تهذيب التهذيب ، ج 7 ص 257 رقم 502 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت - 1404 - 1984 ، الطبعة : الأولى


حال بد نیست که ببینیم این استاد مورد وثوق بخاری در مورد برخی از صحابه چه میگوید :

حدثنا هارون بن سفيان المستملي المعروف بالديك قال كنت عند علي بن الجعد فذكر عثمان بن عفان فقال أخذ من بيت المال مائة ألف درهم بغير حق فقلت لا والله ما أخذها ولئن كان أخذها ما أخذها إلا بحق قال لا والله ما أخذها إلا بغير حق قلت لا والله ما أخذها إلا بحق


هارون بن سفیان معروف به « دیک » گفت : در نزد علی بن جعد بودم و وی نامی از عثمان برد و گفت : او 100 هزار درهم به ناحق از بیت المال گرفت .

به وی گفتم : نه بخدا نگرفت و اگر گرفت هم به حق بود.
علی بن جعد گفت : نه بخدا ! آن را به نا حق گرفت.
گفتم : نه بخدا ! آن را به حق گرفت.

تاريخ بغداد ، ج 11 ص 364 ، اسم المؤلف:  أحمد بن علي أبو بكر الخطيب البغدادي الوفاة: 463 ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت

 

 


وَقَالَ أَبُو دَاوُدَ: عَمْرُو بنُ مَرْزُوْقٍ أَعْلَى عِنْدِي مِنْ عَلِيِّ بنِ الجَعْدِ، عَلِيٌّ وُسِمَ بِمَيسَمِ سُوءٍ، قَالَ: مَا يَسُوؤُنِي أَنْ يُعَذَّبَ مُعَاوِيَةُ

ابوداود گفت : عمرو بن مرزوق از علی بن جعد در نزد من برتر است . علی بن جعد دارای نشان بدی است ( به لحاظ عقیده ) زیرا گفت : اصلا ناراحت نمیشوم که معاویه عذاب شود.


قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ العُقَيْلِيُّ: قُلْتُ لِعَبْدِ اللهِ بنِ أَحْمَدَ: لِمَ لَمْ تَكْتُبْ عَنْ عَلِيِّ بنِ الجَعْدِ؟ قَالَ: نَهَانِي أَبِي أَنْ أَذهَبَ إِلَيْهِ وَكَانَ يَبلُغُه عَنْهُ أَنَّهُ يَتَنَاوَلُ الصَّحَابَةَ.


ابوجعفر عقیلی گفت : به عبدالله بن احمد گفتم : چرا از علی بن جعد روایت نقل نمی کنی ؟

گفت : پدرم ( احمد ) مرا از رفتن به نزد او ( و گرفتن حدیث ) نهی کرد زیرا به گوش او رسیده بود که علی بن جعد از صحابه بدگوئی میکند.

سير أعلام النبلاء ، ج 10 ص 465 ، اسم المؤلف:  محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله الوفاة: 748 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي

 



وقال أَبُو يَحْيَى أَيْضًا سمعت أبا غسان الدوري يقول كنت عند عَلِيّ بْن الجعد فذكروا عنده حديث ابْن عُمَرَ كنا نفاضل عَلَى عهد رَسُول اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فنقول خير هذه الأمة بعد النَّبِيّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - أبو بكر وعمر وعثمان فيبلغ النَّبِيّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فلا ينكر فقال: عَلِيّ أنظروا إلى هذا الصبي هو لم يحسن يطلق امرأته يقول كنا نفاضل عَلَى عهد رَسُول اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

ابو غسان دورى مى‏گويد: نزد على بن جعد بودم. اين روايت عبد اللّه بن عمر را در حضورش خواندند كه مى‏گويد در زمان پيامبر خدا (ص) ما برترى افراد را بر يكديگر تعيين مى‏كرديم و مى‏گفتيم: بهترين فرد اين امت پس از پيامبر (ص) ابو بكر است و عمر و عثمان. و اين گفته به اطلاع پيامبر (ص) ميرسيد و تكذيب نمى‏نمود.
على بن جعد گفت: اين پسرك را نگاه كنيد كه بلد نبود زنش را طلاق بدهد، مى‏گويد: ما برترى افراد را بر يكديگر تعيين ميكرديم ...!

طبقات الحنابلة ، ج 1 ص 158 ، اسم المؤلف:  محمد بن أبي يعلى أبو الحسين الوفاة: 521 ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت ، تحقيق : محمد حامد الفقي

 




و البته عدم توانایی عبدالله بن عمر بر طلاق دادن زنش را قبلا پدرش – عمر بن خطاب – یادآوری کرده بود ! حال چرا علمای اهل تسنن از بیان این واقعیت می ترسند و راوی آن را مورد ذم قرار میدهند ( آنچنان که علی بن جعد را مورد ذم قرار دادند ) جای سوال است ؟ و البته جوابش هم خیلی ساده و بسیار هم واضح است .


أخبرنا محمد قال أنبأ وكيع عن الأعمش عن إبراهيم قال قال عمر من استخلف لو كان أبو عبيدة بن الجراح فقال له رجل يا أمير المؤمنين فأين أنت عن عبدالله بن عمر فقال قاتلك الله والله ما أردت بها الله استخلف رجلا لم يحسن يطلق امرأته

السنة ، ج 1 ص 279 رقم 344 ، اسم المؤلف:  أبو بكر أحمد بن محمد بن هارون بن يزيد الخلال الوفاة: 311 هـ ، دار النشر : دار الراية - الرياض - 1410هـ - 1989م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د.عطية الزهراني


شاید یکی از معجزات کتب اهل تسنن باقی ماندن همین سخنان از قول این مشایخ بخاری باشد که تا کنون از دست تحریف و جعل علمای این قوم مصون مانده است وگرنه این گونه از سخنان نیز باید مثل صحیح بخاری و صحیح ترمذی و دیگر کتب اهل تسنن مورد دستبرد و تحریف قرار میگرفت تا مبادا غلط کاریهای برخی صحابه به دست ما برسد .

العبد الاحقر – مقداد العلوی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : چهارشنبه 18 شهريور 1394 | نظرات () بازدید : 94


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی


سایت islamtxt.ir یکی از بهترین و مفیدترین سایت های شیعه در موضوع نقد وهابیت و پاسخ به شبهات آنها بود که تقریبا در مهر ماه سال 1393 به دلیل نامعلومی از دسترس خارج شد _ بنابر گزارشی توسط وهابیت هک شد _ و کشیدن انتظار بازگشایی آن ، ده ماه شد تا اینکه با عنایت خدا ، موفق شدیم بسیاری از مطالب سایت اسلام تکس شیعه را بازگردانیم . مقالاتی که علامت * خورده اند ، فاقد مطلب هستند ؛ زیرا تاکنون موفق نشدیم به آنها دست یابیم. البته امیدواریم نویسندگان مقالات ، به این وبلاگ مراجعه کنند و مقالات ستاره دار را در اختیارمان قرار دهند ...
بالای صفحه
اسلام تکس | پاسخ به شبهات
firefox
opera
google chrome
safari